Hup, snel een slotje erop!

Gestart door Moppers, april 26, 2007, 15:57:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Het valt mij steeds meer op dat veel topics snel een slotje krijgen. Dan heb ik het over topics waar misschien nog iets aan toe te voegen valt (dus niet over bijvoorbeeld topics in het prikbord).

Een voorbeeld: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=13343.0
Ik las de berichten, en wilde er een reactie aan toevoegen. Toen zag ik dat er al een slotje op zat. Sterker nog, het eerste en laatste bericht schelen nog geen uur van elkaar!

Ik kan me best voorstellen dat een moderator soms denkt 'hier is niks meer aan toe te voegen', maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen daar zo over denkt. Misschien heeft iemand nog een opmerking of een vraag. Die opmerking of vraag is dan misschien niet voor de hand liggend, maar misschien wel belangrijk, in ieder geval voor diegene. Het kan ook een heel simpel geval zijn: iemand stelt een vraag, die wordt beantwoord. Slotje erop. Een dag later leest iemand die enkele dagen niet online is geweest het topic. Die persoon heeft toevallig een goede tip die nog niet genoemd is. Maar ja, er zit al een slotje op. Een pb-tje sturen kan dan wel, maar dan wordt de tip niet met iedereen gedeeld. Wie weet wie er nog meer iets aan had gehad.

Moderators mogen dan wel degenen zijn die bepalen waar een slotje op komt (daar heb ik geen problemen mee), maar doordat het (naar mijn mening) soms te snel gebeurt, snoer je anderen de mond en ontneem je hen het recht op het uiten van een mening.

Ben ik de enige die er zo over denkt?

Is het een idee om aan te geven dat het topic in aanmerking komt voor een slotje, te wachten op eventuele nagekomen reacties, en als die niet komen na een paar dagen alsnog een slotje erop te doen? Een paar dagen na het besluit dat het topic een slotje verdiend dus.

Cutie_lover

Ik ben het met je eens.. Ook een topic ( superlang geleden ) stelde ik een vraag in, er was nog maar half!! gereageerd, ik kijk weer: hup slotje..

Caradow

Wanneer je nog op wat voor onderwerp dan ook nog een reactie wilt toevoegen, kun je altijd aan het beheer vragen om het slotje (tijdelijk) te verwijderen.
Daarnaast vind ik, dat wanneer iemand een probleem heeft of vragen heeft over het hoe en waarom er ergens een slotje op is gegaan, dat dit ook per pb rechtstreeks naar de modjes kan.

Beheerders en moderators zijn ook gewoon mensen, die dit werk op vrijwillige basis doen naast hun dagelijkse werkzaamheden. Ook zij kunnen (inschattings) foutjes maken.

Het topic dat Moppers benoemt is naar mijn menign terecht op slot gegaan. Ten eerste werd er gevraagd naar informatie die een ander forumlid betrof, wat niet op een openbaar forum thuishoort, ten tweede is er uitleg gegeven over het beleid.

Ik vind zelf dat het hier allemaal reuze meevalt. En ja, ook ik denk wel eens van he, dat had misschien anders gekunt, maar dit forum is wel een van de weinige die leesbaar blijft doordat er weinig offtopics zijn.
Als je gaat aankondigen dat er een dag later een slotje op zal gaan, krijg je weer dat de hele meute gaat reageren van Ja , goed plan, ben ik het mee eens enzovoort, iets dat in mijn ogen sowieso al behoorlijk vaak voorkomt. 
Tegenwoordig is het ook steeds vaker zo, dat men na aangeven dat men beter eerst de zoekfunctie kan gebruiken, toch nog 20 topics met vragen opent, die al lang en breed behandeld zijn. Hier word ook terecht met sotjes op gereageerd door beheer en moderators...

Nee, ik vind dat we hier niet te klagen hebben..

Parkieten-Freak

#3
Citaat van: Moppers op april 26, 2007, 15:57:43
Het valt mij steeds meer op dat veel topics snel een slotje krijgen. Dan heb ik het over topics waar misschien nog iets aan toe te voegen valt (dus niet over bijvoorbeeld topics in het prikbord).

