Kort Wieken

Gestart door Marlies, juli 13, 2005, 20:48:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijnie

je hebt kortwieken en kortwieken. ik vraag me af of de meeste van jullie wel eens een gekortwiekte parkiet hebben gehad of dat het allemaal simpel van het kortwiekstukje overgenomen wordt.

tuurlijk zijn er gemene vormen van een parkiet kortwieken. zo kan je ze bijvoorbeeld aan 1 kant kortwieken. dat is net zoiets als een vouwvliegtuigje met ongelijke vleugels weggooien: ze crashen meteen en zijn de balans compleet kwijt. naja dat vind ik dus zielig.

je kan ook een parkiet aan beide kanten zover mogelijk kortwieken. je vogeltje zal dan een beetje gaan lijken op een kruipertje. hij kan dan helemaal niet meer vliegen en zal wss de ramen niet eens bereiken en hard neerstoren. ook dit is niet echt diervriendelijk.

tot slot kan je er ook voor kiezen een parkietje aan beide kanten 3-5 veertjes iets af te knippen. je parkiet behoudt nu gewoon zijn evenwicht en het zal je verbazen hoe goed ze nog kunnen vliegen. echter snel opstijgen zit er niet meer bij voor ze. ook het hele snelle vliegen lukt nu niet meer. het resultaat is dat je parkietje nog redelijk kan vliegen het gaat alleen niet zo snel meer en omhoog vliegen is lastig. Zo kortwiek ik de parkietjes die ik tot nu toe heb gehad totdat ze geheel tam zijn en terugkomen als je ze roept.

doordat ze niet zo snel zijn kan je ze goed in de gaten houden en zullen ze niet hard tegen je ramen aanknallen (sommige jonge beesjes knallen dodelijk tegen muren/ramen e.d. op). doordat ze niet goed op kunnen stijgen is de kans dat ze op jonge leeftijd ontsnppen zeer gering. zeker mensen die voor het eerst een vogeltje hebben vergeten nog wel eens de deur dicht te doen of een raam te sluiten als ze weggaan. naast het feit dat die mensen verdrietig zijn dat hun vriendje weg is wil ik niet weten hoeveel van deze jonge beesjes per jaar doodgaan omdat ze op straat moeten zwerven en dood gaan van de honger: DAT VIND IK NOU ZIELIG!!

vliegen kunnen ze best maar het lijkt me geen dierenmishandeling als je dat een beetje berperkt in snelheid en kunnen. zolang ze maar "redelijk" kunnen vliegen ben ik geen tegenstander van kortwieken. maar als je ze zoals de eerste twee voorbeelden knipt vind ik het zeker geen goede zaak.

laatste ding, laat ze alleen kortwieken door een dierenarts OF iemand die het vaker gedaan heeft. maar ga het niet zelf even proberen want als je verkeerd knipt....  :o  :blink:  :mellow:

Groeten, Tijnie

birdy

hoi nou ik blijf het zielig vinden dat kortwieken ,ik vind dat je een parkiet zo tam moet kunnen krijgen zonder te kortwieken,mijn parkiet is ook tam en heb hem ook niet gekortwiekt,dan heb ik nog lierver geen tamme parkiet dan dat ik hem moet kortwieken,en daarbij kinderen luisteren de ene dag toch ook beter als de andere ,mijn parkiet luistert ook niet altijd even goed als ik hem roep,ik vind dat het verboden moet worden dat kortwieken ,of het nou beperkt is of niet.

ik was nog vergeten te zeggen dat het inderdaad zielig als een vogel wegvliegt en het niet overleeft ,maar daarvan ligt de schuld bij de mensen ,voor ik mijn parkiet los laat doe ik eerst wat ik moet doen ,zodat ik weet dat hij niet weg kan vliegen .

Tijnie

ik heb het helemaal niet over het tam maken gehad. het gaat mij puur om de veiligheid van het beestje en zeker bij onervaren mensen lijkt het mij helemaal geen slecht idee. liever zo een half jaarje dan dat het beestje zichzelf doodvliegt of ontsnapt.

en ja hij wordt iets afhankelijker van jou, maar als mijn Yago nu weg wil vliegen doet ie dat heus wel hoor en hij berijkt z'n kooi altijd zonder kleerscheuren.

Tijnie

birdy

nou ik meen te lezen dat je er neer hebt gezet dat je ze op die manier kortwiekt tot dat ze geheel tam zijn ,maar ik wil er verder niet over in discussie gaan ,dit is gewoon wat ik denk.

