kleintje oppakken??

Gestart door dkm, april 10, 2007, 10:48:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dkm

hey,ik heb 2 vragen:

vraag 1: mag je een klein parkietje een week nadat het uit het ei is al voorzichtig oppakken, of wil de moeder het kleintje dan niet meer verzorgen??

vraag 2: mag je een eitje ook oppakken om te kijken of het wel befrucht is? en daarna weer terugleggen?

groetjes

Annika

het mag wel, maar doe voorzichtig.

De eitjes breken gauw of als ze je juist niet goed genoeg vast hebt kun je ze zo laten vallen.
Je kunt, volgens mij gaf jij dat gisteren al bij mij in het topic aan, kijken of het doorzichtig roze is, of dat je juist een donkere plek in het eitje ziet. Soms kun je ook de adertjes zien lopen, maar ik zag dat niet altijd.
Bij een aantal zag ik de plek in het eitje groeien  ;D  dus wist ik bijna zeker dat er een jong inzat. Helaas ook een paar keer dat zo'n eitje toch niet uitkwam, zat er wel een jong in.
Pak de eitjes niet te vaak, zeker niet met water aan de gang gaan en verder is het denk ik afhankelijk van het parkietje of het wel of niet mag.
Ik heb tamme huis-tuin-en-keuken parkieten en daarbij mag het dus.

Verder over de jongen : zodra ze veertjes krijgen mag je ze voorzichtig eruit halen, niet te lang, want ze koelen gauw af. Ook hierbij geldt hetzelfde als bij de eitjes, het zal per parkiet schelen of het al dan niet mag ...
Zelf heb ik hele jong parkietjes ook wel eens eruit gehaald omdat het blok te vies was, maar het moet echt heel voorzichtig, maar dat spreekt wel voor zich lijkt me.

groetjes Annika

PS  als je meer wilt zien kun je even op mijn site kijken, daar staan foto's van 4 nestjes!

dkm

bedank !!!! ;D
Citaat van: Annika op april 10, 2007, 11:01:59

Je kunt, volgens mij gaf jij dat gisteren al bij mij in het topic aan, kijken of het doorzichtig roze is, of dat je juist een donkere plek in het eitje ziet.
ja inderdaad :) dat had ik geschreven :)

Citaat van: Annika op april 10, 2007, 11:01:59
PS  als je meer wilt zien kun je even op mijn site kijken, daar staan foto's van 4 nestjes!

ik zal zeker op je site gaan kijken  ;)

groetjes michelle en koko,jappe

Safrena

Hey Dmk

De kleintje mag je pas heel voorzichtig even op je hand nemen als ze al een paar veertjes hebben, maar nog niet te lang, omdat ze snel weer kou krijgen, ze hebben nog heel veel warmte nodig van mams.

Eitjes nemen om te kijken of ze bevrucht zijn, kan en mag, maar pesoonlijk zou ik dat niet doen. Je moet al heel wat ervaring hebben om te zien of de eitjes al dan niet bevrucht zijn, en hoe minder je het popje stoort tijdens het broeden hoe beter

Persoonlijk kies ik er dan altijd voor om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan, en alleen te helpen indien het echt nodig. Controleer af en toe het broedblok of alles goed is, maar doe dat zo stil mogelijk zodat je het popje niet stoort

Vele groetjes

dkm

oke, heel erg bedankt ;).

en annika: ik heb op je site gekeken,prachtige nestjes :)

groetjes michelle