jonge duiven zonder moeder

Gestart door retep, april 27, 2007, 21:24:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

retep

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over een paar jonge duiven die in mijn boom zitten.
Ik weet wel dat dit een parkietenforum is, maar heb hier toevallig al een account, en wil niet
nog een account aanmaken op een duivenforum voor één enkele vraag, dus vandaar ik dat hier maar even doe.
Ik heb een grote denneboom in mijn tuin staan, en daar zitten elk jaar wel 1 of 2 duivennesten in
en ook nu heeft een duif 2 eieren uitgebroed, en die jonkies zijn nu zo'n 2 weken oud, maar sinds gisterenavond
is moeders weg en nog steeds niet terug, en ik vraag me af of ze nog wel terugkomt, want een hele dag en nacht
wegblijven lijkt me niet zoals het hoort, dus zou ik willen weten waneer ik de duifjes uit hun nest moet halen
om ze aan een duivenmelker/asiel te geven, want anders denk ik dat ze snel dood zullen gaan zonder voedsel,
en vooral zonder vocht met dit extreem warme weer.


Parkieten-Freak

Je kunt trouwens altijd even een vogelasiel bij je in de buurt bellen, en om advies vragen.
http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html
Ik zou niet te snel ingrijpen in de natuur, het kan zijn dat de moeder op het nest is geweest zonder dat je haar gezien hebt.
Normaal gesproken voert het mannetje trouwens ook mee.



roha

Ja, zoals Parkieten-Freak al heeft gezegd, lijkt het alsof de ouders er niet bij zijn geweest.
Laat de duifjes lekker zitten, vader en moeder zijn echt wel in de buurt!!
Doordat het juist warm weer is, hebben de jonkies niet zo snel de warmte van 1 van de ouders nodig.
Maak je er niet te druk om, de natuur is een bijzonder verschijnsel, waar wij soms met de pet niet bij kunnen :-X
Vertrouw je het echt niet, kun je ook de dierenambulance bellen of een dierenopvangcentrum (DOC) oid.

Sonja

Hoi retep,

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
De ouders zijn vaak in de buurt, maar als mensen (te) vaak bij het nest gaan kijken, kan dat ook een reden zijn waarom ze langer weg blijven.

Vogelouders laten soms hun kroost best wel een poosje alleen.

Hou het vanaf een afstandje wat in de gaten, maar grijp niet te snel in.

Groetjes, Sonja.


retep

Ik kijk elke dag wel even naar ''mijn'' duiven. Niet dat ik dan met m'n kop in hun nest ga hangen en ze lastig val,
maar ik kan ze gewoon zo zien zitten omdat ze nu zo'n beetje op de laagste tak zitten die de boom heeft,
en die is zo laag dat ik ze bwv zo uit hun nest kan pakken. Ook heb ik in m'n woonkamer vanachter de pc
uitzicht op  mijn plaats dus ik zie altijd wat voor activiteiten in mijn tuin plaatsvinden.
Verder zet ik al jaren een schaal met duivenvoer en een schaaltje water neer waar behalve duiven ook mussen
uit komen eten en drinken. Sommmige duiven zijn heel niet bang van mij, en kan ik ze soms wel tot op een halve meter benaderen als ze uit de voerbak komen eten. Sommige zitten dan op de schutting, en kijken me echt aan
alsof ze willen zeggen van ''krijgen we wat te eten of niet'' en dan rammel ik even met de zak voer, gooi wat in de bak,
em loop dan 1 meter weg, en dan duiken ze meteen de voerbak in.
Het zijn dan wel altijd vrouwtjes die niet bang zijn, en zijn het de mannetjes die nooit geen risico nemen en meteen wegvliegen als ze mijn zien.
Ik heb ook wel eens gehad dat er een duif gewoon m'n keuken binnen kwam wandelen en zo de woonkamer binnen
tippelde en even mijn huis kwam ''verkennen en keuren'' om weer vervolgens de keuken in te lopen en even
probeerden om in de zak met voer te pikken die bij de deur staat. Ook is er eentje tijdens een ''open huis dag''
van mij geschrokken en tegen de ramen gevlogen, en die heb ik dan even beet moeten pakken om vervolgens buiten
weer los te laten.
Verder is er ooit ook eentje zwaar uitgeput op mij plaats geland die, nadat ik wat water en voer pakte,
meteen op mij af kwam rennen om te eten en drinken, en mij daarbij volledig negeerde.
Daarna is die 2 dagen onder mijn afdak gaan zitten bijkomen van de uitputting en hitte, en vervolgens weer
weggevlogen, en dat geef tdan weer een goed gevoel dat ik weer een vogel heb kunnen helpen.
Ook mussen vliegen aan en af, en zitten ze soms wel met 15 tegelijk te ruziën van wie er allemaal in de voederbak
passen, en dat is  altijd een leuk gezicht als ik dat vanachter mij pc gade sla. Verder zijn er ook  merels, roodborstjes,
en nog wat soorten waarvan ik nu even de namen niet ken, maar vogels hebben het altijd goed bij mij, en
vindt ik dat gekwetter en getjilp altijd heerlijk om te horen.
Als ik hier wakker wordt, is het net of ik in een vakantiehuisje in een bos zit, dus kun je je voorstellen
hoe dat hier er aan toe gaat.

