HELP:mijn 5 jarige parkiet legt eitjes

Gestart door Tjilp, maart 29, 2007, 14:07:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjilp

Hoi Lazerus is jaren singel.
en na 5 jaar is ze heel erg "broeds".
als ik haar benader gaat ze met pupilentjes vernauwen en met haar kopje ene staart de lucht in..klaar voor de bevruchting.
Meestal negeer ik haar direct.
ze heeft ook nest drang..in een hoekje zitten draaien en net als kippen die wormen zoeken "graven"
dan komt de volgende fase staartje hangt beneden en gaat op en neer...
nest drang nog steeds aktief
na 2 a 3 dagen ligt ei op haar vloertje.

dan is is ze weer normaal..
en dan na 3 weken begin het op nieuw...
ze heeft zelf 2 eieren in 1 week gelegd.
Ik haal de eitjes dirckt weer weg

ik ben bang dat ze uit geput raakt.
de parkiet van mijn ouders had 10 eieren in week gelecht!!
het arme dier was ook toen 10...het laatste ei was haar vataal...

nu kan ik lazerus krachtvoer geven.....maar daar word ze meteen "hitsig" van..wan in een verleden heb ik dat gedaan om dat zo gezond was...
tot dat ze hitsig ging gedragen..toen heb ik ook meteen gestopt..
want mijn ouders gaven "Gerrit" ook kracht voer..voor haar ouderdom te overleven....

nu mijn vraag:
Hoe ver kom ik dat mijn parkiet eiren gaat legen?

Feitjes:
Lazerus is 5 jaar oud
en is 5 jaar singel.
heeft genoeg speelgoed in hokje.
het hokje is groot en heeft genoeg bewegings vrijheid. (genoeg ruimte voor 2 parkietjes)
Vogelzand met anijs is haar ondergrond
Sepia,kalksteen,parkieten voer en vers water staan op het men.

er werd me verteld om een soortgenootje voor haar te kopen.
opzich vind ik dat niet erg...en voer bakje meer of minder...
maar:ik ben Bang dat Lazerus het parkietje niet zal accepteerden.....
want ik heb mijn parkietje als stelletje gekocht....en ze pestte dat ander vogeltje(wiskey) heel erg...(ja soms zat er goede dagen bij)...maar uit eindelijk mocht Wiskey niet eens eten (die indruk kreeg ik soms).
en arme dier raakte uitgeput en stierf na een antibiotica kuur van de D.A.

kijk en ik vind dan ook erg zielig als het nieuwe parkietje dit mee moet maken...
Dus wat is wijsheid???

Groetjes Tjilp

Safrena

Hey Tjilp

Op vijf jaar nog eitjes leggen is met heel wat risico's

Echter als je popje niet meer stopt met eitjes leggen is het gevaar nog veel groter.
Wat kan je daaraan doen

Wel je kan eerst proberen om de eitjes niet meteen weg te halen, anders blijft ze ook eitjes leggen.
Pas als ze geen eitjes meer legt (max6) kun je de eitjes weg halen

Mocht ze meer eitjes leggen of ze blijft dan nog eitjes leggen, kun je het beste de natuur zijn gang laten gaan
Haal er dan een volwassen mannetje bij en laat je popje paren

Vaak gaan ze dan nog een keer eitjes leggen en deze ook gaan uitbroeden waardoor het leggen van meer eitjes stopt.
Daarna gaan ze vaak ook geen eitjes meer leggen zonder broedblok ;)

Je hebt dus twee keuzes
Persoonlijk zou ik onmiddelijk voor de twee gaan (een volwassen mannetje erbij) want hoe langer het duurt, hoe meer engergie het van haar vraagt en hoe gevaarlijker voor haar

Vele groetjes

Josephine

#2
Hey, je komt me bekent voor ik heb je vraag op mijn forum ook gezien ;)
@Safrena, De laatste optie op een man erbij te nemen is waarschijnlijk geen goede optie. Op mijn forum heeft ze vertel dat ze eerst ook een parkiet erbij had(ondertussen is die overleden) en die werd echt weg gepest door lazerus, lazerus is dus niet zo erg sociaal ;)

