Wat voor 'n soort tuinplant is NIET giftig voor een parkiet?

Gestart door FrankvdBee, maart 31, 2007, 19:37:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankvdBee

Het onderwerp van deze vraag zegt het al: Wat voor 'n soort tuinplant is NIET giftig voor een parkiet?


ibi

hallo frank

de fruitboom kan je takken van snoeien en in de kooi hangen.
een paastak zo noem ik het kan ook niet uit de winkel.
en berkenboom takken

groetjes

Caradow

Als het de bedoleing is dat je wt moois in je buitenvoliere plaatst, houd er dan rekening mee dat dat niet lang mooi blijft... Binnen no-time hebben je parkieten de plant gesloopt. Het schijnt dat krulwilg vrij snel groeit, je zou dat kunnen proberen

ibi

het zal niet zo snel kapot gaan.
als je wat dikke stronken hebt zullen ze er best lang over doen.
let wel op dat de takken niet bespoten zijn met prut.
je kunt ook de biobox gebruiken.
die is niet op zoveel plekken te vinden dus goed zoeken.
maar dat is geen tuin plant.

in deze tijd van het jaar heeft iedereen bijna paastakken(kronkelwilg)
misschien kun je aan iemand vragen of je ze naa pasen mag of heb je ergens een boom in de buurt gezien.  ;)

groetjes

Ton

ik zou dat weer niet doen. je hebt de kronkelwilg en de kronkelhazelaar, de laatste zou ik niet bij je vogels doen. de knoppen zijn namelijk licht giftig. dan kan je nog beter naar een tuincentrum en een kronkelwilg kopen en in de tuin plaatsen. als je takken nodig hebt knip je er een paar. ik zou hem wel in een pot houden. anders wordt hij snel erg groot.

ibi

heey ton

hoezo kan je dat niet doen??
de krulhazelaar kan je best uit de natuur halen en hoeft niet persee van een tuincentrum...
in de natuur vertrouw ik het ook meer.
misschien hebben ze wil in dat tuincentrum er wel iets op gespoten.

als je ze uit de natuur haalt goed ontsmetten.
eerst in de badkuip heet water met dettol, en misschien dat je daarna het zelfde kan doen met appelciderazijn.  ;)

groetjes

Ton

het gaat mij om de hazelaar oftewel Corylus avellana contorta. de katjes (lijkt een beetje op trosgierst) en knoppen zijn licht giftig. ze gaan er waarschijnlijk niet dood van, maar kunnen wel diaree of suf worden.

de wilg oftewel Salix sp. tortuosa heeft dat niet.

Caradow

Inderdaad. De Krulhazelaar staat op veel lijsten als verdacht. De ene site zegt dat ze giftig is, de andere zegt van niet. aangezien de twijfel groot is is de krulhazelaar dus af te raden.

Ik denk dat Ibi de krulhazelaar verward met de krulwilg, deze is wel te gebruiken.

Mars

Dat is dan weer nieuw voor mij: we hebben er laatst een topic over gehad. Toen kwamen we tot de conclusie dat een krulhazelaar nergens problemen oplevert en nu weer wel? Heeft iemand een bron voor mij?

Wel weet ik dat krulwilg en krulhazelaar soms bespoten gekocht worden (zo rond deze tijd, pasen) en daardoor giftig zijn.

Takken van een krulwilg (bijvoorbeeld bij familie of buren uit de tuin: dan weet je zeker dat ze onbespoten zijn) wortelen erg snel en kunnen daarna gemakkelijk de tuin of een pot in.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Mars op april 05, 2007, 10:05:09
Dat is dan weer nieuw voor mij: we hebben er laatst een topic over gehad. Toen kwamen we tot de conclusie dat een krulhazelaar nergens problemen oplevert en nu weer wel? Heeft iemand een bron voor mij?

Wel weet ik dat krulwilg en krulhazelaar soms bespoten gekocht worden (zo rond deze tijd, pasen) en daardoor giftig zijn.

Takken van een krulwilg (bijvoorbeeld bij familie of buren uit de tuin: dan weet je zeker dat ze onbespoten zijn) wortelen erg snel en kunnen daarna gemakkelijk de tuin of een pot in.

Groeten Marcia

Het schijnt een beetje dubieus te zijn. Er word ook wel gezegt dat zolang ze er niet te veel aan knagen het geen kwaad kan. Anderen gebruiken het al jaren zonder problemen.
Op vogelarena schijnt het al een aantal keren benoemd te zijn, maar helaas krijg ik geen hits via de zoekfunctie en via google kom ik alleen bij de vraag terecht en ontbreken de antwoorden...

Aamgezein er dus toch wel enige onduidelijkheid over bestaat, zou ik zeggen niet doen..