Anyway, ik heb zojuist weer even gekeken, en moeders is nog steeds spoorloos, en vermoed ik dat er iets mee
gebeurt is want ze is nu dus al 2 dagen en 2 nachten niet meer gezien door mij, en zometeen ga ik weg,
en als ze dan vanavond nog niet terug is, ga ik morgen actie ga ondernemen, want anders ben ik bang dat
ze zullen verhongeren en uitdrogen, en dat is wel het laatste wat ik wil. Een vader hebben ze niet,
want die heb ik nog nooit gezien, en als die er was, zou ik het wel gezien hebben, dus kan ik wel bijna met
zekerheid zeggen dat nu aan hun lot zijn overgelaten. Ik zit midden in een woonwijk, en wie zegt niet dat moeders
door een auto geschept is, of door een kat, want die willen ook nog wel eens eens de duiven aanvallen,
want die heb ik al eens uit mijn tuin moeten verjagen omdat ze het op ''mijn'' nesten hadden gemunt.

Nou, ik ga nu werken, en hou jullie nog wel op de hoogte van hoe het verder verloopt.
Mochten jullie nog goede tips hebben, pen ze hier maar neer, dan kijk ik vanavond wel weer even.
Groetjes.

roha

Ik weet niet welke duiven jij in de tuin hebt, ik ga er vanuit dat het houtduiven zijn, maar van de meeste duivensoorten kun je aan de buitenkant niet zien of het een man is of vrouw. In de broedperiode kun je dit door gedrag herkennen.
Dat vogels bijna tam lijken als jij ze voert, doordat je dichtbij ze kan komen, zegt niks over het feit hoe ze hun 'kids' opvoeden, vaak zijn ze richting de jonkies erg voorzichtig, want het nest mag niet ondekt worden door roofdieren.
Wij voeren de vogels buiten eigenlijk nooit, alleen bij vorst en sneeuw, maar ook hier zijn ze weleens naar binnen getippeld, wij hebben zelfs een vrouwtjes-eend met 2 mannetjes broedend op het balkon gehad met 1 ei in een plantenbak.
Echt, laat het nest aub met rust, ik denk dat de ouders nog wel leven, alleen zijn ze niet in beeld voor jou, want je bent er niet de gehele dag bij, gelukkig.
Vertrouw je het echt niet, ga niet zelf bezig, maar roep de hulp in van de dierenambulance. Deze kost niets, maar kunnen de vogels professioneel weghalen en wegbrengen naar een plek waar ze weten hoe ze met deze beestjes moeten omgaan, qua voeding en verzorging.

retep

#6
Citaat van: roha op april 28, 2007, 12:51:33
Ik weet niet welke duiven jij in de tuin hebt, ik ga er vanuit dat het houtduiven zijn, maar van de meeste duivensoorten kun je aan de buitenkant niet zien of het een man is of vrouw. In de broedperiode kun je dit door gedrag herkennen.
Dat vogels bijna tam lijken als jij ze voert, doordat je dichtbij ze kan komen, zegt niks over het feit hoe ze hun 'kids' opvoeden, vaak zijn ze richting de jonkies erg voorzichtig, want het nest mag niet ondekt worden door roofdieren.
Wij voeren de vogels buiten eigenlijk nooit, alleen bij vorst en sneeuw, maar ook hier zijn ze weleens naar binnen getippeld, wij hebben zelfs een vrouwtjes-eend met 2 mannetjes broedend op het balkon gehad met 1 ei in een plantenbak.
Echt, laat het nest aub met rust, ik denk dat de ouders nog wel leven, alleen zijn ze niet in beeld voor jou, want je bent er niet de gehele dag bij, gelukkig.
Vertrouw je het echt niet, ga niet zelf bezig, maar roep de hulp in van de dierenambulance. Deze kost niets, maar kunnen de vogels professioneel weghalen en wegbrengen naar een plek waar ze weten hoe ze met deze beestjes moeten omgaan, qua voeding en verzorging.



update: 1 jonkie is weg en de ander zat op de grond, maar inmiddels is moeders geariveerd,
en zit nummer 2 op de schutting dus de eerste vliegles zit er al op, dus zal het wel goed aflopen.

en wat imo het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes betreft, er zitten maar 2 soorten op mijn plaats
en dat zijn kleine slanke duiven, en grote dikke duiven, en zijn het altijd de dunne slanke die op de eieren zitten,
dus ga ik er maar vanuit dat dan de vrouwtjes zijn. Verder zijn ze allemaal grijs, net als hetgeen wat je in de stad
tegen komt, en dat zullen dan wel gewone houtduiven zijn. De dikke grote zijn ook altijd de baas als het om
een plek aan de voerbak gaat, dus zullen dat wel de mannetjes zijn.

Zien ze eruit als op deze link?
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.digitalnature.org/vogels/stadsduif.jpg&imgrefurl=http://www.digitalnature.org/vogels/stadsduif.html&h=431&w=575&sz=63&hl=nl&start=1&tbnid=gBb7lNeQuQMWMM:&tbnh=100&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dstadsduif%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl
Dat is een stadsduif.
Een houtduif heeft een witte vlek bij zijn hals en is de grootste duivensoort:
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Houtduif_Columba-palumbus.html
Groetjes, Sonja.