antibiotica geven en weinig eten en drinken

Gestart door nadbi, mei 20, 2007, 12:01:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadbi

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Onze Max lijkt erg ziek te zijn. Het is waarschijnlijk een luchtweginfectie volgens de dierenarts (ze heeft max niet gezien maar telefonisch contact is er geweest).
Nu moet ik antibiotica geven maar Max drinkt en eet erg weinig. Als ik er een druppel op een stukje kaas doe (wat op dit moment iets is wat hij nog wel eet) dan vindt hij dit niet lekker en eet het bijna niet op.
De dierenarts had het over dwangeten maar hoe doe je dit op een veilige manier. Max is wel tam maar ik kan hem niet makkelijk in de hand nemen.

Heeft iemand tips??

Mars

#1
Het is voor ons belangrijk om te weten wat het voorschrift van de dierenarts is geweest voor het toedienen van de antibiotica: moet het puur gegeven worden of verdund met water? Als het puur gegeven moet worden is de meest effectieve en vervelende manier rechtstreeks in het snaveltje. Daar voor zul je hem vast moeten houden, wat vervelend maar wel noodzakelijk is. Soms schrijven dierenartsen ook een bepaalde hoeveelheid voor in het water voor, dan zul je dat toch moeten doen of even informeren naar een andere antibiotica.

Voor het eten, want hij zal wel moeten eten: dwangvoeding zal meestal door een dierenarts gedaan worden. Maar er zijn wel manieren om hem te laten eten of hem bij te voederen. Allereerst: heb je een stuk trosgierst vlak bij hem gehangen/gelegd? Trosgiers is over het algemeen makkelijk pelbaar en daardoor gemakkelijker te eten dan gewoon zaad. Als dat niet helpt, zou je het beste wat vloeibaar voedsel kunnen geven, met behulp van een spuitje of lepeltje. Ik denk dat je je parkiet zaad geeft te eten en geen pellets, toch (want daar zou je een papje van kunnen maken)? Het enige wat je op dit moment misschien in huis hebt is gewone brinta, dat kun je maken met water ipv melk (parkietjes mogen geen melk hebben) en een drupje roosvicee als je dat hebt (gele dop).

In ieder geval: ik denk dat het belangrijk is dat je je parkietje eerst zijn antibiotica binnen laat krijgen. Op eten werkt eigenlijk nooit echt goed: dus beter hem toch even pakken. Als het lukt kun je het beste wat zaad bij hem zetten en trosgierst. Of hem alleen op het bakje zetten hiielp bij onze Jim al: die at ook niet meer, maar zette je hem op het bakje dan ging hij wel eten.

Ik zou eerst dat soort trukjes uitproberen voor je hem bij gaat voeden.  Een beetje brinta mag je proberen, maar is zeker geen vervanging van vloeibaar voedsel zoals de dierenarts hem dat zou kunnen geven.

Verder zijn warmte en rust nu heel belangrijk voor hem. Dus misschien dat je een warm(t)e lamp hebt of anders kun je de CV even hoog aan zetten.
Groeten en sterkte Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

nadbi

Hoi Marcia en alle anderen

De dierenarts gaf aan dat het op een stukje fruit mocht of in het water.
In het water is het 2 druppels op 10ml.
Dus het hoeft niet perse puur gegeven te worden.

Maar als ik het in het water doe dan drinkt hij niet meer en dat vind ik ook wel belangrijk.

Vanochtend heb ik het op een stukje kaas gedaan want dat vindt hij wel lekker. maar als je schrijft dat hij geen melk mag... doe ik daar dan wel goed aan??
Ik denk dat hij vanochtend ongeveeer een halve druppel binnen gekregen heeft.

Trosgierst hangt bij hem in de buurt en al hij er even uit komt dan heb ik altijd iets in de buurt. 2 korrels at hij vanmorgen en een beetje cracker en wat zaadjes van mijn broodje.

Puur in de bek druppelen mocht ik niet doen van de arts omdat je dan makkelijk kon overdoseren!

