Parkietjes (of andere dieren) opvangen via Marktplaats ed

Gestart door Caradow, april 15, 2007, 21:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Wie wel eens sites als Marktplaats, Speurders, Kapaza en dergelijke bezoekt, kent ze wel..

De schrijnende gevallen van zielige diertjes in veel te kleine verblijven die om de meest uiteenlopende redenen weg moeten.
De discussie waarom men een dier weg doet is al gevoerd, maar wat moet je met deze dieren aanvangen...

Moet je zo'n zielig dier wel opvangen en wat zijn de risico's die je daarbij neemt. Is zo'n beestje wel gezond, wat is de achtergrond van het dier...

Het is heel makkelijk om zo'n diertje op te vangen en in huis te halen, weer een diertje gered uit een waarschijnlijk hachelijke situatie...
Of het nu allergie is, de komst van een baby, maar misschien ook wel een hele goede reden.. onvoorziene omstandigheden in de thuissituatie waar het dier de dupe van zou worden en dus heel goedbedoelt op internet aangeboden.
Ik denk dat een heleboel mensen zich niet realiseren dat dergelijke sites een makkelijk domein zijn om redelijk anoniem dieren te verhandelen.
Maar je weet nooit wat je in huis haalt.  Het dier kan ziek zijn of andere problemen hebben. Gedragsstoornissen die niet gemeld worden, waar jij later tegenaan loopt... Misschien zelfs de dieren die je al had besmetten...

En waarom vang je dat diertje op... Was je zelf al op zoek naar uitbreiding? Of liep je er tegenaan en vond je het zo zielig... Je kunt ze niet allemaal redden... hoe schrijnend het ook is... maar zo is het nu eenmaal. Als jij vandaag dat diertje ophaalt, staat er morgen wel weer een op die er mogelijk nog slechter aan toe is.. waar stopt het...

Ik heb heel veel respect voor mensen die verwaarloosde en zieke dieren opvangen en ze een goed thuis geven, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou zelf nooit zo'n zielepiet via internet aanschaffen.
En ja, tuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die met een gegronde reden een dier weg moeten doen, die altijd goed verzorgd is geweest en een keurig ruim verblijf hebben gehad. Maar over het algemeen zullen deze mensen geen gebruik maken van verhandelingssites, maar via fora en verenigingen een andere baas voor hun dier zoeken.  En ja, ook daar zijn weer uitzonderingen, daar zullen ook weer handelaren tussen zitten die niet zo door de beugel kunnen, maar ik denk dat die risico's stukken kleiner zijn.

Zeg het maar, hoe denken jullie er over :)


Parkieten-Freak

#1
Vroeger, voordat het "world wide web" onze maatschappij zo veranderde, werden vogels veelal verhandeld via verenigingen, kennissen etc.
Je wist waar je vogeltje vandaan kwam, of het adresje vertrouwd was, of niet.
Door de opkomst van internet is de maatschappij in zijn totaliteit veranderd. Webwinkels en websites zoals marktplaats maken het voor het grote publiek gemakkelijk om aankopen te doen, die even later weer even gemakkelijk van de hand gedaan worden.

Het aankopen van goederen en/of levensmiddelen via internet is inmiddels flink ingeburgerd en veel mensen maken er vandaag de dag gebruik van.
Goede webwinkels zijn voorzien van een keurmerk zodat je weet dat je veilig aankopen kunt doen. Bij sites als marktplaats.nl heb je dat keurmerk niet. Je weet niet wat je koopt, en vaak ook niet bij wie je koopt.
De kans dat je een ziek dier koopt is altijd aanwezig, garantie krijg je niet. Bij een dierenwinkel ligt dat anders, ook daar kun je ook een ziek dier treffen, maar veelal vindt er dan toch een tegemoetkoming plaats van de leverancier naar de klant.

Of ik een vogel op marktplaats zou kopen?
Niet snel, maar dat ligt meer aan het feit dat het aanbod van parkieten om me heen voldoende groot is.
Om medische redenen zou ik het niet laten, maar als ik het zou doen zou ik zou de vogel wel in quarantaine houden gedurende een aantal weken, en bij twijfel de dierenarts advies vragen.

Het is niet leuk om te zien hoe een grasparkietje eenzaam in een kooi zit zonder speeltjes, maar welke moet je kiezen?
Helaas is het niet mogelijk om alle vogeltjes van marktplaats.nl in huis te nemen, hoe graag we dat ook zouden willen.






