Coco aan de beurt

Gestart door Caradow, maart 27, 2007, 16:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Ik ben om 8 uur opgestaan, om de jongedame te bevrijden uit haar gevangenis...
De restanten van haar staart zijn er nog, daar heeft ze niet aangezeten. Ze lijkt blij te zijn dat ze weer terug is bij de rest..

Ik vind het vreselijk om haar zo weg te moeten stoppen, maar als ik van Hedwig de bevestiging krijg dat dit mogelijk een oplossing is, dan moet het maar.  Ze heeft echt 12 uur alleen gezeten, we zijn niet meer bij haar gaan kijken, ik heb alleen wel geregeld aan de deur staan luisteren maar ze was rustig.

Gisteravond nog even aan het brainstormen geweest en we vragen ons af of met mogelijk toch met hormonen te maken heeft. Ze is 3 jaar, het is voorjaar en misschien wil ze wel een nestje. Ze heeft geen blok ter beschikking en het is nou niet zo dat ze de heren echt aktie laat ondernemen, maar misschien... 

Het schijnt dat andere vogelsoorten soms plukken bij gebrek aan nestmateriaal... nu maken grasjes wel geen nest, maar toch... Als dit ene mogelijkheid zou zijn, moeten we overwegen om een blok op te hangen om te kijken wat ze doet. Het blok zou dan in haar oude kooi komen en als ze inderdaad aan de slag gaat (waarschijnlijk met Ukkie, dan zouden die 2 tijdelijk verhuizen naar de kooi terug... Het blok ophangen in de voliere lijkt minder geslaagd, omdat we dan ook met Moppie zitten. De kooi word gezien als domein van Coco, zo verdedigt ze die ook, dus wie weet...

In ieder geval heb ik het antwoordapparaat ingesproken van Hedwig, als het goed is belt ze mij vandaag terug...

Het is zoeken zoeken zoeken, maar wie weet komen we ineens tot een oorzaak of oplossing van Coco's gedrag...

Annika

eindelijk weer even bij kunnen lezen, maar zo te zien ben je nog niet bepaald verder. Allemaal ideeen maar geen definitieve oorzaak, echt ontzettend frustrerend.
Ik ben benieuwd naar wat je nog in de mail te horen krijgt. Ik hoop echt dat het snel beter gaat!

Groetjes Annika

ibi

heey

maar als ze zelf een nest zou willen maken ging het er toch niet zo overdreven hard aan toe  ???
ze doet zich zelf wel heel pijn hoor.

hopelijk kom je er achter wat het is  :)

Scotty - Keecko

Hoi ibi,

Ik weet niet of ze zichzelf zeer doet.
Ze vreet immers alleen aan de pennen en ze laat de huid met rust.

Caradow

Inderdaad Ilse, ze doet zichzelf geen pijn. Ze vreet alleen aan de pennen.

En ja, Coco vertoont extreem gedrag voor een grasparkietje. Je zou haast denken dat ze uit het verkeerde ei gekropen is en eigenlijk een kaketoe oid had moeten zijn. dat is wel het gedrag dat ze vertoont ;)

Caradow

Ik lees net even terug en nu had PF ook al geopperd of het geen broeds gedrag zou zijn...

parkietenfan

Hey Renate,

Waarschijnlijk had je zelf al de site van de Toren bekeken maar daar zie ik wel dat ze het bij plukkers over een spray hebben waar je de vogel mee in kan spuiten. Dit schijnt bitter te zijn, en wordt gebruikt als je geen kraagje kan toepassen bijvoorbeeld.
Misschien is het wel meer voor plukkers waarvan de huid ook kapot gaat maar mocht het maar door en doorgaan dan kan je misschien eens informeren. Ik heb geen idee of het troep is.......................

Caradow

OK, ik heb zojuist een telefoontje terug gehad van Hedwig...

Wat een vriendelijke vrouw is dat! Beetje druk, maar precies zoals iedereen zegt. Ze neemt de tijd, ze denkt mee...

Maar helaas, geen pasklare oplossing. (had ik ook niet verwacht)

Ik heb de hele situatie geschetst. Voeding en dergelijke doorgenomen..

Voedingstekorten zijn uitgesloten.
Meestal is er bij plukkende grasparkieten een lichamelijke oorzaak, zoals mijt.. Aangezien de veren al onderzocht zijn kunnen we dat dus ook uitsluiten.

Blijft gedrag over en dat is moeilijk.

De optie dat het met broeds zijn te maken heeft, is zeker een optie. Ze was hier echter terughoudend in omdat de belasting van het niet kunnen vliegen in combinatie met bereikbaarheid van het blok een probleem zou zijn, wat nog meer frustratie en stress, zowel als lichamelijke belasting zou geven. Toen ik echter aangaf dat Cooc dan apart zou gaan in de normale kooi, werd ze een stuk enthousiaster. Zeker het proberen waard...