Brinta heb ik niet thuis maar dat haal ik morgen direct zodat hij dan iets heeft. Een beetje komkommer heeft hij gister nog wel gegeten.

groet bianca




Mars

Geen zorgen hoor! Een stukje kaas mag af en toe maar niet te vaak. Dus hem nu elke dag een stukje kaas geven zou ik niet doen.
In principe geef je het nu ook puur als je het op de kaas geeft, dat heb je door he? Misschien kun je laten weten wat voor antibiotica en welke sterkte je geeft (staat op het etiket)? Als het een sterke variant is, speciaal om te verdunnen met water, dan zou ik het niet op kaas geven namelijk. Je dierenarts heeft dus een beetje dubbele informatie gegeven: het is of mengen met water, of een kleinere hoeveelheid met voedsel (als dat lukt) of direkt in het bekje binnenkrijgen. De dosering is in alle gevallen een beetje moeilijk: in water weet je neit hoeveel hij drinkt, op eten weet je niet hoeveel hij werkelijk binnen krijgt en alleen bij een drup in zijn bekje zou je het exact weten (ongeveer, er gaat vaak nog wel wat naast ;) ). Maar nogmaals: een antibiotica die voor in het water is, heeft een andere sterkte waarschijnlijk, dan eentje die rechtstreeks (al dan niet met eten) gegeven mag worden. Houd er ook rekening mee dat het meestal een dag of drie duurt voor je iets merkt.

Om te beoordelen of je parkietje genoeg eet, kun je zijn ontlasting bekijken: als het zwart is met een wit bolletje, dan krijgt hij te weinig eten binnen. Normale ontlasting is wat bruin/groenig. Als het dun is, dan is het moeilijker te bepalen. Je zou natuurlijk ook wat fruit (appel) kunnen pureren en dat op een lepeltje geven, als je echt het gevoel hebt dat hij niet eet.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

nadbi

Op het etiket staat enrofloxoral drops 10 ml. 2x daags 1 druppel 20 druppels op 100ml.

Samenstelling op de bijsluiter staat:
bevat per ml 20 mg enrofloxacin.

op de bijsluiter staat niet aangegeven hoe je het moet toedienen behalve oraal.


De appel pureren vind ik ook wel een goed idee. Hij slaapt nu dus ik laat hem maar even lekker slapen.

Groet Bianca

nadbi

Zijn ontlasting is overigens dun dus dat is moeilijk te checken maar het was gister wit met lichtgroen zeker nog niet zwart.

Mars

#6
Het lijkt er op dat je dierenarts ook op je etiket je een keuze geeft:
2x daags 1 druppel of: 20 druppels op 100ml (wat dus hetzelfde is als 20 druppels in 10ml water).

Ik heb even voor je gezocht, ik had gehoopt dat je baytril had gekregen, maar enrofloxacin is wel van het merk baytril.

Ik zou het zelf zo doen: als je het op fruit mag toedienen, dan mag je het ook zo puur geven. Dat maakt niet uit. Als je het puur geeft, weet je zeker dat je parkietje het binnen krijgt, ook al is het een vervelende wijze van toedienen (want je moet hem pakken). Op het forum hebben we over het algemeen de voorkeur  voor het toedienen van medicijnen rechtstreeks en niet via water, omdat je nooit weet of ze dan voldoende binnen krijgen: parkietjes drinken nu eenmaal weinig en zeker als ze ziek zijn.

Ik ben wel nieuwsgierig of andere mensen het met mijn conclusie eens zijn. Dus laten we hopen dat zij vandaag even reageren :)

groeten en sterkte Marcia

Enrofloxoral staat gelijk aan Baytril, de werking is hetzelfde.
De dierenarts heeft me dat verteld, ik gebruik namelijk al een poosje Enrofloxoral voor mijn zieke konijntje. ;)
Groetjes, Sonja.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Citaat van: Mars op mei 20, 2007, 13:34:37
...(wat dus hetzelfde is als 20 druppels in 10ml water).
Typefoutje: 2 druppels in 10ml water ;), 20 zou teveel zijn, nietwaar  ::).

Citaat van: Mars op mei 20, 2007, 13:34:37
Ik heb even voor je gezocht, ik had gehoopt dat je baytril had gekregen, maar enrofloxacin is wel van het merk baytril.

Zoals Sonja al terecht opmerkte, enrofloxacin is hetzelfde als Baytril. Baytril is de merknaam en enrofloxacin is de werkzame stof ;).

Misschien lust je parkietje een stukje oud brood? Daarmee gaf ik het niet tamme parkietje van mijn moeder haar medicijnen, naar mijn idee heeft dat goed gewerkt, het parkietje is uiteindelijk helemaal opgeknapt.

