zuurstofgebrek

Gestart door Cheryl87, mei 04, 2007, 15:07:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cheryl87

Hoi hoi,

Ik ben mij aan het inlezen over het broeden van de parkieten omdat ik eventueel deze zomer of volgend jaar een nestje wil. Ik ben al even bezig en weet er zodoende al aardig wat vanaf, vind ik zelf  :)
Maar in het topic over meltjes en haar kleintjes stuitte ik toch op een vraag, namelijk deze:

Kunnen parkieten zuurstofgebrek krijgen? In het ei?

Groetjes Cheryl

Safrena

Hey Cheryl

Parkietjes kunnen ook zuurstof gebrek krijgen in de eitjes. Zuurstof gebrek kan komen, door andere kleintjes die al geboren zijn, en die dus ontlasting doen op de eitjes, waardoor de poriën van het eitje dicht gaan.
Echter dit gebeurt zelden, en als je ontlasting mocht zien op een bevrucht eitje kun je dit snel heel voorzichtig schoon maken met een watje gedrenkt in lauw water. En dan hopen dat het kleintje in het ei het nog gered heeft.

Verder kun je zelf daar niks aan doen, en vaak overleeft een kleintje met zuurstof gebrek dat gewoon niet.

Het belangrijkste is gewoon om te zorgen dat de luchtvochtigheid goed is tijdens het broeden, niet te hoog en niet te laag.
En af en toe een contole van het nestje (zonder mams te storen)

vele groetjes

Cheryl87

Bedankt voor het antwoord ;D

Meltjuh

Ik wil je nog even mee geven dat ook de luchtvochtigheid in het broedblok erg belangrijk is.
Bij mij heb ik boven op het broedblok een lauwe natte spons gelegd(niet al te nat natuurlijk).

Cheryl87

Ja over de luchtvochtigheid had ik inderdaad ook al gelezen (op de site van parkieten-freak :D)! Tussen de 55 en 65 % ongeveer. Wij hebben thuis al een aantal jaar een weerstation en daar kan ik de luchtvochtigheid ook op aflezen. Op het moment is die binnen 43%, dus dat zou dan te laag zijn. Scheelt nu ook een hoop met het weer. Nu regent het bijvoorbeeld en is de luchtvochtigheid in 1 dag ong 10% omhoog gegaan.. Kan je nagaan hoe laag die was  :)

Maar zo´n spons ophangen is inderdaad handig dan. Bedankt voor de tip!
Zal nog wel even duren hoor voordat het broedblok word opgehangen maar kan niet genoeg informatie inwinnen ;) Dus bedankt ;D