Coco aan de beurt

Gestart door Caradow, maart 27, 2007, 16:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Citaat van: Caradow op maart 30, 2007, 16:32:44
We beginnen een vermoeden te krijgen wat mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn, maar ik hoop echt dat dit vermoeden niet juist blijkt te zijn en dat als dit het wel is dat het dan tijdelijk is...

Moppie is toch pas 7 maanden oud? Ik begreep dat Coco 2 jaar geleden ook al veren geplukt heeft?


Caradow

Citaat van: Parkieten-Freak op maart 30, 2007, 21:40:08
Moppie is toch pas 7 maanden oud? Ik begreep dat Coco 2 jaar geleden ook al veren geplukt heeft?


klopt,

Mijn theorie is als volgt:
2 jaar geleden heeft coco haar pennen vervreten, omdat de follikels waar de pennen uitgroeien niet voldoende herstled waren toen ze dat ongelukje had waardoor ze gewiekt moest worden. dat was toen ook de redenering van de vogelarts. De nieuwe pennen irriteerden (gaven stress) en toen heeft ze de pennen weer vernield.

Nu is het Moppie die de irritatie levert. (=stress). Coco heeft 2 jaar geleden geleerd om om te gaan met stress door haar pennen ze vervreten. Ze gaat nu op diezelfde manier met stress om, hoewel er een andere oorzaak is voor de stress.

Het is dus niet zozeer de oorzaak van de stress die een rol speelt, maar hoe zij "geleerd" heeft om met stress om te gaan...

Sinds de schemer is ingezet vanavond, zitten de dames wel weer snavel aan snavel te dutten... Hopelijk zit ik er dus wel degelijk naast.. maar het blijft in ieder geval flink observeren vanuit de ooghoeken dit weekend...


karin v h

#42
Ja, misschien is het al eens gezegd. Is het niet een bepaald tekort wat parkieten hebben als ze zich zelf beginnen te plukken. Of is het een vorm van verveling (wat ik niet denk).
Stress is natuurlijk een hele rotte ziekte bij parkieten en dat kan heel/heel lang duren voordat dat tot rust gaat komen (als het al komt!).

Ja, je durft het haast niet aan maar er worden wel vaker homeopatische middelen gegeven aan parkieten, zou je zo'n parkietje dan niet een druppeltje (desnoods aangelegd) met een homeopatisch middel tegen stress kunnen geven.
Zo heb je bijv. Kamille thee is rustgevend. Op deze manier is er toch wel iets te vinden om uit te proberen.
Of durf je dat niet?
Veel sterkte Marcia met je parkietjes.
Groetjes karin

N.b. ik vrees dat ik op dit laatste stukje nogal wat kritiek zal krijgen maar soms wil het wel eens helpen en als je het in een hele lage dosering doet twijfel ik of het kwaad kan. Maar ik zie de kritiek wel tegemoet.


Caradow

Citaat van: karin v h op maart 30, 2007, 23:20:50
Veel sterkte Marcia met je parkietjes.

Het topic over Marcia dr ziekenboeg staat ergens anders... ;)

Kritiek zal je niet krijgen op jou stukje, niet van mij althans ;)
Mijn VA heeft al eerder aangegeven dat zonnatura thee af en toe best gegeven mag worden, Dit heeft zij mij al aangeraden toen ik de laatste keer met Moppie geweest ben. Ik heb dat toen niet gelijk aangepakt, omdat ik de eerste periode mij alleen op het aanzuren wilde richten. Ik wacht alleen nog wel met het geven van thee, omdat ik eerst wil weten wat het advies van mij VA word.
Ik weet trouwens dat sommige kromsnavels zelfs BACH bloesem therapie voorgeschreven krijgen en aangezien ik dit zelf in het verleden ook gebruikt heb, sta ik hier ook zeker voor open. Maar 1 ding tegelijk.

Dit weekend is observatie. Door mijn nachtdiensten afgelopen week waren de dagen eigenlijk te kort om echt goed te observeren dus daar moet ik dit weekend voor gebruiken. Maandag naar de VA en dan gaan we weer verder kijken. Het blijft gewoon heel moeilijk, ze kan niet zeggen wat er aan scheelt en waardoor het door komt.

Tekorten zijn op zich onwaarschijnlijk, tenzij er een medische grondslag achter zou liggen, zoals bijv leverfalen e.d. Ik heb al een reactie elders gekregen waar geopperd werd dat Moppie inderdaad het probleem zou zijn, maar dat Moppie agressie zou vertonen door een gebrek aan vit a. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door orgaanfalen wat op zich geen onwaarschijnlijke optie is gezien Moppie haar toestand. Het gaat dan wel heel goed met haar nu, maar ze is en blijft een vogeltje met een zwakke gezondheid.

Maar in ieder geval word de lijst met ideeën steeds langer en dat is alleen maar prettig omdat je dan in ieder geval al veel opties kunt ventileren samen met de VA.

kekavo

Heel veel succes morgen bij de VA. Ik hoop dat hij een andere oorzaak vind, dan Moppie die stress veroorzaakt.
inderdaad, Bach Bloesem Rescue Remedie, zou in dat geval ook kunnen helpen. Wordt inderdaad wel meer aan dieren gegeven.

