Stress?

Gestart door luis, maart 20, 2007, 20:06:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

luis

Beste mensen,

Ik heb een vraagje;

Vier weken geleden heb ik een parkietje geadopteerd. Zij luistert naar de naam Lucky.
Ik heb haar geadopteerd omdat ze geen aandacht meer kreeg.
Vroeger had ze een vriendje alleen is die helaas vorig jaar in de kou overleden.
Ik denk zelf vanwege de tocht, hun kooi stond er laag bij de grond (10cm) en bij de achterdeur, die regelmatig open stond.

Nadat haar vriendje was overleden bleef zij alleen achter en werd ook nog wel een gepest door pubers. Tegen de kooi aan tikken waardoor ze wild begon te fladderen, haar laten schrikken waardoor ze ook angstig wegdook. ze floot niet meer en je hoorde haar alleen als ze ging eten....

Uiteindelijk mocht ik haar meenemen en heb haar thuis in de woonkamer gezet. Na een tijdje gaf ik haar een nieuw vriendinnetje, maar Lucky liet haar toe dat zij veertjes tussen de pootjes en de buik van Lucky uit ging trekken. Dit parkietje heb ik er weer uitgehaald. Maar daarna ging Lucky bij haar zelf veertjes uittrekken (door het zien van andere pietjes, er staan nl nog 2 makke pietjes in de kamer).
Ik heb haar daarom maar op mijn slaapkamer gezet zodat ze alleen pietjes kon horen, niet zien.

De veertjes groeiden weer aan, en heel af en toe riep ze wat naar mijn andere pietjes. Nadat alle veertjes weer waren aangegroeid hab ik haar een ander vreindinnetje gegeven, Puckie.
Ze vechten niet, er worden geen veertjes uit getrokken maar ze gaan niet zo met elkaar om zoals al mijn andere pietjes doen...

Ze zitten afzonderlijk van elkaar in de kooi. Puckie probeerd soms wel een contact te zoeken met Lucky maar dan begint ze te pikken of gaat op een ander stokje zitten.

nu is mijn vraag; Is dit normaal gedrag van pietjes met stress? En wat kan ik nog meer voor Lucky betekenen zodat ze weer een vrolijk en energiek pietje wordt....


mvg Lucien

Mars

Ik kan je alleen zeggen dat Winky en Layla ook een week of 6/7 bij elkaar in de kooi zitten (2,5 bij mij) en ook niet knuffelen of tegen elkaar aanzitten. Wel slapen ze regelmatig op dezelfde stok, maar ook apart. Overdag zitten ze meestal niet naast elkaar. Soms klikt het niet (nog niet) met parkietjes, maar mogelijk later wel. Zolang ze elkaar geen kwaad doen, is er niets aan de hand.
Als er echt sprake is van stress dan zou je het in de ontlasting kunnen zien misschien: het witte is dan dun en het donkere gedeelte stevig. Maar natuurlijk is dit ook een kenmerk van veel drinkende of fruit etende parkietjes. Volgens mijn VA is deze ontlastingsopbouw kenmerkend voor stress.

Ik zou zeggen, houd vol.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Lucien,
Heb je nu 3 parkietjes apart zitten?
Als je bij Lucky in de kooi komt met je hand is hij dan bang of vindt hij dat niet erg of vliegt hij alle kanten op.
Toen je het nieuwe vriendinnetje bij Lucky in de kooi zette heb je dat opgebouwd door 2 kooien naast elkaar te zetten of heb je haar gewoon erbij gezet. Als ze bij elkaar zitten zijn ze dan onrustig of vliegen ze elkaar aan of zit het vriendinnetje bij Lucky alleen maar veertjes te plukken?
Heb je al eens naar haar buik gekeken of er soms irritatie of vlekjes of i.d. zijn?
Ja, ik kom met die vragen omdat ik het een moeilijk verhaal vindt en probeer mee te denken?
Groetjes karin


luis

Er zit nu een vriendje bij Lucky in (nl Puckie). Het parkietje wat ik als eerste erin had gedaan is er snel weer uit gehaald, omdat dat niet goed ging. Ze konden elkaar voor die tijd zien. (kooien stonden naast elkaar)

Puckie en Lucky konden mekaar niet zien toen ik ze bij elkaar in de kooi deed. maar dat gaat in zekere zin wel goed. Ze vliegen elkaar niet in de haren, maar schenken elkaar weinig aandacht.

Lucky (en Puckie) schrikken niet als je je hand in de kooi doet, wel als je met je hand naar ze toe gaat, dan klimt Lucky wel. (vliegen doet ze weinig) Puckie vliegt dan gewoon weg.

En ze had geen irriterende plekjes op haar buik. Ze zat er nooit aan en ook niet toen ze daar kaal was.

en trouwens dat eerste parkietje zit nu in de voliere en zit geen enkel ander parkietje te plagen, ze probeert aandacht te trekken van de mannetjes....

mvg Luis