een kopeltje gaat dat goed?

Gestart door Tjilp, maart 30, 2007, 12:30:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjilp

Hoi
ik heb een vraagje..
Ik zit in dubio..
ik wil graag een Ventje kopen voor Lazerus (popje)...
Maar...ik wil niet gaan Fokken...en het is voor laas ook te inspannend

de rede van een vriendje is dat Lazerus op har 5 jarige leeftijd eieren legt.
Ik hoop dat door een vriendje dat stopt....

ik wil graag jullie ervaring horen van een koppeltje in een kooitje

mijn avontuur lees je in het kopje "broeden" in deze forum
groetjes Elles

ibi

je zou best een vriendje voor lazerus kunnen kopen.
ik denk niet dat de eitjes die lazerus legt bevrucht zijn,omdat zij toen in haar eentje was.
als je een mannetje en popje hebt hoef je niet persee te kunnen fokken.
gewoon geen broedblok in hangen( je hebt heel klein beejte kans dat ze op de grond gaan broeden)
en als je echt er zeker van wil zijn zou ik er een popje bij nemen.
(dat word soms afgeraden omdat popjes soms heel fell tegen elkaar kunnen zijn)

groetjes

Josephine

Hoi Elles,
In dat andere topic werd naar mijn idee meer verwezen naar een mannetje erbij, om dan de natuur zijn gang te laten gaan. Dus als je wél een mannetje erbij neemt en niet wil dat ze gaat broeden daan hoeft dat mannetje denk ik ook niet.

En als dat mannetje dan weg gepest wordt... :o In dat andere topic zei ik dat ook maar toen werd er gezegt dat een popje zich wel door een man laat verwennen tijdens het broeden. Maar ook als je niet broed??? :o

Groetjes Josephine

EDIT// Sorry Ibi je was me 2 min voor ;)

roha

Hoi,

Wij hebben altijd koppeltjes gehad, maar zonder broedhok worden er ook geen eitjes gelegd, althans dit is bij ons nog nooit voorgekomen
Momenteel hebben we een koppeltje die het liefst elek dag een "ochtendwip" maken, maar er komen geen eitjes. Wij willen dit ook niet bij dit koppeltje, omdat ze vader en dochterlief zijn.
Zo gauw je er een broedhok in hangt, is de kans het grootst op (bevruchte) eitjes.
Alleen jouw popje legt zo ook al haar eitjes, zonder man en zonder broedblok, dus ik weet niet hoe ze zal reageren op een mooie man.

Hanneke

Safrena

#4
Hey tjilp

Nog een laatste keer  :-X

Je kan kiezen, of je houd je popje alleen of zet er een ander popje bij, waardoor hoogstwaarschijnlijk je popje eitjes zal blijven leggen. Ik hoop echt dat ze zelf stopt met eitjes leggen en niet eitjes blijft leggen tot ze dood valt.

Of je haalt er een mannetje bij, laat ze voor een keer paren en broeden (niet fokken)waardoor het eitjes leggen zal ophouden en je nog heel lang van haar kan genieten

Aan jou die keuze, maar ik zou mijn keuze allang gemaakt hebben hoor en niet zolang blijven twijfelen

Een koppeltje gaat vrijwel altijd wel goed, alleen moet je ze de kans geven om rustig aan elkaar te laten wennen
Twee parkietjes is gewoon veel meer plezier  ;)

Vele groetjes


Moppers

Ik heb ook een koppeltje, in een kooi. Ik heb ze nu een jaar, en ze hebben tot nu toe geen eitjes gelegd (en dat wou ik graag zo houden). Ook paren ze niet (of dat doen ze alleen stiekem als ik er niet ben)
Ze komen bij de dierenambulance vandaan. De een kwam in september (2005) binnen, de ander in december. Vanaf december hebben ze samen gezeten, in maart (2006) heb ik ze geadopteerd.
Ze zaten dus niet al hun hele leven samen, het zijn beide vondelingetjes en ze zijn allebei volwassen. Het gaat prima, ze spelen met elkaar, kletsen samen en poetsen en kroelen elkaar.