Chantalleke

CiteerZo kortwiek ik de parkietjes die ik tot nu toe heb gehad totdat ze geheel tam zijn en terugkomen als je ze roept.
[snapback]13006[/snapback]

Hallo Tijnie,

Zoals Birdy al opmerkt, ook volgens mij had je het dus wel over tam maken.
Er zijn op dit forum al meerdere discussies geweest over wel of niet kortwieken.
Ik geniet het liefste van mijn 'niet aangepaste' (lees gekortwiekte) vriendjes. En ik ben het met Birdy eens dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen door eerst maatregelen te nemen (ramen en deuren sluiten, gordijnen dichtdoen, etc)voor de parkiet zijn kooi opengaat in plaats van de risico's te beperken door kortwieken.

En ik geloof er al helemaal niet in dat mijn parkietjes (en ook parkietjes van anderen die ik ken) minder snel tam zijn geworden omdat ze niet gekortwiekt zijn geweest. Mijn mening is dat kortwieken om het tammaken gewoon gemakzucht is.

Persoonlijk voel ik liever de kick wanneer mijn kleine vriendje besluit dat we voor altijd beste vriendjes zijn en hij zo maar naar me toe komt gevlogen..zo maar... van de ene op de andere dag. :)

Groetjes,
Chantal

Sonja

#25
Hallo Tijnie,

Ik vraag me na het lezen van je verhaal af, hoe je erachter wil komen dat je parkietje tam is, als hij is gekortwiekt??
Hij blijft dan immers alleen maar bij je zitten, omdat hem geen andere keus is gegeven.
Een gekortwiekte parkiet is een bange parkiet, die niet weg kan vliegen, als hij dat zou willen. En dan heb ik het nog niet eens over de ongelukken die er op deze manier kunnen gebeuren, hij kan een lelijke smak maken, met alle (misschien noodlottige) gevolgen vandien. :(
Persoonlijk vind ik het geen manier van "tam maken" van je vogel.
Tam maken heeft helemaal niets te maken met het knippen van de vleugels, maar alles met liefde en geduld.
En daarmee, maar dan ook alleen daarmee, krijg je een tamme vogel, die uit eigen vrije beweging bij je komt zitten, en dat is een geweldige ervaring!

Groetjes, Sonja.

Tijnie

Zoals ik al had gezegt: Yago kan prima vliegen het gaat alleen wat trager en opstijgen (lees, echt een groot hoogteverschil overbruggen) haalt ie niet. als ik hem op me vinger neemt vliegt ie gerust weg zonder te crashen en dat doet niks af aan z'n eigen wil.

zoals ik al zeg je kan op verschillende manieren kortwieken maar bij het vallen van het woord ziet 99% van de mensen meteen een gemartelde parkiet voor zich.

Tijnie

Chantalleke

Bij kortwieken denk ik niet aan een gemartelde parkiet, maar wel aan een diertje wat je beperkt.  :(  Ik zie dan ook een beeld voor me van mensen die hun kinderen een tuigje omdoen  :huh:  

Sonja heeft heel goed verwoord wat waarschijnlijk de meeste mensen denken :
Tam maken heeft helemaal niets te maken met het knippen van de vleugels, maar alles met liefde en geduld.

Persoonlijk denk ik bij kortwieken : NEE  :angry2:  Tenzij de dierenarts aangeeft dat het om een medische reden beter is voor mijn vogeltje.

Groetjes,
Chantal

Parkieten-Freak

#28
Citeer..................zoals ik al zeg je kan op verschillende manieren kortwieken maar bij het vallen van het woord ziet 99% van de mensen meteen een gemartelde parkiet voor zich.
Tijnie
[snapback]13017[/snapback]
Nou, dat laatste denk ik niet, al vind ik het kortwieken van een grasparkiet persoonlijk geen fraaie actie.

