Geslacht vraag

Gestart door karin v h, maart 28, 2007, 16:22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Citaat van: Josephine op maart 29, 2007, 09:48:29
even over het ''opstappen'' Rakker en Rico zijn allebij popjes. Maar omdat Rico héél graag bij Rakker wil zijn is ze soms íets te enthousiast en dan land ze zonder probleem op de rug van Rakker ;)

is dat landen vanuit vliegen of van stok naar stok vliegen? Of echt opstappen als ze naast elkaar op de stok zitten?
Frummel hier landt ook bovenop de mannen, maar dat is als een van hen bij ons zit en zij jaloers is. Dus geen gedrag van paring.

Hoe is dat eigenlijk Karin: Als je parkietje erbovenop zit, zit ie dan stil of ook echt de bewegingen te maken die bij paren horen?

Joske

Citaat van: karin v h op maart 28, 2007, 18:21:53
Hallo Joske,
Sammy is een kuiken van Sara, dus hij/zij mag het dus met Meisie doen..... ;), zo krijgen we geen inteelt.
Zie jij vergelijkingen met Swiffer, hij/zij heeft geen 'rij' gedrag ;)
Groetjes karin
Swiffer ook niet meer, inmiddels. :)

Nee, de reden dat ik het vroeg: Swiffer lijkt behoorlijk op Sammy! En is wel logisch want het zijn dus broertjes/zusjes. Swiffers neusdop is echter heel anders van kleur, althans, als ik het goed zie. En bij Swiffer twijfelen we ook nog steeds. Als ik ze met elkaar vergelijk (zelfde kleurslag) dan zou ik zeggen Sammy mannetje en Swiffer popje:

[verwijderd door de beheerder]

Josephine

Citaat van: Annika op maart 29, 2007, 10:50:31
is dat landen vanuit vliegen of van stok naar stok vliegen? Of echt opstappen als ze naast elkaar op de stok zitten?
Frummel hier landt ook bovenop de mannen, maar dat is als een van hen bij ons zit en zij jaloers is. Dus geen gedrag van paring.

Hoe is dat eigenlijk Karin: Als je parkietje erbovenop zit, zit ie dan stil of ook echt de bewegingen te maken die bij paren horen?
Als >Rakker vliegt en hij land ergens komt Rico er ook meteen bij en land dan wel eens bovenop Rakker, niet altijd... maar soms... Ik denk dat dit ook geen paring gedrag is...

Annika

inderdaad Josephine, dat is geen paringsgedrag. Dat is echt erbovenop klimmen en heen-en-weer gaande bewegingen maken.

Swiffer lijkt me echt een popje, met dat licht rond de neusgaatjes, mits het in het echt net zo eruit ziet als op de foto.
Zoals ik al zei, een van de jongen uit het tweede nest had net zo'n neusdop, ik plaats 'm hier even voor de duidelijkheid

[verwijderd door de beheerder]

marretje

Ik denk toch dat Swiffer een mannetje is omdat hij dezelfde dop al Joey van ons heeft. En Joey is een echte man. Want als ik het goed zie is het lichte gedeelte toch lichtblauw. Of ik moet het verkeerd zien. Bij Joey is zijn neus pas een tweetal weken helemaal blauw en hij word eind april 1 jaar. En bij Knabbel is hij nog steeds donkerpaars met een blauwe waas. Hij is nu 1 jaar. Hij is paars van kleur.

Annika

weet je heel zeker dat Joey een man is? Echt donkerblauw en niet egaal lichtblauw? Sommige mannetjes hebben een lichtere blauwe dop hoor, maar er zijn ook popjes die een lichtblauwe neusdop kunnen houden.
Ik vind het zelf nogal vreemd dat bij een man de dop pas kleurt bij een jaar ...

marretje

ja daar hoef ik niet aan te twijfelen hij heeft nu een egaal blauwe donkere dop. En waarom het zolang geduurt heeft weet ik niet.

Safrena

Citaat van: marretje op maart 29, 2007, 16:18:20
.. En waarom het zolang geduurt heeft weet ik niet.


Hey,

Het kleuren van de neusdop kan soms langer op zich laten wachten
Vaak komt dit doordat het parkietje op jonge leeftijd ziek is geweest of door stress, enz....
Waardoor het verkleuren van de neusdop zowel bij mannetjes als bij popjes veel later is.

Vele groetjes

Annika

Citaat van: Safrena op maart 29, 2007, 16:29:30
Hey,

Het kleuren van de neusdop kan soms langer op zich laten wachten
Vaak komt dit doordat het parkietje op jonge leeftijd ziek is geweest of door stress, enz....
Waardoor het verkleuren van de neusdop zowel bij mannetjes als bij popjes veel later is.

Vele groetjes

dan heb ik bij deze weer wat geleerd. Van popjes wist ik dat het langer kon duren, van mannen niet. Dankje Safrena.

marretje

Ja ik heb ook gelijk weer wat geleerd. Ik heb bij hem ook regelmatig in de onzekerheid gezeten met het kleuren. Hij was 5 a 6 weken toen hij hier kwam samen met Ricky die was toen 3 maanden. Ricky had net een oceaanblauwe dop erg mooi trouwens. De kweker zei dat Joey al zelfstandig was met eten maar hij bedelde erg vaak bij Ricky de eerste dagen. Wel at hij trosgierst zelf. Misschien heeft hij hier inderdaad van gestrest. Hij is bij ons nog niet ziek geweest. Na een dag of 3 at hij zelf met af en toe vragen bij Ricky. Maar die snapte hem niet erg volgens mij.

karin v h

Een ding is nu wel voor heel veel mensen (parkietenfreaks) duidelijk.
Het is en blijft toch nog moeilijk om te zien wat voor geslacht het is.
Ik ben echt bij Sammy ervan uitgegaan dit een popje is omdat Jippie die een paar weken jonger is dan Sammy een uitgesproken blauwe neus heeft. De kleur van Jippie was in het begin echt rose.
Nu komen er ineens allerlei andere factoren om de hoek kijken waar je niet bij stil staat, dat onder andere de witte kleur van het parkietje ook meespeelt.

Ik ben er nu wel uit dat Sammy een mannetje is.

Nu zit ik alleen nog met het probleem van Lucky (jullie hebben haar eerder betiteld als een popje maar nu is de kleur van de neusdop veranderd, lijkt wel of een vlies vanaf is gegaan Ik hoop dat het een vrouwtje is anders heb ik een overdosering aan mannetjes. :o :o :'(  en dan kan ik geen nestjes meer hebben (tenminste dat lukt dan niet met 5 mannetjes en 1 popje van 5 1/2 jaar.
Groetjes karin

P.s. zal Lucky het week-end nog eens fotograferen en kijken of jullie oordeel hetzelfde is ;)