onbeperkt voer

Gestart door kimmy89, maart 30, 2007, 12:26:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy89

hay,

ik heb 16 grasparkieten en 2 kwartels in een voliere. allemaal krijgen ze normaal eentonig voer. dit heb ik onbeperkt in flessen op de kop zitten. daarnaast hebben ze altijd eivoer en grit. zo af en toe krijgen ze trosgierst, appel, broccoliestronk, sla en bruinbrood (zelfgebakken dus gezonder). redelijk afwisselend.
toen ik over ziektes aan het zoeken was, kwam ik dingen over voer tegen. toen begon ik te twijfelen of het wel handig is om onbeperkt te voeren. iedereen heeft het over Xtravital maar dat is echt ontzettend duur. ik heb nu 5kg voor 5 euro en dan vind ik netjes als je er 16 hebt.
kan iemand mij advies geven of ik ze elke dag een hoeveelheid moet voeren of gewoon de flessen onbeperkt kan laten hangen. ze kunnen geen lekkere dingen eruit vissen en dat heb je met Xtravital wel. ik heb nu ong 9 jaar een grasparkiet gehad en het is altijd zo goed gegaan.

gr kim

ibi

inderdaad de xtravital zijn wel prijzig voorral als je 16 parkieten hebt.
maar hoezo zit het eten in flessen....  ???
heb je geen voerbakjes.
je kunt voerbakjes kopen die je in elke kooi kunt hangen.
hieronder een plaatje

je hebt ze ook in grotere maten.
xtravital is het beste om te geven maar duurm voor 16 parkieten.
je zou ook gewoon wat parkieten zaad en xtravital er doorheen.
of misschien 1 voerbakje met xtravital en andere met zaad.
maar dan denk ik als 2 parkietjes de xtravital lekkerder vinden dat er dan ruzie uitbreekt.
zou je en foto van die flessen kunnen plaatsen want ik heb zo'n vermoeden dat ze er ebst in kunnen vallen.
maar het ligt eraan hoe ze eruit zien ik hoop dat je hier wat aan hebt

groetjes


[verwijderd door de beheerder]

kimmy89

die flessen zijn voerbakken. het zijn flessen (van glas) op de kop en dan komt het in een voerbakje. zo is het een soort voorraad wat schoon en droog blijft. en onderaan in het voerbakje ligt altijd een laagje van 1 a 2 cm voer. ik zal even zoeken naar een foto.

ibi

oow zo ik dacht dat je bedoelde dat ze uit flessen moesten eten.
maar dan nog wel iets.
de flessen staan toch open zodat er zaad ik kan vallen.
ebdenk wel dat er voedingsstoffen nu uit de zaden kunnen gaan omdat het niet bedekt is....

Josephine

XtraVital is duur voor 16 parkieten ja :-X Maar bij 16 parkieten is het ook lastig om precies uit te meten welke hoeveelheid voer per dag ze nodig hebben, want straks is er een parkiet die 2 porties eet en dan heeft 1 parkiet niks...

XtraVital is duur maar je kan het wel mengen met het goedkopere voer dus dat is dan ook al beter...

kimmy89

de fles zet je op de kop in een standaart. zo heb je dus wel de bovenkant dicht. als het lukt, is er nu een foto bij gevoegd. aan de onderkant ligt er altijd een laagje van ong 1 cm. bijna dagelijks blaas ik hier de velletjes af en de wind helpt me soms ook.
het water heb ik ook in deze flessen. opzich blijft het water mooi schoon maar aan de andere kant is water glas en zon geen goede combinatie. vooral zomers ververs ik dit dus dagelijks. en anders om de dag.
de hoeveelheid in groep vond ik inderdaad daarom vervelend. daarom heb ik ervoor gekozen om onbeperkt te geven. dan eet iedereen wanneer en hoeveel hij wil en dit gaat altijd al goed.
als ik Xtravital erdoorheen gooi, gaan ze het er dan niet uitvissen? daarnaast zal ik nog wel eivoer laten hangen voor degene die dus niks of weinig krijgen.

ibi

het zou kunnen dat ze het er uit gaan vissen.
misschien vinden ze het lekker.
de ene parkiet heeft een andere smaak dan de andere...