Dus ik denk dat we maar eens heel goed moeten overleggen hier of we een blok op zullen hangen in de kooi.. De kooi is sowieso altijd al Coco's "domein" geweest. Coco is de baas in de kooi, zij zat daar tenslotte als eerste.

We gaan in overleg.. en ik laat het weten. Het HOEFT niet de oorzaak te zijn, maar de kans is wel reƫel.. En als iemand als Hedwig dan zegt dat het zeker het proberen waard is..

@ Nathalie: Ik ben zelf niet zo weg van dergelijke sprays, ook bij het poetsen zou het ze belemmeren. Daar komt bij dat ik zo weinig mogelijk wil rommelen met chemische rotzooi, zeker als ze de huid ongemoeid laat en het alleen de veren zijn.

Cropje

Wat ik me afvraag: stel je gebruikt die spray, moet je hem dan niet eeuwig blijven gebruiken? Het parkietje plukt niet meer omdat het een vieze smaak geeft, niet omdat ze de neiging niet heeft. Dus zodra je stopt met de spray, begint het plukken weer, lijkt me? En eeuwig met zo'n spray aan de gang lijkt me niet de meest prettige oplossing, voor zowel vogel als baasje niet. Beter de oorzaak bestrijden dan de symptomen...

Kun je het blok in plaats van ophangen, niet ergens laag bevestigen, zodat je zeker weet dat ze erbij kan? Of moet een blok echt per se hoog hangen? Daar heb ik niet zoveel verstand van eerlijk gezegd. Maar als ze apart in haar kooi zit, kan ze er ook gewoon naartoe klimmen toch? Dat hoeft verder geen problemen en stress op te leveren of wel?

Ik hoop voor jullie dat het broeds zijn de reden blijkt te zijn, en dat het met het blok helemaal goed komt. Succes in ieder geval!

Caradow

Citaat van: Cropje op april 06, 2007, 10:43:17
Wat ik me afvraag: stel je gebruikt die spray, moet je hem dan niet eeuwig blijven gebruiken? Het parkietje plukt niet meer omdat het een vieze smaak geeft, niet omdat ze de neiging niet heeft. Dus zodra je stopt met de spray, begint het plukken weer, lijkt me? En eeuwig met zo'n spray aan de gang lijkt me niet de meest prettige oplossing, voor zowel vogel als baasje niet. Beter de oorzaak bestrijden dan de symptomen...

Kun je het blok in plaats van ophangen, niet ergens laag bevestigen, zodat je zeker weet dat ze erbij kan? Of moet een blok echt per se hoog hangen? Daar heb ik niet zoveel verstand van eerlijk gezegd. Maar als ze apart in haar kooi zit, kan ze er ook gewoon naartoe klimmen toch? Dat hoeft verder geen problemen en stress op te leveren of wel?

Ik hoop voor jullie dat het broeds zijn de reden blijkt te zijn, en dat het met het blok helemaal goed komt. Succes in ieder geval!

Als we besluiten inderdaad het blok te proberen gaat deze in de gewone kooi. Daar hoeft ze niet te vliegen en kan alles klimmend en springend gedaan worden. Coco zal dan als ze inderdaad gaat broeden apart met paps (zal Ukkie wel worden) de kooi in.

Nog een reden om geen blok in de voliere te hangen is Moppie. Ten eerste is Moppie nog te jong, ten tweede mag Moppie geen nestje omdat ze daar waarschijnlijk te zwak voor zou zijn.

ik zal moeten zoeken naar een blok dat ik aan de buitenkant van het baddeurtje op kan hangen, lijkt mij het handigst...  Maar eerst even over hebben of we het wel of niet gaan doen... het is natuurlijk niet zomaar iets dat je gaat doen en in principe zou ik geen nestje willen. Maar als het voor Coco beter is, moet ik mij eigen gevoel maar even opzij zetten.

Mars

Fijn dat je Hedwig hebt bereikt en ook haar mening hebt gehoord.

Tja, misschien moet je kijken hoe het gaat met een blok. Het zou fijn zijn als je daarmee toch een oplossing zou vinden.
En stel nu dat het bijten echt een andere oorzaak heeft (stress), dan zou het heel logisch kunnen zijn dat ze het blok totaal negeert, want dan heb je zelfs als grasparkietje vast geen zin in voortplanting.

Als jullie het als optie zien, dan zou ik het zeker uit willen proberen. Over aanvliegen ed maak ik me minder zorgen: parkieten zijn echte klauteraars en als ze zich niet anders kunnen redden dan maken ze daar wel gebruik van. Eventueel kun je natuurlijk met een vernieuwde kooi-inrichting het blok extra toegankelijk maken.

