nieuwe buitenvoliere van Ton

Gestart door Ton, april 04, 2007, 20:06:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scotty - Keecko

Citaat van: ibi op april 04, 2007, 21:26:39
schelpenzand kan best duur uitlopen.
Volgens mij zijn houtsnippers duurder dan schelpenzand.

Citaat van: ibi op april 04, 2007, 21:26:39
volgens mij is het grootste aantal kilo voor schelpenzand maar 5 KG.
Nee hoor, ik gebruik zelf ook schelpenzand, en heb in de winkel ook wel zakken van 25 kg gezien.

Groetjes, Ilse

Cropje

Citaat van: Ton op april 04, 2007, 21:17:00
kan ik de speeltjes voor binnen ook buiten gebruiken of loopt dan de verf eraf?

Hi Ton!

Ik heb zelf het volgende speeltje en schommeltje in m'n kooi hangen

Als deze nat worden bij het schoonmaken, loopt de verf eraf. Daar moet je dus wel mee oppassen. Aangezien verf op waterbasis niet giftig is, wordt deze veel gebruikt voor parkietenspeetljes. Je kunt wel speeltjes van acryl of plastic nemen. Die kunnen ook buiten prima gebruikt worden!

lief-hebber

Hoi Ton.  :D

Ik gebruik gewoon zilverzand.  ???
Dat is verkrijgbaar bij elke bouwmarkt 25kg is ong. 2,50 euro.  ???
Je moet dan alleen zelf wel grit in de voliere zetten, denk daar goed om.  :P

Groetjes lief-hebber,  ;D

Ton

Citaat van: ibi op april 04, 2007, 21:32:38
kunnen je zonen het niet schoonleveren??

oei dat word dan moeilijk.
misschien kun je ze in een badkuip doen en er dan dettol in gooien en dan heet water....

ja dat wel , maar ik bedoel als de vogels hun behoeftes gedaan hebben, moet dan alles eruit of hoe werkt dat met houtsnippers?

en grit? wat bedoel je daar mee?

Parkieten-Freak

Het lijkt me zinvol als Ton zich eerst eens een beetje "inleest" op de website  om zich op deze manier wat basale kennis over grasparkieten eigen te maken.

Het is niet verstandig om houtsnippers in een Dettol-bad te gooien.
De snippers nemen de werkzame stof chloorxylenol op, en op het moment dat de vogels er aan gaan knagen krijgen ze deze stof binnen.
Doe dit dus nooit!
Waarom zou je uberhaupt houtsnippers schoonmaken? Waarmee zijn ze verontreinigd?
De bomen in de vrije natuur worden ook niet schoongemaakt voordat de vogels op een tak gaan zitten.  ???



Cropje

De snippers moeten wel ontdaan worden van stofdeeltjes, dat kan de tere luchtwegen van de parkietjes verstoppen... Ik denk dat dat hier bedoeld werd met schoonmaken.
Je zou je kunnen afvragen of deze stofdeeltjes in een buitenvoliere niet wegwaaien, maar ik denk ten eerste dat er altijd wel wat tussen blijft zitten, en als de pietjes dan gaan graven, kan dat vervelende gevolgen hebben. Verder denk ik dat het misschien wel windstil moet zijn in een buitenvoliere, in ieder geval in het nachtverblijf. Dus ontdoen van de kleine splintertjes en stofdeeltjes lijkt me wel noodzakelijk.

Parkieten-Freak

#26
Zelf gebruik ik ook beukensnippers en als ik deze uit de zak haal en in een emmer doe, stoft het ook wel wat. Dat geeft toch niets?
Zeef het desnoods buiten door grof gaas voordat je het in de volière doet.
Ik denk dat het buiten op zich meevalt met de stofoverlast.  ;)
Daarnaast is Dettol een ontsmettingsmiddel. Het is zinloos om dit te gaan gebruiken tegen stof.


Cropje

Ik gebruik die snippers ook, maar op de zak staat bij mij wel dat het ontdaan is van stof. Natuurlijk kan nooit alle stof eruit gehaald worden, dus ook bij mij stoft het wat als ik het in de kooi doe, maar kun je nagaan hoe stoffig het is als het 'vers' is...
Als ik het goed begrijp krijgt Ton de snippers 'vers' van zijn zoons, dan moet er nog wel wat mee gebeuren denk ik.

lief-hebber

Hallo iedereen.  :)

Grit hier bedoel ik mee gewoon vogelgrit.
Oftewel fijn gemalen schelpjes.  :P

Morgen zal ik me eens verdiepen in het begin van het topic, daar had ik vandaag geen tijd voor.  :-[
Mijn man vond dat hij de computer mocht toe eigenen, maar morgen zal ik even kijken wat voor advies ik nog meer kan geven.  :-\

Groetjes lief-hebber.   ;D

Mars

Als je graag speeltjes in je voliere wilt, kun je ook kiezen voor ongeverfde houten speeltjes. Je hebt bijvoorbeeld schommels, een meter lang trappetje en daarnaast met veel touwen (bij ons heeft de Gamma wel geschikt touw, Formido en Praxis hadden niets) en mooi natuurmateriaal (flinke takken ed) kun je iets heel erg moois maken. Voor speelgoedideeen zou ik eens door een grote dierenwinkel heen wandelen: heel veel houtspeelgoed kun je zelf maken (schommels ed). En ook kun je heel goedkoop zelf touw kopen, maar wel de ideeen opdoen in de dierenwinkel.

