wat te doen als........

Gestart door dkm, april 05, 2007, 17:58:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dkm

hey, ik vroeg me af wat de gevolgen zijn van een te jong popje met een nestje.
legnood is een daarvan maar dat is het enige wat ik weet,weet iemand de gevolgen? bijvoorbeeld dat alle jongen dan overlijden??
of sterft bij sommige gevallen de moeder dan?
mijn oom heeft vroeger ook parkietjes gehad (toen was hij nog heeeel klijn,en hij heeft zen popje toen met een mannetje laten paren, het popje was nog maar net een half jaar oud ofzow maar het is allemaal goed gegaan en ze hebben 5 jongen gekregen.

groetjes miii and mii birdies

ibi

heey dkm

als popjes jonger dan 1 jaar zijn zijn ze niet sterk genoeg voor een nestje.
dit kan nare gevolgen hebben voor jou parkiet,en de kleintjes.
die zullen het denk ik niet overleven omdat het popje zelf kracht nodig heeft en de kleitnjes geen eten geeft.

soms kan het ook zijn dat het parkietje zenuwachtig is en de eieren kapot gaat pikken.

ik denk dat je oom geluk heeft gehad of hij wist niet goed de leeftijd van zijn parkiet want dit komt zelden voor......

groetjes

Safrena

Hey Dmk

Popjes die te jong zijn kunnnen inderdaad legnood krijgen
Ook onbevruchte eitjes, eitjes stuk maken of uit het nest gooien, kleintjes geen eten geven met de dood als gevolg  enz..

Er kan dus heel veel fout gaan met te jonge popjes

Vele groetjes


dkm

op een andere site(van een of andere kweker) zag ik laatst staan dat ze vanaf 10 maanden al mogen broeden, en dat je dan al netzo weinig kans hebt op legnood als een popje van 12 maanden ,alleen heb je dan kans dat de moeder de jongen geen eten geeft,dus met de hand moeten worden gevoerd.

is dat waar? :-\



groetjes michelle

Cropje

Ik denk dat dit van die dingen zijn die van parkiet tot parkiet verschillen.
Er zullen er altijd wel een paar zijn die het met 10 maanden al aan kunnen. Maar als je wacht tot 12 maanden, dan weet je het (bijna) zeker, dat het kan.
Het feit dat erbij staat dat het popje misschien haa rkleintjes niet voedt zegt al genoeg: ze is er eigenlijk nog niet echt klaar voor.
Ik zou hier zeker niet voor kiezen, met de hand opvoeden is heel moeilijk, heel intensief, het kost ontzettend veel tijd en er kan vanalles fout gaan.

Caradow

Beter niet broeden met een pop jonger dan een jaar. Daarnaast is er bij elke pop de kans dat een eerste nestje niet goed gaat, qua voeden en alles door onervarenheid van de pop

ibi

Citaat van: dkm op april 06, 2007, 11:01:42
op een andere site(van een of andere kweker) zag ik laatst staan dat ze vanaf 10 maanden al mogen broeden, en dat je dan al netzo weinig kans hebt op legnood als een popje van 12 maanden ,alleen heb je dan kans dat de moeder de jongen geen eten geeft,dus met de hand moeten worden gevoerd.

is dat waar? :-\



groetjes michelle

als er al staat dat je de jongen met de hand moet voeren dan zou ik het al niet doen.
je neemt alleen maar meer risico.
wacht gewoon dan 2 maanden af.
en laat de natuur zijn gang gaan.  ;)

groetjes

gelijk cropje caradow

Mars

Waarom stel je deze vragen? Waarom wacht je niet even? Ik snap die haast niet zo goed (hoewel...  ;) )
Als er ook maar iemand zou zeggen dat het risico te groot is, dan moet je het toch gewoon nu nog niet doen?

Het gaat hier om LEVENDE wezens...

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dkm

haha,ik wou gewoon weten of het klopt, mijn popje is al een jaar maar ik hoef nog niet zosnel een nestje hoor,  ;)
ik geniet nog even van men parkietjes zonder kleintjes erbij :D,
ik was gewoon benieuwd of het klopte  ;D

groetjes michelle

Safrena

Citaat van: Safrena op april 05, 2007, 20:08:30
Hey Dmk

Popjes die te jong zijn kunnnen inderdaad legnood krijgen
Ook onbevruchte eitjes, eitjes stuk maken of uit het nest gooien, kleintjes geen eten geven met de dood als gevolg  enz..

Er kan dus heel veel fout gaan met te jonge popjes

Vele groetjes



Hey Dmk

Zoals ik al zei bij bovenstaande bericht
Er is veel kans dat de kleintjes geen eten krijgen omdat het popje nog veel te jong is
Dus ja het is waar, wat er op die andere site geschreven is

Wachten tot de popjes 1 jaar zijn is het beste ;)

Vele groetjes

dkm

bedank, weer een beetje weizer geworden  ;)

groetjes mii and mii birdies