Caradow

Ok, daar komt ie dan...

Vanmiddag dus bij de vogelarts geweest. Coco sprong van de behandeltafel gelijk op de arm van de arts en kroop in haar nek.... nou, dat doet goed, want Coco is niet zo'n allemansvriendinnetje... ook niet als ze gewiekt is..

Toen de arts Coco uit haar nek plukte concludeerde de ze dat Coco een erg scherpe snavel heeft (AUW!) en gemeen kan bijten ;)

Maar ter zake... Coco ziet er heel erg goed uit, qua verenpak.. ook de rest mag er wezen, een mooie gezonde vogel. Alleen die vleugels he.. Bij inspectie dacht de arts mogelijk wat schimmelsporen te zien en daarvoor zijn er weer wat monsters onder de microscoop gegaan en kon ik zojuist bellen voor de uitslag. Als er schimmels hadden gezeten hadden de veren op kweek gemoeten, maar dit is dus niet het geval.

Wel viel het op dat de veren niet lekker uit de schachten komen. Waarschijnlijk is dat de oorzaak van de irritatie en bijt ze ze stuk. Coco wekte niet de indruk dat het mogelijk door Moppie zou komen of andere stressfactoren. Het is niet ondenkbaar dat dit toch nog naweeën zijn van 2 jaar geleden. Het kan gerust enkele jaren goed gaan en dan toch weer fout. Het meest opvallende is ook dat ze alleen de vleugels pakt. Geen enkele andere plek plukt ze aan, alleen onder de vleugels.

Het kan wel een half jaar duren voor het weer goed is. Tekorten in de voeding sluit ze uit, gezien het dieet dat Coco krijgt en hoe ze er verder uitziet..

Dus.. veel zon, dagelijks een bad en voor het slapen gaan moeten we haar onder handen nemen en de irriterende uiteinden van de veren die ze te pakken heeft gehad voorzichtog bijknippen. En natuurlijk hopen dat het snel overgaat...

Aan de ene kant zijn we dus geen steek verder..
Medisch is ze in principe goedgekeurd, hoewel de veren verdacht zijn (dat ze niet lekker doorkomen).
Stress lijkt in de zin van een veranderde situatie of de dominantie van Moppie onwaarschijnlijk. Ook omdat het zich tot de vleugels beperkt. Hopenlijk houd het gevreet op korte termijn op en kunnen de veren gaan herstellen, hoewel het waarschijnlijk al met al wel even duurt voor alles weer goed is.

Mars

Tja, goed nieuws en slecht nieuws: er is geen echte oorzaak aan te wijzen. Vervelend dat het waarschijnlijk irritatie is, laten we hopen dat het allemaal weer wat lekkerder gaat binnenkort. Maar het blijft gewoon afwachten.

Als ze nergens anders plukt/bijt, dan is de conclusie inderdaad dat het geen echte plukker is. We hopen hier met je mee dat Coco zich snel wat fijner gaat voelen en lekker iets anders gaat slopen.

groetjes en sterkte,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Scotty - Keecko

Je bent misschien niet veel verder gekomen, maar Coco is wel helemaal gezond verklaard. Haar voeding is goed (dat wist je ook wel) en ze is geen echte plukker.

Ik hoop dat Coco de veren nu met rust laat, dat ze snel weer mooi aan zullen groeien en dat dit voorlopig niet meer voorkomt (het liefst natuurlijk nooit meer!)

Sterkte voor Coco!

Groetjes, Ilse

karin v h

Hallo Marcia,
Ja veel kan ik hier ook niet meer aan toevoegen. Het is fijn dat Coco - lichamelijk gezond is verklaard en laten we hopen dat het vleugel knagen gaat ophouden (misschien lijkt het wel op nagelbijten bij mensen ;))
Sterkte met Coco.
Groetjes karin

Caradow

Citaat van: karin v h op april 02, 2007, 19:35:46
Hallo Marcia,

Hey Karin,
Mag ik me even voorstellen (alweer)

Renate is de naam ;)

Caradow

Dit gaan jullie niet geloven....


Ik stond net een kwartiertje in de keuken en ik kom terug in de woonkamer en wat zie ik..

Aan de vleugels valt waarschijnlijk niets meer te vervreten... Ze is het afgelopen half uur aan haar staart begonnen.....
Schade tot nu toe: 2 staartpennen..
Ik vrees dat er meer zullen volgen. Ik heb gelijk de VA gebeld. Kraagje is geen oplossing, niet zolang ze de huid ongemoeid laat en ze geen wonden heeft. Kraagje zal eerder het gedrag versterken. (we mogen er vanuit gaan dat het gedrag is, aangezien ze lichamelijk gezond verklaart is)

We gaan proberen om haar hier drastisch uit te trekken. 12 uur rust.. dus 's avonds om  8 uur naar bed en om 8 uur 's morgens weer op. Dat betekend gescheiden van de rest, absolute rust. Elke dag douchen en naar buiten. Wat de oorzaak is, we wete het niet, voor zover we hebben kunnen nagaan is er in de omgeving eigenlijk niets veranderd, ze zijn niet aan het heien in de buurt, dat soort dingen gaat ook niet op. ...

