Raar "tjilpen"

Gestart door Corien, april 28, 2007, 09:06:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corien

Nou je kan het eigenlijk nieteens tjilpen noemen, het is meer piepen. Soms van een lage toon naar hoog, soms een hoge toon naar laag. Dit doet hij alleen als hij in de kooi zit, wat kan dit betekenen?
Alvast bedankt ;)

roha

Ik weet niet precies welk geluid je bedoelt, maar ik denk dat hij jouw aandacht vraagt. Zeker als hij het alleen doet als je parkiet in de kooi zit. Hij vraagt je aandacht, omdat hij er uit wil.
Probeer dit gedrag te negeren, maar beloon als hij niet meer zo piept met lieve woordjes, of eventueel door de kooi open te doen, in ieder geval dan de aandacht geven.

Cutie_lover

Mijn parkiet doet dat ook.. Hij doet dat het belletje na, maar het klinkt nogal vals.. Ik denk dat het niets betekent hoor ;) Alleen van eenzaamheid deed hij het belletje na.. Nou heb ik een maatje en is het al minder :-*

Sonja

@Cutie_lover:
Het betekent wel degelijk iets. ;)
Het is zoals Roha al schreef, waarschijnlijk een vorm van aandacht vragen.
Mijn parkietjes doen het ook, het is een bepaalde roep die ze alleen doen als ze willen dat ik naar ze toe kom.

Meestal ga ik dan ook even, en praat eventjes tegen ze. Daarna is het meestal weer eventjes rustig.

Groetjes, Sonja.

Cutie_lover

(0ff-topic)
Cutie doet wel degelijk het belletje na, hij doet het ook alleen als hij gaat slapen.. Soort slaapliedje zeg maar

margret

Hallo,
ik heb deze vraag over piepen tjilpen ook gesteld, ik wist in het begin ook niet wat voor geluid dat dit was.
En mij werd hier gevragen of ik soms een cavia had.
Maar inderdaad Kenji doet ook de belletjes van zijn speelgoed na en hier heeft het niets anders te betekenen.
Als Kenji aan het spelen is in zijn klimboom doet hij veel geluidjes van belletjes na ook bepaalde manieren van fluiten die wij hem hebben geleerd.
Ga maar eens goed zitten luisteren naar de geluiden die jouw parkietje maakt en naar de geluiden van zijn speelgoed en andere geluiden in huis.
Kenji heeft nu twee weken in de zelfde kamer gestaan als een kanarie, ook daar doet hij bepaalde geluidjes van na.
               

                                                          Groetjes

Corien

Ik piep niet zo, de hond piept niet zo, m'n familie niet en z'n belletje ook niet :P En een ander dier heb ik hier niet. Maar je kan het af en toe inderdaad vergelijken met een cavia piepje! Nouja, ik hou het maar op aandacht vragen, bedankt ! :)

Mars

Ik noem het een mussenpiepje. Maar het is hetzelfde: gewoon aandacht trekken.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjilp

Citaat van: Corien op april 30, 2007, 11:37:31
Ik piep niet zo, de hond piept niet zo, m'n familie niet en z'n belletje ook niet :P En een ander dier heb ik hier niet. Maar je kan het af en toe inderdaad vergelijken met een cavia piepje! Nouja, ik hou het maar op aandacht vragen, bedankt ! :)

hoi

parkieten hebben ook eigen "stemmetjes"
naast "parkiets" doen ze ook geluiden na..belletjes wat hier boven werd geschreven....de telefoon..of "mensen" fluitjes"

dat "cavia" en/of het mussen geluid..is gewoon van aandacht vragen...
het klinkt bijna "wanhopig"..

als ik het moet vertalen: oh kom nou eens hier?? hallo hallo....ik wil even met je praten....toe nou.....ahhhh.heel eventjes maar please???.

bij mij thuis word het piepje gedaan als ik mijn huiskamer verlaad...
"oh laat me niet in de steek!.blijf nou heel even"..

mijn ervaring is dat geen teken dat ze "eenzaam" zijn...
want mijn Parkieten piepen in koor..als ik weg ga...
of Lazarus..wil even aandacht van mij hebben...even "dames onder elkaar ":-X.
Parkietjes zijn groeps dieren...mensen (dus de bewoonders in huis) horen ook bij de groep...
als 1 de groep verlaat....of even uit zicht is word er even geroepen...

het beste is gewoon even op reageren..door terug te fluiten of praten...of neem er even tijd voor om even op "thee visite" te gaan.

groetjes Elles