Parkietenzaad

Gestart door Kitty 22, april 23, 2007, 14:23:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kitty 22

Hallo iedereen,

Ik wou graag weten of het eten dat ik aan mijn parkiet geef eigenlijk wel goed is. Mijn parkiet Hopkinsin is nu bijna 2 maanden bij mij en hij was nog redelijk jong toen ik hem kocht, 5 of 6 weken ofzo. Hij krijgt gewoon parkietenzaad. Hij krijgt ook elke dag wat lekkers van mij namelijk trosgierst. Er hangt ook een snoepstick in zijn kooi (waar hij geloof ik niks van eet). Fruit eet hij (nog) niet  ::). Krijgt hij hierbij wel genoeg vitamines binnen ???.

Kitty

Sonja

Hoi Kitty,

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven. ;)
Met de zoekfunctie van het forum kun je veel informatie terugvinden:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Ook op de site kun je eens een kijkje nemen:

http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Iedere dag trosgierst is niet goed voor je parkietje. In trosgierst zit veel vet en weinig voedingsstoffen. Eens per week een halve sliert is meer dan genoeg. ;)

Met de snoepstokken is het ook oppassen, er zitten veel suikers in, wat kan leiden tot verzuring van de krop, als je parkietje er teveel van eet. Als je ze geeft, geef ze dan echt met mate.
Beter nog: Geef je parkietje gezonde lekkernijen, zoals fruit en/of groenvoer. Wat je wel of niet kunt geven, kun je allemaal terugvinden op de site, op de link die ik hierboven gaf. ;)
Als je parkietje nu nog niet meteen van het groenvoer/fruit wil eten, geef de moed dan niet te snel op, het is een kwestie van volhouden, en aan blijven bieden. ;)

Je kunt misschien het beste eerst op je gemak de site en het forum eens helemaal doorlezen, dan zul je merken dat je op de meeste vragen al een antwoord zult vinden.

Heb je na het lezen nog vragen, dan kun je ze uiteraard altijd stellen. :)

Groetjes, Sonja.

Kitty 22

Maar Hopkinson eet in een week nog niet eens een halve sliert op. Hij doet ongeveer 3 weken over een hele sliert.

En ik hou hem elke dag een stukje appel voor en ook soms een stukje banaan, maar hij kijkt er alleen maar naar. Sla heb ik ook al geprobeerd. 

En ik geloof dat hij niet eens van die snoepstengel houd, hij eet er echt nooit van!

Kitty

Kitty 22

Hallo,

Ik ben meteen wat van die lekkere en gezonde "snacks" gaan uitproberen. Ik heb Hopkinson wat kaas, een druifje, een beetje yoghurt en beschuit spul voorgehouden. Van de kaas, het druifje en de yoghurt wou hij helemaal niks weten :-[. Toen ik een beetje beschuit spul op mijn hand legte sprong hij er meteen op  :D. Niet omdat hij het lekker vond, maar omdat hij dacht dat het trosgierst was ;). Hij nam er een hapje van en toen hij er achter kwam dat het geen trosgierst was sprong hij meteen weer van mijn hand af. Dat was balen voor hem :P. Ik stop niet met proberen want ik wil wel dat hij gezond blijft :).

Kitty

Sonja

Hoi Kitty,

Gewoon uit blijven proberen. Je kunt Hopkinson nieuwsgierig proberen te maken door er zelf enthousiast van te eten. Vaak werkt dat. ;)

Geef niet teveel kaas, een pinknagelgroot stukje eens in de week, is voldoende.

Geen avocado en rabarber geven, want dat is giftig.

Veel succes en plezier met Hopkinson!

Groetjes, Sonja.

DarkWolf

Kan ik hier ook even mijn vraag kwijt?
Ik weet dat jullie voor Xtravital of pellets zijn, maar nu is hier geen enkele dierenwinkel in de buurt waar ze Xtravital verkopen (en overschakelen op pellets zie ik niet zitten omdat ik naar school ga, en hem dus niet de hele dag in het oog kan houden!). Maar de dierenwinkel hier verkoopt wel Nutribird, wat vinden jullie daar eigenlijk van? Ik blijf in ieder geval verder zoeken naar Xtravital, vraag me af waarom ze dat neit meer verkopen in de dierenwinkel >:( Tot voor paar maand verkochten ze het wel nog, nu enkel nog voor knaagdieren!