Ik ben zoo boos... op Coco omdat ze zichzelf verminkt, op mezelf omdat ik geen oorzaak weet en het niet weet te voorkomen, op de VA omdat ze mij geen pasklare oplossing kan bieden... >:(

(ik denk dat dit draadje inmiddels beter op zijn plaats is in gedrag...)

karin v h

Het is te gek voor woorden.
Het lijkt wel of hij zich verveelt en daardoor zichzelf gaat zitten verminken.
Hier zijn geen woorden voor (bij mensen zouden we ze naar de psychiater sturen) maar wat moet je met parkieten?
Denk je dat het wat helpt als hij verplicht gaat slapen van 20.00 - 08.00 uur?
Kun je hem niet iets geven wat hij kapot kan maken of waar hij uren meebezig kan zijn?
Sterkte met Coco.
Groetjes karin

Scotty - Keecko

 :o

Ohh nee... :(

Ik had zo gehoopt dat ze gestopt was en nu dit...
Zo vervelend dat de oorzaak nog niet gevonden is...

Je moet niet boos zijn op jezelf... Je hebt er toch al van alles aan gedaan? Je bent met haar naar de DA geweest om haar veertjes mooi bij te laten knippen, je hebt haar lichamelijk helemaal laten onderzoeken door de VA. Je hebt op fora nagevraagd wat je moet doen en of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn. Je doet haar iedere dag in bad en in de zon, je geeft haar goede voeding en je probeert de oorzaak te vinden, enz.

Echt... je doet er van alles aan!
Ik hoop dat haar nieuwe leefstijl helpt en dat het nu echt gaat stoppen...

Heel veel sterkte met Coco...
Coco, stop alsjeblieft met knagen... :(

Liefs, Ilse

Chicowen

Ow jee...  :'(
We hadden zo met je mee gehoopt dat coco niet verder ging knagen.  :(
En het ligt absoluut niet aan jou hoor!! Je doet er echt alles aan!

Sterkte.

Liefs Marjolein
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Citaat van: karin v h op april 05, 2007, 18:24:08
Denk je dat het wat helpt als hij verplicht gaat slapen van 20.00 - 08.00 uur?
Kun je hem niet iets geven wat hij kapot kan maken of waar hij uren meebezig kan zijn?

Ik hoop dat het gaat helpen... Maar het is wel een manier die meer gebruikt word bij kromsnavels en waar successen mee geboekt worden. De grijze roodstaart van de VA zelf slaapt ook in een aparte ruimte in een eigen box. Het gaat me aan het hart ja, maar als ze zo doorgaat kan ze niks meer...

Verveling is het niet Karin... ze hebben hier knaag en speel materiaal in overvloed, daarnaast hebben ze elkaar.  Ze speelt ook gewoon met Ukkie en Binkie. Het is ook niet zo dat ze niet lekker in haar vel zit... ze zit gewoon heerlijk op 1 poot te slapen... Asl ze bezig is met slopen, maakt het haar ook niet uit of je er nu bij gaat staan praten afleiden of wat ook, op zo'n moment is ze daar mee bezig en is dat alles wat telt.



karin v h

Ik druk het niet helemaal goed uit, ik bedoel geen verveling maar soms moet je ze met iets anders bezig laten zijn als afleiding.
Maar ja, jij bent zo ervaren dat je precies weet wat je doet ;)

Mars

joh... wat vervelend. Ik kan je boosheid begrijpen, je wilt zo graag, maar je kunt niets doen! Misschien helpt het inderdaad om Coco uit haar omgeving te halen of een patroon te veranderen (eerder slapen). Laten we het hopen, de vleugeltjes zijn hier gekruisd en andersom zijn moppermails uit frustratie ook welkom hoor!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Morgen ga ik dr van der Horst bellen. zij heeft veel ervaring met plukkers ed.. misschien kan zij me nog verder helpen...

parkietenfan

Hoi Renate,

Wat een toestand zeg... Inderdaad Hedwig van den Horst is ook een goede! Heb ik ook nogal eens dingen nagevraagd dus misschien heeft ze nog wat tips voor je.
Het blijft wel tobben zo. Maar inderdaad, ik heb ook vaak gelezen dat een lange nachtrust sowieso erg goed is en kan helpen bij gedragsproblemen (wat dit misschien toch wel kan zijn).
Maar ik kan je frustatie goed begrijpen................

ibi

heey  caradow

zit coco nu nog steeds te plukken  ???
of heeft dat nachtje rust wel geholpen.

doet ze al normale dingen spelen eten drinken??
hopelijk krijg je van der horst snel te pakken

houd ons op de hoogte  ;)


groetjes