Een voorbeeld: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=13343.0
Ik las de berichten, en wilde er een reactie aan toevoegen. Toen zag ik dat er al een slotje op zat. Sterker nog, het eerste en laatste bericht schelen nog geen uur van elkaar!

Moppers, je haalt wel een heel ongelukkig voorbeeld aan.
Het topic waar je naar verwijst had om te beginnen daar helemaal niet moeten staan.
Ik vind het niet netjes om over de rug van een gebanned forumlid te gaan discussieren terwijl ze zelf niet instaat is om te reageren.
Daarnaast klopte de inhoud van het geschrevene niet, er werd iets totaal anders in gesuggereerd dan dat er werkelijk aan de hand was.
Topicstarter had mij (of een andere beheerder) persoonlijk moeten benaderen via pb. (Ik heb Trippy de ban gegeven, en geloof me: niet zonder reden).

Het komt voor dat forumleden het soort zaken (zoals bijvoorbeeld het Trippy topic) opzettelijk op het forum aankaarten en niet via pb, met als doel medestanders te vergaren.
Dit leidt gegarandeerd tot een flamewar.
Een goede moderator doorziet dat, en sluit het topic.
Mocht je willen reageren, stuur dan een pb en geef alsnog gewoon je mening.

Ik kom later op de avond nog terug op slotjes "in het algemeen", ik moet nog weg dadelijk.



Moppers

CiteerBeheerders en moderators zijn ook gewoon mensen, die dit werk op vrijwillige basis doen naast hun dagelijkse werkzaamheden. Ook zij kunnen (inschattings) foutjes maken.

Dit is absoluut geen aanval naar de moderators toe. Ik ben het af en toe gewoon niet met ze eens (net zoals ik het soms ook niet eens ben met mensen die geen moderator zijn). In dit geval wilde ik dat laten weten en er een reactie op krijgen. Het is echt niet zo dat ik dan gelijk denk 'pff, stomme moddereters'. Ik wil het erover hebben, mijn kant uitleggen en de kant van moderators horen.

Het 'Trippy topic' haalde ik alleen aan als voorbeeld. Ik wilde niet reageren op het feit dat Trippy geband is, daar heb ik niks mee te maken, maar ik wilde op de algemene strekking van het topic reageren.


Fenixjuh

Hoi,
niet in de trand van het trippy-onderwerp, maar ik heb soms wel eens iets met mijn vogel, en dan ga ik zoeken, en dan is iets gesloten omdat het al heel lang niet gebruikt is. Op zich kan ik me dat voorstellen, maar ik vind het eigenlijk ook altijd een beetje bezwaarlijk om dan een nieuw onderwerp te openen, als je denkt dat dat het is, maar het niet zeker weet. Het eerste antwoord dat je krijgt is dan, gebruik de zoekfunctie, maar dat heb ik dan al gedaan, alleen kan ik in die topics dan geen berichtje meer toevoegen.
groetjes!!

Parkieten-Freak

#6
Citaat van: Moppers op april 26, 2007, 20:08:41
Dit is absoluut geen aanval naar de moderators toe. Ik ben het af en toe gewoon niet met ze eens (net zoals ik het soms ook niet eens ben met mensen die geen moderator zijn). In dit geval wilde ik dat laten weten en er een reactie op krijgen. Het is echt niet zo dat ik dan gelijk denk 'pff, stomme moddereters'. Ik wil het erover hebben, mijn kant uitleggen en de kant van moderators horen.

Het 'Trippy topic' haalde ik alleen aan als voorbeeld. Ik wilde niet reageren op het feit dat Trippy geband is, daar heb ik niks mee te maken, maar ik wilde op de algemene strekking van het topic reageren.

