Mannetje of Vrouwtje

Gestart door sweet angel, april 11, 2007, 17:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sweet angel

Hai ik heb even een vraag over me parkieten. Ze zijn nu inmiddels 2 jaar me parkieten. Ik heb een engelse parkiet en een regenboogparkiet. Maar bij de aanschaf vertelde ze me dat de engelse een vrouwtje was en het regenboogparkietje een mannetje en gezien de kleuren van de neusdoppen(blauw voor mannen en bruin voor vrouwen) klopte dat, maar na een paar maandjes werd de engelse parkiet een mannetje(hij heeft nu een hel blauwe neusdop) maar ik weet niet of de regenboogparkiet nu een mannetje of een vrouwtje is. De dop van de regenboogparkiet werd namelijk bruin, maar in de rui verkleurt hij ineens blauw. En zelfs als hij niet in de rui is. Maar nu gebeurt het niet zo vaak. Nu is hij regelmatig bruin. Dus wat is het? Ze zijn wel elkaar aan het liefkozen, elkaar voeren en schoonmaken enzo.

En ik heb nog een vraagje. Kunnen er nog meer parkieten bij na 2 jaar?
Groetjes Angela

Sonja

Hoi Sweet Angel,

Welkom op het forum. :)

Jonge popjes hebben een lichtblauwe neusdop, met wat wit rond de neusgaatjes. Dit verkleurt later naar bruin. Maar door de hormonen kan de neusdop van popjes weleens verkleuren van bruin naar lichtblauw tot soms zelfs bijna wit, en later weer naar bruin.

Een jong mannetje heeft een roze tot vleeskleurige neusdop, die later verkleurt naar mooi blauw.

Voor de zekerheid kun je misschien even een foto plaatsen van je parkietjes, dan kunnen we even kijken.
Als je meer parkietjes wilt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je zeker weet wat het geslacht is van je huidige parkieten, omdat je nooit meer popjes dan mannetjes moet nemen. Andersom kan wel. ;)
Dat je je parkietjes al 2 jaar hebt, is geen probleem, als je ze maar geleidelijk aan elkaar laat wennen, en niet meteen samen zet.

Groetjes, Sonja.

sweet angel

Hai dankje wel :D Leer hier echt een hoop dingen over me parkietjes :D
Dankje wel voor de info. het verklaart zeker een hoop. Ik was al bij een paar dierenwinkels geweest, maar die konden het me niet vertellen. Hierbij de foto van me parkietjes Ado en Angel.

Maar als ik er mee parkietjes bij wil zetten dan moet ik een extra kooi hebben, maar mogen ze dan wel in een kamer naast elkaar staan? En ik had ook een vraag over een voliere. Aangezien wij een grote tuin hebben. Maar we hebben in de buurt wel heel veel katten. Ik denk dat dan niet zo heel verstandig is?

Hmmm ik wou de foto toevoegen op me profiel, maar dat lukt niet. Dan krijg ik alleen een lege "gereed" pagina. Enig idee waarom?
Groetjes Angela

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Hoi,
Je kunt je foto niet toevoegen als avatar omdat hij te groot is. In paint kun je je foto kleiner maken. Als je wilt weten hoe, kun je even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op 'paint' dan vind je vast wel hoe.

Voor foto's van neusdoppen is het vaak handig dat de foto van voren wordt gemaakt en scherp is. Maar gezien de felle kleuren van de doppen van jouw parkietjes lijkt het er op dat de linker een popje is en de rechter een mannetje.

De nieuwe parkietjes mag je gerust naast je oude parkietjes zetten, dat is geen probleem. Op je volierevraag weet ik geen antwoord, ik dnek persoonlijk dat het wel meevalt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sweet angel

hai hai bedankt voor de info. Dat ga ik even strakkies doen. Wil wel me lieve schatjes in me schermpje ;) Is deze foto beter? Groetjes Angela

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Een keurig popje links, man rechts.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Zoals mars al zegt, popje en mannetje, in die volgorde. Maar hoezo regenboog? Ze zijn toch allebei groen?

sweet angel

Vondt ik ook al raar, maar in de dierenwinkel waar ik hem kocht zeiden ze dat. Bedankt! Groetjes Angela

Caradow

Het zijn zeker geen regenboogjes. De kleurslag regenboog heeft geen zwart in de veren. Ik ben verder niet thuis in kleurslagen, maar dat weet ik in ieder geval wel ;)

Peter62

Welke van de twee is een engelse parkiet? Ik dacht dat deze een slag groter zijn dan grasparkieten.  :-\

sweet angel

De lichtgroene/geel is een grasparkiet en de donkergroene is een engelse parkiet. Op de foto zie je het niet zo goed dat de ene groter is dan de andere, maar als ze naast elkaar zitten is de ene echt een slag groter. Ook zie je het aan de bolling van het hoofdje. Bij een grasparkiet is die helemaal rond en bij een engelse parkiet zit er een hobbeltje in(daardoor lijkt hij een beetje chagerijnig :P) Groetjes Angela