Wat is dit? Vedermijt?

Gestart door Cropje, april 04, 2007, 13:26:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Ik heb een vraagje, ik heb net de ziektenpagina van parkietenfreak.nl en het forum doorgespit, maar ik kan geen beschrijving vinden van hoe je aan een vogeltje kunt zien dat ze vedermijt heeft. Wel zie ik overal dat als je een witte doek over de kooi doet en de volgende ochtend zitten er zwarte of rode stipjes op, dan heeft je vogeltje beestjes.

Nu is mij het volgende opgevallen: toen ik Spetter kreeg had ze aan het einde van haar staart een klein "gleufje" in haar veer zitten (zie foto's).
Dit was 1 gleufje op 1 plekje dus ik ben er vanuit gegaan dat ze ergens een beetje is blijven hangen of iets dergelijks. Maar nu deed ze haar staart 'open' en toen zag ik op haar staartveren bij de 'pen' (ik weet niet of je het zo noemt, maar ik bedoel dat stevige middelste deel van de veer waar de 'haartjes' aan zitten, als jullie begrijpen wat ik bedoel) van elke veer, allemaal witte puntjes zitten (zie foto). Ze zijn heel klein en ik kan niet goed zien of het nou beestjes zijn of wat anders. Ook kan ik ze er niet voorzichtig af 'peuteren'. Ik wil dit niet hardhandig proberen want ik ben bang dat ik dan veren beschadig. Ook heeft ze nu meer van die 'gaatjes'. De 'gaatjes zitten allemaal horizontaal, loodrecht op de 'pen' (de foto is ver ingezoomd en het is een veer met een 'gaatje' en daaronder weer een veer, dus het is ietwat moeilijk te zien misschien, als jullie een betere foto nodig hebben, zeg het maar dan probeer ik het straks nog even).

Ik vraag me af, is dit vedermijt? Een witte doek over de kooi geeft gek genoeg geen zwarte of rode puntjes...

Wat is dit en hoe behandel ik het?

En als het geen vedermijt is, pas de titel dan maar aan beheerders!

*EDIT: ik zoom net in op een van de originele foto's, het lijken wel eitjes!*

[verwijderd door de beheerder]

Mars

De gaatjes hebben ze hier ook, die lijntjes in de veren. Jimmy in ieder geval. ik ga er vanuit dat het komt door het bijten of poetsen, maar zie er niets erg in.
De witte puntjes kan ik je geen antwoord opgeven. Mijn eerste gevoel was schilvertjes, maar daar liggen ze erg goed voor op 1 lijn...

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Nog even voor de duidelijkheid twee ingezoomde foto's:


lief-hebber

Hoi Cropje.  :D

Ik moet zeggen dat ik er niet bekend mee ben, maar het zou voor zover ik er een conclusie uit zou moeten trekken, zou ik inderdaad vedermijt zeggen.  :(
Ik vindt het overigens prachtige foto"s.  :P
En wat je zegt het lijken wel eitjes, en dus eitjes van de vedermijt.  :-\
Waar je wel even naar kan kijken, als je de vleugels open slaat en je daar ook  langwerpige dingetjes ziet zou ik er inderdaad maar van uit gaan dat het vedermijt is.  :'(

Groetjes lief-hebber.

Cropje

Op de vleugels zit niets, dat heb ik meteen gecontroleerd.

Iemand die ervaring heeft met vedermijt? Hoe bestrijd ik het?

Caradow

Voor je tweede post, zou ik geantwoord hebben wat vuil/viezigheid, misschien zandkorreltjes van schelpenzand, maar de tweede post met foto's lijken het inderdaad eitjes. Het doet me denken aan Neten, zoasl bij kinderen met hoofdluis, maar dan zou het inderdaad iets van mijten ofzo zijn bij Spetter. De vorm is gelijkmatig, wat je met zand niet zo snel zou hebben.


