een super idee !!!

Gestart door dkm, maart 23, 2007, 14:15:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dkm

 ;Dhey,

ik heb een tip voor mensen die een bang parkietje tam willen maken:
stap 1: doe de lampen uit in de kamer waar de parkieten (of parkietje) staan (wel zo licht dat ze nog iets kunnen zien) en laat de parkieten moe worden of slapen.

stap 2: 2 uur later langzaam de kamer binnenkomen (wel zodat je ze NIET aan het schrikken maakt )

stap 3: doe voorzichtig je hand in de kooi en aai heel zachtjes ijn of haar buikje.en haal je hand daarna weer weg.

als je dit elke dag 2 of 3 keer herhaalt word je parkietje (hopelijk) een beetje tammer.
:D

groetjes mij en de birdies

Caradow

Ja, geweldig!

Sorry DKM, maar dit lijkt mij niet de manier om het vertrouwen van je parkiet te winnen... maar eerder een averechts gevolg te geven...

Parkieten-Freak

Ik kan nou bepaald niet zeggen dat ik dit een geweldig idee vind. ???


Annika

nee helaas!  Parkietjes zijn in het donker rustig, dus logisch dat je ze dan soms kunt aaien. Maar ze zullen je er niet door gaan vertrouwen.
Beter gewoon bij licht, rustig praten en eerst zorgen dat ze niet meer bang zijn van die grote hand. Aaien vinden veel parkietjes niet leuk, dus dat kun je beter niet direct doen. Op de vinger laten stappen al dan niet met behulp van trosgierst of iets anders lekkers is beter. Sommigen parkietjes zijn wel gek op kroelen, dit kun je later altijd uitproberen als je parkietje tam is.
Mijn parkietjes houden er geen van allen van, de jongste kan ik wel aanraken maar ze raakt geirriteerd, Joey vliegt direct weg.

Groetjes Annika

Sonja

Hoi dkm,

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.

GEDULD -GEDULD-GEDULD..........

Dat is de enige echte manier om parkietjes tam te maken.

Forceren helpt helemaal niets, je kunt het proces van het tam maken niet versnellen. Ik vraag me af waarom het toch steeds zo snel moet allemaal.  ??? (niet alleen bij jou, maar in het algemeen)

Het is toch juist heel erg leuk om stapje voor stapje het vertrouwen van je parkietje te winnen? Dat schept nu juist zo'n band.

Groetjes, Sonja.

ibi

ik vond het tam maken juist we leuk.
hoe de vreudge in je opgroeit als het parkietje net weer het trosgierst aanraakt en eidnelijk uit je hand eet.
sneller hoeft het niet te gaan  :(

groetjes

keobnepo

Ik denk dat je op die manier jezelf ervan overtuigt dat je parkietje tam is, terwijl het inderdaad volgens mij ook een averechts effect heeft. Je parkietje moet het niet onbewust toelaten, maar bewust, op basis van vertrouwen en dat houdt in dat je het vertrouwen moet winnen. Dat kost nou eenmaal veel tijd...maar is ook erg leuk, niet alleen het eindresultaat, maar ook de weg ernaar toe (vond ik)

Sara

Ik vind dit een slecht idee. Veel parkietjes hebben gewoon niet graag dat ze geaaid worden, waarom zou je dat dan stiekem toch gaan doen? ???
Neen, dat lijkt me echt niet de manier hoor.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

esther

Mijn parkietjes zouden zich rot schrikken, zitten ze net lekker te slapen,
steekt er opeens een grote hand door de voordeur. Denk niet dat ze het op prijs zouden stellen die slaapkoppen van mij

Fenixjuh

Hoi,
ik kan me voorstellen dat je denkt dat je parkietje het lekker vind. Mijne vind het ook lekker om te soezen en geknuffeld te worden, maar dat is alleen omdat ik zeker weet dat hij het lekker vind. Ik heb wel eens gehoord van parkietjes die absoluut niet geknuffeld willen worden (ik had ook eerst een vogeltje dat niets van ge-aai moest hebben) Dus ik zou adviseren de eerste keer dat je begint met kriebbelen/knuffelen/aaien te doen als je parkietje wakker is, zodat hij/zij kan aangeven wat wel mag, en wat niet.
Groetjes!

Mars

Ze zullen zo juist alle vertrouwen in je kwijt raken! Want je doet iets dat ze nogal eng vinden, ook parkietjes die aaien uiteidelijk wel leuk/lekker zullen vinden moeten eerst vertrouwen in je krijgen. Dus ook ik vind dit geen goed idee.

Als je het zelf bij je parkietjes uit zult proberen (wat ik niet hoop), dan zul je zien dat het tam maken eerder langzamer gaat daardoor dan sneller!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

luis

ik denk ook niet dat het werkt. en of ze het leuk vinden is ook nog maar de vraag..
mijn tamme pietjes hebben er ook een hekel aan als ze geaait worden

mvg Luis

Peter62

Nee, een waardeloos idee  :(
Laat je parkietjes toch lekker slapen. s'nachts hebben ze echt geen behoefte met de baas te spelen.

Anita1983

Hallo DKM,

Het is goed dat je je idee gedeeld hebt op dit forum. Op deze manier leer je dat niet alle manieren de juiste zijn  ;)
Je parkietje blijft waarschijnlijk zo stil zitten, omdat deze stijf staat van de angst. Hij ziet niets/weinig in het donker. Dit is dus eigenlijk erg zielig voor je parkietje  :(
Je parkietje gaat je hierdoor niet vertrouwen, maar zal eerder angstig kunnen worden voor aanrakingen e.d. Probeer het gewoon op de manier zoals de meeste leden aangegeven hebben: geduld! Geef het diertje de rust en gun het de tijd om aan je te wennen, dan komt het helemaal goed!

Veel plezier en succes met tam maken!

Liefs, Anita

Scotty - Keecko

Ik sluit me aan bij de andere reacties...
Vogeltjes zien nauwelijks in het donker, logisch dat ze dan stilzitten, en als ze dan ineens een grote enge hand hun aanraakt, kunnen ze aardig in paniek raken (of juist van angst stokstijf blijven zitten, waardoor het lijkt alsof ze tam worden).

Geen geschikt plan dus.
Neem overdag de tijd voor hun, speel met ze, praat tegen ze of voer ze iets lekkers (stukje groente, fruit of heel klein stukje trosgierst), dan krijgen ze veel sneller vertrouwen in je dan als je jouw 'super idee' uitvoert ;)

Groetjes, Ilse

Anita1983

Volgens mij is alles nu gezegd en de boodschap lijkt me duidelijk:

Je parkietje tam maken op klaarlichte dag en met veel geduld en liefde zijn vertrouwen winnen!  ;)

En dan nu een *slotje*!

Liefs, Anita