leeftijd

Gestart door Plevier, maart 19, 2007, 18:42:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Plevier

Hallo,

Ik ben op zoek naar een parkietje dat ik supertam kan maken. Ik heb al zo'n pratend en vliegend diertje gehad en dat was echt geweldig. Nu vraag ik me alleen af wat de ideale leeftijd is om het jong bij de ouders weg te nemen. Is dat het moment van uitvliegen, als het een week of 5/6 oud is, of is het dan nog te zwak?

Sonja

Hoi Verk,

Welkom op het forum. :)

5 weken is nog te jong. Dan is het parkietje nog niet helemaal zelfstandig en wordt nog bijgevoerd door de ouders.

Als een parkietje 7 a 8 weken is, weet je zeker dat hij/zij helemaal zelfstandig kan eten.
Veel te vaak worden er veel te jonge parkietjes aangeboden, met alle, vaak noodlottige gevolgen vandien. :(

Laat je dus niets wijsmaken. Parkietjes die al wat ouder zijn dan 7 a 8 weekjes, kun je overigens ook heel goed tam maken. Het vraagt alleen ietsje meer geduld. ;)

Groetjes, Sonja.

lief-hebber

Hoi Verk.  :)

Ik verkoop zelf ook jonge parkietjes, maar bij mij gaan ze pas de deur uit als ik ze zelf zaadjes zie breken.  :P
Maar ik moet zeggen dat ik ze wel al zo goed als mogelijk tam probeer te maken,
voordat ze de deur uit gaan.  :D
Tenminste dat wil ik dit jaar gaan proberen.  :-\
Dus ik weet niet of je intresse hebt, maar ik woon in elk geval in de noordkop.
Laat het even weten.
      Groetjes lief-hebber.  ;D

Caradow

Verk,

Ik kan je niet aa ene parkietje helpen, maar ik wil je wel vragen of je je wilt realiserne dat niet elke parkiet gaat praten! Als dit echt een vereiste is, dan zul je er goed over na moeten denken of je het risico wilt nemen dat hij niet praat...

Mars

Enne...laat je ook niets wijsmaken met handopfok parkietjes. Want ook al zijn ze niet meer zo bang voor handen, heel vaak zijn ze nog allesbehalve tam. Dat heeft namelijk weinig met tamheid te maken, dan moet je echt met ze spelen en aandacht aan ze besteden en de meeste kwekers doen dat dan weer niet (uitzonderingen daar gelaten).
Had er gister eentje op mijn hand (ook nog gewiekt) waarbij gezegd werd, houd hem goed vast hoor, anders gaat hij er vandoor. Volgens mij horen tamme parkietjes aardig te blijven zitten. Dus trap daar niet in, je maakt net zo goed zelf eentje tam.

Houd er ook rekening mee, dat parkietjes soms wat moeilijker tam worden (kan maanden duren) of dat ze gewoon heel slecht alleen kunnen en het misschien voor je parkietje nodig kan zijn om er toch eentje bij te kopen. Als je dat echt niet wilt, dan kun je beter niet een parkietje nemen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kuifmees

Beste,

De beste manier om een handtamme parkiet en een levensmaatje te hebben is ze vanaf het ogenblik dat ze stoppels vormen in het nest met de hand op te voeden. Ze hebben dan nog geen besef voor gevaar. Je merkt dat goed als je aan nestcontrole doet daar ze genoegzaam naar je opkijken. Vanaf het ogenblik echter dat de veertjes openen en de vleugelpennen zich gaan ontwikkelen, gaan de jongen zich drukken bij nestcontrole. Ze vinden het ook niet meer fijn om in de handen genomen te worden.

De beste manier is ook de moeilijkste en de meest tijdrovende! Je moet thuis zijn daarvoor! Mee naar school nemen of mee naar het werk nemen gaat immers niet.

De andere manier is een jonge uitgevlogen parkiet die zelfstandig kan eten en drinken. Veeeeeeeeeeeeeeeeel geduld! Parkiet in kooitje, kooitje open in huis en de rest komt vanzelf zolang je er maar niet achter gaat vangen!

Caradow

Kuifmees,

Fijn dat jij zo overtuigd bent om parkieten door handopfok tam te maken en op te voeden...
Wil je daar ook even bij vertellen wat de risico's en gevaren zijn van handopfok?
Dat de  jonge vogels tekorten aan antistoffen krijgen, omdat ze die niet meekrijgen van de ouders?
Dat je als er iets fout gaat tijdens het voeren, je parkietje dood gaat?

Het met de hand opfokken van kromsnavels is volkomen zinloos... het neem onnodige risicos met zich mee en ook een kromsnavel die gewoon door de ouders is opgevoed en zelfstandig is, kan zonder problemen tam gemaakt worden. Het laten wennen aan mensen handen wanneer het nog in het blok zit is prima, maar laat het voeren aan de ouders over...


ibi

hallo

als je handopfok gebruikt ALLEEN OM EEN PARKIET tam te maken
vind ik eigenlijk dat je geen geduld hebt.
er zstaan bordevol site's vol info over het tam maken.
handopfok is niet nodig.
de ouders doen het wel.
je neemt onnodige risicos zoals caradow al beschrijft.

groetjes

Mars

En nog een argument: Handopfokvogels hebben meer moeite om hun eigen nestje groot te brengen. Het eerste nageslacht van vogels die handopfok zijn hebben een grotere kans om te sterven dan van natuurbroed vogels.

Vind ik toch ook wel een belangrijk argument... Maar we raken off topic..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lief-hebber

Hoi Verk.

Ik wil me er nog even mee bemoeien en zeggen dat ik het absoluut met Caradow eens ben.  :-X
Ik moet ook zeggen dat ik meerdere verzoeken om vogeltjes met de hand te voeden heb afgewezen.  ???
Wat ik al eerder heb gemeld de vogels gaan bij mij de deur niet uit voordat ik persoonlijk heb gezien dat ze zelf zaden kunnen kraken.  :)
En ik wil ook nog even zeggen dat de vogels die in mijn voliere geboren zijn absoluut niet mensen schuw zijn.  :D
En dat komt mede door dagelijkse nestcontrole, en gewoon simpelweg liefde voor je vogeltjes voelen.  :-*
En wat ook wel zal helpen ze niet opjagen met dingen maar ze vrijheid geven om dingen te ontdekken.  ;)
      Groetjes lief-hebber.  ;D

Plevier

Beste allemaal,

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Jullie posts waren erg nuttig. Ik weet nu waar ik op moet letten. Volgens mij heb ik ook al een goede kweker gevonden die de parkietjes veel zorg en aandacht geeft. Geen handopfok natuurlijk. Iemand zoals Lief-hebber  ;)

Groetjes,

Verk