Peter62

Ik sluit mij geheel aan bij de vorige sprekers. Wij kunnen niet de verantwoording nemen voor alle parkieten die slecht worden behandeld. De parkietjes die je al hebt verdienen alle aandacht en verzorging. Daar ligt wel een eigen verantwoordelijheid.
De oplossing om al dit leed te voorkomen is het invoeren van een wet tegen dierenmishandeling. Een wet waarin de eigenaar wordt verplicht om tenminste te voorzien in de basisbehoeften van een dier.
Er zijn echter mensen die daar weer heel anders over denken, lees het artikel van Karin Spaink. Het zet je wel weer aan het denken.

http://blogger.xs4all.nl/kspaink/archive/2007/03/27/195539.aspx 
 

Muriel

Volgens mij zit er el een verschil in het sóórt wet waar we het over hebben. Dierenrechten in de grondwet is geen goed idee omdat ze daar niet thuishoren. Dat is gewoon de verkeerde plek voor een wet die er wel moet komen maar "gewoon" in het wetboek van strafrecht bijvoorbeeld. Ik ben ook maar een leek maar dat lijkt mij de plek waar een wet moet worden opgenomen die mensen strafbaar stelt die hun dieren niet goed (genoeg) verzorgen. En die wet mag best heel streng zijn.
Het gaat mij wel echt te ver om dieren helemaal gelijk te schakelen met mensen. Stel je voor dat cavia's recht krijgen op vrije meningsuiting... we hebben aan één Telegraaf meer dan genoeg  ::)

roha


Het gaat er mij om dat er in de wet het een en ander moet worden verandert.
Wanneer je nu een diermishandeld/aantoonbaar verwaarloost het valt onder het stukje wet: 'vernieling van eigendom' en daar staat een kleine straf voor.
Ok, een dier is je eigendom, maar vernieling vind ik niet hetzelfde als verwaarlozing of mishandeling. Bij vernieling denk ik ook niet zo gauw aan een levend wezen, maar aan een ding.
Dat moet verandert worden in de wet en hogere straffen geven, laat het bijv. vallen onder de noemer 'poging tot doodslag'.
Op deze manier haal je bij voorbaat al wat rotte appels eruit.

Caradow

#5
Hoe interessant een discussie over wetswijzigingen misschien is, dat is niet de discussie die ik gestart ben mensen ;)


Daarbij zou ik nog wel willen opmerken dat zolang een dier wordt voorzien van water, voer en onderdak er nauwelijks sprake is van verwaarlozing, terwijl een situatie verre van ideaal kan zijn... Een dergelijke wetswijziging zou dan ook maar een beperkte verbetering zijn..

sweet angel

Hai hai
ik zou nooit een parkiet van marktplaats of een soort gelijke site halen. Voordat je er eentje koopt, controleer je het beestje op zijn gezondheid, nieuwsgierigheid, gedragsproblemen etc. En dat kan je niet via een site zien. Wel vind ik het makkelijk om dan in contact te komen met kwekers. Zo kan je namelijk langsgaan om alles te controleren als je een parkietje koopt. Ik raad het andere mensen ook zeker niet aan om via een site van marktplaats een dier te kopen. En ik vind het veel leuker en leerzamer om bij een kweker parkieten te halen. Die kent tenslotte het beestje al, dus die kan info geven over het beestje zelf (Karaktereigenschappen) Een goede kweker geeft ook vaak goede tips mee voor het verdere leven van het beestje. En Ik vind  het zelf heel erg leuk om zelf een parkietje uit te kiezen. Met sommige parkieten heb je soms gelijk een klik en bij andere weer niet. Parkieten kiezen ook hun voorkeur. Bijv. mijn parkieten vinden vrouwen leuker dan mannen.
Groetjes Angela

luis

zelf heb ik via marktplaats wel verschillende pietjes gekocht...
bij een kweker, het zag er allemaal goed uit, verzorgt en de pietjes zaten goed in de veren en zagen er goed uit. (behalve eentje, die heeft een misvormde snavel).
echter dit had ik niet gezien toen ik haar kocht, zag het thuis pas goed., maar dat belemmerd me niet.
ze doet het goed, de andere trouwens ook.

ik denk dat je wel via marktplaats pietjes of andere dieren kunt aanschaffen, maar kijk goed uit.
zelf zit ik er aan te denken om van die zielige pietjes aan te schaffen (voor in mijn voliere) en ik zal er zeker ook wel een paar opvangen, maar besef donders goed dat er veel meer zijn, die niet eens op marktplaats of andere sites worden aangeboden, maar gewoon in een huiskamer staan totdat ze dood gaan, en dat de eigenaren niet de moeite doen om zo'n pietje aan te bieden, of een ander huis geven.