Safrena

Citaat van: Josephine op maart 29, 2007, 16:52:46
...
De laatste optie op een man erbij te nemen is waarschijnlijk geen goede optie. Op mijn forum heeft ze vertel dat ze eerst ook een parkiet erbij had(ondertussen is die overleden) en die werd echt weg gepest door lazerus, lazerus is dus niet zo erg sociaal ;)

Hey Josephine

Dit heb ik ook hier gelezen in haar verhaal, toch lijkt het me de beste optie
Een broedend popje, hoe asociaal ze ook is zal haar laten verwennen door een mannetje

Er is trouwens geen enkel parkietje dat het niet leuk zou vinden om er een vriendje bij te hebben.
Parkietjes zijn van nature groepsdieren

Ik blijf dan ook bij mijn laaste advies om het popje een mannetje te geven
Geeft zel wel even de tijd om aan elkaar te wennen, heb even geduld

Vele groetjes

Josephine

Ja, daar heb je dan misschien gelijk in. Maar wát als het wél weer weggepest wordt, dan zit je met een zielig parkietje...

Tjilp

#5
Citaat van: Josephine op maart 29, 2007, 16:52:46
Hey, je komt me bekent voor ik heb je vraag op mijn forum ook gezien ;)
@Safrena, De laatste optie op een man erbij te nemen is waarschijnlijk geen goede optie. Op mijn forum heeft ze vertel dat ze eerst ook een parkiet erbij had(ondertussen is die overleden) en die werd echt weg gepest door lazerus, lazerus is dus niet zo erg sociaal ;)

hoi je hebt het goed gelezen!
ik ben het Elles!
ik was nieuwsgierig naar meerdere reacktes!

ja dat is ze ooK!..tegen mij is wel heel lief..
Ik weet dat 2 parkietjes altijd gezeliger zijn dan een parkietje aleen want dat is wel een beetje zilig...maar weg pest weer ook....

heb ik dat weer een "probleem" kind :P

hoi Safrena
Om mijn Parkietje laten paren en de eitjes laten uitbroeden vind ik persoonlijk geen goede optie.
Ik heb geen ervaring in fokken..en ik wil dat ook niet.
kan een leuk zijn hoor.maar ik voel er niks voor
ze is 5 jaar oud...en dat lijkt me niet zo verstandig om met haar te gaan fokken.
maar bedankt voor je reactie!

groetjes elles

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Safrena

Hey Tjilp

Ik laat de keuze helemaal aan jou
Vijf jaar is inderdaad niet meer de leeftijd om ze laten broeden :-X

Maar het is echt veel gevaarlijker als je popje nu eitjes blijft leggen, dit kan haar dood beteken :-\

Ik blijf dan ook bij mijn advies om er een mannetje bij te doen.
Misschien weet je iemand in je buurt die wel een beetje kennis heeft van broeden.

Persoonlijk zou ik dus echt kiezen voor die optie, en dan heel veel hulp vragen aan mensen die er wel van weten, die je zelfs persoonlijk via mail willen bijstaan en raad geven.

Vele groetjes

Mars

Soms klikt het gewoon niet met twee parkietjes. Maar op ieder potje past een dekseltje ook bij parkietjes. Een goede dierenwinkel geeft je de garantie dat je het parkietje mag omruilen als het niet klikt. Bovendien weten we niet of het eerste vriendje van lazarus wel een ventje was. Twee popjes maakt de vriendschap vaak al wat moeilijker. De twee stevige tantes (dominant allebeide) die ik heb, Layla en Jimmy zouden echt nooit met elkaar alleen in een kooi kunnen.


