Nieuwe Parkiet

Gestart door Marlies, juli 13, 2005, 20:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marlies

Hoi Allemaal,

Ik heb een parkietje en zit er aan te denken om een 2de erbij te nemen. Op dit moment heb ik voor 4 weken een parkietje te logeren en die 2 kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Is het verstandig om nu al een parkietje te nemen of om te wachten tot het logeetje weg is????
ps, ik zelf heb een mannetje en het logeetje is een vrouwtje

groetjes Marlies en pietje en coco (logeetje)

Jorijn

Ik zou pas de parkiet erbij nemen als het logeetje weg is :)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Safrena

#2
Hey Marlies

Eigenlijk maakt het niet uit en kan je gerust er al je tweede vriendje bij doen ;)

Echter ik persoonlijk zou wachten tot het logeetje weg is.
Zo kunnen die twee nu nog lekker met elkaar spelen en dan als het logeetje weg is kan je parkietje met zijn nieuwe vriendje spelen ;)

Let wel als je er een nieuw vriendje bij haalt dat je ze het beste in het begin elk apart in hun kooitje houd, zodat je nieuwe vriendje eerst rustig kan wennen aan zijn/haar nieuwe omgeving ;)

Vele groetjes

Anita & Marisa

We zijn het helemaal met Safrena eens  ;)
Beter eerst wachten tot het logeetje weg is!
Het is inderdaad belangrijk dat je je parkietjes eerst een tijd apart zet, zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
Omdat wij je vorige berichtje net beantwoord hebben over "kortwieken", willen we hier nog iets aan toevoegen.

Je wilt je parkietje namelijk tam maken. Als je voor een jong parkietje kiest, kun je deze sneller tam krijgen. Wanneer je ook veel met je andere parkietje bezig bent, kunnen ze veel van elkaar leren. Op deze manier heb je kans dat je eigen parkietje ook sneller tam wordt, omdat hij voorbeeld van je andere parkietje ziet.
Maar misschien kun je ze dan ook nog beter even apart houden, zodat je voor beide parkieten individuele aandacht hebt en tijdens het vliegen kunnen ze lekker samen (aan elkaar wennen)  ;) .

Laat je ons weten wat je besloten hebt?

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Marlies

Hoi Anita en Mariska,

Ik heb besloten om nog even te wachten met het kopen van een 2de parkietje totdat Coco weg is. Jullie zeggen dat als ik een nieuw vogeltje neem ik hem apart moet zetten voor een tijdje., maar ik heb ooit 2 parkieten tegelijk gekocht en die heb ik toen bij elkaar gezet en dat ging prima. (ze waren wel niet tam) Maar ze vlogen mekaar achter na. Ik ging op vakantie en heb ze bij mijn zus achter gelaten ze wilde wel oppassen maar ze had ze op een wankelende stoel op balkon gezet. Je raadt het al. s Óchtends vroeg belde ze me op dat er een kat op balkon was gesprongen en boven op de kooi. Dag vogeltjes..... dus ik was best wel boos omdat ze ze op een stoel had gezet en niet binnen.. ja dat was ze vergeten zei ze..... Nou ze mocht nooit meer op mijn beesten passen.

Als ik een nieuw vogeltje heb laat ik het zeker weten.

Ps kan ik beter een mannetje of een popje nemen??? Als ze nog jong zijn kan je niet zien wat het is of wel...  :rolleyes:

Jorijn

Het beste zou zijn om er een mannetje bij te nemen, tenzij je natuurlijk geen bezwaar tegen eitjes hebt:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=473

2 Parkieten tegelijk kopen kan natuurlijk altijd, Maar als je later een extra parkiet neemt is dit wel aan te raden omdat je natuurlijk nooit weet hoe je huidige parkiet reageerd, En natuurlijk om je nieuwe parkiet de kans te geven om even te wennen.

De echte uiteindelijke geslacht kun je pas zien als ze door de eerste rui heen zijn, en dat is ongeveer na 4 maanden.

Groetjes
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Marlies

Hoi Hoi,

Als het goed is krijg ik deze week toch een jonge parkiet erbij. Hij zit nu nog in het nest. Maar heb er al 1 uit gezocht. En als het goed is mag hij halverwege deze week of anders de week erop weg. Hij word hand tam op gevoed en zijn ouders zijn ook hand tam. Hoe lang kan ik hem het beste apart in een kooitje houden? Ik wil er wel voor zorgen dat hij tam blijft dus veel oefenen . Op dit moment ben ik veel vrij dus heb ik ook alle tijd om hem tam te houden. Nu nog een leuke naam vinden. Ik zal wel even een foto plaatsen.