Dat is het eigenlijk wel, en je denkt waarschijnlijk ook wel "pfff stomme moddereters", maar we begrijpen het heel goed dat je het niet altijd eens bent met ons. Dat hoeft ook niet en dat kan ook niet.
Wij modereren overigens met zijn zessen: we zijn zes verschillende mensen die stuk voor stuk verschrikkelijk ons best doen om dit forum leuk, leerzaam en gezellig te houden.
CiteerModerators mogen dan wel degenen zijn die bepalen waar een slotje op komt (daar heb ik geen problemen mee), maar doordat het (naar mijn mening) soms te snel gebeurt, snoer je anderen de mond en ontneem je hen het recht op het uiten van een mening

Wij ontnemen niemand iets, iedereen mag zijn of haar mening hier net zoveel ventileren als hij of zij wil. Wel is het zo dat een beheerder bepaalt waar en of er een slotje komt. Daar zijn afspraken over gemaakt. (Zie forumreglement). Een beheerder is niet heilig en kan zich best wel eens vergissen overigens.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je graag jouw kant van het verhaal wil vertellen, maar als het puntje bij het paaltje komt, doe je het niet?
Ik verwacht dus eigenlijk min of meer een pb van je met je vraag/opmerkingen of je mening omtrent het topic.

Mocht een bepaalde zienswijze/mening of aanvulling van een forumlid interessant of waardevol zijn, dan schromen wij niet om topics te heropenen. :)
(Het "Trippy-topic" wordt overigens niet heropend om bovengenoemde redenen).
Oude topics kunnen (en worden!) op verzoek gewoon heropent, maar vraag het gewoon even. ::)
Als je het initiatief neemt tot het stellen van een vraag maar vervolgens de vraag niet stelt, moet je niet plompverloren anderen gaan verwijten dat zij mensen "de mond snoeren". Zeker gezien de aard van het gewraakte topic vind ik dit een onjuist en onterecht verwijt en naar mijn mede-beheerders toe, en eigenlijk ook nog eens behoorlijk beledigend.
Daarnaast ben ik wat bovenstaande topic betreft aan niemand uitleg verschuldigd, op Trippy (en Ibi) na. Beiden hebben uitgebreid uitleg van mij gehad,

@ all:
Nog even hetvolgende:
Nancy, Ingrid, Sonja en Jorijn steken heel erg veel van hun vrije tijd in dit forum. Ik ook trouwens en we doen dit voor jullie.
Af en toe schaam ik mij diep.
Ik schaam me kapot als ik lees op wat voor manier zij soms (via pb's en topics) beledigd en geschoffeerd worden door deze of gene.
Ik heb groot respect voor deze mensen die zich geheel belangeloos inzetten voor grasparkieten en hun baasjes en samen met een aantal van jullie dit forum gemaakt hebben tot wat het nu is: het grootste en tevens kwalitatief het beste grasparkietenforum van Nederland en Belgie.
Het moderatie team snoert jullie niet de mond, wij laten jullie juist aan het woord.

Commentaar geven op moderatoren is heel erg gemakkelijk maar soms ook buitengewoon goedkoop.
Goede kritiek geven, dat is pas een kunst.
Doe je best ;)


Peter62

Respect voor alle moderatoren  ;D


Cropje

Allereerst wil ik zeggen dat ik het beleid hier over het algemeen echt prima vind. Een overzichtelijk forum, onwijs veel informatie en bijna geen offtopics.

Ik moet zeggen dat ik wel snap dat sommige mensen sommige topics te snel dicht vinden, maar ik begrijp ook dat als je dit niet doet bij sommige onderwerpen, het een zooitje wordt. En het mooie aan dit forum is juist dat het geen zooitje is. Dus ik snap prima dat moderators hier en daar een onderwerp 'snel' dichtgooien. Als je vind dat je toch echt nog een toevoeging moet doen, dan kun je de moderators gewoon PMmen. Als jouw reactie echt verschil maakt, voegen ze hem echt wel toe, zij willen immers ook dat het een goed (beter, best!) forum is hier!