Caradow

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/048.htm

gaat over kanaries, maar ok ;)

Misschien dat je ook je DA om advies kunt vragen

parkietenfan

Ja ik heb ervaring met vedermijt  :(
Helaas zat Binkie helemaal vol toen ik haar met 6/7 weken oud bij de kweker vandaan kreeg.
Naar mijn weten is vedermijt niet of nauwelijk met het blote oog waar te nemen maar ook ik vind dat wat je op jouw foto ziet wel erg veel op eitjes lijkt. Binkie zat continue te plukken en had overduidelijk jeuk. Dus daarom vertrouwde ik het niet. De puntjes op de doek zijn volgens mijn VA alleen te zien als er sprake is van bloedmijt maar niet als het om vedermijt gaat.
Ik heb Binkie een aantal keren moeten behandelen met een speciale spray (ja dat is troep maar het kon niet anders) en ik moest haar druppelen in haar nek. Deze behandeling heb ik best lang moeten herhalen voor ze mijtvrij was maar ze zat er dan ook wel heel erg onder. De VA schrok bijna toen hij een veer onder de miscroscoop bekeek want op 1 veertje zaten al 6 mijten bij haar. Brr. ik heb meegekeken en je krijgt er bijna zelf de kriebels van. Verder moest ik de kooi continue ontsmetten met Dettol. En ik heb regelmatig de bak en haar speeltjes ontsmet met alcohol. Houten speeltjes ontsmette ik met kokend water.
Dus als je twijfelt, even langs de va, die kan het onder de microscoop bekijken...

Caradow

1 voordeel...

In tegenstelling tot bloedmijt hebben vedermijten het niet op boed voorzien en zullen ze in principe niet IN het lichaam dringen. Alleen de veren worden vervreten en aangetast.. Hardnekkig, maar behandelbaar

Cropje

Bedankt voor je link Caradow! Vooral dit stukje:

CiteerHoe is het mogelijk dat onze vogel liefhebbers  dit niet direct opmerken of wel te laat ,dit heeft te maken met het in het begin onschuldig karakter van deze vedermijt deze gaat heel langzaam het begint in de staartpennen ,en gaat zo over naar het onderste gedeelte van de vleugelpennen ,deze is vrij goed waarneembaar zeker bij de vetstofvogels  als men naar de onderkant van de staart kijkt dan ziet men deze liggen tegen de schacht van de pen beginnend aan de stuit lopen ze naar onderen toe ,ze liggen als het ware in de rij te wachten tot ze voldoende vermeerderd zijn om dan ten aanval te gaan op de baarden en haakjes van de pennen van onze vogels.Men kan ze ook goed waarnemen als men de staart open spreid , en deze op een witte ondergrond legt men ziet ze dan nog beter ,ofwel wat ik al eens gedaan heb deze veren onder een  vergrootglas  gelegd van een bevriend postzegelverzamelaar , toen ik deze veer op mijn bedrijf onder een microscoop legde toen schrok ik toch wel even .

Dat is een precieze beschrijving van wat Spetter heeft! Alleen deze meneer schrok toen hij onder het vergrootglas keek, ik schrok toen ik inzoomde op mijn foto's! Met het blote oog zie je echt niet meer dan op de eerste 4 foto's. Zo piepklein zijn ze!

Verder las ik dit:

CiteerOok zal de luis constant aanwezig zijn op onze vogels. Dit heeft voor de luis op zich zijn voordelen en nadelen.Er is continu een aanbod van voedsel, het nadeel is dat de vogel zelf wel wat kan bestrijden door zelf te vangen, te baden, zandbak, enz.

Ze heeft er een hekel aan, maar ik heb Spetter toch maar even een verplicht badje gegeven. In ieder geval haar staart ende onderkant van haar vleugelveren. De rest heb ik maar even droog gelaten. Het is niet alsof dit de mijt bestrijdt, dus alleen het hoogst noodzakelijke omdat ze er zo'n hekel aan heeft. Ik ga me maar even laten informeren over wat voor bestrijdingsmiddel ik moet nemen. Op de site stonden er een stuk of 6, maar ik heb niet zo'n zin om zelf maar wat te gaan rommelen met medicijnen, dat vind ik te gevaarlijk!

roha

Ja, inderdaad die beschrijving lijkt verdacht veel op de foto's die je hebt gemaakt.
Ik zal ook via een VA/DA inlichtingen vragen over welk middel je het best kan gebruiken.
Mischien dat het ook een idee is om de kweker in te lichten hierover, voor zijn parkieten.

parkietenfan

Ja de kweker inlichten is een goed plan. Want mij VA zei toen ook dat echt al zijn vogels dan onder moeten zitten............................

roha

Ja, dat lijkt mij ook. Ik kan me niet voorstellen dat het daarna is ontstaan en Spetter is nog niet zolang bij Cropje, vandaar dat ik daar aan dacht.

