Fruit en groente ... vanaf welke leeftijd?

Gestart door xAnoeskax, april 08, 2007, 14:23:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xAnoeskax

Oke dank je wel, nouja we kunnen dus niet voorkomen dat ze ziek word.
Dat moeten we dan gewoon maar afwachten.

Caradow

inderdaad, maar ze hoeft dus niet ziek te worden... ze draagt het tot nu toe alleen bij zich :)

xAnoeskax

Super bedankt voor alle informatie die je me hebt gegeven. :)

Kippie is tot nu toe gewoon gezond, zit lekker te kwetteren en te krijsen eet en drinkt goed.
Ik wacht nu eigenlijk totdat hij de rui ingaat, dan kan ik meteen de pennen van de veren controleren.

-joepiie-

hoi!
ik zou eventjes een wachten tot je vogeltje een half jaar oud is.
het eerste halfjaar is je parkietje namelijk nog zwak! als je je groente dan net niet goed genoeg afspoelt en er zou een bacterie op zitten kan je parkiet daar eerder ziek van worden dan als je het hem na een half jaar geeft.. maar als je zeker weet dat je het goed hebt afgespoelt kan het wel hoor!
veel succes
doeii! groetjes stephanie

Mars

Stephanie, hoe jonger je een parkietje verschillende soorten eten geeft, hoe makkelijker hij het zal gaan eten. Het is dus zeker aan te raden om al vrij vroeg groenten en fruit aan te bieden. Niet alleen vanwege dit argument, maar ook omdat het essentiele voedingsmiddelen bevat. Een parkiet eet in de natuur alleen bij gebrek aan ander voedsel zaden en er worden veel vruchten gegeten.

Als je bang bent voor bestrijdingsmiddelen kun je wat biologische groente of fruit kopen. En natuurlijk altijd de schilletjes van fruit af snijden.

Jouw advies om geen groenten en fruit aan te bieden vindt ik echt niet verstandig: juist zonder deze belangrijke voedingsmiddelen maak je je parkietje kwetsbaar.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pascalle

Even een vraagje, mijn vriendjes eten harrisons pellets, krijgen 1x per week zaadjes voor de darmwerking, af en toe wat te snoepen (halve sliert trosgierst, of zo'n snoepstengel). Als ik koekjes eet willen ze het liefst op mijn koekje zitten en proberen ze uit mijn mond te pikken. Ik sta dit niet toe ivm de suikers, maar de lieve schatten weigeren gewoon groente te eten. Nou at ik van de week een pruim en die probeerde Tijger ook wel uit mijn mond te pikken, maar toen ik het aanbood vloog hij weg. Volgens mij zijn het gewoon 2 zoetekauwers..... Maar uh, nu komen ze toch niks te kort?

Groetjes

Pascalle

Mars

Hoi Pascalle,

Ik zou toch echt fruit en groente blijven aanbieden hoor! Probeer maar eens een week lang dezelfde soort, bijvoorbeeld witlof. En daarna een week een schijfje komkommer, schijfje appel enz. Als je volhoud zul je zien dat ze neiuwsgierig worden en vanzelf even proeven.

Voedingsstoffen zullen je parkietjes niet te weinig krijgen, maar er wordt ook door Harrison (een pelletmerk) wel geadviseerd om iedere dag een stukje fruit te geven. Het lijkt mij vanwege de vezels ook wel heel belangrijk. Dus blijf het alsjeblieft aanbieden en zoals altijd met parkietjes, met veel geduld. Dus gewoon volhouden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

xAnoeskax

Joeppie, ik heb 1x geprobeerd wat peterselie te geven.
Maar dat luste hij helaas niet.  :P
En ik spoel al de groente die ik hem geef heel goed af, ik heb zelf nog een konijn waarvoor ik dat ook grondig doe. :)