Geslacht vraag

Gestart door karin v h, maart 28, 2007, 16:22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

karin v h

Beste parkietenfreaks,
Hier een foto van Sammy, ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat Sammy een vrouwtje was. Helaas is zijn gedrag zeer mannelijk. Misschien kunnen jullie mijn twijfel wegnemen.
Alvast bedankt.
Groetjes karin

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Karin

De foto is niet zo heel duidelijk, maar het lijkt mij een mannetje te zijn

Let wel, op het karakter en gedrag kun je nooit zeggen of het een mannetje of popje is

Vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
Sorry, ik zal je een stukje uitleg geven.
Ik dacht steeds dat Sammy een vrouwtje was. Maar het gedrag - hij zit zeker 8 x per dag boven op Meisie dat baart mij zorgen. Nu ontdekte ik dat Meisie een dikke onderbuik aan het krijgen is, dus daar zou een 'ei' in kunnen zitten. Ik weet dat het ook zo kan zijn dat het niet bevrucht is maar toch ben ik nu bang door de sex die hij met de vrouwtjes wil dat het een mannetje kan zijn (heb geen broedblok hangen!).
Groetjes karin

Josephine

Ik denk ook een mooi ventje!!! Ze dop is heel erg paars...

Joske

Is Sammy een broertje/zusje van onze Swiffer?

Swiffer is een kind van Poekie en Sara.

karin v h

Hallo Joske,
Sammy is een kuiken van Sara, dus hij/zij mag het dus met Meisie doen..... ;), zo krijgen we geen inteelt.
Zie jij vergelijkingen met Swiffer, hij/zij heeft geen 'rij' gedrag ;)
Groetjes karin

Annika

als ik kijk naar het kleine ingevoegde fotootje dan vind ik de neusdop wel erg licht rond de neusgaatjes. Dit had Timo uit het tweede nest hier ook en dat is echt een vrouwtje.
Maar het gedrag vind ik wel heel opmerkelijk  ::) helaas kan ik je dus geen zekerheid geven

karin v h

Zal nog even een andere foto plaatsen, ik weet niet welke er duidelijker is qua kleur.
In het begin - vorig jaar oktober na de 1 e rui was het neusje rose, vandaar dat ik van een popje ben uitgegaan. Nu weet ik het niet meer...... :-\
Groetjes karin

[verwijderd door de beheerder]

Nadine

Zoals annika al zij is hetr ond de neusgaten erg licht maar voor mijn gevoel is het lichtblauw..
en dit komt mij bekent voor van Elmo.. en ook Iemo  ;) [ Maar die is nog niet volwassen ]

Maar op de 2e foto heb ik zo mijn twijfels.. kun je misschien een foto van echt alleen de neusdop maken?

-Als het een popje is is het inderdaad heel merkwaardig gedrag..
En voor een nesje hoef je je geen zorgen te maken ! Zonder broethok broeden ze niet.. ;)
Misschien legt ze het eitje op de bodem van de kooi gebeurd heel zelfde bij grasjes maar dan broet ze hem niet uit ;)

karin v h

Alls ik de onderbuik van Meisie voel zou daar toch wel eens een 'ei' in kunnen zitten. De vorige keer hebben Sara en Meisie ook 'paas'-eieren verstopt voor mij.

Ik zal morgen nog eens een foto proberen te nemen maar ze is niet zo fotogeniek. ;D Ze vlucht voor de camera, het was al heel wat dat ze op deze afstand bleef zitten. ;)
Groetjes karin

Annika

ik denk echt een popje, maar het is natuurlijk wel een licht parkietje, dus wie weet is het een man met een roze blijvende neusdop... En als er eitjes gelegd worden, kan het niet zo zijn dat die misschien onbevrucht zullen zijn dan? Toch blijf ik het een gek idee vinden dat een popje op een ander popje zou stappen ... echt lastig, ik denk dat er weinig anders opzit dan afwachten  ::)

Nadine

Bevrucht of niet zonder broedhok broeden grasjes niet.. dus zal het eitje afkoelen.. [ kuikentje dood gaan ] En niet uitkomen ;) rose wijst op popjee toch..? volgens mij zijn mannetjes alleen blauw of blauw/paars maar niet rose:o en vrouwtjes bruin of wit/lichtrose..

PS. Of zit ik nou helemaal onzin te vertellen over het broeden? met me grote verstand ervan *ug*

Annika

Citaat van: Nadine op maart 28, 2007, 20:46:57
Bevrucht of niet zonder broedhok broeden grasjes niet.. dus zal het eitje afkoelen.. [ kuikentje dood gaan ] En niet uitkomen ;) rose wijst op popjee toch..? volgens mij zijn mannetjes alleen blauw of blauw/paars maar niet rose:o en vrouwtjes bruin of wit/lichtrose..