Josephine

Je kan het altijd een keer proberen. Koop gewoon eens een pak en doe het er door geen, controleer of zo het ''goedkope'' voer er niet uitgooien, of gewoon laten liggen...

kimmy89

ok dat vind ik wel een goed idee. vanavond zal ik een pak meenemen.
nog voorkeur in welke verhouding ongeveer erin?
en welke vogel welk voer eet is moeilijk te zien. daarnaast ehb ik kwartels die op de bodem de restjes eten (ook een bakje erbij). kunnen deze ook goed tegen Xtravital?

Safrena

Hey Kimm

Xtra-vital is inderdaad behoorlijk duur als je zoveel parkietjes hebt
Je kan ook prestige premium geven.

Zaad, samen met eivoer, grit, groentjes enz is ook goed zolang je maar zorgt dat ze een goed, gezonde en  gevarieerde voeding hebben

Persoonlijk zou ik het eten niet onbeperkt laten hangen.
Ik zou voldoende vullen zodat ze alles op eten en de bakjes (flessen) leeg zijn, en iedere dag nieuw eten, eivoer enz.. geven

Vele groetjes

Josephine

Ik zou gewoon half om half doen...

kimmy89

als ik ze dagelijks ga voeren, hoe weet ik in het begin dan hoeveel ik op moet hangen? of kan ik gewoon kijken hoelang ze met een bepaalde hoeveelheid doen?
is er een risico dat sommioge vogels dan te mager worden?
maakt het uit als ik savonds voer en swinters en nu is dat wel eens in het donker. maakt het dan niet uit?
in het weekend ben ik ook wel eens niet thuis. kan ik dan gewoon de dubbele hoeveelheid geven?
sowieso ben ik dagelijks met het water bezig dus dagelijks voeren zal ook moeten lukken.

roha

Je zult dat moeten uitproberen, welke hoeveelheid je ze het best dagelijks kan geven. Dat is moeilijk te zeggen met 16 parkieten (en 2 kwartels).
Je moet dan goed observeren of alle parkieten voldoende eten binnen krijgen.
In het donker voeren zou ik niet doen, omdat parkieten vaak gaan slapen als het donker is.
Het beste lijkt mij 's morgens voeren en 's avonds controleren of ze nog meer nodig hebben.
Naast het voer geeft je ook groente en fruit, waar ze ook een volle buik van kunnen krijgen.

Het beste is om iemand te vragen voor het weekend, als je weg bent. Lukt dat niet, mag je ze best een keer een extra portie geven.

kimmy89

smorgens voeren is vaak om 6 uur. in de winter is het dan ook donker. ik ben vaak van donker tot donker van huis af. voorlopig in de zomer kan het wel.
of ze allemaal genoeg binnen krijgen is lastig met deze hoeveeheid. de komende 2 weken ben ik veel thuis dus ga meteen morgen beginnen. i begin met teveel en haal er steeds wel een halve schep af.
maar wat is vooral erg aan onbeperkt voeren? zijn zedan vetter dan normaal? ik heb met geen van m,n vogels echt het idee dat ze vet of mager zijn. het is altijd goed gegaan.

als ik nu toch met voeren ga veranderen, heb ik nog een vraag met extratjes.
ik geef ze af en toe brood, appel, trosgierst, sla en broccoliestronk. meer lusten ze niet echt en hiervan weet ik zeker dat ze er blij mee zijn en gezond is. ik wil meer regelmaat in dit voeren. hoe kan ik het beste een schema opzetten met extratjes voeren? 1x per week iets geven of liever 2x per week? en 1 ding per week of meerdere soorten? trosgierst krijgen ze bij mij af en toe en dan niet teveel. met 1 of 2 stokjes moeten ze het doen want ik wil niet dat ze vervetten. en vaak zijn het dezelfde die hiervan eten.

Safrena

Hey Kimmy

De gezonde voeding zoals de groentjes en fruit mag  je meer dan een keer per week geven.
Maar wissel wel af. De ene dag een stuk fruit de andere groente enz...