Dus ik zou het op zijn minst proberen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Ik wil je ook even waarschuwen, bij mij heeft Sara zich kapot gebroedt.  :'( Dus kijk uit. Ga desnoods voor advies naar de dierenarts. Mijn vrouwtje was 5 jaar en bleef maar broeden. Uiteindelijk is een 'ei' in haar lichaam blijven zitten en zij is er aan onder door gegaan. Ze kon niet meer stoppen. Als dit door blijft gaan zoek dan alsjeblieft hulp.
Groetjes karin

Tjilp

#9
Citaat van: karin v h op maart 29, 2007, 20:24:14
Ik wil je ook even waarschuwen, bij mij heeft Sara zich kapot gebroedt.  :'( Dus kijk uit. Ga desnoods voor advies naar de dierenarts. Mijn vrouwtje was 5 jaar en bleef maar broeden. Uiteindelijk is een 'ei' in haar lichaam blijven zitten en zij is er aan onder door gegaan. Ze kon niet meer stoppen. Als dit door blijft gaan zoek dan alsjeblieft hulp.
Groetjes karin

daar heb ik ook aan gevraagd...maar die wist het ook niet.....
Mijn nood kreet hier was..misschien had iemand de zelfde ervaring en had tips....
wat wat Sara had..was gebuurt bij Gerrit..(eigelijk was ze een  gerda :-X) er bleeft ook een ei in haar lichaampje :(

Citaat van: Mars op maart 29, 2007, 18:15:08
Soms klikt het gewoon niet met twee parkietjes. Maar op ieder potje past een dekseltje ook bij parkietjes. Een goede dierenwinkel geeft je de garantie dat je het parkietje mag omruilen als het niet klikt. Bovendien weten we niet of het eerste vriendje van lazarus wel een ventje was. Twee popjes maakt de vriendschap vaak al wat moeilijker. De twee stevige tantes (dominant allebeide) die ik heb, Layla en Jimmy zouden echt nooit met elkaar alleen in een kooi kunnen.


Dus ik zou het op zijn minst proberen.

Groeten Marcia

oh dat kan ik nooit een dier omruilen...ik ga heel snel hechten aan een dier.
Het "ventje" had net zo goed een dame kunnen zijn....Ik dacht dat Lazerus een mannetje was en Wiskey een dame....

Citaat van: Safrena op maart 29, 2007, 17:58:59
Hey Tjilp

Ik laat de keuze helemaal aan jou
Vijf jaar is inderdaad niet meer de leeftijd om ze laten broeden :-X

Maar het is echt veel gevaarlijker als je popje nu eitjes blijft leggen, dit kan haar dood beteken :-\

Ik blijf dan ook bij mijn advies om er een mannetje bij te doen.
Misschien weet je iemand in je buurt die wel een beetje kennis heeft van broeden.

Persoonlijk zou ik dus echt kiezen voor die optie, en dan heel veel hulp vragen aan mensen die er wel van weten, die je zelfs persoonlijk via mail willen bijstaan en raad geven.

Vele groetjes

Kijk ik gun Lazerus een vriendje dat het hele probleem ook niet.
Kijk om te gaan "fokken" zie ik niet zitten..Laaz zit op haar helft van haar leventje.
Eieren leggen en jokies op voeden is een hele klus voor een vogeltje.
en dan...heb ik 5 jonge parkietjes..heel schattig en heel gezelig. maar ik kan ze niet alle maal houden :( verkopen aan een dieren winkel..verkopen/gratis weg te geven op Marktplaats?
en daar ben ik ook geen held in....ik ken me zelf...

en dan.ze heeft een nestje gehad....en dan komt dan weer een 2de...3de.
en ik ben niet  van plan om lazerus "kapot" te fokken.

kijk hulp kan van jullie krijgen waar ik heel blij mee bent..maar ik zie niet zitten om te gaan "fokken"
lees hier het verhaal over parkietje Sara die zich dood heb gebroed....

*plakt wat bij elkaar..*

- Jorijn

Safrena

Citaat van: Tjilp op maart 29, 2007, 23:41:20
....

en dan.ze heeft een nestje gehad....en dan komt dan weer een 2de...3de.
en ik ben niet  van plan om lazerus "kapot" te fokken.

kijk hulp kan van jullie krijgen waar ik heel blij mee bent..maar ik zie niet zitten om te gaan "fokken"
lees hier het verhaal over parkietje Sara die zich dood heb gebroed....

Hey Tjilp

Sara heeft haar niet doodgebroed, Sara is gestorven omdat ze eitjes bleef leggen.
Als je parkietje een nestje heeft gehad, zal ze daarvoor geen tweede of derde krijgen.