(zo heb ik jopie ook gekregen, een pietje dat stond te verpieteren bij iemand, totdat diegene hoorde dat ik een voliere bezit en via, via in contact met me is gekomen)

mvg Luis

Mars

Ik heb een andere mening. Veel mensen die op zoek zijn naar een parkietje, willen perse een jong vogeltje. Waarom kijk je niet eerst of je een wat ouder parkietje kunt overnemen, dat -door welke omstandigheid dan ook- weg moet? Natuurlijk moet je net als bij een kweker een check-up doen. Maar ik geef liever een wat ouder parkietje een tweede kans, dan dat ik van iemand die misschien wel puur om voor het geld kweekt (want hoe goed alles er ook uitziet, het is helaas maar vaak waar) aanmoedig.

Toen ik een parkietje zocht nadat Timo overleden was, heb ik ook gekeken naar advertenties waarin mensen hun parkietje aanboden, zowel op marktplaats als op deze site. Helaas was er op dat moment geen mannetjesparkiet (vanwege twee pittige dames een eis) dat een huisje zocht.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Ik denk er toch iets anders over dan Marcia.
Ik zelf heb namelijk ook ervoor gekozen om jonge vogels aan te schaffen en niet voor oudere vogels die om de een of andere reden worden aangeboden op bv. marktpaat.
Dit omdat ik inderdaad er bang voor zijn wat voor een parkietje ik dan in huis zo krijgen, namelijk een vogel met een onderliggende ziekte of met gedragsstoornissen. Ik zelf ben van mening dat je niet alle vogels kan redden op de wereld.

Laatst was ik bv. bij iemand thuis die twee parkieten had. Deze zaten in een te kleine kooi en kregen bijna geen aandacht. Ik meteen allemaal tips meegeven. Hierna gaven ze aan dat ik deze parkieten wel mocht overnemen. Ik zou dit bijna gedaan hebben en ik was mijn vriend al helemaal aan het overhalen. Maar na lang nadenken, bedacht ik me dat ik er toch niet gelukkig van zou worden. Dit omdat ik ze dan in een aparte kooi zou moeten doen, omdat ik anders een overschot aan vrouwtjes zou hebben en omdat ik al een hele tijd aan het dromen was om een grotere vogel aan te schaffen en dit dan niet meer mogelijk zou zijn.

Ik vind het dus wel lastig, het liefst zou ik namelijk zoveel mogelijk vogels willen opvangen. Maar ik kies er toch voor om een jonge vogel te kopen bij een zo betrouwbare kwekerij, zodat ik in ieder geval deze vogels een zo goed en leuk mogelijk leven kan geven. Het is dus eigenlijk puur eigenbelang, omdat ik voor zo'n liefe leuke jonge vogels kies.

Abby0602

Ik heb mijn twee piekjes ook via marktplaats. Er stond een advertentie van een man bij mij uit het dorp, dus toen heb ik gebeld of ik kon komen kijken. Ik vind bij alle dingen op marktplaats of via internet: ga eerst kijken hoe alle beestjes er bij zitten. De man waar ik mijn piekjes vandaan heb, is geen beroepsmatige kweker. Hij heeft verschillende soorten kromsnavels, en heeft er ook veel verstand van. Hij kweekt zo af en toe.
Ik ben zelf ook van plan om volgende parkietjes van marktplaats op te vangen, maar dan wel volwassen piekjes die een nieuw tehuis zoeken.