Nu mijn kleine beetje opbouwende kritiek, ik hoop dat jullie er iets aan hebben, weet niet of jullie er iets mee kunnen, maar laat het duidelijk zijn dat dit een PRIMA forum is, en dat onderstaand commentaar bestempeld zou kunnen worden als mierenneuken. Het feit dat het enige commentaar wat ik kan geven, mierenneuken is, geeft wel aan hoe goed dit forum is lijkt me. Nou, daar gaat ie:
Als ik op zoek was naar antwoorden op mijn vragen, gebeurde het best wel vaak dat ik een prima topic vond, maar dat alleen net dat aspect wat ik nodig had, nog niet (of niet helemaal) besproken was. Ik wilde dan mijn vraag toevoegen, alleen er zat een slotje op. Ik moet eerlijk zeggen dat het een keer gebeurt is dat ik me daar echt aan ergerde, dat ik drie topics vond, waar mijn vraag prima onder gezet kon worden, maar dan waren ze alle drie al op slot. Dat vond ik dan zonde en dan vroeg ik me ten eerste af waarom er drie topics over hetzelfde onderwerp waren en ten tweede, waarom ze alle drie op slot zaten. Als ik dan keek naar de datum, zag ik dat het oude onderwerpen waren. Dus ik begreep het slotje. Verder zag ik dat er meerdere keren zonder ingrijpen hetzelfde onderwerp was gestart, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat dat het beleid was. Oude topics op slot, nieuwe vragen over hetzelfde onderwerp in een nieuw topic. Om die reden ben ik ook elke keer als ik in zo'n situatie kwam, een nieuw topic gestart. Puur omdat ik dacht dat dat 'zo hoorde'. Hoewel ik stiekem van binnen wel dacht, het zou mooier zijn als alles over een onderwerp ook in 1 topic zou staan, makkelijker zoeken ook. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat je gewoon een  moderator kon PMmen om het topic te heropenen.

Goed, als je opbouwende kritiek probeert te geven, moet je zelf ook met een oplossing aan komen zetten vind ik, dus: wat zou eraan gedaan kunnen worden? Dat is moeilijk, ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met transparantie. Het feit dat er meerdere topics over een onderwerp bestaan, geeft een beetje een signaal af (hoewel ik dit al heel knap vind hoor, op andere fora vind je zo tientallen topics over een onderwerp). Mensen erop wijzen dat er een zoekfunctie is helpt, en dat gebeurt ook erg vaak, maar vaak wordt daaronder dan toch nog doorgereageerd. Het is vervelend dat sommige mensen weigeren de zoekfunctie te gebruiken en steeds maar nieuwe topics openen. In zulke gevallen zou je misschien beter de link naar een bestaand topic kunnen geven, en dat topic indien nodig heropenen. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze gaan lezen over regeltjes als moderators PMmen om een topic te heropenen? Het feit dat dit onderwerp nu zo 'hot' is op het forum helpt al een hoop denk ik, nu zijn in ieder geval veel bestaande forumleden beter op de hoogte (zoals ik :)).

Nou ja, dat was eigenlijk het enige wat ik kan bedenken als aanmerking op het forum, en bij deze beloof ik plechtig dat ik een moderator zal PMmen als ik iets wil toevoegen aan een bestaand topic. Mij hebben jullie om!

Sonline

Ik persoonlijk vind dat er geen slotje op topics moet komen, enkel wanneer een topic ernstig uit de hand loopt bijvoorbeeld door een ruzie of een topic wat ontzettend off topic gaat. Ik heb het zelf ook al een paar keer gehad dat ik ergens wilde reageren en het topic al dicht bleek. NIet iedereen zit dagelijks hier te kijken. Ik niet tenminste.
Er wordt op dit forum veel gevraagd en er wordt ook veel informatie gegeven, helemaal top! Wanneer mensen iets vragen waar al over geschreven is dan worden ze verwezen naar een topic die er al over is, maar als ze dan nog een vraag hebben waar moeten ze dien dan stellen want dat betreffende topic is dan al dicht.
Kortom, het werk van de moderators hier is echt wel in orde, ik bedoel het ook niet op een negatieve manier, maar ik vind het slotjes gebeuren iets wat te vaak wordt uitgevoerd. Wanneer een topic klaar is verdwijnt het vanzelf wel naar de achtergrond en kan het altijd weer teruggehaald worden als iemand nog een vraag heeft.
Ik zit op meerdere fora en overal gebeurd dat op die manier en zelden worden daar slotjes uitgedeeld.

