Vliegen?

Gestart door au, april 23, 2007, 09:49:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

au

Deze week krijgt Quibus er een vriendje of vriendinnetje bij ;D. Nu heb ik zo op het forum eens rondgekeken hoe ik dit moet gaan doen en ik denk dat dat allemaal wel gaat lukken. Maar nu heb ik nog 1 vraagje. Mag Quibus wel gewoon rondvliegen, terwijl de nieuwe nog in zijn kooitje zit? Of zorgt dat voor teveel stress, want kan natuurlijk zijn dat Quib dan op het kooitje gaat zitten enzo.

Groetjes,
Au

O ja, als Quib een mannetje is, en dat denk ik wel vanwege zijn felgekleurde neusdop, dan maakt het niet zoveel uit of er een vrouwtje of mannetje bijkomt toch?

Mars

Gefeliciteerd! Sat zal Quibus erg fijn vinden! Vrouwtjes kunnen ook felgekleurde neusdoppen hebben (als ze jong zijn), het ligt er dus aan welke kleur de neusdop heeft.

Maar als Quibus een mannetje is dan maakt het niet uit wat het geslacht van het andere parkietje is. Heb je een popje, dan kun je er voor de lieve vrede beter een ander popje bij kopen, hoewel het met twee popjes heel goed kan gaan.

Als je Quibus goed in de gaten houdt, dan mag hij wel rondvliegen en ook wel op het kooitje van de nieuwe zitten. Maar houd dan wle in de gaten dat Quib niet van bovenaf gaat zitten pesten en je nieuwe parkietje er niet bang van wordt dat Quibus op zijn kooi gaat zitten. Vaak zoeken ze even contact en dat kan heel leuk zijn, maar ook wat minder eerst. Dus houd het gewoon in de gaten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Leuk voor Quibus au!
Hier zijn al wel veel dingen over geschreven, hoor, misschien dat de zoekfunctie je verder helpt.
Een aantal dingen kan ik je wel zo vertellen:
Quibus mag gewoon rondvliegen, zo kan hij naar de kooi van het nieuwe vogeltje en kunnen ze kennismaken met elkaar. Alleen zou ik het persoonlijk niet meteen de eerste dag doen, dan is "die nieuwe" al zo gestressd...
Als Quibus een mannetje is maakt het het inderdaad niet uit wat je erbij doet. Dat wil echter niet zeggen dat de twee vogeltjes elkaar ook echt mogen. Sommige vogeltjes liggen elkaar niet, net zoals sommige mensen elkaar niet liggen. Dat kun je van tevoren niet voorspellen.
Het enige waar je mee moet opletten is dat je altijd evenveel of meer mannetjes moet hebben dan vrouwtjes. Maar dat is bij jou dus niet aan de orde.

au

Bedankt voor jullie reacties. Morgen is het zover en gaan we een vriendje zoeken.

We zullen Quib zeker niet de eerste dag al laten vliegen, lijkt me voor de nieuwe inderdaad ook een btje te stressvol. En als we hem eruit gaan laten, dan zullen we hem zeker in de gaten houden. We zijn er sowieso altijd bij als hij los is, dus we zullen er voor zorgen dat hij niet gaat pesten. Ben echt benieuwd of hij met een ander parkietje op kan schieten. Ik hoop het wel, maar zo niet, dan hebben we gewoon twee kooitjes met een parkietje. Ik zou het denk ik niet voor mekaar krijgen om er ééntje weg te doen.

Quib is nu bijna een jaar, ik weet niet of je dan al zeker kunt zeggen of het een mannetje is of een popje...? We hebben hem eigenlijk al vanaf het begin gezien als een kereltje, gezien zijn gedrag enzo. Haha zou wat zijn als het dadelijk toch een vrouwtje blijkt te zijn.

Groetjes,
Au en Quib

sweet angel

hai hai
als je wil weten of het een mannetje of een vrouwtje is kijk je naar de neusdop. Uit het gedrag kan je wel het een en ander ophalen, maar biedt zker geen 100% zekerheid. Van mannen zijn de neusdopjes echt fel blauw en van vrouwtjes worden ze bruin/rose/roodachtig. Bij jonge vrouwtjes is de neusdop een beetje lila met witte randjes om de neusgaten.
Misgien kan je er nu uithalen wat je hebt;)
Groetjes Angela