Vaak in de rui

Gestart door Carolien, april 16, 2007, 17:16:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carolien

Hoi,

Ik heb 2 parkieten en zitten beiden in een aparte kooi (ene is tam de ander niet).
Bij mij ruien ze gewoon elke maand, allebij. Dit lijkt me niet helemaal goed. Ben naar dierenwinkel geweest en daar zeiden ze dat ze maar 1 á 2 keer per jaar zouden moeten ruien. Ze zeiden dat klimaatswisselingen (warm/koud/verwarming/toch) invloed kunnen hebben. Maar ze staan helemaal niet op de toch en dergelijke. Hoe kan het komen dat ze allebij elke maand ruien? En wat kan ik ertegen doen?

Groetjes..

Mars

#1
Ten eerste is de rui een beetje van slag: veel parkietjes hebben er de laatste maanden onverwacht last van, hij blijft te lang hangen, de rui komt terug of veel te vaak (ik doe net alsof het (de rui) een persoon is, maar je begrijpt wat ik bedoel ;) ).

Daarnaast moet je even kijken naar bepaalde factoren in de omgeving van je parkietjes: staan ze niet voor of bij een raam of CV? Daarnaast kun je het ook in voeding zoeken: geef je ze XtraVital zaad (een merk dat erg gevarieerd is) of pellets, eten ze daarnaast ook groenten en fruit? En als je ze zaad geeft: zorg je er dan wel voor dat ze niet onbeperkt kunnen snacken, maar geef ze wat minder ongeveer de hoeveelheid die ze op een dag opkunnen, zodat ze alle zaden binnenkrijgen en niet alleen de lekkerste.

En daarnaast is het wel belangrijk dat je even kijkt naar de gezondheid van je parkietjes, want als ze al een jaar lang vrijwel iedere maand in de rui zijn, dat is toch niet goed. Zitten ze tussendoor wel mooi strak in de veren en zijn ze lekker levendig?

Als je echt niet kunt bedenken wat de oorzaak kan zijn, misschien is het dan toch verstandig om een afspraak bij een vogelarts te maken. Ik zou het wel even uitzoeken als ik jou was, want het is wel erg vaak.

Oja, welkom op het forum ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Binnenparkieten ruien toch vaak wel zo'n 4 keer per jaar..

Maar op dit mometn hoor je veel om je heen dat de vogels van slag zijn. Hier gaat het ook op en af op het moment. Het weer is behoorlijk van slag en ook onze binnenparkieten pikken daar het nodige van mee. Op zich is het dus niet zo heel vreemd dat ze vaker lijken te ruien.

Carolien

Beiden bedankt voor het snelle antwoord.

Tussen de ruien zitten ze altijd mooi in hun verenkleed en zijn ze erg levendig (de tamme is net 2 jaar geworden en erg speels :-* (de parkiet op mijn avater) , de andere is van de dood gered en is een beetje raar altijd, maar voor haar doen ook wel levendig  :P ) Ze krijgen vaak een stukje groente of fruit. De tamme eet de helemaal op, en de gestoorde moet er niks van weten. Ze ruien volgens mij al wel langer dan een jaar lang achter elkaar, maar nooit zo dat ze er ziek of niet goed van zijn. Ook eten ze altijd al het voer op. Ze kiezen niet zomaar de zaadjes uit. Maar ik zal wel eens naar dat XtraVital zaad kijken. Ze staan ook niet direct bij een raam. Wel bij een CV, maar die slaat nooit aan omdat we een "gesloten openhaard" hebben  8) . Maar als het zo aan blijft houden ga ik er wel een keer mee naar de dierenarts.

sweet angel


Hai hai
welkom op het forum
Parkieten ruien over het algemeen best veel. Vaak zo 4 a 5 keer per jaar. En zeker als de parkieten jong zijn ruien ze veel. Hoe is de gezondheid van de parkieten? Zitten ze goed in hun verenpakket en zitten ze niet bol? Ik zou ook zeker even naar het eten kijken. Kijk eens op de verpakking van het voer wat er allemaal in zit.
Wat je eventueel ook kan proberen, dat heb ik gedaan bij mijn eigen parkieten(want die bleven maar in de ruim terwijl ze genoeg en goed voer kregen) is een ruimix halen speciaal voor parkieten. Van vital of vitakraft
geloof ik. Die werkt erg goe, al zeg ik het zelf. En anders als het maar door blijft gaan is het zeker aan te raden om naar de dierenarts te gaan.
Groetjes Angela

Nadine

Is het wel echt de rui? zijn het ook echt alle veren die keer op keer uitvallen? ook de grote staart en vleugel veren?

