Valkparkieten

Gestart door sweet angel, april 18, 2007, 18:44:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sweet angel

hallo allemaal,
ik had even een vraagje over valkparkieten. Mijn vrienden hebben namelijk 2 latino valkparkieten, maar ze willen graag weten of ze mannetje en een vrouwtje hebben. Ze hebben allebei een goedgekleurde rode wang. We zijn er zeker van dat de ene een mannetje is en over de andere twijfelen. Maar ze hebben een site gevonden, die een DNA test doet van valkparkieten om het geslacht te bepalen. Je moet er wel voor betalen. Maar zijn zulke laboratoria wel betrouwbaar of is het oplichterij? Of zijn er ook nog andere manieren om vast te stellen of die ene latino valkparkiet een mannetje of vrouwtje is? Ik heb eventueel foto's.
Groetjes Angela

Ingrid

Ik denk dat je deze vragen het beste op een valkparkietenforum kunt stellen. Hier zitten over het algemeen grasparkieten-eigenaren. Misschien is er een lid op het forum die je wat meer kan vertellen, maar ik denk echter dat een valkparkietenforum toch dè plek is om een juist advies over man of pop te krijgen.

Josephine

Ik weet wel een belgisch parkieten forum waar ze verstand hebben van alle parkieten en papagaaien. Mag ik dat hier plaatsen of moet ik dat even mailen?

luis

ik neem aan dat ht hier om lutino's gaat?
het is moeilijk te zien wat een vrouw of man is.
je kunt het waarnemen door het gedrag. Mannetjes valkparkieten schreeuwen en fluiten doorgaans meer dan vrouwtjes (let op er zijn uitzonderingen)
En je kunt het ook zien aan het verenkleed. De rode wang maakt weinig uit in dit geval, (bij de meeste kleurslagen is dat trouwens zo) aan de onderkant van de vleugels kun je soms witte of gele vlekken zien zitten bij popjes. Maar dit is niet altijd zo en vrij moeilijk te zien.

om 100% uitsluitsel te krijgen kun je toch wenden tot een DNA onderzoek. soms weet de plaatselijke dierenarts wel een adres. je moet er inderdaad voor betalen maar ik zou het wel via de DA doen. die zullen je niet oplichten...

MVG Luis

Danielle

Bij lutino's kun je het inderdaad alleen merken aan het gedrag en zul je het nooit aan het verenkleed zien.
Mannetje's vertonen macho gedrag: vleugeltjes wijd, zingen vaak melodieen, tikken tegen voorwerpen aan.
Vrouwtjes fluiten veelal minder melodieus, blijven vaak langer bij je zitten (hoeven zich namelijk niet te bewijzen), en vertonen vaker broed gedrag door staart omhoog te doen en hoge piepjes te uiten. Dit gedrag zie je pas nadat ze uit hun eerste rui zijn gekomen.
Als je bij een goed adres (via dierenarts) een dna test laat doen, is het voor 99% zeker dat het betrouwbaar is.

Groeten Danielle

Pe0Pe

Soms kun je het ook zien aan de kuif! van de man loopt meestal recht naar beneden en van de pop zitten vaak meer veren

lief-hebber

Hallo Sweet Angel.  :)

Waar je ook even naar kunt kijken , wat over het algemeen wel betrouwbaar is, want wat de meeste al aangeven bij Lutino's erg moeilijk te zien is.  :P
Als er aan de onderkant van de staart horizontale gele streepjes staan gaat het om een popje.  ::)
Maar je kan het inderdaad ook heel goed van het gedrag afleiden.    :-X

Groetjes Lief-hebber.   :)

Mars

Weten jullie hoe de ouders er uit zagen? Want daar kun je al een hoop uit afleiden, het is namelijk een kleurkenmerk dat aan het x chromosoom gekoppeld is: als mams niet lutino was, dan is het jong een popje. Als mams wel lutino was, dan weet je het niet.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..