PS. Of zit ik nou helemaal onzin te vertellen over het broeden? met me grote verstand ervan *ug*
zonder broedblok in principe niet, maar popjes die vaker een nestje hebben gehad zoals Meisie kunnen een uitzonder maken, net als Vledder bij ons

jonge popjes hebben een lila, lichtblauwe met licht rond de neusgaatjes, of roze met licht rond de neusgaatjes neusdop.
Jonge mannetjes een donkerpaarse of een egaal roze neusdop.
Pas later wordt de dop van de mannen in de meeste gevallen donker blauw en van popjes beige later bruin

karin v h

#13
Citaat van: Annika op maart 28, 2007, 20:52:32
Pas later wordt de dop van de mannen in de meeste gevallen donker blauw en van popjes beige later bruin

Wat versta jij onder 'later', is dat een half jaar of 1 jaar???

Dat eieren leggen is eigenlijk off-topic want ik ben gewoon nieuwsgierig of het nu een mannetje is of een vrouwtje met mannelijk-gedrag? ;)

Safrena

#14
Hey Karin

Ik bljf erbij dat je waarschijnlijk toch een mannetje hebt ;)
Parkietjes met zullke lichte veerkleurtjes worden de neusdoppen niet altijd mooi blauw.
Die hebben vaak een mooie roze/paarse neusdop  ;)[

Popjes hun neusdop is altijd veel lichter van kleur, bijna wit al dan niet met licht blauw en word op latere leeftijd altijd bruin

Citaat van: Nadine op maart 28, 2007, 20:46:57
Bevrucht of niet zonder broedhok broeden grasjes niet.. dus zal het eitje afkoelen.. [ kuikentje dood gaan ] En niet uitkomen ;) rose wijst op popjee toch..? volgens mij zijn mannetjes alleen blauw of blauw/paars maar niet rose:o en vrouwtjes bruin of wit/lichtrose..

PS. Of zit ik nou helemaal onzin te vertellen over het broeden? met me grote verstand ervan *ug*
@Nadine
hier klopt iets helemaal niet. ???
Geen broedblok=geen eitjes
Normaal broeden popjes nooit zonder broedblok. Maar er zijn altijd uitzonderingen
Er zijn popjes die wel eitjes gaan leggen, en gaan uit broeden zonder broedblok

Vele groetjes


Editt:
Kijk maar even op onderstaande link Karin  ;)
http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

roha

Hoi,

Ja, licht gekleurde mannelijke parkieten hebben een licht roze/paarse neusdop.
Moos is heel licht geel (met hier en daar licht blauwe vlekken) en hij heeft een mooie licht roze neusdop. Hij is 100% een man!


Annika

Citaat van: karin v h op maart 28, 2007, 21:02:53
Wat versta jij onder 'later', is dat een half jaar of 1 jaar???

het kan met een half jaar, met 8 maanden, sommigen pas met 1 jaar zoals bij Safrena's meisje laatst ;)

Maar inderdaad, het gedrag is wel frappant, dus het kan best zijn dat jij, zoals Safrena al zegt, zo'n kleurslag hebt die geen blauwe neusdop krijgt.

karin v h

Citaat van: Safrena op maart 28, 2007, 21:12:44
Editt:
Kijk maar even op onderstaande link Karin  ;)
http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Als ik het goed bekijk is het op de onderste rij de derde neusdop - dus ik vrees 100% man - dan komt het met zijn naam toch nog goed, ik vond Sammy altijd een mannetjes naam ;)
Bedankt voor al deze wijsheden, ik ben hier erg meegeholpen.
Groetjes karin

Annika

de foto die je hebt ingezet in het begin, is daar het lichte dan door de verlichting gekomen en heeft Sammy dat in het echt niet? foto's kunnen soms behoorlijk anders zijn dan het echt, dat maakt het lastig.
Maar als het inderdaad op de 3e neusdop van onder lijkt (handig plaatje trouwens) dan denk ik dat het gedrag dus wel te verklaren is  ;)

Josephine

even over het ''opstappen'' Rakker en Rico zijn allebij popjes. Maar omdat Rico héél graag bij Rakker wil zijn is ze soms íets te enthousiast en dan land ze zonder probleem op de rug van Rakker ;) Rakker pikt dit niet en zorgt dat Rico er meteen af gaat(dit komt waarschijnlijk door het gewicht verschil: Rakker(43gram) Rico(56gram) :P)

Groetjes Josephine