Hoe kan ik dit het beste doen (eieren weghalen)

Gestart door Wuis, mei 10, 2007, 16:57:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wuis

Mijn twee popjes zitten allebei te broeden. De een heeft inmiddels jongen gekregen. De ander, daarvan zouden alle 6 de eieren al uitgekomen moeten zijn. Dit zijn ze echter niet (en ik dacht toch echt dat ze allemaal bevrucht waren ??? )

Nu moet ik de eitjes dus gaan weghalen. Hoe kan ik dit het beste doen? Alle in één keer, of geleidelijk? En het kastje dan ook direct weghalen? Anders gaat ze denk ik direct weer een poging doen, terwijl dat natuurlijk niet de bedoeling is.
Maar is het niet zo dat als ik het kastje weghaal, ze in het kastje van de parkiet met jongen wil?

Safrena

Hey Wuis

Hoelang is je parkietje al aan het broeden?

Normaal is dat zo een 21 dagen, maar tel daar voor de zekerheid toch nog maar een extra weekje bij (je hebt altijd uitzonderingen)

Als je dan al op 28 dagen zit en totaal geen kleintjes, kun je beste alle eitjes in een keer weghalen, en als je niet wil dat ze op nieuw gaat broeden, meteen inderdaad ook het broedblok

Vele groetjes

Wuis

#2
Ze zit nu al 28 of 29 dagen te broeden..

Zal ze niet jaloers worden en in het andere kastje willen, waar mijn andere popje in zit met jongen (de eerste is net 4 dagen oud)?

Ik wil niet dat ze direct weer gaat broeden, ik wil dat ze eerst weer helemaal op krachten komt. Eventueel kan ik het later in de zomervakantie ofzo, nog eens weer proberen.
Dit was voor mijn beide popjes de eerste keer dat ze gingen broeden trouwens. ;)

Safrena

Hey Wuis

Die kans is er natuurlijk altijd dat je popje jaloes wordt op je andere popje
Dit kun je beste goed in het oog houden, en mocht dat zo zijn, kun je het popje samen met haar mannetje tijdelijk in een andere kooi doen tot de kleintjes groot zijn

Vele groetjes

Wuis

Probleem is, ik heb een buitenvoliere... ???

Ze zijn dan wel tam, en ik heb wel een kooitje voor noodgevallen, maar ik vrees dat ze dat verschrikkelijk vinden.. :(

Nu is het wel zo dat het popje die de jongen heeft, de baas is (echt een pittige dame). Misschien scheelt dat.
Ik zit er namelijk niet op te wachten dat de jongen straks doodgebeten worden ofzo. :o

Wuis

Hey, is het misschien een idee om een eitje van het andere popje bij het popje te leggen waar ik de eigen eitjes van weghaal?

Dan moet ik nu wel kijken of er nog 1 'bevrucht eitje over is, want het popje die nu jongen heeft had 5 eitjes en ik dacht dat er 2 onbevrucht waren...

Safrena

Hey Wuis

Dit kan je natuurlijk ook doen.
Maar doe dat wel voorzichtig, en zorg ervoor dat je dan zeker bent dat het een bevrucht eitje is ;)

Vele groetjes

Wuis

#7
Pfieuw ik heb zonet dus de laatste drie eitjes van het popje met jongen, bij het andere popje gelegd. En haar eigen zes eitjes weggehaald. Ik heb die eitjes opengemaakt en ze waren allemaal onbevrucht. :(

Ik weet niet zeker of deze eitjes bevrucht waren die ik nu overgeplaatst heb. Ik wilde het snel doen zodat het niet te veel stress zou opleveren. Het popje ging gelukkig wel direct op de eitjes van de ander broeden.

Ik zal morgen nog even kijken of ik kan zien of ze bevrucht zijn. Ik hoop het maar. Dit is de eerste keer dat mijn parkietjes broeden, dus ik ben echt nog een leek op het gebied van bevruchte eitjes herkennen...

Mars

Wow de grote wisseltruck. Wel slim bedacht! ik ben wel nieuwsgierig of het gaat werken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Wuis

Helaas de eitjes waren onbevrucht. Alleen mijn ene parkiet heeft nu twee jongen.

De koppeltjes zitten nu tijdelijk apart omdat ik niet wil dat het ene popje direct weer gaat broeden. Ik wacht totdat de jongen wat groter zijn en dan mogen ze weer bij het andere koppeltje. Overigens kunnen ze elkaar wel zien en aanraken door het gaas.

Nadine

succes met de 2 kleintjes!  ;D
Helaas zijn erm aar 2 eitjes uitgekomen van hoeveelheid eitjes die je had! :(
Maar misschien wel beter voor jou aangezien het voor jou en je vogeltjes de eerst keer is ::)
Kun je beetje kijken hoe het gaat en zijn het er niet zo veel  :)
Haha altijd een positieve kant zoeken  ::) ;)

Ga je ze zelf houden?  :-X

Wuis

Eigenlijk misschien beter dat het er maak zo weinig zijn, ik zal toch moeilijk afstand van ze kunnen doen en denk dat ik ze zelf houd (mijn moeder wilde ze ook perse houden :D ).

En anders was het waarschijnlijk toch heel moeilijk kiezen geworden welke dat weg zouden moeten. ;)