kannibalisme

Gestart door luis, maart 22, 2007, 21:23:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

luis


zoals ik al in een ander topic schreef, heeft een koppeltje parkietjes van me sinds vorige week jonkies.
Helaas was het derde jong wel uitgekomen (19 maart) maar deze lag 21 maart dood in het nestje.
Toen ik gister keek was moeder nog bezig het jong te beschermen toen ik in het nestje keek.

alleen vanmiddag lag dat zelfde dode jonkie in 3 stukken in het nestje...
wanneer, waarom en wie het gedaan heeft weet ik niet, maar gebeurt dit vaker bij parkietjes?

mvg Luis

Safrena

Hey Luis

Je mag nooit een dood kleintje laten liggen in het broedblok
Je moet dat er onmiddelijk uit halen, hoe erg mams het ook beschermd

Wie het gedaan heeft??? tja mams of paps dat kan niet meteen verteld worden.
Het is best mogelijk dat het mams was, omdat ze het kleintje eten wilde geven, maar dat niet kon. Maar het kan evengoed een heel andere reden geweest zijn. Het is dus moeilijk te zeggen

Vele groetjes

luis

ik wil het er ook wel uithalen en dat heb ik ook al geprobeerd maar de moeder heeft mijn handen al flink te pakken gehad...
en met een pincet lukt het ook niet

ik kan alleen via de bovenkant het broedblok inkomen en moeders maakt zich dan zo breed dat je bijna niet ziet of er uberhaubt jonkies zijn. maar ik zal morgen het eens op een andere manier proberen...
suggesties zijn welkom

mvg luis

karin v h

Hallo Luis,
De moeder is toch wel eens even uit het broedblok om te eten of te vliegen?

Ik mocht soms ook niet in het broedblok om het schoon te maken en dan schoof ik als Sara er even uit was een stukje karton voor het gaatje en dan kon ik er gauw even in en dan haalde ik het weer weg.
Is dat geen optie als ze jou aanvliegt? ;)
Groetjes karin

luis

#4
ook dat kan niet. ze is soms uit het broedblok, maar zodra je naar de kooi toe loopt, zit ze er alweer in, ze is erg alert.  op het moment dat de jongen wat groter zijn, blijft ze wel vaker uit het nest, maar dan zal het dode jonkie wel begraven liggen onder de uitwerpselen van de andere jonkies...

mvg luis

na een paar keer bijten had ik mijn hand er uit gehaald. ik zal proberen haar van het nestje af te halen maar ik denk dat dat niet gaat lukken...
dat met het kartonnetje is op zich wel goed, maar ze is zo alert. ik moet haar echt van het nestje afpakken wil ik er fatsoenlijk bij kunnen.

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Scotty - Keecko

Hoi luis,

Het is wel belangrijk dat je zo snel mogelijk het dode jonkie weghaalt, anders heb je kans dat er ziekte uitbreekt...
Zelf heb ik vroeger een parkietje gekocht en die zat ook bij een dood broertje/zusje in het nestje :'( Wat bleek... waarschijnlijk was dat parkietje ook ziek geworden, want binnen 5 dagen was ze al overleden :'(

Dus, in het belang van de andere jonkies, zo snel mogelijk het dode jonkie weghalen.
Misschien kan iemand moeder lokken met wat trosgierst of groenvoer of een leuk speeltje, zodat iemand anders het dode jonkie kan verwijderen en het broedblokje een beetje schoon kan maken.

Ik wil je ook nog sterkte wensen, met het verlies van het jonkie :(

Groetjes, Ilse

luis

dank je..

nou vanmorgen is er weer een nieuw jong geboren, mama krijg ik er met geen mogelijkheid af, ik moet haar dan echt oppakken en uit het nest zetten. ik kon vanmogen trouwens weinig meer zien van het jonkie, ook omdat er al aardig gepoept wordt door de kleintjes. Kan ik alle jongen dan vastpakken en tijdelijk in een handdoek doen? er liggen ook nog 2 eitjes, kunnen die er dan ook uit? En is het wel goed als ik moeder er uitpak? want dan haal ik alle troep uit het nestblok.

