pop ziek? jonkie alleen. (spoed)

Gestart door kiet, mei 08, 2007, 16:49:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kiet

mijn grasparkieten paartje had met succes een nestje met 3 eitjes, alles ging goed en zonder problemen,
afgelopen zaterdag het 1e ei uit gekomen zondag de 2e. vanmiddag ondekte ik dat de pop stilletjes met bolle veertjes op een stok zit, ziet er ziek uit, ze onderneemt totaal geen aktie meer naar het nest. Na nest controle bleek dat de jongste al dood was en de oudste (nu 4 dagen.) leeft nog maar piept zwakjes en is steenkoud. het blok ligt vol voer (dit lijkt wel uitgespuugde zaden.)
WAT MOET IK DOEN??  :(

Ik heb alleen een broedende bourksparkiet, kan ik het jong daarbij plaatsen?
wat kan de oorzaak zijn van de zieke pop? en wat kan ik het beste voor haar doen?

de man toont verder geen belangstelling voor het nest, zit alleen nog maar bij het popje.
heel zielig, wie geeft mij snel advies en hulp??

Kuifmees

Beste Kiet,

Als je bourkesparkiet al een tijdje aan het broeden is, kan je het jong erbij plaatsen. Door het jong in je "warme" handen te nemen en even op uit te ademen met "open" mond, krijg je het terug op temperatuur. Dit is nodig opdat het om voedsel zou bedelen.

Ken je iemand in de buurt met een nestje parkieten, dan kan je het daar bijleggen!

Ik hoop dat het nog leeft! Veel succes! Ik doe dit vaak gezien er in sommige nesten slechts 2 jongen liggen en in andere nesten 7 !

Sonja

Welkom op het forum Kiet.

De zieke pop moet je direct apart zetten, en goed warm houden.
Hier kun je zien hoe je dat het beste doet:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Wat erg dat het jongste kleintje al gestorven is... :'(
Ik weet niet of de overlevingskans van het andere kleintje nog erg groot is, vooral omdat je schrijft dat het al steenkoud was.. :(

Eerlijk gezegd durf ik je niet te zeggen of je een klein grasparkietje bij een bourkesparkiet mag zetten. (Ken je niet toevallig iemand met grasparkietjes die ook kleintjes heeft?)

Hopelijk kan iemand anders je daar een antwoord op geven, als het kan zou dat verreweg de beste oplossing zijn.

Anders kun je een poging doen om het kleintje onder een warmtelamp te leggen, heel erg goed warm te houden en te voeren. Maar heel eerlijk gezegd geef ik je niet veel kans dat hij het zal overleven. 4 dagen is wel heel erg klein... :(
Zo'n klein vogeltje heeft om de 10 min. een voeding nodig, alleen dat al is bijna niet op te brengen, dag en nacht.... :(
Ik wens je heel erg veel sterkte....

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

kiet

Helaas het kleintje heeft het niet overleefd, ik kreeg 'm gisteren wel goed warm in mij handen, waardoor hij ook weer luid ging piepen, ik had geen ander grasparkietennest in de buurt dus het enige wat ik kon doen het kleintje bij de  bourkes plaatsen, dit accepteerde de pop goed. Tot gisterenavond laat heb ik het jong nog horen piepen, maar naar controle vanmorgen bleek toch dat het kleintje toch dood was.
De kans was natuurlijk ook wel erg klein om het kunnen redden, heel triest.

echter nog 1 vraagje; wie kan mij vertellen of het normaal is dat er zoveel  (uitgespuugd.) voer in het broedblok kan liggen?
wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Met het zieke popje gaat het overigens ietjes beter, ze zit apart in een kooitje, lekker warm en eet een weer klein beetje alleen het mannetje schreeuwt de hele boel bij elkaar en zoekt haar, is het verstandig om hem er bij te zetten?

Safrena

Hey Kiet

Welkom op het forum

Wat erg dat de kleintjes het niet gered hebben

Dat er zoveel uitgespuwd eten in het blok ligt is niet normaal.
dit kan wijzen op kropproblemen bij mams

Als mams al problemen (ziekte) aan de krop heeft, hadden de kleintjes helemaal geen kans, omdat ze dit overnemen van mams en sterven.
Het beste kun je toch zo snel mogelijk mams laten onderzoeken bij een vogelarts en dan zeker krop en poepjes

Veel sterkte
Vele groetjes

Sonja

Hoi Kiet,

Wat een verdrietig nieuws dat ook dit kleintje het niet heeft mogen halen... :(

Eerlijk gezegd was ik er al een beetje bang voor, maar hoopte toch dat het zou lukken om dit lieverdje in leven te houden.

Ik wens je heel erg veel sterkte met het verlies.
Hopelijk komt de moederparkiet er weer bovenop, veel beterschap voor haar.

Groetjes, Sonja.