Vele groetjes

roha

Als het 's morgens nog donker is, dat geeft niet. Het is vaak met een uur tot 2 uur wel licht. Die tijd is korter, dan de tijd van de nacht. Het voer ligt er dan de hele nacht, met evtueel kans op muizen die op bezoek komen.
Naar mijn mening kunnen ze beter in de avond lege voerbakken hebben, die de volgende ochtend weer worden aangevuld.


kimmy89

ik ben het erg eens dat ze beter snachts een lege bak kunnen hebben. gelukkig heb ik voer voor de kwartels op de bodem en dat hou ik liever onbeperkt omdat zij scharrelen en als aanvulling de voerbak hebben. anders zijn zij te afhankelijk van de grasparkieten en hoeveel er geknoeid wordt, weet ik niet en verschilt per keer.
muizen heb ik gelukkig geen last van. de voliere is goed dicht en muizen hebben we in deze woonwijk al niet zo snel.
vanaf morgenvroeg ga ik beginnen met voeren.
heel erg bedankt voor alle tips!

wat betreft het extra (fruit) gedeelte, is het genoeg om om de dag te voeren of echt elke dag?
is brood ook gezond voor ze? wij bakken zelf brood dus er zitten geen extra rotzooitjes in. we hebben altijd wel kapjes die ze dan soms krijgen. is er een grens dat het teveel kan zijn? als het teveel of oud is, laten ze het liggen en ruim ik het de dag daarna op.

Safrena

Citaat van: kimmy89 op maart 30, 2007, 15:40:08
...

wat betreft het extra (fruit) gedeelte, is het genoeg om om de dag te voeren of echt elke dag?
is brood ook gezond voor ze? wij bakken zelf brood dus er zitten geen extra rotzooitjes in. we hebben altijd wel kapjes die ze dan soms krijgen. is er een grens dat het teveel kan zijn? als het teveel of oud is, laten ze het liggen en ruim ik het de dag daarna op.

Hey Kimmy

Om de dag is prima ;)
Brood is ook gezond voor ze, en al helemaal bruin brood. ;)
Let wel dat het brood niet te mals is, laat het brood liever eerste een paar uur uit de zak liggen, of rooster het eerst voor je het ze geeft. Zacht brood kan namelijk blijven plakken ;)

Vele groetjes

kimmy89

wij hebben altijd bruin brood. meestal krijgen ze het kapje al de rest van het brood van ons op is.

nogmaals helemaal bedankt!!!!!!  :D

lief-hebber

Hallo iedereen.

Goed en nu mijn mening er nog achteraan, en hoe ik het doe.  ;)
Ik voer inderdaad ook onbeperkt met 1 fles, en ik heb nog zo een rode voerbak gewoon op de grond.
Oja, die 16 Kimm dat is nog niet eens de helft, het zijn er in totaal inmiddels ongeveer 50.  :o
Ik voer inderdaad ook een zaadmengsel, maar wel van een goed merk.
Ik moet ook zeggen dat ik er ook grotere vogels tussen heb zitten dus moet ik ook op de zonnepitten letten.
Ik moet ook zeggen dat ik denk dat er ook een groot voordeel aan zit aan het op de grond voeren, want ze lopen bij mij heel vaak over de grond te scharrelen.
En ik moet zeggen als ik eens in de twee maanden de voliere schoonmaak kom ik hoofdzakelijk lege hoesjes tegen.  8)
Daar naast geef ik in de zomer veel paardesla en vogelmuur(gewassen) erbij, en leg ik af en toe ook wat fruit bij(wat ze niet eten).  :P
Als er nog geen paardesla aanwezig is neem ik vaak wat losse blaadjes sla bij de winkel vandaan mee.  :-X
Inpricipe krijgen ze om de dag ook wat ouder of een korstje bruinbrood.
En  in de zomer krijgen ze elke dag eikrachtvoer als er jongen zijn, en de eikrachtvoer meng ik met een beetje appelsap, daar zijn ze verzot op.  ::)
Ook krijgen ze elke dag natuurlijk vers water.
En dit is hoe ik mijn vele parkieten voer.  :-\   
        Groetjes lief-hebber.        ;D

Moppers

Ik wil even op het onderwerp 'onbeperkt voer' inhaken.

Veel mensen schrijven hier over maatdopjes en bepaalde hoeveelheden voer per dag etc. Wat ik van kinds af aan geleerd heb, is dat een gezonde parkiet precies zoveel eet als hij nodig heeft. Hij zal zich dus nooit onnodig volstouwen. Alle parkietjes die ik heb meegemaakt, bewezen dat. Ik bedoel, ooit een parkiet gezien die te dik was?
Voor mijn parkieten is er altijd voer aanwezig. Misschien eten ze dan wel eerst de lekkere dingen eruit (volgens mij zijn ze niet zo kieskeurig), maar de rest gaat ook allemaal op. Ik doe het restant niet weg als de helft nog bestaat uit zaadjes die nog niet zijn opgegeten. De hoeveelheid de ze per keer krijgen is goed voor zo'n 1,5 dag.
Waarom zou je dan gebruik maken van een gepaste hoeveelheid voer per dag?