Want de vogeltjes van mij laten ook bijna elke dag wel een heel boel veertjes vallen.. maar dat zijn gewoon kleintjes. en in de lente en herst [geloof ik uit me hoofd ] zijn ze echt in de rui wordt hun kopje half kaal met nieuwe penhoesjes en de grote veren vallen uit en komen opnieuw in..

Dus is het wel echt rui? Of zijn het gewoon de kleinere veertjes? want dat lijkt me gewoon normaal  ;)

Carolien

Nee, het is wel een echte rui. Want gister lag er ook weer een grote staartpen in de kooi. En 't zijn niet van die hele kleine veertjes, maar gewoon veren die overal over hun lijfje voorkomen. En mijn moeder blijft maar aan het stofzuigen (elke keer als ze opvladderen ligt er een hele lading veren naast de kooien :P )... die wordt er wel beetje gek van ^^ En ze ruien wel vaker als 4/5 keer per jaar. Bijna elke maand. Heb ook al een keer ander voer geprobeert een tijd terug, maar daar lieten ze de dingen van liggen die ze niet lustten. Ze krijgen ook vaak van die Vitalkraft knabbelstokken met fruit die ze heel erg lekker vinden. Ook krijgen ze heel vaak fruit. Mja, m'n moeder ziet me al aankomen om met mijn vogeltjes naar de DA of VA te gaan^^  :-[  Mja, eerst even kijken of ik mijn ma kan over halen :)

Nadine

Succes met je moeder overhalen! :)
Ik weet hoe moeilijk het is.. Mijn moeder is net zo! >:(
"Het zijn kleine diertjes.. De dierenarts kan er toch niks mee!"
Vreselijk als je zeker weet dat er wat is en je ouders werken tegen! :o
Hoop dat je ons op de hoogte houd hoe het nou komt  :-\

Carolien

Hmm... mijn moeder heb ik al bijna om, maar nou zegt ze: "haal je pa maar over  >:( ) Fijn altijd die ouders.. Mja.. ik hoop dat het wel mag, want onderhand zou ik al wel een kussen kunnen vullen^^ Ik ga nog wel even verder met zeuren  :-\

Caradow

Probeer het geven van de knabbelstokken drastisch te verminderen. ze bevatten veel suiker en zijn op lange termijn schadleijk voor je parkiet. Geef ze liever dan wat trosgierst (MAXimaal ene halve sliert per week.)

Carolien

hmm>.. sorry, "vaak" was een beetje overdreven :P Ze krijgen 2 à 3 keer per maand ofzo zo'n ding.. echt niet héél vaak. En dan haal ik hem na een tijdje weg, anders vreten ze dat ding meteen helemaal op^^  Zal ze dan maar eens wat vaker (1x per week een halve sliert)geven.. vinden ze ook wel lekker :P Ik dacht dat dat met fruit erin wel gezond zou zijn [a]   Mja, niet dus^^

Mars

Dan is vaak niet overdreven  :)
Ik denk dat je beter aan twee keer per jaar kunt denken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carolien

Huh... echt waar  ???  zo weinig^^ ? Hmm... weet ik dat ook weer [a]

(Deze vogels zijn ooit een keer aan komen vliegen dus weet er eigenlijk niet meer van af dan "eten" geven, kooi schoonmaken.. en laten vliegen en tam maken  :P  Ik ben niet zo'n superfreak van vogels als jullie zijn ;) 8) :-[ 't Was gewoon dat ze een huis nodig hadden.. en ik vond ze wel lief :-* Maar verder houd ik wel van ze hoor ;) )