maartje

Ik ben het met marcia eens. Deze site is natuurlijk een goed voorbeeld van hoe het wel moet, maar..
Natuurlijk zijn er mensen die niet of minder doordacht een parkietje aanschaffen. (bewust en onbewust)Eerlijk gezegt je kunt lezen over de verzorging enz. wat je wil maar het diertje eenmaal in huis hebben is toch een ander verhaal. Na de aanschaf kan het tegen vallen (ookal heb je de verantwoordelijkheid!) of al het ander wat al is beschreven. Ik ben nu bijvoorbeeld aan het nadenken over de aanschaf van een hond, Stafford (over wetgeving gesproken!!) Ik kan alleen niet in de toekomst kijken dus hoe ziet mijn leven eruit over 10 jaar, dit geldt natuurlijk ook bij een parkiet. Ik weet wel hoe ik het over 10 jaar zou willen hebben, maar ja.. dus waarom niet net als bij een hond in het asiel (hoewel daar natuurlijk beter overzicht is en zij een instelling zijn ten goede van het dier) het dier een tweede kans geven. Als je al een parkiet hebt wordt het een ander verhaal, maar als je nog geen dier hebt, of niet meer, waarom niet een tweede kans? Ik denk dat het internet wat dat betreft voordelen heeft, parkietjes hebben een grotere kans op een tweede kans, maar er zijn altijd mensen die er niet zo over denken als wij. en .. elk voordeel heb z'n nadeel.

Sonja

#12
Hallo allemaal,

Ik ben er een voorstander van om afgedankte diertjes een tweede kans te geven.
Ik heb ooit een kanarie overgenomen die door andere mensen heel erg verwaarloosd was. Het diertje had geen drinkwater, geen eten, en de bodem lag helemaal vol met uitwerpselen. Verder stond hij in donker, bovenop een keukenkastje..... :'( Tot overmaat van ramp was hij grotendeels kaal. Toen ik vroeg wat er in hemelsnaam met het diertje was gebeurd kreeg ik de schampere opmerking "ach ja, mijn zoontje heeft de spuitbus scheerzeep op hem leeggespoten"...Nou ja! :o :'( >:(
Het diertje heeft bij mij nog een poosje geleefd, maar helaas niet zo heel lang meer...
Verder heb ik (ook verwaarloosde) mozambique-sijsjes opgevangen, deze heb ik nog jarenlang gehad gelukkig. (eentje heb ik nog steeds)

Mijn konijnen komen ook uit de opvang.

Mijn ervaring is dat dieren die afgedankt zijn zo vreselijk dankbaar zijn, dat merk ik iedere keer opnieuw.
En het geeft mij zelf een ontzettend goed gevoel om zulke diertjes nog een zo fijn mogelijk leven te bieden.
Het geeft zoveel voldoening als je merkt hoe dergelijke diertjes weer geleidelijk aan "ontdooien" en zich ontpoppen tot wat ze eigenlijk zijn: Geweldig leuk, lief, grappig, en noem maar op...ze verdienen het zo ontzettend. Vaak hebben ze al verschrikkelijk veel narigheid achter hun kiezen....
En natuurlijk kun je ze niet allemaal redden...Maar ieder gered dier is er een, is mijn mening.

Meer dan de moeite waard, vind ik. Ik heb er nog nooit spijt van gehad. :)

Groetjes, Sonja.

Moppers

CiteerMijn ervaring is dat dieren die afgedankt zijn zo vreselijk dankbaar zijn, dat merk ik iedere keer opnieuw.
En het geeft mij zelf een ontzettend goed gevoel om zulke diertjes nog een zo fijn mogelijk leven te bieden.
Het geeft zoveel voldoening als je merkt hoe dergelijke diertjes weer geleidelijk aan "ontdooien" en zich ontpoppen tot wat ze eigenlijk zijn: Geweldig leuk, lief, grappig, en noem maar op...ze verdienen het zo ontzettend. Vaak hebben ze al verschrikkelijk veel narigheid achter hun kiezen....
En natuurlijk kun je ze niet allemaal redden...Maar ieder gered dier is er een, is mijn mening.
Daar ben ik het dus helemaal mee eens.