Heel veel sterkte met het maken van dit besluit. We horen graag wat de uitkomst zal zijn.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Even een updeetje ;)

Ik heb even het dierenwarenhuis gebeld en mijn bestelde blok komt vrijdag met de post hier... Tenzij de TNT roet in het eten gooit...

Eind van de middag stond er weer een staartpen omhoog, deze is gelijk bijgeknipt...

En we hebben ook daarnet ontdekt dat Coco een wat harde landing op het laminaat heeft gehad.. ze is het uiterste puntje van de snavel kwijt... Voordeel: ze kan de veren nu niet zo makkelijk vervreten en ze bijt niet zo hard..  Dus misschien een geluk bij ene ongeluk... dat puntje groeit tenslotte wel weer aan... voor het krakeln van de pellets zal het geen problemen geven en lijkt het wel alsof het meer moeite kost, dan verpulveren we gewoon een deel...

Tot zover de updeet ;)

Mars

Ow, vervelend dat ze een harde landing heeft gemaakt, ze heeft natuurlijk erg weinig vleugel over...

Het zal met eten vast wel goed komen, misschien kan ze de restjes van de anderen op eten? Maar ze red zich vast wel, tenminste als de punt niet al te groot is. En volgens mij kraken ze niet eens met de punt, toch?

Sterkte er mee en bedankt voor de update,

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Scotty - Keecko

Wat vervelend zeg! :(

En nu... hoe gaat het nu met Coco?
Is het blok vandaag aangekomen?

Caradow

Het blok is binnen en hangt aan de kooi. Coco en Ukkie zijn samen verhuist en slapen nu in de kooi 's nachts. Coco maakt het allemaal niet zo uit en ziet de kooi sowieso nog altijd als haar domein. Voor Ukkie is het iets meer wennen, hoewel hij ook in de kooi heeft gewoond. Ze zijn nu even los, maar vanmiddag zijn we weg en kunnen ze dus ook weer wat uurtjes wennen.

De komende dagen zal het allemaal nog onwennig zijn voor alle 4.. Ook voor Binkie en Moppie die in de voliere blijven, maar dat loopt wel los. nu afwachten of Coco interesse krijgt in het blok en ik denk dat als dat gebeurt, dat het dan allemaal verder vanzelf gaat. Ik vermoed dat zodra Coco laat merken dat ze wil, dat Ukkie dan niet bij haar weg te slaan is ;)


roha

Hoi Hoi,

Nou wat een veranderingen voor ze zeg! Das even wennen. Wel grappig dat ze hun vorige huis eigenlijk nooit vergeten, he!
Maar laten we hopen dat het broeden een positief effect heeft op Coco!
Succes en veel plezier ermee!!

Groetjes Hanneke

Caradow

Ik hoop dat Coco inderdaad interesse toont en dat wanneer ze gaat leggen, dat het allemaal goed gaat. Ik heb ooit besloten (of wij hebben besloten, dat doe je niet alleen ;)) dat we niet zouden gaan kweken. Zeker niet nadat Binkie en Moppie er bij zijn gekomen. Want eigenlijk is 4 echt wel genoeg. En ja, ALS er kleintjes komen weet ik niet of wij daar afstand van kunnen doen... (manlief is net zo bevattelijk voor het virus)

Ook vind ik het best eng, ook al weet ik dat het op zich allemaal best goed zal gaan en als dat niet zo zou zijn dat ik ook wel de mogelijkheden en de middelen heb om daar mee om te gaan, maar toch...

en nu het blok er hangt is het ook gewoon spannend.. doen ze het wel of doen ze het niet, want uiteindelijk is Coco daar ook nog iemand voor nodig ;)

Maar we zien wel wat er gebeurt... IK ben er klaar voor (denk ik) nu Coco en Ukkie nog ...




Annika

jee wat een spannende tijd is het nu bij jullie. Ten eerste natuurlijk of dit de oorzaak zal zijn en zo opgelost kan worden, ten tweede omdat er hoogstwaarschijnlijk (hopelijk) dus jonkies zullen komen.
Ik hoop dat Coco interesse krijgt en dat het bij jou dan net zo gaat als hier, dat Ukkie interesse krijgt in Coco.

Groetjes Annika

Caradow

Vorderingen rondom Coco's hormonen zijn te volgen op mijn weblog.
Coco heeft vandaag ene aantal keren IN het blok gezeten, op verkenning, verder gebeurt er nog niks, behalve wat verenpikken... zucht...

Annika

het zal even duren voor er wat gebeurd, als er wat gaat gebeuren natuurlijk. Vooral omdat het haar eerste keer is moet je denk ik even wat meer geduld hebben, al is dat in het geval van Coco natuurlijk erg moeilijk en vervelend.