Groetjes, Ingrid

nadbi

Ook een idee, op een boterham. Hij is erg geinteresseert in ons brood. Maar dan weet je niet zeker of hij het binnen krijgt. Maar voor de afwisseling zeker een idee.

Bedankt

Ingrid

Gewoon een heel klein stukje brood en waar je druppel op hebt gedaan aanbieden. Alles wat je parkietje binnenkrijgt is meegenomen, beter iets dan helemaal niets. Vaak als je er overdreven bij roept dat het zo lekker is dan wordt het stukje brood wel helemaal opgegeten, is mijn ervaring ;).

Sonja

#10
Hoi Nadbi,

Ik zou zeker eerst de tip van Ingrid proberen, dat is altijd makkelijker en minder stressvol voor je parkietje.
Maar als dat nu niet lukt, wil ik je deze tip nog geven:

Je kunt ook een oplossing maken van 2 druppels Enrofloxacin op 10 ml. water, en je parkietje daar enkele malen per dag iets van ingeven met een spuitje. (voorzichtig, het parkietje rechtop houden, en langzaam wat van de oplossing via de zijkant van het snaveltje ingeven)

Wel dagelijks een nieuwe oplossing maken!

Misschien een idee voor als je parkietje niets wil aannemen met de antibiotica erop. Want drinken doen parkietjes van nature al heel weinig.

Groetjes en sterkte,
Sonja.

Parkieten-Freak

De tip om de druppel op een klein stukje brood te doen is een goede: met mijn vorige parkiet heb ik dat ook gedaan. Ging erin als koek. Doe er eventueel 1 druppel roosvicee bij om het smakelijk te maken.
Succes!


nadbi

Vanochtend heb ik de druppel op een stukje brood gedaan. Met een druppel carvan cevitam. Het werkt echt!! Helemaal top. Geen stress en meneer at het allemaal op. Wel schudde hij zich even toen hij merkte dat er ook wat op zat. Hij vindt het echt niet lekker! Maar hij heeft weer een druppel gehad.

Verder lijkt het iets beter te gaan. Hij heeft vanochtend ook al weer wat zaadjes gegeten en al weer gedronken. Hij lijkt iets actiever. Ik hoop dat het allemaal weer goed komt.... we zijn er nog niet maar we hopen op het beste.

Sonja

Hoi Nadbi,

Fijn om te horen dat het goed gelukt is, en dat het ietsje beter lijkt te gaan met Max. ;D

Ik ga heel hard voor jullie duimen dat hij snel weer helemaal is opgeknapt. ;)

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Mars

Fijn om te lezen!
Laten we hopen dat het steeds een stapje beter gaat!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

nadbi

Hallo,

De laatste update van onze zieke max.

Het gaat steeds beter met hem. De antibiotica blijft hij vies vinden maar het grootste deel krijgt hij binnen.

Gisteravond gooide hij zijn crop leeg volgens mij na het eten van de antibiotica. Er kwam allemaal slijm en groen spul uit zijn snavel als hij met zijn hoofd schudde. Daarna voelde hij zich weer beter en speelde zelfs even.

Vanochtend ook weer even gespeeld en de antibiotica gegeven zonder roosvicee dit keer omdat ik dacht dat het daardoor kwam dat hij moest spugen. Het ging beter. Hij speelde weer even buiten de kooi. Vloog ook een paar keer zelf ergens naar toe. En maakte wat geluidjes.

De ontlasting is nog niet helemaal goed. Nog wat aan de dunne kant en als hij de antibiotica gehad heeft is de ontlasting echt geel en heel dun. Max zit ook veel met zijn pootjes bij zijn achterste.

Maar goed, vanavond toen we thuis kwamen wilde hij direct uit zijn kooi en heeft hij zelfs even op zijn speeltoestel gespeeld. Dus we kunnen zeggen dat hij steeds beter gaat. Het geluid bij het ademen blijft nog wel. Het is net of er iets langs elkaar heen gaat tijdens het ademen.

op de foto onze zieke Max (als het gelukt is tenminste)
Groet Bianca

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Max is inderdaad ziek, aan zijn houding te zien.
Ik zou de vogel echt veel rust gunnen zolang hij piept. Hij heeft al zijn energie nodig om beter te worden.