Parkieten-Freak

#13
Het eerste waar ik aan dacht was schelpenzand tussen de veertjes, maar dat wil ik eigenlijk weer verwerpen.
Het zou heel goed kunnen zijn dat dit inderdaad vedermijt is, maar zeker ben ik er niet van. Veermijt begint normaal gesproken wel in de staart en tast vervolgens de vleugelpennen aan.
Wel vind ik het raar dat je geen parasieten onder de witte doek (over de kooi) aangetroffen hebt, maar ik zie zou net dat parkietenfan weet dat je dat niet kunt zien. ;)
Ik dat geval: ik zou toch even het zekere voor het onzekere nemen en advies inwinnen bij de dierenarts. ;)



Cropje

Schelpenzand is het zeker niet, ik ben Spetter aan het overzetten op pellets en heb om die reden tijdelijk keukenpapier op de bodem van de kooi, zodat ik haar ontlasting in de gaten kan houden.
Ze is sinds zondag bij me, dus het lijkt me sterk dat ze het hier ontwikkeld heeft. Na Arie's dood heb ik beide kooien grondig ontsmet en Arie had zelf geen last van vedermijt.

Op naar de DA dus en als die ons vermoeden bevestigt zal ik de kweker ook inlichten.

Dank iedereen voor de reacties!

lief-hebber

Hoi Cropje.  :)

Kijk anders ook even bij Refona(volierevogels) dit is een bedrijf gespeciaaliseerd in bloedluis oftewel bloedmijten.  ::)
Hier staat ook een stuk over vedermijt.  ???

Groetjes lief-hebber

Cropje

Hi lief-hebber

Op die website had ik al gezocht ja, maar ik zie daar alleen iets staan over tweebloedmijt soorten.  Eentje die bij volwassen vogels gaat zitten en eentje die in de nesten gaat zitten.

Waar moet ik klikken om bij de vedermijt te komen?

lief-hebber

Ik vergeet wat, ik moet zeggen dat het mij ook bij staat dat het verhaal met de doek inderdaad om bloedluis gaat, en niet om vedermijt.  :-\
Maar ik geloof dat er al meerdere mensen waren die dat dachten.  :P

Groetjes lief-hebber.  ;D

lief-hebber

Je moet even bij volierevogels kijken, ik heb het net opgezocht.  :P
Dus het staat er echt,succes.  ;)
Groetjes lief-hebber.  ;D

Cropje

Ik zie twee soorten mijten beschreven worden. Over de eerste zeggen ze:
CiteerPer dag kan een vrouwtje 3 tot 7 eieren leggen, die ze verstopt is allerlei naden en kieren.
En over de tweede:
CiteerDe eieren worden door de vrouwtjes afgezet op stof en restmateriaal in de buurt van het vogelnest.

Dit is niet de verdermijt. Beide zijn bloedmijten.

lief-hebber

Ja,ja je zit op de goeie pagina, je moet alleen wat verder naar beneden scrollen.  :)

Ik ben niet zo heel erg handig met computers, vandaar dat ik je niet kan door dingesen, nogmaals succes.  ::)

Groetjes lief-hebber.  ;D

Cropje

Ik heb een nieuwe informatiebron gevonden:

http://www.nhdb.nl/Hoenders/tips.htm bijna onderaan staat een heel stuk over vedermijt.

MARS! OPGELET! Je schreef dat je die horizontale 'gaatjes' bij Jim ook wel eens hebt gezien. Nu lees ik net op die website:
CiteerHij vreet kleine horizontale baantjes in de veer
ook op de eerste veer op de foto zijn deze horizontale baantjes te zien!

