Grasparkiet gedraagt zich vreemd...

Gestart door Silverblade, april 12, 2007, 09:48:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silverblade

ik heb twee parkieten (volgens mij een mannetje en een vrouwtje) en sinds gister gedraagt de vrouwtje zich heel vreemd. Ze zit een beetje bol en af en toe schud ze met haar hoofd en hoor je overal vogelzaad vallen. Verder slaap ze af en toe, terwijl ze dat nooit deed in mijn aanwezigheid. Soms knal ik mijn licht te hard aan in mijn kamer en daar reageren ze dan op, maar gister niet, ze bleef gewoon doorslapen. Wat mij opvalt is dat de mannetje dit een paar weken geleden ook had (dat hoofdschudden en dat je dan vogelzaad hoort vallen) alleen bij hem is het vanzelf over gegaan. Weet iemand wat dit kan zijn? Ze eet gewoon (ze is dol op eikrachtvoer en daar ging ze ook meteen van eten toe ik nieuwe gaf) en fluit zoals ze altijd doet... Ik zou het heel zielig vinden als ze doodgaat, aangezien ze al hun hele leven met z'n tweetjes samen zijn, en dat dan de mannetje alleen komt te zitten (ookal was het vrouwtje dominater dan hem :P )

Mars

Parkietjes die bol zitten en zich anders (stiller) gedragen dan anders, die zijn ziek. Als ik jou was zou ik naar de dierenarts toe gaan met je parkietje. Het liefst naar een vogelarts.
Parkietjes laten niet snel merken dat ze ziek zijn, dus als dat eenmaal zichtbaar is dan is er haast bij geboden.

Succes en laat even weten wat de dierenarts heeft gezegd.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Silverblade

#2
Ik zou graag willen, maar ben alleen thuis en heb geen auto :( verder is de dichtsbijzijnde dierenarts niet meer te bereiken na 11:00 lees ik net 2 minuten geleden.... En morgen heb ik absoluut geen tijd aangezien ik een afrondingsgesprek heb die niet te verplaatsen is.... ARGH!
nog een bijkomend probleem is dat mijn parkieten niet tam zijn, dus ook al zou ik medicijnen voor dr krijgen, ze geven zal dan erg lastig worden....

zou het trouwens kunnen komen doordat ik met mijn stomme kop een tijdje ben vergeten eikrachtvoer te geven, en dat nu dr maagje een beetje van streek is nu ik het weer wel geef? Ik heb net gekeken en ze was druk aan het eten...

berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Cropje

Een paar dagen geen eivoer geven en dan weer wel lijkt me geen probleem. Overigens is teveel eivoer niet goed voor parkietjes, zoek maar eens met de zoekfunctie.
Op dit moment denk ik dat inderdaad het beste is als je even een dierenarts belt/bezoekt. Je kan er dus nu niet heen. Kun je niet een dierenarts bellen die wat verder weg zit? Of een buurvrouw/vriend/vriendin/kennis vragen of die even met je ergens heen rijdt? Ik zou trouwens beide parkietjes meenemen, aangezien het mannetje een tijdje geleden zich ook vreemd gedroeg... Misschien iets besmettelijks, wat bij het mannetje iets gezakt is ofzo... Ik ben geen dierenarts, dus ik gok ook maar wat...
Een dierenarts kan je echt meer vertellen dan wij op het forum. Desnoods telefonisch...

Silverblade

Ik heb net dierenspeciaalzaak gebeld, en die hadden het over iets van Gesafet (?) ik weet niet hoe je het schrijft en kan daarom er niks van vinden op internet..... Weet iemand wat dit is en of het schadelijk is voor de andere parkiet?

Cropje

Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar ik raad je toch sterk aan om een dierenarts of vogelarts te bellen. Hier vind je wat telefoonnummers van vogelartsen: http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php.
Dierenspeciaalzaken zijn daar toch minder in gespecializeerd, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar je zou niet de eerste zijn die thuis komt met iets wat eigenlijk helemaal zo goed niet blijkt te zijn...

Silverblade

#6
ik heb contact opgenomen met twee dierenspeciaalzaken en die raadde het me allebei aan, ik zit een beetje krap bij kas, dus ik probeer dit eerst denk ik...

spul heet overigens Gezasept... is voor infectieziekten, ik probeer dit wel eerst

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Silverblade,

Ook ik wil je aanraden om met je vogeltje naar de dierenarts te gaan.
Dat is echt het allerbeste wat je nu voor je kleine vriendje kunt doen.

Zelf medicijnen uitproberen zonder precies te weten wat er aan de hand is, is echt af te raden. De kans bestaat dat je je parkietje op deze manier eerder zieker maakt, dan beter. Dat risico kun je beter vermijden.

De dierenarts (kies er bij voorkeur eentje uit de lijst die Cropje je gaf), kan je parkietje onderzoeken, een diagnose stellen en de juiste medicatie voorschrijven.

Als je krap bij kas zit, zou je kunnen vragen of je eventueel de rekening later mag betalen, of in termijnen. Er is vast wel iets mogelijk.
Voor in de toekomst zou je vast wat geld opzij kunnen leggen, voor het geval dat...

Veel sterkte en beterschap voor je parkietje.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Silverblade

Citeer'Het regelmatig geven van Beaphar Gezasept verhoogt de natuurlijke weerstand en maakt ze weerbaar tegen infecties van buiten.' http://www.dierenartsonline.nl/productnieuws/nieuwslezen.php?nwsID=21

lijkt me wel dat t goed zit :| ik lees overal dat wat erin zit allemaal natuurlijke middelen zijn, dus hoeveel erger zou ik het kunnen maken...



Cropje

Het punt is meer, dat als je parkietje ziek is, hij dat eerst zal verbergen. Dat is de natuur van parkietjes, het zijn prooidieren, dus als ze laten merken dat ze ziek zijn, zijn ze makkelijker te vangen. In eerste instantie verbergen ze het dus. Als het op een gegeven moment zo erg wordt dat ze het niet meer kunnen verbergen, dan ga jij het pas zien (dingen als bol zitten dus). Op het moment dat jij wat ziet aan je parkietje, is hij al behoorlijk ziek. Daarom moet er snel iets gebeuren.
Uitproberen met geneesmiddelen kan dan betekeken, dat je te laat bent tegen de tijd dat je het goede geneesmiddel gevonden hebt. Het is daarom beter als je meteen het goede geneesmiddel hebt, en daar kan een dierenarts je meer over vertellen.
Ten slotte, je zegt dat het middel wat je wil gaan gebruiken uit natuurlijke middelen bestaat. Maar vergeet niet: overdaad schaadt! Het kan allemaal wel natuurlijk zijn, maar als je parkietje er teveel van krijgt, is het ook niet goed. Die hoeveelheid van dat middel die je moet geven, is ingesteld op een parkiet die DIE ziekte heeft. Als jou parkietje die ziekte niet heeft, natuurlijke middelen of niet, kan het hem zieker maken!

Silverblade

Oke, goed nieuws  :)
Ondanks jullie advies, heb ik toch dat gezasept geprobeerd, en zo te zien heeft t gewerkt!
Ik kom net thuis en als ik d'r zo zie is ze weer helemaal de oude (qua gedrag).
Ze pikt alle eikrachtvoer in, ziet er niet meer bol/dik uit, is actief, slaapt niet meer zoveel als eerst en braakt ook niet meer! nu is zeeen beetje d'r veren aan het schoonmaken... Als er wat veranderd, laat ik t wel weer even weten. Ik bedank u allen voor uw tips/advies.