Moppers

CiteerNatuurlijk kan ik me voorstellen dat je graag jouw kant van het verhaal wil vertellen, maar als het puntje bij het paaltje komt, doe je het niet?
Ehm, wat noem je het starten van dit topic dan? Ik vertel hier toch wat mijn mening over de slotjes is? Ik vraag hier toch om een reactie van de kant van de moderators? Sorry, maar ik snap je opmerking niet.

CiteerAls je het initiatief neemt tot het stellen van een vraag maar vervolgens de vraag niet stelt
Ook die opmerking snap ik niet. Ik vraag hier toch of ik de enige ben die zo over het sdlotjes beleid denkt? Ik vraag hier toch of het een idee is om het aan te passen? Welke vraag stel ik dan niet?

Citeereigenlijk ook nog eens behoorlijk beledigend.
Sorry. Het was en is helemaal niet mijn bedoeling jou of de andere moderators te beledigen.

Scotty - Keecko

Wat erger ik me aan dit topic zeg!

Alleen maar gezeur.. als iets je niet bevalt kun je toch ook PB'en? Daar is dat systeem toch voor! Bovendien kun je ook een berichtje melden aan een moderator (dat staat in een berichtje als je het ergens niet mee eens bent kun je dat linkje gebruiken).

Sorry hoor.. maar moet dit nu telkens?! Als je het er niet mee eens bent, hoef je dat niet in het openbaar te melden..

Ik zit op een paar fora, maar ik vind dit juist het beste forum!

Zoals al gezegt is, als je wat aan een topic toe wilt voegen, PB dan gewoon naar een moderator of beheerder, dan openen ze hem gewoon..! Is dat nou zo moeilijk?

.

Parkieten-Freak

#12
Citaat van: Moppers op april 28, 2007, 12:05:00
Ehm, wat noem je het starten van dit topic dan? Ik vertel hier toch wat mijn mening over de slotjes is? Ik vraag hier toch om een reactie van de kant van de moderators? Sorry, maar ik snap je opmerking niet.

Je startte dit topic omdat je geen reactie kon plaatsen in het topic van Ibi. (Zie je hyperlink bovenaan).
Je wilt iets over hetgene daar geschreven is zeggen, maar vervolgens doe je het niet.
Ik begrijp niet waarom je je vraag of reactie niet gewoon via een pb stelt of geeft.


Citeer
Ook die opmerking snap ik niet. Ik vraag hier toch of ik de enige ben die zo over het slotjes beleid denkt? Ik vraag hier toch of het een idee is om het aan te passen? Welke vraag stel ik dan niet?
Sorry. Het was en is helemaal niet mijn bedoeling jou of de andere moderators te beledigen.

Je bent niet de enige die zo over het slotjesbeleid denkt. De aanpassingen die je voorstelt zijn niet zinvol, maar eerder contraproductief.

Wat betreft de vraag die je niet stelde: zie mijn reactie bij de vorige quote.
edit:// ik zie dat je vraag zojuist is binnengekomen.

Zoals ik al eerder aangaf: de beheerders staan altijd open voor verbeteringen, tips e.d., wij zijn namelijk ook maar gewoon mensen.

Na overleg wordt het hieronder geschrevene het toekomstig beleid omtrent slotjes en berichten verwijderen:
Dit zijn de herziene richtlijnen voor het sluiten of verwijderen van topics.


In zeer duidelijke gevallen zoals brutaliteiten, foto's plaatsen, vragen stellen die al honderd keer gesteld zijn, kan een beheerder gewoon meteen sluiten of verwijderen. Voor al die "minder duidelijke gevallen" zullen we in de toekomst met 2 beheerders beslissen.
Hieronder staan de (aangepaste) regels.

De rode regels worden vanaf nu door 2 moderatoren beoordeeld:


Een reactie in een topic kan worden verwijderd indien een reactie


    * totaal irrelevant en/of zwaar offtopic is of geen toegevoegde waarde heeft.
    * in msn taal geschreven is, en/of onleesbaar is nadat de schrijver minimaal 1 x gewaarschuwd is.
    * een herhaling is van vorige antwoorden
   * een hoog chatgehalte heeft
    * forumlid poogt middels het plaatsen van nutteloze berichtjes een hogere "ranking" te halen.
    * gegeven advies mogelijk schadelijk gevolgen heeft voor het welzijn of de gezondheid van de grasparkiet
    * beledigend is (op wat voor manier dan ook).