Ik zou zelf voor beukensnippers of fruitbomensnippers gaan, zeker als je zoons daar voordelig aan kunnen komen. Zoals je gelezen hebt is het wellicht goed om deze even door te scheppen zodat het ergste zaagslijpsel er wat af waait. De snippers mogen in een voliere ook best wat groffer zijn dan in een kooi. Schelpenzand in een voliere lijkt mij niet heel erg practisch, ook dat stuift erg. Dan zou je misschien beter voor (metsel) zand kunnen kiezen. Wat er in duinzand zit weet ik niet. Maar als je de keuze hebt, zou ik echt voor houtsnippers gaan.

Ik ben in ieder geval al jaloers (stiekeme droom van mij: een voliere)...

Succes!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

FrankvdBee

hoi ton

als ik jou was zou ik gewoon geelzand als bodembedekker nemen       heb ik hier thuis ook in de voliere liggen  ;)          en als ik het te vies vind worden dan schep ik het gewoon een keer om of ik schep er een dun laagje af en zeef het dan zodat het meeste vuil (poep) eruit is  :D

trouwens mooie voliere en succes er verder mee ;D

groette frank

ibi

heey

misschien kon je ook hooi of stro doen.
ik weet niet of er iets giftigs in zit.
anders kunnen andere mij even verbeteren  ;)

groetjes

Scotty - Keecko

Hoi ibi,

Hooi of stro lijkt me niet echt een geschikte bodembedekking voor een buitenvoliere ???
Meer voor een cavia of konijn ;)
Er zit niets giftigs in voor parkieten, maar het is niet zo geschikt, ook omdat er erg veel stof inzit!

Ik denk dat schelpenzand of beukensnippers toch echt de beste oplossing zijn.

Groetjes, Ilse

ibi

heey ton

misschien kun je ook corbo gebruiken  ;)

misschien dat je het ergens kan vinden in de winkels??

http://parkietonline.multiforum.nl/viewtopic.php?t=21&mforum=parkietonline
hier staat ook een stukje over corbo van kekavo

groetjes

luis

als je toch naar de bouwmarkt gaat om touw te kopen, waarom neem je dan geen zakken zilverzand mee?
gebruik ik ook in mijn voliere en ben er erg tevreden over.

mvg Luis

lief-hebber

Hoi Ton .  :)

Zoals beloofd heb ik het allemaal even gelezen, en ik merk al dat je heel veel hulp krijgt.  8)
Ik heb de volgende puntjes gevonden waar ik graag wat op zou zeggen:

Voor speelgoed is er in bepaalde winkels(Faunaland) ook gewoon voliere speelgoed te koop.  ;)
En wat je ook kan doen is gewoon creatief zijn, b.v. ongelakt riet doet het ook heel erg goed, plastick speelballetjes die voor poezen zijn bedoeld aan een touwtje hangen doet het ook prima.  ::)
Je zal toch al het speelgoed terzijner tijd moeten vervangen, i.v.m. het kapot maken, of vuil en roestig worden.  ???

Het volgende punt, waar al meerdere mensen het over gehad hebben.
De bodembedekking, ik gebruik zoals ik al eerder aangaf zilverzand.   ;)
En eens in de twee maanden, of als het heel vies is, haal ik de hele voliere leeg en dan gooi ik er vier zakken nieuw zilverzand in.  :-\
Overigens iemand had het over stro en hooi, maar dat lijkt me geen goed idee.  :o
Buiten het feit om dat het voor knaagdieren bedoeld is, gaat het om de pootjes van de vogels draaien en die krijgen het er niet meer vanaf.  ???

En let er boven al op dat er ook voor vogels giftige bomen bestaan!!  :o   :o   :o

Succes en groetjes lief-hebber.  ;D 

ibi

heey ton

je kunt ook gewoon papegaai speelgoed kopen.
hele grote touw ringen.
kunnen ze wel met zen 9en op :P
natuurlijk veel belletjes speigeltjes en zoals lief-hebber zegt creatief zijn.


groetjes

Ton

bedankt allemaal voor het vele meedenken. ik denk dat ik voor metselzand ga. dat stuift minder als zilverzand.

de speeltjes ga ik effe voor rondkijken en lekker knutselen. het zelf bouwen is het leukste tenslotte.
ik kan voorlopig weer voorruit. en zal spoedig nieuwe foto's plaatsen.

nogmaals bedankt.


Ton

#38
Hoi allen vrienden van dit forum
Ik had beloofd nog foto`s te laten zien van de opbouw van het binnen nachthok
Hij is nu klaar we gaan hem dicht kitten en dan vervenn de kleur maak ik nog niet bekend mar daar later over als alles klaar is hier zijn ze dan


het raamwerk


lades om lekker makkelijk schoon te kunnen maken


rechterdeurtje afstellen


linkerdeur afstellen, het middenstuk is vast en daar komt een brede trap voor de vogels en een paar aparte stokken


totaal plaatje tot zover


het dakje. schuin voor extra ruimte en we kwamen anders in de problemen met het raam


het gat voor het raam


het raam, met een mooie afwerking.


doorvliegluik. hier open

en hier dicht.

Cropje

In een woord: WAUW!  ;D ;D ;DWat een werk, en wat is het mooi! En dat al zonder verf!

Een opmerking, er lijkt een kier tussen het nachthok en de lades te zitten. Misschien vertekent de foto hoor, maar ik wil je er even op wijzen, want als grasjes een uitweg zien, rommelen ze er net zo lang aan tot ze er echt uit kunnen... dat zou zonde zijn!

En ik zie ook dat je al wat speeltjes hebt opgehangen! Leuk!

Ik ben heel benieuwd welke kleur hij wordt en hoe hij eruit ziet als hij echt helemaal af is!

Ohja, nog een vraagje, waarom heb je eigenlijk drie deurtjes in het nachthok?