Parkietjes die zijn afgedankt (of dat nou via marktplaats is of dat ze in een asiel terecht zijn gekomen) hebben soms inderdaad gedragsproblemen, net als allerlei andere diersoorten. Maar vind je het gek? Als je een mens 5 jaar in een kast opsluit, of alleen uitscheldt, of volledig negeert, dan heeft dat toch ook invloed op die persoon en diens mentale gezondheid? Dat is vaak precies wat er met die dieren aan de hand is.
Je kan inderdaad niet alle dieren reden (kon het maar, dan had ik het allang gedaan). Maar omdat een dier een verleden heeft, en dus misschien gedragsproblemen, vind ik eerlijk gezegd een makkelijk excuus om hem geen tweede kans te geven. Sommige mensen kiezen voor de makkelijke weg (parkietje jong in huis nemen, makkelijk tam te maken etc). Geef mij maar de weg die pas écht de moeite waard is.
Ik leer vaak dieren kennen die geen enkel vertrouwen in de mens meer hebben, die alles eng vinden en die ongelukkig zijn. Om die dieren simpelweg met tijd, geduld en heel veel liefde te zien groeien naar een dier met zelfvertrouwen, met plezier en genegenheid naar in ieder geval 1 mens.... Dat is voor mij het allermooiste wat er op deze wereld is. Daar ligt mijn passie. Ik kan er een brok van in mijn keel krijgen, als mijn eigen konijn bij de dierenarts in mijn nek springt, omdat dat vertrouwd is, als een kat bij de ambulance die eerst zo ontzettend schuw was dat hij zijn urine liet lopen van angst, me twee maanden later bedelft met likjes en kopjes en spint als een dieselmotor. Dat is zo onbeschrijflijk mooi.  :-*
En dat zal nooit veranderen.

Gelukkig zijn er nog mensen zoals ik, Marcia en Sonja, die afgedankte dieren met alle liefde van de wereld een tweede kans geven.
Jammer voor de rest van de wereld dat zij nooit die prachtige ervaring zullen hebben wanneer zo'n dier je zijn vertrouwen schenkt  :)

Safrena

Citaat van: Moppers op juni 11, 2007, 17:29:29
...

Gelukkig zijn er nog mensen zoals ik, Marcia en Sonja, die afgedankte dieren met alle liefde van de wereld een tweede kans geven.
Jammer voor de rest van de wereld dat zij nooit die prachtige ervaring zullen hebben wanneer zo'n dier je zijn vertrouwen schenkt  :)

Hey Moppers

Er zijn wel meedere mensen die graag afgedankte diertjes willen opvangen hoor
Ik zelf heb toen der tijd ook een mishandeld en verwaarloosd parkietje opgevangen

En voor ik ooit parkietjes had, heb ik een prachtige 5 jarige zwarte labrador uit een asiel gehaald (in Essen nl), die ook zwaar mishandeld is geweest.
Haar heb ik moeten laten inslapen door kanker.

Mocht ik de plaats en ruimte hebben, vang ik heel graag afgedankte, en verwaarloosde diertjes op. Je moest maar eens weten hoe vaak ik al die mensen die zo gemeen zijn tegen hun diertjes zo vervloek.
Belle is ook bij me gekomen, nadat ze gedumpt is door Budgie(en ja zo noem ik het want na 6 weken besloot ze dat ze Belle toch maar niet moest hebben en heeft haar toen terug bij Mel gedaan)  en Birdy was ook al 6 maand en met een behoorlijk vitamine tekort bij me gekomen.
En ik ben zo super blij dat ik deze twee lieverdjes bij me in huis heb. Je weet het toch dat het vaak de alleliefste dieren zijn die mishandeld en verwaarloosd worden, want diertjes die niet zo lief zijn gaan onmiddelijk zichzelf verdedigen, met als gevolg, dat ze deze laten inslapen omdat hij agressief zou zijn :o

En ja, verwaarsloosde diertjes zijn inderdaad heel dankbaar dat ze een goede en liefdevolle thuis hebben gevonden, maar gewoon nog maar zien hoe gelukkig ze dan zijn geeft je toch al zoveel voldoening


Ik vind het zelf heel erg dat ik niet voldoende ruimte heb, anders hadden er hier wel al een aantal verwaarsloosde diertjes gezeten, ze verdienen inderdaad gewoon een tweede kans

Vele groetjes

Moppers

CiteerHey Moppers
Er zijn wel meerdere mensen die graag afgedankte diertjes willen opvangen hoor
Oh ik bedoelde er absoluut niet mee dat er geen anderen zijn die zo denken (weet niet of je het zo opvatte...?). Vandaar het 'mensen zoals'.
Gelukkig maar dat er meer mensen zijn die zo denken, anders werd het wel een héle trieste boel wat betreft het overschot aan dieren.