Een bericht wordt gesloten indien:

    * Een vraag dubbel geplaatst wordt: cross posting. (het tweede bericht gaat dicht, het eerst blijft open).
    * Een antwoord op een vraag gemakkelijk via de zoekfunctie terug te vinden is.
    * Er wedstrijden uitgeschreven worden buiten medeweten van het moderatie/beheerdersteam om.
   * De gemoederen te hoog oplopen. De sluiting kan tijdelijk zijn en dienen als "afkoelingsperiode".

In een berichtje kan "geknipt" worden, indien een moderator/beheerder dat nodig vindt. Meestal (dus niet altijd!) zal het in dat geval gaan om uitingen van ongewenste (al dan niet negatieve) reclame of (grof) taalgebruik.






Chicowen

Ik volg dit topic al enige tijd en heb er bewust niet op gereageerd.
Toch ga ik nu ook even een berichtje plaatsen.

Ik vind dit zelf een geweldig forum. Dit is voor een heel groot deel te danken aan de manier van beheren.
De regels staan duidelijk genoemd in de forum regels en het is aan een ieder om deze te volgen. De beheerders houden hier prima toezicht op en grijpen in, indien nodig. Er gebeurd nooit iets zonder een reden.
De reden wordt niet altijd in het topic zelf genoemd, maar wanneer je het er niet mee eens bent, kun je altijd 1 van de beheerders een pb sturen om hierover uitleg te vragen.

De beheerders steken hier heel erg veel van hun vrije tijd in om het voor ons, de leden, een goed en duidelijk forum te houden. Ik vind het daarom ook heel jammer dat er soms op een niet leuke manier gereageerd wordt op de acties van de beheerders. Deze acties worden niet voor niks uitgevoerd.
En tuurlijk kan het zo zijn dat er misschien af en toe iets aangepast moet worden, want de beheerders zijn ook maar mensen en die kunnen ook fouten maken. (beheerders: ik zeg niet dat dit zo is hoor, maar gewoon dat het zou kunnen.) Maar dit forum draait al een aantal jaar en het werkt goed op de manier hoe er nu gewerkt wordt. Ook wat betreft het sluiten van topics. Dit is niet zonder reden op deze manier afgesproken, dit heeft in de afgelopen jaren al bewezen dat het goed werkt.
Het kan zijn dat sommigen van jullie het er niet mee eens zijn, maar zo zijn er altijd mensen die het er niet mee eens zijn. En tuurlijk kan dit gewoon aangegeven worden, maar het zou prettiger zijn, als dit gewoon via een pb aan de beheerders aangegeven wordt. Die kunnen het dan overleggen en wie weet wordt er dan wel iets aangepast, mits het een goed idee is.

Ikzelf ben heel blij dat dit forum op zo'n goede manier beheerd wordt. Zonder de beheerders zou dit forum er ook niet zijn. Ik heb dan ook zeer veel respect voor de beheerders en ik vind dan ook dat Parkieten-Freak, Safrena, Jorijn, Anita, Ingrid en Sonja een dikke vette pluim verdienen!!!

Nog even iets wat ik wil zeggen tegen de beheerders:

Ga zo door, jullie zijn top!  ;D
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Moppers

CiteerJe startte dit topic omdat je geen reactie kon plaatsen in het topic van Ibi.
Dan heb je me verkeerd begrepen.
Ik startte dit topic omdat ik van mening ben dat sommige topics erg snel worden gesloten. Het topic van Ibi haalde ik aan om een voorbeeld te geven. Ik dacht dat een voorbeeld mijn punt misschien wat duidelijker zou maken, maar kennlijk was het een ongelukkig gekozen voorbeeld, want nu wordt er wel erg gefocust op dat specifieke topic.