Mars

Dank je voor je PB. Heb Jim even een checkup gegeven: alles ok. Ik weet het niet, iets staat me bij dat Jim wel eens 'verdunde' horizontale lijntjes in haar veren had. Maar daar is nu geen sprake van, dus hier opluchting :) behalve dan dat Jim nu boos is  :-X

Vervelend, want bij jouw Spettertje zijn het net eitjes, dus dat lijkt niet ok. En we proberen altijd een zo goed mogelijke start te maken met onze parkietjes, he! (en daarna uiteraard ook geen problemen) Sterkte ermee!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tanja

Hoi Cropje,

Die foto's die je van de staart van Spetter hebt gemaakt, is dat de boven of de onderkant?

Bertus heeft namelijk ook een ietwat rafelige staart...
Heb geprobeerd foto's te maken, maar ik kan er niets op zien, als ik ze uitvergroot. (maar dat zijn dus foto's vanaf de bovenkant...)

Sterkte ermee,
Tanja

Cropje

Het was de onderkant van de staart Tanja. Ze verstoppen zich goed. Die ingezoomde foto's dat zie je echt niet met het blote oog.

Tanja

heb een hele intensieve check gedaan, maar ik geloof dat er niets is... (phew...)

Is er bij Spetter al verbetering?

Cropje

Sorry dat ik zo lang niets van me heb laten horen. Heb het een beetje druk gehad met thuis.
Goed, ik was er dus achter dat Spetter vedermijt had en had haar een verplicht badje gegeven, waardoor veel van de eitjes weg waren.
Toen naar de dierenarts. Spetter mee, fototoestel mee... De dierenarts was onder de indruk van de foto van de staart (leek me handiger om dat te laten zien, dan dat ze aan Spetter moest gaan prutsen). Dus ik vertelde van de foto, het forum en mijn vermoeden van vedermijt.
Ze was het er helemaal mee eens en heeft wat ivermectine in de nek gedruppeld en van het kleine druppie wat in de spuit achterbleef mocht Spetter een likje nemen, dan zou er ook een klein beetje (met de nadruk op klein) in het bloed terecht komen, dan zou het sneller overgaan. Ook kreeg ik een spuitje (zonder naald gelukkig) mee, die moet ik tussen de 10 en de 14 dagen na de eerste druppel geven. Dat mag ik zelf doen.
Ondertussen was Spetter ook gaan plukken, althans dat dacht ik, ze zat nogal aan de veertjes rond haar bekkie en in de nek te rommelen. Ik had het idee dat dat kwam door de stress die ze van mij over nam (mijn drukte thuis...). Dat had ik ook meteen aangekaart bij de dierenarts, welke me vertelde dat Spetter gewoon jeuk had van de vedermijt en daarom aan haar veren zat te rommelen, ik moest in een paar dagen wel verbetering zien, of in ieder geval nadat ik de tweede dosis ivermectine had gegeven. Na die tweede dosis moet het helemaal over zijn (zowel de mijt als het plukken). In een heel enkel geval is er nog een derde dosis nodig, maar dat had zij nog nooit meegemaakt.
Aan die tweede dosis ivermectine ben ik nog niet toe, maar Spetter is wel flink aangevallen op haar nekveertjes, kaal is het niet, maar de blauwe veertjes zijn weg en de donsveertjes zijn ook goed onder handen genomen, eigenlijk zit alleen het harde deel van de donsveertjes er nog... Ik hoop maar dat de dierenarts gelijk heeft en dat Spetter straks na die tweede dosis weer helemaal de oude wordt, zo niet, dan sta ik weer bij haar op de stoep!

Idske

Fijn dat je van je hebt laten horen!

Veel succes en beterschap voor Spetter, en hopelijk word ze weer helemaal de oude!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

ashley

ook van mij krijg je beterschap aan spetter en hopen dat een 2de dossis al gewoon genoeg is

groetjes ashley

Mars

Ochossie... Dat ze nu zit te plukken... Arme Spetter. Hopelijk houdt het jeuken snel op en kan Spetters leventje bij jou weer rustig verder gaan. Geen wonder dat je het even rustig aan doet met de pellets (andere topic), dat kan ik me goed voorstellen.

Succes en sterkte met het kleintje  ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..