2 parkieten apart in andere kooi steken...

Gestart door sergio979, mei 03, 2007, 16:50:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sergio979

hallo iedereen.
het zit zo...
mijn parkiet Lulu (vrouwtje) zit dus in hetzelfde kooi als mijn andere parkiet Gigi (mannetje).een paar weken geleden had lulu gigi wel eens gepikt.Niet echt een ramp. maar nu... telkens als het donker is begint lulu echt heel hard te pikken tot gigi echt van het stokje valt.Gisteren had ik gigi wel 10 keer echt hard horen vallen(ik ben hem natuurlijk wel komen helpen om hem weer op het stokje te zetten want het is dan nogal donker).
dus nu is mijn vraag of ik lulu in een andere kooi moet steken. misschien alleen s'nachts of de hele dag?
of moet ik hem gewoon er in houden?

alvast bedankt

Sonja

Hoi Sergio,

Als het alleen gebeurt als het donker is, gaat het er waarschijnlijk om wie het beste slaapplaatsje mag hebben.

Je kunt eerst eens proberen om een stokje op dezelfde hoogte in de kooi te bevestigen, en kijken hoe het dan gaat.

Let er wel goed op dat Lulu Gigi niet echt verwondt, want als dat het geval is, zou je ze wel tijdelijk beter even apart kunnen huisvesten 's nachts, en ze dan alleen overdag samen laten, als dat wel goed gaat.

Maar grijp ook niet te snel in, een beetje gekibbel is er altijd, en degene die de baas in huis is, (meestal het popje, bij jou ook immers), krijgt het beste slaapplaatsje.

Groetjes, Sonja.

sergio979

ja bedankt,
ja ik heb julllie nog niet verteld maar soms pikt zij ook wel eens overdag. maar niet zo ergals snachts
en ik had eerst een schommeltje heel bovenaan de kooi waar gigi altijd op ging. maar ja lulu kwam weer aangevlogen en zijn plaats inpikken. toenheb ik een stokje gezet juistlangs de schommeltje.
maar nu zitten ze gewoon niet op de schomel of de stokje die bovenaan zit (heel soms).
nu zitten ze gewoon als ze eindelijk rustig zijn op het stokje dat een beetje onderaan van het schommeltje zit

Sonja

Hoi Sergio,

Zoals je het beschrijft klinkt het toch wel als normaal parkietengedrag.
Zoals ik ook schreef in mijn vorige berichtje is een beetje gekibbel onderling wel normaal, en in de meeste gevallen hoef je niet in te grijpen.
Maar uiteraard wel als het popje het mannetje echt verwondt, dan moeten ze, al dan niet tijdelijk, uit elkaar gehaald worden.

Een ruime kooi is ook altijd goed, met voldoende ruimte om elkaar ook een beetje te ontlopen als die behoefte er is.
Hoe kleiner de ruimte waarin je vogeltjes samen vertoeven,  hoe groter de kans op wrijving onderling.

Als je zorgt voor 2 fijne (hoge) slaapplekjes (de meeste vogels slapen graag hoog bovenin de kooi), en dat je andere dingen ook allemaal "dubbel" hebt, is er al veel minder reden om te kibbelen.

Maar.....helemaal voorkomen kun je het nooit, het hoort er een beetje bij. ;)

Groetjes, Sonja.

Mars

Ik moet zeggen: sinds gisteren heb ik ook voor Jimmy en Quint twee stokken op dezelfde hoogte (en beide de hoogste stok). Het bleef er steeds maar bij om even houten stokken te maken. Het was gisteravond heerlijk rustig in de kooi. Dus ik zou het echt proberen, ik dnek dat Quint in tijden niet zo'n fijne nacht heeft gehad :D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..