CiteerDe aanpassingen die je voorstelt zijn niet zinvol, maar eerder contraproductief.
Oke, dat accepteer ik. Ik realiseer me uiteraard dat dingen die ik als mogelijke oplossing bedenk, niet gelijk oplossingen zijn. Ik stel ze voor omdat ze misschien nuttig zijn. Als dat niet het geval is, dan zij het zo.


CiteerEn tuurlijk kan dit gewoon aangegeven worden, maar het zou prettiger zijn, als dit gewoon via een pb aan de beheerders aangegeven wordt.
De reden dat ik er een topic over aanmaak, is omdat ik echt wil weten of ik de enige ben die er zo over denkt.

Trippy

Hallo :)

Ik vindt ook dat er snel slotjes op komen maar niet altijd onterecht.

Maare ik heb wel een vraag erover.

Als je met de ziekfunctie zoekt vindt je ook de topic's met een slotje ...
Als je daar ook de info in zet zou het toch NOG makkelijker zoeken zijn.
Want die topic's met een antwoord zijn niet bepaals handig , toch ??

Ik kan het fout hebben maar ik wil het toch even weten.

Groetjes,Ursula  :)

Parkieten-Freak

De vraag van Moppers over het "Trippy topic" heb ik inmiddels ontvangen:

CiteerWat ik aan het 'Trippy topic' had willen toevoegen is het volgende:
Als je wat toleranter bent voor sommige leden, en voor de rest niet, als sommige leden 'meer mogen' dan anderen, wordt daar dan geen verwarring mee gecreeerd? Vooral voor nieuwe leden bijvoorbeeld. Ik kan me best voorstellen dat een lid denkt: 'dit lid heeft hier een verhaaltje geplaatst, dat valt dan blijkbaar nog binnen de regels, dus kan ik het ook doen.' Vervolgens plaatst het nieuwe lid ook een verhaaltje wat eigenlijk meer in de chat hoort, en krijgt te horen dat het forum hier niet voor bedoeld is.

Dit is een hele goede vraag, die ons wel eens vaker gesteld wordt.

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van onderstaande casus, wel wil ik erbij vermelden dat het hier om mijn persoonlijke mening gaat.

Jantje is lid geworden van dit forum. Hij heeft de forumregels niet doorgelezen want hij wil zo snel mogelijk aan de slag.
Jantje opent een topic "heyyyy" en plaatst meteen een grote foto van zijn parkiet. Mogelijk begint daarbij een (al dan niet) offtopic verhaal te vertellen.
Vervolgens gaat Jantje een tiental onderwerpen af, waar hij zijn overigens goedbedoelde, maar weinig zinvolle reacties achterlaat.

Eén van de beheerders vraagt Jantje of hij de forumregels even goed door wil lezen en niet meer van zulke berichtjes en foto's wil plaatsen.
"Oké", zegt Jantje en surft verder.
Vervolgens ziet Jantje opeens dat het ervaren forumlid Pietje zomaar een foto heeft geplaatst van zijn nestje jonge grasparkietjes!
"Verdorie", denkt hij, "als ik het niet mag, dan hij ook niet".
Jantje vind dat Pietje "voorgetrokken wordt". Boos stuurt hij een berichtje naar een beheerder.

Jantje beseft niet, dat Pietje als zo'n 600 hele goede reacties heeft gegeven op vragen van forumleden.
Jantje weet ook niet, dat Pietje al 2 jaar dit forum bezoekt, en dat hij na lang wachten nu eindelijk zijn eerste nestje heeft.
Jantje heeft er geen idee van dat mede-forummers met Pietje meeleven omdat ze Pietje al zo lang "kennen" (al dan niet persoonlijk) via dit forum.

Ik ben mij ervan bewust dat het bovenstaande niet gemakkelijk is om dit uit te leggen, zeker niet aan een kind.
Toch doe ik het wel, en bijna altijd begrijpen kinderen dan best wel hoe het zit.

Welnu: we kunnen 2 dingen doen:
1. Alles wat offtopic is of niet direct inhoudelijk over grasparkieten gaat, verwijderen.
Voorbeelden zijn dit topic en dit topic.