Wel is het zo dat een groot aantal parkietenliefhebbers hun gezonde verstand is gaan  gebruiken. Ze denken eerst goed na voordat ze besluiten om een levend wezen geheel of gedeeltelijk van zijn vliegvermogen te gaan beroven. :)
Nadat ze flink nagedacht hebben, besluiten ze om een vogelvriendelijke omgeving te gaan creeeren voor hun jonge grasparkiet. De vleugeltjes laten ze intact. :)
Het behendige vliegmachientje groeit op tot een blije en vrije grasparkiet. :)
Zijn vleugelspieren kunnen zich perfect onwikkelen, en zijn borstkastje trouwens ook. Maar ja...vleugels krijg je niet voor niets.
Het jonge parkietje kan inmiddels voortreffelijk opstijgen, zwenken en landen want hij doet niets anders.....
Tam is de grasparkiet ook inmiddels: hij heeft geleerd om zijn baasje te vertrouwen. Zo zeer zelfs, dat het jonge vogeltje uit zichzelf naar zijn baasje vliegt.
Niet omdat hij al dan niet tegen zijn zin gepakt wordt, maar omdat hij gewoon bij  zijn baasje wil zitten.
En dat is nou net het mooiste wat je kan overkomen! :D


Mila

Nadat ik julile verhalen heb gelezen ben ik heel blij met mijn besluit van afgelopen zaterdag.

Ik heb Elvis gekocht op een vogelbeurs van een kweker.
Deze meneer stelde voor om Elvis te kortwieken zodat hij sneller tam zou worden.
Hij vertelde dat hij dan de vleugelpennen op 2 na (iedere kant een) uit het diertje trekt zodat hij 3 maandjes niet kan vliegen. De vleugelpennen zouden dan omdat hij ze getrokken heeft en niet geknipt gewoon weer aangroeien.

Toen ik zo naar mijn nieuwe parkietje keek werd ik een beetje misselijk bij het idee en heb ik besloten dat ik het absoluut niet wilde.
En daar ben ik echt heel blij mee. Ik ben een onervaren parkieten houder en als zo'n kweker zegt dat het geen probleem is ga je toch even twijfelen.

Misschien wordt Elvis nu niet (zo snel) tam, maar ik ben blij dat ik hem dit niet heb aangedaan. De eerste acht weken van zijn leven waren al zo enerverend!


groetjes
Mila


Sonja

#30
Hoi Mila,

Je hebt een geweldig goed besluit genomen, om Elvis niet te laten kortwieken. :thumbsupsmiley:  
De vleugelpennen eruit trekken  :blink:   :angry2: , hoe haalt  hij het in zijn hoofd?
Daar zou het vogeltje heel veel pijn aan hebben gehad! :(
Gelukkig maar, dat je besloten hebt om Elvis dit niet aan te doen!
Tam wordt je vogel hier ook absoluut niet van, hoor.
Dat wordt hij alleen met heel veel liefde en geduld.

Als je onderstaande tips opvolgt, heb je straks een vrolijke, tamme, en bovendien lekker rondvliegende Elvis om je heen:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes met tam maken, en plezier met je kleine vriendje. ;)

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Mila

Heel goed van je dat je je parkietje niet hebt laten kortwieken.:thumbsupsmiley:
Het duurt touwens langer dan 3 maanden voor je parkietje dan weer terug kan vliegen

en zoals Sonja al zei: hoe haalt die kweker het in zijn hoofd om die pennen eruit te trekken :angry2:  Dit zou inderdaad heel erg pijnlijk geweest zijn voor het lieverdje  :(  

Gelukkig heb jij je parkietje van deze pijn bespaard ;)

vele groetjes

Deesjebeesje

Een late reactie, maar ik wilde toch even wat kwijt. Bij de dierenwinkel waar ik Koekoek vandaan heb, zei het meisje dat me hielp ook: "Je kan de parkiet misschien beter laten kortwieken, dan wordtie sneller tam." Toen zei ik al: "Nee, liever niet, t beessie heeft zijn vleugeltjes niet voor niets en bovendien vind ik t gewoon zielig. Dan kannie helemaal niet vliegen en daar is t juist een vogel voor."
Zei zij nog: "Tja, je moet t zelf weten, maar ik ben bang dat je m dan niet tam krijgt."

Nou, ik ben blij dat ik Koekoek niet heb laten kortwieken! Ik heb haar nog niet zo lang, maar ze zit al af en toe op mijn vinger en ze leert gigantisch snel. Ze snapt best veel en het lijkt me juist heel gaaf haar over een tijdje, als ze eenmaal helemaal tam is, door de kamer te zien vliegen, genietend van dr vlucht.
Het is een echte vogel, in al haar pracht en praal :)

vlekje

#33
Vreselijk eigenlijk dat een KWEKER zegt dat hij de vleugelpennen er ook gewoon uit kan trekken. Ik bedoel, die man zou toch juist beter moeten weten als kweker zijnde?
Sorry hoor, maar daar kan ik echt niet tegen....