Mars

Nutribird zijn pellets. Dus kom je dezelfde problemen tegen. Maar ik zou het zeker proberen, als je openstaat voor pellets om op pellets over te schakelen. Misschien aan het begin van een vakantie of bijvoorbeeld op vrijdagavond. En je kunt dan natuurlijk 's ochtends en 's avonds voor school en voor de nacht wat zaad laten eten, zodat je weet dat je parkietje in ieder geval wat binnenkrijgt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

oow, ik dacht dat nutribird gewoon zaadjes waren :P
Kweet het niet zo van pellets..Als ik die verhalen zo lees van parkieten die zo moeiljik omschakelen, Falkor is sowieso al een moeilijke eter en weegt nu al niet zo héél veel (32 gram fzo ???)
Ik kan het inderdaad eens vragen of ze het voor mij kunnen bestellen, maar ik vrees ervoor dat ze dat gaan doen. Moesten ze nu 100 dozen bestellen ofzo ja, maar 1tje ??? Maarja, een nee heb ik en een ja kan ik krijgen natuurlijk :P

Josephine

Nou, ze zullen ze niet per 100 bestellen denk ik. Maar als ik jou was zou ik er niet maar 1 laten bestellen maar wel een paar(kost wel een hoop maar anders moeten ze elke keer bestellen!)

DarkWolf

Valt me net te binnen dat ik mss ook eens bij de dierenarts moet langs gaan, die moeten dat toch ook verkopen?
Ik zie wel  :) Hij heeft nu nog een halve zak gewoon zaad, en ik wil die liefst eerst leeg maken voor ik het volgende koop ;)

Caradow

Bij de dierenarts zul je geen zaadvoeding vinden... Misschien bij hoge uitzondering..

het verbaasd mij trouwens wel dat ze dan bij jou dierenwinkel wel nutribird verkopen maar geen XtraVital

Mars

Ik merk dat mijn parkietjes aan zijn gekomen van de pellets, nadat het natuurlijk wel even doorbijten was. En dat was ook in het geval van mijn parkietjes een goed ding (zaten ook zo rond de 32 gram).
Dus nogmaals: je zou het kunnen overwegen...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Darkwolf

Ik ken dat probleem hier ook, de ene keer wel de andere keer geen xtra-vital

Als ik geen xtra-vital vind geeft ik mijn parkietjes prestige premium  samen met drie keer in de week eivoer.
Deze samen is bijna net zo goed als xtra-vital. Je kan dus misschien overstappen (als je het nog niet geeft) op prestige premium en eivoer beiden van versele laga.


Citaat van: Caradow op april 23, 2007, 18:09:23
...
het verbaasd mij trouwens wel dat ze dan bij jou dierenwinkel wel nutribird verkopen maar geen XtraVital..

Hey Renate, het verbaast mij niks, want hier is het ook zo vaak, wel nutribird(pellets) geen xtra-vital :-\

Vele groetjes

sweet angel

hai hai,
naast parkietenzaad is het ook handig om eikrachtvoer nog bij te geven. Dit kan je gewoon door het voer heenmengen of in een snoepzaadbakje doen. Eikrachtvoer is goed voor een jonge parkiet en is een goede aanvulling op het voer.
Mijn parkieten hebben er ook best lang over gedaan om fruit te eten. Bij mij zijn ze helemaal gek op appel en banaan. Maar je moet er even geduld voor hebben. Je kan het beste aan zow een knijpertje ophangen of tussen de spijlers(als ze niet zo breed zijn)
Groetjes Angela

DarkWolf

#14
Citaat van: Safrena op april 24, 2007, 10:46:40
Hey Darkwolf

Ik ken dat probleem hier ook, de ene keer wel de andere keer geen xtra-vital

Als ik geen xtra-vital vind geeft ik mijn parkietjes prestige premium  samen met drie keer in de week eivoer.
Deze samen is bijna net zo goed als xtra-vital. Je kan dus misschien overstappen (als je het nog niet geeft) op prestige premium en eivoer beiden van versele laga.
Ik weet dat in augustus (toen ik Falkor net had) het er wel stond maar ik was zo blij dat ik gewoon een zak heb genomen (staat geen merk ofzo op). En later ben ik ook nog eens naar de winkel gegaan en zag ik het ook staan. Maar nu zijn ze gelijk alles aant veranderen in de winkel. Er is bijna geen vogelvoer mee, wel voor kanaries (veel snoepjes enzo) maar voor parkieten bijna niks! Het enige voer dat ik daar al heb zien staan (buiten die naamloze zakken) is nutribird. Datgene dat jij noemt heb ik daar ook nog niet gezien, zal in ieder geval wel eens rondkijkn maar ik twijfel ervoor. Want het parkietenvoer staat tussen dat van kanaries en honden..En die 2 nemen zoveel plaats in beslag dat er bijna geen plaats meer is voor parkietenvoer! Vind het wel spijtig, maarja woon hier nu eenmaal in een boerengat waar ze nx hebben :(

Ooh, en eivoer geef ik nu ook al bij mijn gewoon zaad. En af en toe een stukje fruit/groente waar hij paar keer aan nipt en het dan laat rot worden ::)