2. Dit grasparkietenforum is in de eerste plaats opgezet om kennis over te dragen en van gedachten te wisselen.
Daarnaast heeft het ook een heel klein beetje een sociale functie: het is een ontmoetingsplaats voor grasparkietenliefhebbers.
Persoonlijk kies ik ervoor om de gulden middenweg te zoeken: een balans vinden tot wat toelaatbaar is, en wat niet toelaatbaar is.
Een (te) star forum past niet in deze tijd. Een al te vrijblijvend forum waar alles "kan en mag"  komt mijnsinsziens de kwaliteit niet ten goede.

Over het algemeen is het zo dat onze ervaren forumleden heel goed weten wat wel en wat niet kan op dit forum.
Vaak die ik dat ze nieuwe leden als het ware al een beetje "wegwijs maken" en hen wijzen op wat wel en niet kan.
De praktijk heeft geleerd, dat we er eigenlijk bijna altijd wel uitkomen met de "Jantjes".
Daarbij is het is soms prachtig om te zien, dat Jantje na een jaar het nieuwe lid Klaasje al wegwijs maakt op dit forum. ;)














Moppers

Nu wordt dus in dít topic besproken wat ik had willen vragen in een ánder topic.

Nogmaals, dat specifieke topic was een voorbeeld! Zo had ik ook een ander voorbeeld kunnen kiezen. Mijn opmerkingen in dit topic gaan over slotjes in het algemeen (afgezien van 13 in dozijn vragen en prikbord topics enzo), niet over het slotje op dat topic. Volgens mij komen mijn woorden heel anders over dan bedoeld als je dat over het hoofd ziet.

Parkieten-Freak

CiteerCitaat van Moppers:
De reden dat ik er een topic over aanmaak, is omdat ik echt wil weten of ik de enige ben die er zo over denkt.

Dit kan ook via een PB, en persoonlijk heb ik het liever via PB
In een topic krijgt je al snel een "wellis nietes" discussie en worden tussendoor nog weer andere zaken opgevoerd.
Beheerders overleggen met elkaar, pb's met klachten en/of tips e.d. worden besproken.



Parkieten-Freak

#19
Citaat van: Moppers op april 28, 2007, 14:04:28
Nu wordt dus in dít topic besproken wat ik had willen vragen in een ánder topic.

Nogmaals, dat specifieke topic was een voorbeeld! Zo had ik ook een ander voorbeeld kunnen kiezen. Mijn opmerkingen in dit topic gaan over slotjes in het algemeen (afgezien van 13 in dozijn vragen en prikbord topics enzo), niet over het slotje op dat topic. Volgens mij komen mijn woorden heel anders over dan bedoeld als je dat over het hoofd ziet.

Inderdaad, je vraag wordt hier besproken, dat heb ik je via pb al uitgelegd.

Ik weet niet wie hier iets over het hoofd ziet, maar ik denk dat jouw vraag over slotjes door mij al voldoende beantwoord is............ ???
Er staan notabene hele nieuwe richtlijnen hierboven, heb je die dan niet gelezen????
Waar wil je nou eigenlijk precies naartoe?


Trippy

#20
*knip*.
We gaan hier het forumgedrag van personen niet ter discussie stellen.
Dit soort zaken regel je via pb

Gr. PF

birdy_girl

#21
hallo,

ik zie dit topic nu pas, maar wilde graag even reageren.

ook ik vind zeker dat topics soms te snel gesloten worden, waar andere toch ook gewoon open blijven. maar ik zit al langere tijd op dit forum (bijna 2 jaar, volgens mij) en ken de regels hierdoor ook goed en deze respecteer ik.

het forum is over het algemeen zeer netjes, beleefd, gemoedelijk en overzichtelijk, juist omdat alles zo netjes bijgehouden wordt door de moderators ;D.

ook heb ik veel raad en steun gekregen op dit forum voor mijn eigen 'kwakkelende' pietepietje, dat was ook de belangrijkste reden voor mij om lid te worden :).

ik houd me voor de rest niet bezig met 'rankings' of iets dergelijks,
als ik even iets kwijt wil, wil reageren op een leuke topic en vooral als ik raad wil vragen voor mijn parkietje, dan reageer ik, anders niet.

maar ga s.v.p. zo door met dit leuke forum ;)!