Tjilp

Lieve Mensen

Bedankt voor jullie reacties!

ik ga een contakt advertentie plaatsen voor lazerus...
Ja he is een risico of ze elkaar accepteren of niet...
Lazerus was wel toen erg gescharmeerd op de parkiet van mijn ouders..elkaar roepen en zo dicht mogelijk bij de tralies zitten..het was toen een ventje..en ik denk dat lazerus niet echt gek op meisjes is vandaar haar asiociaal gedrag (dat heb ik op dit forum geleerd).
ik zie wel hoe het schip strand....gaan ze toch een nest bouwen moet ik dat maar accepteren...
je leest hier wel over wel en wee over de liefdes leven van Lazerus..en haar "ei" probleem

Annika

maar wat ik me afvraag, dus eigenlijk is deze vraag meer voor Safrena :

Als je er een man bijzet en je laat het popje leggen tot het broedsel compleet is en je wilt het dan weghalen, dan is eventueel het oudste jong al 14 dagen ofzo, dus bijna klaar om uit het ei te komen ...  :'( Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dan de eitjes nog weg te gooien. Direct na het leggen doe ik zelf ook, maar na zo'n tijd ... ?

Maar als ze alleen zit, dan zou het misschien wel een optie zijn, aangezien de eitjes dan toch niet bevrucht kunnen zijn.
Het blijft een lastig dilemma. Veel succes met je uiteindelijke beslissing, hopelijk gaat wat je ook beslist werken!

Groetjes Annika

Tjilp

Citaat van: Annika op maart 30, 2007, 19:40:25
maar wat ik me afvraag, dus eigenlijk is deze vraag meer voor Safrena :

Als je er een man bijzet en je laat het popje leggen tot het broedsel compleet is en je wilt het dan weghalen, dan is eventueel het oudste jong al 14 dagen ofzo, dus bijna klaar om uit het ei te komen ...  :'( Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dan de eitjes nog weg te gooien. Direct na het leggen doe ik zelf ook, maar na zo'n tijd ... ?

Maar als ze alleen zit, dan zou het misschien wel een optie zijn, aangezien de eitjes dan toch niet bevrucht kunnen zijn.
Het blijft een lastig dilemma. Veel succes met je uiteindelijke beslissing, hopelijk gaat wat je ook beslist werken!

Groetjes Annika

Ik heb inmiddels een contant advertentie geplaatst voor lazerus (prikbord)
als Laaz aan gezinsuitbreiding doet laat ik haar broeden hoor (ik kan dat ook niet eitjes weg gooien die al bevrucht zijn) dan zie ik wel hoe het af loopt...ik zal zeker mijn best doen als beginnende "kraam vrouw"
het aller belangrijkste is dat Laazje met haar toekomstige vriendje gelukkig is....en gezond blijven

Safrena

#9
Citaat van: Annika op maart 30, 2007, 19:40:25
maar wat ik me afvraag, dus eigenlijk is deze vraag meer voor Safrena :

Als je er een man bijzet en je laat het popje leggen tot het broedsel compleet is en je wilt het dan weghalen, dan is eventueel het oudste jong al 14 dagen ofzo, dus bijna klaar om uit het ei te komen ...  :'( Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dan de eitjes nog weg te gooien. Direct na het leggen doe ik zelf ook, maar na zo'n tijd ... ?
..
Hey Annika

Inderdaad, als een popje alleen is heb ik er ook geen probleem mee om na een volledige leg de eitjes weg te halen omdat deze niet bevrucht zijn ;)
Als het parkietje heeft gepaard en haalt de eitjes na een volledig leg ook weg, is het jong in het eitje inderdaad al een 10 tot 12 dagen. Zelf zou ik dat ook niet kunnen weghalen dan, maar er zijn mensen die het wel kunnen ;)

Vele groetjes

Hey Tjilp

Je maakt wat mij betreft de beste keuze om je popje een mannetje te geven
Vraag maar een keertje rond bij heel veel kwekers, die gaan je uiteindelijk dezelfde raad geven die je hier gekregen heb
Ik hoop dat ze zelf ophoud met eitjes leggen, dan moet je niet broeden, maar mocht het wel zo zijn
Hier op het forum staan veel ervaren mensen voor je klaar om je door de broedperiode door te helpen

