Grasparkiet mannetje of vrouwtje?

Gestart door Branh1970, april 02, 2007, 18:12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Branh1970

Kort geleden dacht ik dat mijn grasparkiet een beroerte heeft gehad :'( .De DA kon niks byzonders vinden alleen een zeer pootje.Dus die dacht dat ze ergens tegenaan gevlogen was.Hier kon die niks aan doen en dus moest rust geboden worden. :-[
Nu,een korte tijd verder,gaat het een stuk beter  ;Dweer met Moppie!De vleugels worden weer gebruikt en ook het pootje doet het voor 80% weer!(ben IK blij  ::)dat ik het pootje niet heb laten amputeren!!!).
Maar nu heb ik een andere vraag. ???
Mijn geel/groene grasparkiet Makker heeft roze (duidelijk) bij haar snavel,terwijl dit bij Moppie NIET zo is....die heeft (héél) lichtblauw/wit bij de snavel.Zou Moppie dan TOCH een mannetje zijn?(Dan hou ik die twee toch samen evengoed).
Wie raad weet....(wat kan ik verwachten .i.v.m jonkies enzo...) gráág dan!!
Groeten van mij.

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

je noemt 2 keer makker.. wie heeft de roze neusdop?

Sonja

Hoi Branh,

Welkom op het forum. :)

Een roze/vleeskleurige neusdop duidt meestal op een mannetje. Dit wordt later blauw.
Een jong popje heeft een (licht) blauwachtige neusdop, met wat wit rond de neusgaatjes, dit verkleurt later naar bruin.

Bij volwassen popjes kan de bruine neusdop, onder invloed van hormonen, af en toe veranderen van bruin naar lichtblauw, tot zelfs bijna wit.

Ik denk dus dat Moppie een popje is, en Makker een mannetje. ;)

Maar je kunt voor meer zekerheid ook eventjes een foto plaatsen.

Groetjes, Sonja.

Cropje

Voor vergelijkingsmateriaal, hier: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1430.0 staan een heleboel foto's van mannetjes- en vrouwtjesparkieten.