mvg Luis

karin v h

Als je de moeder er inderdaad uit kunt pakken dan kun je het broedblok gauw schoonmaken, zet alles klaar zodat je niets hoeft te pakken of te zoeken.
Ik heb op advies een schaal gepakt en een klein handdoek in de droogtrommel gedaan zodat hij lekker warm is. Je legt de eitjes even in een schaaltje, kijk uit voor breken, pakt de kleintjes op en zet ze in een schaaltje met de warme handdoek erin en leg de puntjes over de kleintjes heen, wel zo dat er een klein openingetje blijft (ivm ademen).
Zet gauw de stofzuiger in het broedblok (of iets anders) en hou een mesje bij de hand om de poepjes even van de bodem af te krabben. Eitjes terug en kleintjes erbij en vervolgens de moeder weer in de kooi.
Dit is mijn advies, wij horen wel hoe het afloopt. ;)
Succes en groetjes karin

FrankvdBee

de moeder wil het zelf er ook nog wel eens uitgooien hoor dat heeft ze bij mij ook wel is gedaan en wat betreft het nestblok schoon maken is eigenlijk niet nodig want als er teveel poep in komt te liggen dan gaat ze het zelf schoonmaken (sommige parkieten dan heh ;))

groette frank

luis

ik heb een gedeelte van het jong gevonden... de rest was verschrompeld dacht ik zo.
maar dit popje maakt niet schoon, slechte eigenschap van haar

mvg Luis

Annika

het komt vaker voor dat popjes hun blok niet goed schoonhouden, of kunnen houden. De optie die Karin opperde lijkt me het verstandigst.
Zelf doe ik de jongen altijd even in het lege badje met washandje erin, gooi de inhoud van het blok in een van de containers, maar inderdaad, stofzuigen is wel zo makkelijk (goeie tip voor de volgende keer)

karin v h

Hallo Luis,
Bij mij maakten de 2 vrouwtjes hun broedblok ook niet schoon. :o
Ik heb mijzelf aangewend om iedere 3 dagen even de stofzuiger erin te zetten omdat het ook gaat stinken en niet hygienisch is als de moeder helemaal niets doen. Maar hier zal iedereen wel een eigen mening over hebben. ;)

Heb je de moeder nu uit het broedblok kunnen krijgen (ik ben benieuwd hoe?).
Groetjes karin

P.s. @Annika, ik zag dat wij tegelijk bezig waren maar als je eerst even gauw met een mesje de poepjes eraf krabt en dan het smalle stuk van de stofzuiger erin zet is het zo schoon en inderdaad in een badje zetten kan ook. ;)

luis


Ik heb de moeder niet uit het nestje gekregen, ze schreeuwde behoorlijk en heeft een paar keer flink in mijn hand gehapt. Ze is erg beschermend tegenover haar jonkies (dat is wel mooi te zien, maar au!  ;))
dus vond ik het best zielig om haar zo weg te halen...
ze is sinds vandaag denk ik vaker uit het nest om te eten en drinken, morgenmiddag ga ik het nestje schoonmaken en stofzuigen. Kan ik de jongen gewoon zo oppakken?

bij een vorig nestje van dit koppeltje had ik het nestje ook wel eens schoongemaakt maar toen waren de jongen al wat ouder... ik weet niet of dat wat uitmaakt?

mvg Luis



Belleo

Is het dode jonkie er nu wel uit aangezien je schrijft dat er een 'deel' wel uit is?
Zo niet zou ik niet nog langer wachten (heb geen ervaring met broeden) maar lijkt me niet erg schhon en gezond om het jonkie erin te laten liggen, gaat toch een keer 'rotten' lijkt me?

luis

toen ik vandaag keek, was het vrouwtje bezig het nest schoon te maken, dit deed ze eerder nooit. het laatste eitje was vanmorgen open gegaan. Ik heb met een lepeltje wat troep eruit gehaald, en laat mama ook wel schoonmaken, maar ik voer toch elke dag nestcontrole uit, en kon het andere gedeelte van je dooie jong niet meer vinden...

misschien dat ik die morgen tegenkom...

mvg Luis