nieuwe grasparkiet.

Gestart door Sjappie, april 17, 2007, 22:24:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjappie

hallo,

ik heb sinds gister (16 april 2007)
Een nieuwe aan winst.
hij zit al 2 dagen lekker bij me. hij fluit nog niet. Maar het is ook echt nog een heel jong gras parkietje.
ik heb al eens een hele lieve gehad. die gaf kusjes kwam kroelen, we deden samen fluiten kwam me wakker maken enzovoort.
ik denk dat dit ook een lieverdje word.Maar heb toch maar is even een paar vragen.
toen ik dat andere gras parkietje kreeg was ik 6/7 jaar oud? ik heb hem toen ook zelf helemaal tam gemaakt. en hij luisterde alleen naar mij. Ik weet nog wel hoe en wat hoor.
maar hoelang duurt het eigenlijk ongeveer tot hij z'n naam snapt.
hoelang duurt het tot hij echt tam is. Dus dat hij luisterd en lekker bij je komt zitten.
Ik heb het idee dat dit vogeltje te vroeg weg is bij z'n moeder het is nog zo'n klein prulletje.
wel heel schattig want hoe jonger hoe beter. ik help hem nog wat bij het voeren omdat ik hem nog niet zelfstandig heb zien eten'.
is het verstandig dat ik hem daar nog bij help. Mijn vader zegt dat hij van zelf opzoek gaat als hij honger krijgt.Maar ik vind het maar sneu.want hij eet wel als ik hem geef. maar dat kan ik natuurlijk niet z'n hele leven blijven doen.

Nou al vast bedankt. en eventuele tips zijn  ook handig. ;)

lief-hebber

Hallo Sjappie.  :)

Welkom op het forum!!!!!  :D
Als ik jou was zal ik je nieuwe grasparkietje(we hebben nog geen naam gezien,als je die hebt is dat wel al erg handig om dat even te melden) eerst even pijlen met wat trostgierst.  ::)
Dat is wat ze noemen mc donalds voer onder de vogels.  :-\
Dus als jou parkietje daar op aanvalt, weet je gelijk dat ze wel zelf kan eten.
En anders zal je haar inderdaad moeten helpen.  :-X

Bestaat er een mogelijkheid dat je een fotootje plaatst, dan kan ik even kijken of ik de leeftijd er uit kan halen?  :P

Groetjes lief-hebber.  ;D

Mars

Hoi,

Je moet even zeker weten of je schatje al oud genoeg is om zelf te eten (dus een week of zes), want anders moet hij pap hebben. Maar dan moet je hem gewoon weer terug naar de kweker brengen: het allerbeste kan hij gevoerd worden door zijn ouders.

Een klein grasparkietje kan niet lang zonder eten, dus zorg er voor dat je snel weet of hij al zefl zaadjes kan eten. Een stukje trosgierst kan hij ook erg lekker vinden en is makkelijk te eten, maar daar mag hij niet te veel van hebben (maximaal een halve sliert per week).

Het tam maken verschilt per parkietje. Sommige doen er maanden over, anderen zijn na enkele dagen al heel erg tam. Heb geduld en wees lief voor je parkietje, dan wordt hij vanzelf tam.

Je parkietje moet wel binnen 2 dagen gegeten hebben. Heb je al een schaaltje met zaad op de grond staan? Eet hij al wel wat?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sjappie

natuurlijk heb ik al een foto van hem.
Hij heet mees. Afgeleid van een voetballer van NAC.
Ik heb hem gehaalt bij een kweker.Die man zei dat hij net zonder de moeder was en net iets ouder was dan 5 weekjes.
en hier hebben we de foto:


ik heb hem zaadjes laten eten. dat heb ik gewoon gegeven door het hem uit m'n duim en wijs vinger te laten halen, en dat deed hij gemakkelijk.
Ik heb gewoon de orginele bakjes in de kooi zitten. En heb een beetje zaad bij het bakje op de grond gegooit omdat ik voor de zekerheid een bakje water en voer op de grond heb gezet. Hij is nog niet zo'n ster in klimmen.

Mars

Dan komt het vast wel goed. Laat hem af en toe maar even uit je hand eten, misschien dat hij nog wat moeite heeft om de bakjes te vinden.

Dus lekker wat zaad op de bodem strooien en als hij nu nog niet slaapt mag je hem ook nog wel wat extra voeren uit je hand. Je parkietje gaat vanzelf wel uit het bakje eten en dat zal hij dan vast fijner vinden.

En lekker een stukje trosgierst geven (misschien morgen even halen?)! Als hij dat eenmaal lust kun je dat gebruiken om hem mee tam te maken.

Verder zou ik even zoeken op de site voor tips: over tam maken, gezond eten enz. De site die hier bij hoort, parkietenfreak heeft daar hele goede dingen over geschreven. Veel plezier op het forum en natuurlijk met je kleintje.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

zie ik het nou goed? is het beestje gekortwiekt ? Ik hoop maar dat de kweker het parkietje niet veel te vroeg heeft weggehaald, want dan is het eten een probleem. Soms lukt trosgierst dan wel al, maar het pellen van gewone zaadjes kunnen ze dan nog niet.
Misschien kun je even bellen met de kweker om de vraagjes te stellen?
Verder qua tam maken kan het erg verschillen, het ene parkietje is het andere niet.
Verder kan ie vermoedelijk dus niet vliegen of toch wel? Dat kan schelen omdat ie dan niet bij je weg kan, mar het kan ook averechts werken.

Groetjes Annika

Sjappie

Ja klopt hij is kort. Dat had de kweker gedaan, het is wel een ervare kweker hij doet ook mee aan wedstrijden enzovoort dus neem aan dat hij genoeg verstand heeft van vogels.
heb daar net even het voerbakje gecheckt en er lagen losse velletjes in. Dus mees eet nu zelf.Maar ik zal het goed in de gaten houden.
Hij kan inderdaad ook niet bij me weg.maar zodra hij bij me zit gaat hij tegen me aan liggen en laat zich lekker aaien. Als ik hem terug in z'n kooi wil zetten blijft hij stug op m'n hand zitten.
En bij mijn vader fladdert hij er wel vandoor. Hij ging gister avond nog even bij m'n vader zitten en toen fladderde die weg. hij kwam wel meteen op de grond terecht maar dat lijkt me logisch want hij kan niet vliegen zonder z'n lange veren.
Bedankt voor de tips die ik al heb gehad;).