Parkieten-Freak

#21
In de vrije natuur zal een parkiet niet snel te dik worden. Als kooivogel kan de grasparkiet gemakkelijk te zwaar worden.
Een parkiet weet heel goed wat lekker is en wat niet. Als ik mijn vogel elke dag een sliert trosgierst zou geven, dan eet hij die gegarandeerd op.
De combinatie weinig bewegen en/of veel eten leidt bij grasparkieten tot overgewicht. Ik heb overigens wel eens een parkiet met overgewicht gezien.

Veel eigenaren hebben er de gewoonte van gemaakt om dagelijks een volle bak te verstrekken, en dit na enkele dagen te vervangen.
Persoonlijk zou ik een volle zaadbak niet aanbevelen om de volgende redenen:


  • Het verstrekte voer kan mogelijk vervuild worden door uitwerpselen, stof, vocht etc. Niet iedereen heeft kapjes op de voerbakjes. (In een volière is het al helemaal niet aan te bevelen, mede door eventuele warmte, zonlicht etc. ).
  • De vogel gaat eerst de lekkerste zaadjes eten, de minder lekkere zaden laat hij liggen. Het is nog maar de vraag of echt alle zaadjes op zijn als het voerbakje vervangen wordt, dat is afhankelijk van verhouding aangeboden zaad/opgegeten zaad.
  • Een ander belangrijk punt om het dagelijks te vervangen, vind ik zelf een hele belangrijke. Controle. Je ziet elke dag of je parkietje goed gegeten heeft. Niet eten, of slecht eten is een reden voor het baasje om alert te zijn.
  • Het is leuk voor de vogel om samen met zijn baasje "eten te gaan halen". Het dagelijkse ritueel "voerbakje vullen" kent mijn parkietje Croky dan ook precies. Het is en blijft leuk om te zien hoe hij elke dag nieuwsgierig op de XtraVital-bus gaat zitten om verlekkerd naar de inhoud te kijken.   ;)

Wellicht is dit een leuk onderwerp voor de "discussie topics"? Ik kan het gemakkelijk verzetten.






Mars

Tja, als jij zeker weet dat jouw parkieten van alles wat eten uit het zaadmengsel, dan zie ik geen reden om het precies af te meten. Maar toen mijn parkietjes nog op zaad zaten moest ik ze niet te veel geven want anders werden zeker drie zaadsoorten niet opgegeten (XtraVital). En die zaden zitten er niet voor niets in.

Wel moet ik aangeven dat het me lastiger lijkt met meerdere parkietjes: je wilt immers niet dat de zwakste met een leeg maagje naar bed gaat! Dus dat betekent goed in de gaten houden of het bakje niet leeg is en zo ja toch nog wat bijvullen.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lief-hebber

Hallo iedereen.  :)

Mars geeft al precies aan wat ik wilde zeggen.
Als je 50 grasparkieten hebt controleer je ze natuurlijk niet alle 50.  :'(
En wat ik al aangaf, ik geef eens in de drie dagen en volledig afgevulde voerbak
( je kunt de voerbak zien onder mijn naam) en zoals je ziet zit hier een deksel op.  :P
En vaak lopen de parkieten in de avond, wat overigens een erg leuk gezicht is, met z'n alle over de grond te scharrelen.  8)
En mocht er een parkiet tussen zitten die zich niet zo lekker voelt dan haal ik die er tussen uit door ze geduurende de dag in de gaten te houden.  :(
Want geloof me iemand met een beetje kennis haalt een parkietje die zich niet zo lekker voelt er gauw tussen uit.   :-\

Groetjes lief-hebber   ;D

Parkieten-Freak

@ mensen met meerdere vogels:
Ik begrijp heel goed dat het in een (kamer)volière er anders aan toegaat. Je kunt niet zien hoeveel een vogel eet, of iedereen genoeg heeft en wie precies welke zaadjes eet.
Maar wat is er mis met elke dag gewoon even de vogels voeren?



karin v h

Ik heb dan 6 parkietjes en dat is ook al niet te overzien - daarom geef ik gewoon iedere dag schoon eten en schoon water (soms 2 x per dag). Iedere dag automatisch een stukje fruit of groente.
Dit is toch heel gewoon ;)


Caradow

Hier is het ook elke ochtend gezellig.. en laat ik echt niet eerst de keuken in gaan om koffie voor mezelf te maken, want dan krijg ik dus viervoudig commentaar.. De bende gaat voor.. voer, water kletspraatje en dan pas mag er koffie gezegt worden...