Het is de geel met mint kleurige parkiet.

[verwijderd door de beheerder]

Robin

#7
hey

wat leuk dat je er een nieuw vriendje bij krijgt
het is een mooi parkietje
die naam vind je wel snel hoor het zal ineens in je hoofd komen
zet hem veel op je hand dan zal het wel goed lukken

grtz

Sonja

Hoi Marlies,

Wat een schatje, je toekomstige parkietje! :)
Let er heel goed op, als je hem op mag gaan halen, dat hij of zij (maar ik gok op een mannetje) goed zelfstandig kan eten. Met 6 a 7 weken is dat het geval.
Je kunt hem het beste ca. de eerste twee weken apart in een kooi zetten, in de buurt van je eerste parkiet. Zo krijgt het nieuwe parkietje de kans op zijn gemak aan al het nieuwe om hem heen, te wennen. Gun hem de eerste dagen ook wat rust, bedenk dat alles vreemd voor hem is.
Hij zal misschien nog niet meteen gaan eten en drinken, daarom kun je wat parkietenzaad op de bodem van de kooi strooien (ze gaan instinctief hun voedsel op de bodem zoeken), en hang een voerbakje naast hem op, bij zijn favoriete zitplaatsje, en geef hem wat trosgierst. Dit kun je dichtbij hem tussen de tralies doen.
Praat bij alles wat je doet, lief en geruststellend tegen hem, zodat hij zich wat meer op zijn gemak gaat voelen.
Na een paar dagen kun je beginnen met handtam maken IN de kooi.
Je kunt hem op je hand proberen te lokken met een stukje trosgierst. Als het niet meteen lukt, gewoon later weer eens proberen.
Het is belangrijk om hem pas uit de kooi te laten, als hij goed handtam is, zo is het straks makkelijk, om hem weer terug in de kooi te krijgen.
Pak hem nooit vast, want dan wordt hij bang voor je handen, en gaat er zeker niet meer op zitten.

Hierbij nog een link, over de gevaren van sommige voer- en drinkbakjes.
Daar gebeuren nog weleens ongelukken mee, vooral met jonge parkietjes, die nog graag overal op, in en tussen kruipen.

http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Veel succes, en plezier straks, met je kleine vriend! ;)

Groetjes, Sonja.

Marlies

Ik hou hem zeker nog even apart totdat coco mijn logeer parkiet weg is. Tussen pietje en coco gaat het uitstekend ze zitten bij elkaar in de kooi en gaan samen in bad. Dus ik hoop dat als de nieuwe er is dat het net zo goed gaat. Moeten kleine parkietjes die uit het nest komen nog iets speciaals eten. Pietje kwam bij een dierenwinkel vandaan en die heb ik gelijk parkietenvoer gegeven.

Dit was het weer even.

groetjes Marlies, Pietje en ......

Sonja

#10
Hoi Marlies,

Als je je nieuwe parkietje straks hebt, kun je hem het beste Xtra-Vital parkietenzaad geven, daar zit alles in, wat je kleine vriendje nodig heeft, ook het eivoer zit er al doorheen, zodat je dat er niet meer apart hoeft bij te geven. Ook kun je hem wat trosgierst geven.
Een stukje fruit of groenvoer kun je evt. ook aanbieden, misschien eet hij er niet meteen van, maar hij moet er eventjes aan wennen.
Gewoon geregeld blijven aanbieden is dan het beste.
Echt speciale dingen hoeft hij verder niet te hebben. Geef hem wel even de tijd, om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. ;)

Veel plezier straks, met je nieuwe parkiet! :)
En heb je nog meer vragen, stel ze gerust.

Groetjes, Sonja.

Marlies

Vanavond komt onze nieuwe parkiet... Zijn/haar naam wordt pluk (vd petteflet). Mijn zoontje van 3 heeft die naam uit gekozen omdat hij helmaal gek is van de film pluk van de petteflet. Ga vanmiddag zijn kooitje klaar maken zodat hij er gelijk in kan.

groetjes Marlies, :rolleyes:  Pietje en Pluk :rolleyes:

Marlies

Pluk is er... hij laat het wel weten ook want hij fladdert als een gek door zijn kooitje... Door eerder terug komen van de baasjes van coco werd die ook toevallig vanmiddag op gehaald. Als of het zo moest zijn. Pietje zit boven op zijn kooi toe te kijken naar pluk en snapt er volgens mij niet veel van hij is een paar uurtjes alleen geweest en nu is er weer een vriendje die apart in een kooitje zit. Wanneer zou ik pluk uit zijn kooitje laten om te vliegen en kennis te laten maken met Pietje. Wil hem wel handtam proberen te maken is hij wel een beetje maar nog niet helemaal.