Maar goed, aan jou de keuze
Ik hoop alleen dat ze stopt met eitjes leggen, zoniet en je laat haar niet een keer broeden dan ja...

Vele groetjes

Tjilp

Citaat van: Safrena op maart 29, 2007, 23:51:11
Hey Tjilp

Sara heeft haar niet doodgebroed, Sara is gestorven omdat ze eitjes bleef leggen.
Als je parkietje een nestje heeft gehad, zal ze daarvoor geen tweede of derde krijgen.

Maar goed, aan jou de keuze
Ik hoop alleen dat ze stopt met eitjes leggen, zoniet en je laat haar niet een keer broeden dan ja...

Vele groetjes


k weet het..tis een moeilijke keuze...
toch heb ik een vraagje..
ik heb een mooie kooi ruim genoeg voor 2 vogels. 28cm diep,58cm hoog en 45cm breed.
zonder nest kast.
Is dan de kans klein dat ze een gezin stichten zeg maar.
net als bij mensen.."ja we willen wel maar we wonen op een flatje"
en 3 parkieten bij elkaar..in een grotere kooi kan dat problemen geven (ik zag dat twee parkieten (pop+man) + kooi  die een onder komen zoeken) zal dat het "ei" en "fok" probleem op lossen??

(ik weet het dubbele post..maar de afmetingen moest ik veranderen 28cm ipv 28M dat is een groot verschil ha ha ha..je mag de foute post verwijderen die van 28m)

Mars

Nou ja, het advies is dus wel dat je een keer een nestje hebt. Als je dan 1 keertje het nestkastje ophangt, je krijgt kleintjes, dan is de kans groot dat je parkietje dan heeft voldaan aan haar voortplantingswens. Dat hopen we tenminste.

Volgens mij maakt de grootte van de kooi niet veel uit voor een voortplantingswens, tenminste tenzij ze een heel klein kooitje hebben. Je kunt het beste niet drie parkieten hebben en zeker geen 2 popjes en 1 mannetje. Grote kans dat de dames dan gaan strijden om het mannetje.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjilp

Citaat van: Mars op maart 30, 2007, 09:03:48
Nou ja, het advies is dus wel dat je een keer een nestje hebt. Als je dan 1 keertje het nestkastje ophangt, je krijgt kleintjes, dan is de kans groot dat je parkietje dan heeft voldaan aan haar voortplantingswens. Dat hopen we tenminste.

Volgens mij maakt de grootte van de kooi niet veel uit voor een voortplantingswens, tenminste tenzij ze een heel klein kooitje hebben. Je kunt het beste niet drie parkieten hebben en zeker geen 2 popjes en 1 mannetje. Grote kans dat de dames dan gaan strijden om het mannetje.

Groeten Marcia

Oke geen 3 parkieten dus....(wil geen kijvende vrouwen in huis en een gefrustreerd mannetje :-X)
Ik wacht wel of niet dat ze eieren gaat leggen....dat nest gedoe spreekt mij echt niet aan....ben veel te bang dat Lazerus daar dood aan gaat..ze is wel 5 jaar he :o

maar wat denken jullie 1 ventje voor haar...
Er zijn gevallen de een echtpaartje hebben..in een kooitje die nooit aan gezins uitbrijding
Wat is jullie ervaring parkieten vrienden (ik heb het niet over voljere vogels)

ashley

hallo,

je vraagt dus eigenlijk of wij denken als je er een mannetje bij doet of er dan kleintjes komen.
kijk ik weet het niet zeker maar de kans is groot, als ze namelijk al eitjes legt zonder mannetje doet ze dat nog eerder met een mannetje en dan kunnen ze natuurlijk zelfs bevrucht raken.
maar ik denk als ik jou was dat ik het toch zou doen (een mannetje erbij nemen) want als ze een nestje gekregen heeft stopt ze misschien wel met broeden en je kan hier toch op het forum, over broeden zat informatie krijgen

maarja je moet het zelf weten
succes ermee ;)

groetjes ashley