Pietje's neusdop drijgt dicht te groeien HELP

Gestart door Wendy, april 03, 2007, 16:57:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy

Pietje's neusdop is rood en dreigt dicht te groeien :o
Pietje (man) is bijna 5 jaar oud.
Een half jaar geleden is hij in mijn huis tegen een deur met een glazen ruit gevlogen. Dat ging met een behoorlijke snelheid.
Toen het net gebeurt was kwam er een klein druppeltje bloed uit zijn linker neusgat. Dat was snel weer gestopt.
Sinds die tijd werd zijn neusdop aan beide kanten donker rood. Dit was enkele weken later opeens langzaam weggetrokken.
Nog geen 3 weken later was het weer rood, zonder dat er iets noemenswaardig gebeurt was.
Het is nog knalrood en zijn neusdop wordt steeds dikker aan de linker kant. Nu dreigt zijn linker neusdop zelfs dicht te groeien. Hij lijkt er (nog) geen last van te hebben.
Ik heb geen idee wat het is en of het nog steeds van zijn onfortuinlijke vlucht was van een half jaar geleden.
Wel weet ik dat hij een nepparkietje heeft in zijn kooi (van gips) en dat hij daar regelmatig behoorlijk hard kopstoten (of beter gezegd neusstoten) tegen geeft. Ik heb het nepparkietje er al eens uitgehaald, maar toen was Piet helemaal niet blij.
Ik heb nu geen foto bij de hand van hoe zijn neusdoperuit ziet.
Het is na die botsing met de ruit nooit meer gaan bloeden.
Ik heb op dit forum allerlei stukjes gelezen over problemen aan de neusdop maar geen van die verhalen sluit aan bij wat Pietje heeft.
Het is in elk geval geen schurftmijt.
Maar wat het wel is??
Moet ik hiermee naar de dierenarts?
Of weten jullie iets?

Groetjes Wendy
Ook namens Pietje

Sonja

Hoi Wendy,

Oei, dit klinkt helemaal niet goed..... :(

Ik kan je maar 1 advies geven:
Niet meer wachten, maar meteen naar de dierenarts met Pietje!

Laat je nog weten hoe het was?

Groetjes, Sonja.

Caradow

Het kan best zijn dat er toch een onderhuidse bloeding of ontsteking zit die niet weggaat. Neem het zekere voor het onzekere en ga even langs bij een vogelarts.

Kiwi en Weepeetje

Ik zou inderdaad maar even naar een D.A of V.A gaan je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Misschien zit er inderdaad wel een ontsteking zoals Caradow zegt.

Succes ermee!

Groetjes,
Sabrina

Cropje

Het klinkt inderdaad alsof het dat slijmvlies onder zijn neusdop is, die bloedt. Waarom dit de eerste keer is weggetrokken kan ik niet bedenken. Waarschijnlijk heeft hij zich gestoten, misschien wel tegen het gipse parkietje zoals jij al zegt. Omdat het vlies al een zwakke plek was, kan dat ineens een hevigere reactie geven dan normaal. Nu is het heel erg oppassen geblazen. Als hij in een keer zo rood kan worden, stel je voor wat er gebeurt als hij zich nog een keer flink stoot, dan kunnen zijn neusgaatjes verstopt raken zoals je al schrijft, met alle gevolgen van dien. En dan kun je ze niet even 'openprikken' ofzo. Dit is veel te gevaarlijk en het neusslijmvlies is hier veel te gevoelig voor!
Zo snel mogelijk naar de dierenarts (vogelarts) dus! Wacht niet af tot het erger wordt!

Wendy

Dank jullie voor de snelle reacties allemaal.
Ik ga zeker met Pietje naar de dierenarts.
Ik laat jullie zeker weten hoe het is afgelopen.

Groetjes Wendy (en Pietje)

Cropje

Succes bij de dierenarts Wendy en Pietje! Heel verstandig!
We horen wel van je hoe het gegaan is!

Wendy

Ik ga morgenavond met Pietje naar de dierenarts.
Het bleek een schilfertje te zijn wat half over Pietje's neusdop heen zat. Dat is er gisteren afgevallen. En nu is zijn neusgat weer vrij. Maar ga er toch even naar laten kijken vanwegen het knalrode.
Jullie horen nog van ons!

Groetjes Wendy

Wendy

Hallo,

Vandaag met Pietje naar de dierenarts hier in Spijkenisse geweest.
Die heeft hem onder luid protest van Pietje zelf onderzocht.
Ze had die verkleuring (donkerrood) nog nooit bij een grasparkiet gezien. Hadden wij weer! ???
Na wat kijken en voelen dacht ze aan 2 dingen:
* een verandering van de hormonen, maar daar voldeed het ook niet helemaal aan, want het duidelijk rood in plaats van bruin.
* bloedstollingsstoornis.

Wat het precies is weet ik dus nog niet.
Ik heb van haar de website van vogelarts Dr. Palgi uit Den Haag gekregen. Ik heb hem een mail gestuurd, met het verhaal over Pietje.
Zelf denk ik eerder dat het iets met zijn bloed is.

Als ik antwoord heb van Dr. Palgi horen jullie het!

Groetjes Wendy (en Pietje)

Cropje

Wat vervelend dat de dierenarts het ook niet (zeker) wist! Ben benieuwd wat Plagi ervan zegt.

Hoe gaat het met Pietje verder? Nog steeds lekker zichzelf? Beetje van de schrik van de reis en het doktersbezoek bekomen?

hannah

Heej Wendy
ben benieuwd of dr Plagi meer weet. sterkte ermee en beterschap voor Pietje
lastig hè, als ze niet weten wat het is
groetjes Hannah+parkietjes

Wendy

Pietje is eerst een uur of wat heel boos op me geweest.
Maar 's avonds had hij alweer volop praatjes en was er niks meer aan de hand.
Hij was er dus al snel weer overheen ;)

Groetjes Wendy

Trippy

Dat is goed nieuws...

Wel vervelend dat je niet weet wat het is.
Spannend !

Nou maar hopen dat het niks ernstigs is !

Groetjes en veel Succes ; Ursula

dkm

hey, ja inderdaad , hopelijk weet die plagi meer  :-\
Citeer
Citaat van: Trippy op april 06, 2007, 13:57:15
Wel vervelend dat je niet weet wat het is.
Spannend !
nu maar afwachten.....  ???