wat moet ik doen?

Gestart door pietje parkietje, mei 03, 2007, 12:23:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

hallo, ik ben een beginnende volierehouder van 19 jaar
ik heb thuis in de tuin een voliere met binnen en buiten hok van 2x2x3 meter (zowel binnen als buiten)
nu heb ik vorig jaar jonge grasparkieten gekcoht voor in deze voliere en dit jaar voor het eerst blokjes opgehangen in de 1e ronde waren er veel eitjes en ook wel een 10tal jongen maar deze werden (op 1 na die het wel heeft overleefd en inmiddels kan vliegen) niet gevoerd door hun ouders.
nu heb ik de kastjes gewoon laten hangen en een aantal weken later zaten er weer verschillende eitjes in de hokjes (waarvan 1 hokje zelfs al eieren terwijl het vorige jong nog niet was uitgevlogen), maar in 2 van de 3 hokjes met eieren zit de pop er al ong 4 weken op terwijl 18 tot 21 dagen normaal is.
dus waarschijnlijk zijn alle eitjes onbevrucht kan het zijn dat ze te snel weer eieren zijn gaan leggen? en gooien popjes eieren vanzelf de eieren die onbevrucht zijn uit het nest of moet ik ze er uithalen, en als alles onbevrucht blijkt is het dan ook verstandig om de nestkastjes een aantal weken weg te halen? (tot eind mei bijvoorbeeld)
ik hoop op jullie antwoord!
b.v.d

Safrena

Hey pietje parkietje

Welkom op het forum

soms gaan popjes onbevruchte eitjes uit heb blok gooien, soms blijven ze gewoon verder zitten broeden.
Het beste kun je die zelf goed in het oog houden. normaal komen de eitjes inderdaad uit ongeveer na 21 dagen. soms kan dat iets langer zijn. In principe mag je daar nog een 8 tal dagen bij tellen.
Als er dan geen kleintjes zijn en je popje blijft gewoon verder broeden, kun je beste voorzichtig de eitjes weghalen.

En dan kun je inderdaad ook beter wachten, en de broedblokken een paar weken niet meer hangen zodat ze eerst weer goed op krachten kunnen komen.

Je zegt ook dat je popjes de kleintjes niet gevoed hebben, dit kan komen omdat het een eerste nestje is, maar ook door de leeftijd
Zijn je popjes al 1 jaar? Want dat is toch belangrijk bij het broeden

zorg verder voor extra vitamine en ei/krachtvoer

Vele groetjes

pietje parkietje

jah dat weet ik het zijn parkieten die februari dit jaar 1 zijn geworden en de nestkastjes hangen er vanaf maart
eivoer krijgen ze gemegd door het gewone standaard parkietenvoer evenals maagkiezel, kan het daar ook aan liggen dat ik dat gemengd doe door het gewone voer (ik heb het idee dat ze het wel gewoon eten dus daar kan het denk ik zelf niet aan liggen), verde rheb ik nog nooit krachtvoer gekocht of extra vitamines....
ik moet het dus nog een week ofzo aankijken en dan de blokjes incl eitjes maar weghalen denk je?

Safrena

Hey pietje parkietje

Eivoer=krachtvoer ;)
Datr je het door het eten mengt is geen probleem, zolang je maar zeker bent dat ze ervan eten ;)

Extra vitaminen daar bedoel ik niet me die vitamine preparaten, maar vers fruit en groentjes,  ;)

en inderdaad ik zou nog tot einde van de week aankijken, en als er geen kleintjes zijn, alles een paar weken weghalen

vele groetjes

pietje parkietje

oke safrena dankjewel voor je hulp ik haal de kastjes waar nu al (te) lang eitjes in liggen dit weekend ofzo weg.
maar er is ook 1 kastje waar pas een week eitjes in liggen kan ik dan alleen dit kastje laten hangen?