Het is een ritueel wat erbij hoort en ik vind dat ongeacht hoeveel parkieten je hebt, dat je elke dag vers voer moet geven.
Zelf eet je toch ook geen oud brood wat al een dag open op het aanrecht ligt?

Ik voer dan geen zaad, maar pellets en snacken is er niet bij, maar ik weet ook niet precies wie hoeveel eet. Maar goed, welbeschouwd zou het nog niet veel uitmaken, als je kijkt hoe het voer ook weer aan de volgende word doorgegeven...

lief-hebber

Ik ben het met iedereen eens.  ;)
Uiteindelijk gaat het om het ritueel, en natuurlijk heb je dat met een voliere ook.
Als ik over dag ergens een gaatje vindt, dit vindt ik elke dag hoor daar niet van,
de kinderen moeten even zoet zijn en even geen andere belangrijke dingen.  ::)
Dan duik ik de voliere in en dan heb ik daar ook een ritueel van dit doen, dat doen en natuurlijk dat andere niet vergeten.  ???
Ze krijgen elke dag aandacht, en zeker elke dag schoon drink water en des te meer tijd ik ervoor heb des te meer aandacht.  8)
En eens in de week, meestal op Zaterdag en als ik dan geen tijd heb op Zondag krijgen ze de grote beurt, dan krijgen ze wat extra lekkers en de voliere word even geharkt en van dat soort dingen.  :D
O ja, zelf mijn konijntje krijgt dan een schoon hok.  ;)
           Groetjes lief-hebber.  ;D

kimmy89

hay,

ondertussen veel meer reacties dan ik had verwacht  :D
een paar reacties:
voeren op de grond ben ik niet voor. op ooghoogte zie je het beter en voor de vogels is het ook veiliger. ze slapen soms ook op de randjes. daarnaast heb ik kwartels op de grond lopen. deze eten de gevallen restjes en daarnaast staat hetzelfde voer (onbeperkt) voor hun klaar zodat ze niet volledig afhankelijk zijn.
mijn vorige bericht had ik gezegd om vanaf zaterdagochtend dagelijks te gaan voeren. helaas meost de zak voer van 20 kg nog besteld worden en vandaag komt die binnen. het voer kan tot morgen en dan ga ik beginnen met meten en proberen.
met het dagelijks ritueel ben ik het eens. je moet tijd maken om even bij je vogels te zijn. bij mij staan ze gelukkig bij de voordeur en kom ik er veel langs. dan begroet ik ze en kijk altijd even goed. controleren hoe en hoeveel er zijn. ook bij elke keer eten doe ik dit omdat ze voor het keukenraam staan.
dagelijks zorg ik voor water en doe ik wel iets. alis het maar iets rechthangen.
het lijkt me wel leuk om dagelijks ook te voeren omdat je dan wat meer te doen hebt en reden hebt om weer extra erbij te zijn.
toch is het voordeel van onbeperkt, dat je niet altijd de voerbak erbij hoeft te pakken. als je een keer minder tijd hebt, dan controleer je ze alleen en als je ruim tijd hebt, ben ik bezig met tammer maken enzo (lastig in voliere maar lukt wel met paar :))
ik ga proberen te meten hoeveel ze eten en verhongeren zal er geen een. als ze slim zijn kunnen ze altijd bij de kwartels wat halen als hun bak leeg is. daarnaast scharrelen ze zelf ook wel over de grond.
ook las ik ergens iets van vervetten. ik denk dat dat per vogel verschilt net als mensen. bij mij hebben ze meer beweging dan een klein kooitje wat bijvoorbeeld voor 1 parkiet bedoeld is en waar er 5 inzitten. dit kom je toch tegen bij sommige en dan bewegen de dieren natuurlijk te weinig. geen wonder als ze dan vervetten. ook ik heb een vogel die ik kreeg omdat hij in de kooi constant suf stilzat. nu is hij super vrolijk en vliegt veel dus beweegt meer dus kan meer eten.
ik ga het proberen en wie weet of het bevalt of niet.

groetjes kim