Heel veel sucses

vele goetjes

DarkWolf

Citaat van: Tjilp op maart 30, 2007, 19:34:32
Ja he is een risico of ze elkaar accepteren of niet...
Ik wil hier even op reageren...In je ander topic zei je dat je BEIDE parkietjes dat 3 parkietje pestte..Wie zegt dat Lazerus op haar eentje ook zoveel lef heeft om te gaan pesten? Ik bedoel maar, als je met 2 bent is het inderdaad wel ergens normaal dat je er geen 3e persoon bij wilt hebben, maar nu is ze alleen dus ik denk dat ze net veel zal hebben aan haar vriendje!
Neem een pester ook altijd apart en die doet zijn mond niet open :P Zet hem bij zijn 'vriendjes' en hij moet zich stoer voordoen. Zo zie ik dat bij parkieten ook, nu is ze alleen en kan ze denk ik alleen blij zijn met (eindelijk) een vriendje.
Dus koop een vriendje, laat ze rustig aan elkaar wennen (de eerste weken in aparte kooien) en dan ben ik er vrijwel van overtuigd dat het goed zal komen. Zelfs al klikt het niet helemaal om ze in 1 kooi te houden, als ze elkaar zien en kwebbelen enzo hebben ze al meer aan elkaar dan als ze helemaal alleen in huis zitten ;)

Tjilp

Citaat van: DarkWolf op maart 30, 2007, 20:59:23
Ik wil hier even op reageren...In je ander topic zei je dat je BEIDE parkietjes dat 3 parkietje pestte..Wie zegt dat Lazerus op haar eentje ook zoveel lef heeft om te gaan pesten? Ik bedoel maar, als je met 2 bent is het inderdaad wel ergens normaal dat je er geen 3e persoon bij wilt hebben, maar nu is ze alleen dus ik denk dat ze net veel zal hebben aan haar vriendje!
Neem een pester ook altijd apart en die doet zijn mond niet open :P Zet hem bij zijn 'vriendjes' en hij moet zich stoer voordoen. Zo zie ik dat bij parkieten ook, nu is ze alleen en kan ze denk ik alleen blij zijn met (eindelijk) een vriendje.
Dus koop een vriendje, laat ze rustig aan elkaar wennen (de eerste weken in aparte kooien) en dan ben ik er vrijwel van overtuigd dat het goed zal komen. Zelfs al klikt het niet helemaal om ze in 1 kooi te houden, als ze elkaar zien en kwebbelen enzo hebben ze al meer aan elkaar dan als ze helemaal alleen in huis zitten ;)

ik heb tot nu toe1 vogeltje lazerus en wil een 2de adopteren (een mannetje).(ik wil graag een 2de hands grasje een nieuwe thuis geven)
Ik begreep dat 3 parkietjes niet zo succes vol is om dat twee koppeltjes ontstaan en dat 1 achter blijft..en dat wil ik niet.
De "kooien" truc ga ik zeker doen het is een nuttige tip zo kunnen ze rustig aan elkaar wennen (heb een kooi "ge erft" van het parkietje Mickey) en als het samen niet gaat..mogen ze samen rond vliegen ;D..en slapen ieder in zijn eigen kooi.. :-\.

Groetjes Elles

Annika

je hebt volgens mij een goed besluit genomen! Hopelijk vindt Lazerus snel een knappe man en gaat het dan goedkomen, of stopt ze voor die tijd alsnog met leggen.

Groetjes annika

Tjilp

Ik ben perongeluk oftopic gegaan bij prik bord...
maar voor de liefdes leven van Lazarus kan je hier volgen
ze heeft nog geen eitjes gelegd (ze heeft in totaal 3 eieren gelegd) en ze is niet hitsig (bij duiven heet dat "Gruizig" maar hoe heet dat bij parkietjes?)

Ik ben inmiddels naar een dieren asiel geweest voor een ventje..en ja hoor daar zat hij alleen in een kootje...even kennis gemaakt..helemaal druk van de aandacht die hij kreeg in de tralies klimmen..weer op het grondje springen..weer in de tralies klimmen.....echt heel druk.ook ging hij "koppeltje duikelen" aan de tralies wat heel slecht voor zijn pootjes zijn......hij zoekt duidelijk aan dacht...en wil graag aandacht van een mens of een vriendje

Helaas moet ik een weekje wachten..want ik ben niet de enige die het ventje wil adopteren,
even geklets met de verzorger....want ze moeten weten wat voor iemand ik ben..want ze willen het diertje natuurlijk goed plaatsen...dus allemaal duimen voor lazarus  ::) en voor mij  ::)
want ik ben echt verkikkerd  op het ventje  :-*

Tjilp

Ik heb net dieren asiel gebeld voor het weesje
helaas voor ons gaat het weesje naar een voljere...
ach gelukkig heeft het weesje een ander thuis gevonden en heeft een ader vogeltje een kans
mijn zoek tocht gaat verder naar een leuke vent voor Lazerus...
ze heeft intussen tijd nog gelukkig geen eieren gelegd...
groetjes Elles