Ruzie Maken En Bijten

Gestart door Bolle, juli 13, 2005, 20:09:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bolle

Hallo allemaal,

Geweldig forum; heb er al veel van geleerd. Heb sinds april dit jaar 2 parkietjes van toen 7 weken oud. Ze amuseren zich prima met hun speelgoed, alleen is het mannetje erg dominant. Hij verjaagd steeds het vrouwtje van de schommel of van de stok. Ook als hij al zijn buikje vol heeft gegeten en het vrouwtje wil gaan eten, dan wordt ze vaak weggejaagd. Soms door te bijten. Ook mij bijt hij in m'n vinger als ik met trosgierst de kooi in ga. Het bijten negeren vind ik moeilijk, want hij bijt behoorlijk hard!  :blink:

Dus mijn vraag aan jullie: hoe kan ik ervoor zorgen dat het mannetje minder agressief wordt? Alle tips zijn welkom!  :)

Dan nog een vraagje over tam maken: ze komen alleen op m'n hand zitten als er wat te eten te halen is. Zonder eten gaan ze zitten pitten! Ik wil ze graag binnenkort laten vliegen door de kamer, maar zolang ze niet spontaan bij me komen, durf ik dat niet. Hebben jullie nog tips?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Yvonne

Safrena

#1
Hey Yvonne

Welkom op het forum

Je parkietje zit waarschijnlijk nu in de puberteit en daarom dat ie ook bijt

Het best kun je hem als hij bij negeren ook al doet het zo een pijn
Als hij dan niet bijt dan beloon je je parkietje met wat lekkers zoals een stukje trosgierst ;)

Je kan het bijten ook op een andere manier afleren. Kijk maar even op onderstaande linkbij bijten. ;)
Ook zo heb ik het mijn meisjes afgeleerd ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Wat beterft het op je hand komen zitten zonder hulp middeltje dat is eigenlijk een kwestie van veel tijd en geduld hebben ;)
Een keer je parkietjes je hand goed gewend zijn en vertrouwen zullen zij spontaan op je hand zonder enige hulp middel komen zitten ;)


Het gaat echter wel al goed omdat ze toch al op je hand komen zitten ;)  Dat is zeker een stap in de goede richting ;)

Wat betreft het samen eten kun je eventueel twee eetbakjes en drinkbakjes op hangen. Als je ene parkietje dan in het ene bakje eet kan je andere parkietje ondertussen in het andere bakje eten ;)

Vele groetjes

Jorijn

#2
Hoi Yvonne welkom op het forum :)

Het dominante gedrag van het mannetje komt waarschijnlijk omdat hij in de pubertijd is. dit gaat vanzelf over, Mocht dit niet vanzelf overgaan dan raad ik het aan om elke keer als hij idt doet je parkietje kwaad aan te kijken en daarna te negeren.

als je parkiet tam genoeg is dat hij zonder lekkers om je vinger gaat zitten is hij klaar voor een eerste vlucht :D

Doe hierbij alle gordijnen en ramen dicht andere huisdieren o.a. honden en  katten in een aparte kamer.

Mocht je parkiet toch niet terug willen kun je hem alsnog lokken met lekkers en anders het licht uitdoen of het donker in de kamer maken aangezien parkieten niet zulke helden zijn zonder licht ;)

veel succes!

Je was me net voor safrena :D
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Bolle

Bedankt voor jullie tips!  :)  Nooit geweten dat er een parkietenpuberteit bestond!  :P  Ik ga weer flink met ze oefenen en vooral booskijken bij het bijten.  :angry:  
En zo'n tweede voerbakje is zo'n gek idee nog niet. Misschien dat ik er ook een tweede schommel bij moet hangen, want nu zit meneer elke avond op de schommel te slapen en mevrouw hangt aan de tralies, want ze mag er van hem niet bij (waarom ze niet gewoon op de hoogste stok gaat zitten, weet ik niet). :mellow:

Groetjes,
Yvonne

Anita & Marisa

Hallo Bolle,

De meeste parkieten vinden het heerlijk om op hun schommeltje te slapen. Onze parkiet Chico en ons logeetje Spooky doen dit ook beiden.
Het is inderdaad een goed idee om er nog een schommeltje bij te hangen, maar is de kooi wel groot genoeg? Want ze moeten natuurlijk wel voldoende speelruimte hebben? Anders kun je misschien een keer kijken naar een grotere tweedehandskooi.
Een tweede voerbakje zouden we je zeker aanraden  ;)

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Bolle

Inmiddels hebben ze allebei hun eigen eet- en drinkbakje en zojuist heb ik er een tweede schommel bijgehangen. De kooi is erg groot, want ze kunnen er zelfs een beetje in vliegen. Ik ben erg benieuwd of het succes heeft!  ;)
Het mannetje blijft bijten, maar het negeren gaat me wel wat makkelijker af en het lijkt alsof hij al minder hard bijt. Ik probeer hem met spelen sowieso te negeren als hij gebeten heeft en me even alleen op het vrouwtje te richten.

Groetjes,
Yvonne