Dit was het weer...

Marlies, pietje en pluk  :)

Sonja

Hoi Marlies,

Wat leuk, dat je er een vriendje bij hebt, voor Pietje!  :)
Je kunt Pluk het beste de eerste tijd (ca. 2 weken) in zijn eigen kooi laten. Op deze manier kan hij op zijn gemak wennen aan zijn nieuwe omgeving, aan jullie, en aan de aanwezigheid van Pietje.
Je kunt na een paar dagen beginnen met het verder handtam maken IN de kooi (dit, omdat je hem dan straks weer rustig op je hand, in zijn kooi terug kunt zetten), probeer bv of hij wat trosgierst uit je hand wil eten. Na deze periode, en als hij goed handtam is, kun je hem eens samen met Pietje door de kamer laten vliegen. Zo kunnen ze wat beter kennismaken met elkaar. Wel zou ik er zelf bij blijven, als je ze laat rondvliegen.
Laat ze niet eerder samen in 1 kooi, voordat je er helemaal zeker van bent, dat ze het goed kunnen vinden samen.

Veel plezier met Pietje en Pluk! ;)

Groetjes, Sonja.

Marlies

alles gaat goed met Pluk, hij heeft de nacht goed door gebracht in zijn nieuwe omgeving, Af en toe hoor je hem tjilpen maar Pietje kwettert er 3x zo hard over heen. Pluk heeft ook al even op mijn hand gezeten. En Pietje heeft hem ook al een bezoekje gebracht die vind het maar raar dat Pluk zijn kooitje dicht zit en hij er niet bij kan. Ik heb er even snel een foto van gemaakt.

Dit was het weer....

Groetjes en een tjilpje van Pietje en Pluk  :rolleyes:

[verwijderd door de beheerder]

Elfje

Wat een schatjes!
Veel plezier met Pietje en Pluk!


Groetjes Elfje

Sonja

Hoi Marlies,

Wat een mooie en lieve parkietjes! :D
Heel veel plezier met deze boefjes! ;)

Groetjes, Sonja.

Anita & Marisa

Wat een ontzettend lief en schattig vogeltje die Pluk  ;) !
Prachtige naam ook!

Erg leuk dat je parkietje zo nieuwsgierig is naar hem  :D .
Laat ze maar rustig aan elkaar wennen. Straks kunnen ze misschien ook een paar keer samen vliegen, zodat ze elkaar nog beter leren kennen.

Veel succes en plezier met je vriendjes!

Liefs,
Anita en Marisa.

Marlies

Pietje en Pluk vliegen al samen door de kamer en zitten ook bij elkaar in de kooi. Pietje is als een soort vader voor Pluk, hij wast hem en ze zitten te knuffelen. Ik heb ze toch bij elkaar gedaan omdat pluk iedere keer stil in een hoekje zat als pietje bij hem was geweest. vond dat dus erg zielig en pietje kon de kamer rond vliegen en pluk niet. Ik stop wel een paar keer per dag mijn hand in de kooi en doe er dan een klein beetje voer in. pluk komt dan op mijn hand zitten eten. Nu maar hopen dat pietje dat voorbeeld overneemt en dus ook nog tam word. Het is een gezellig kwetterent stel samen. Binnen kort komt de parkieten speeltuin dus ik hoop dat ze zich erg zullen vermaken.

O, ja nog even een klein vraagje is er iemand die weet of de Crassula (vetplant)giftig is???? Ik kan er namelijk niks over vinden maar wil het wel voor de zekerheid weten want pluk gaat telkens op deze planten zitten.

Sonja

Marlies, heb je berichtje over deze plant beantwoord, in je nieuwe topic over deze plant, haal hem maar snel weg, want hij is geheel of gedeeltelijk giftig!

Groetjes, Sonja.

Weepeetje

Hoi, leuk dat het zo goed gaat.
Ik ben eigenlijk wel stiekem een beetje jaloers op je, als het aan mij had gelegen had er ook al lang eentje bij geweest, maar ja mijn vriend wil het niet. Maar ik zal niet rusten voor ik er een vogel bij heb.

groetjes,
Sabrina en W.P