Wil de kooi 's avonds niet in

Gestart door Corien, mei 01, 2007, 23:10:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corien

Hallo,
Joey wil 's avonds de kooi niet in. Ik heb voor hem als bedtijd half 10 gegeven (was de tijd vergeten dus vandaag dus per ongeluk 11 uur) en hij wil z'n kooi nooit in. Ik probeer het eerst met op de hand naar z'n kooi, maar als we er een halve meter vanaf zijn vliegt hij al weg. Dan moet ik er weer achteraan, vangen etc.. En dat wil ik liever niet. Wat kan ik het beste doen, hem toch vangen (net ontglipte me de hele tijd) of hem een nachtje op m'n kamer laten? Ik wil niet dat hij bang wordt van mij/m'n handen :(
Alvast bedankt

Scotty - Keecko

Hoi Corien,

Je moet Joey nooit gaan vangen hoor! En ook niet achtervolgen.. je parkietje wordt dan juist banger en dan zal het nog langer duren voor hij de kooi in gaat.

Maak de kamer wat donkerder en doe een lampje aan bij de kooi en zorg dat er trosgierst hangt. Lok hem eventueel met wat trosgierst.

Is Joey wel tam? Dat is in ieder geval wel belangrijk voor je hem los laat.

Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je meer tips vinden over hoe je je parkietje weer in zijn kooi krijgt.

Laat je parkietje in ieder geval geen nachtje buiten zijn kooi door brengen.. dan kunnen er ongelukjes gebeuren, of als hij ineens wakker word en schrikt van de omgeving..

Probeer hem eens te lokken met trosgierst, lievelingspeeltjes, groente/fruit, of voer.

Succes!

Groetjes, Ilse

Corien

Gelukkig vloog hij uiteindelijk zelf in de kooi, maar morgen is het weer hetzelfde verhaaltje vrees ik. En ja, Joey is tam :) Nog niet helemaal, maar dat komt nog goed, heb hem pas 2/3 maandjes.
Bedankt, ik zal ook nog even zoeken :)

Cropje

Het beste advies is inderdaad om hem gewoon tam te maken. Dan kan je zelf bepalen hoe laat hij dekooi in gaat. Is dat nog niet zo ver en wil je hem toch laten vliegen, zorg dan dat je de tijd hebt, op een gegeven moment krijgt elk vogeltje honger of dorst, als jij zorgt dat het enige eten in de kamer, in zijn kooi is, zal hij vanzelf op zoek gaan. Het kan natuurlijk even duren voor hij honger krijgt, en als hij dat heeft kan het even duren voordat hij de kooi of de ingang vindt, dus echt: neem de tijd als hij niet tam is! Wat je ook nog zou kunnen doen als het lokken niet lukt, de kooi met de opening naar hem toe bij hem houden, misschien dat hij er dan wel in springt.
Maar nogmaals: handtam maken is het makkelijkste.
Kijk ook maar eens hier http://parkietenfreak.nl/a-tam.php (even naar beneden scrollen voor het stukje over het vliegen).

Mars

Als je Joey er de hele dag uit hebt, zou ik je willen adviseren, vooral nu hij nog niet echt tam is, hem wat meer in zijn kooi te laten. Dan gaat hij vanzelf zijn kooi als zijn huisje zien: als een veilig plekje.
Ik weet niet of dat van toepassing is (dus of hij er veel uit is). Ik merkte bij zowel Jim als Quint dat ze in het begin de kooi wat eng vonden en er liever boven op zaten. Dat is natuurlijk niet erg, maar ze moeten wel echt vertrouwd kunnen raken met de kooi: het niet als een eng plekje zien. Nu zitten ze beide zowel graag in als buiten de kooi.

Als je een doek over de kooi doet 's avonds zou ik daar ook even mee wachten als hij net in zijn kooi zit. Dan kan hij nog even bijkomen van het buitenspelen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

vraagje..Houd Joey van belletjes?
Falkor kan ook soms zo doen, maar dan neem ik zo'n belletje in mijn hand (ik leg het speeltje op mijn hand) en dan vind ie het zo leuk om met dat belletje te spelen dat hij niet meer doorheeft dat hij bij zijn kooi is. En dan, voor ie het weet, zit ie IN zijn kooi :P