slaapkop

Gestart door japie, maart 19, 2007, 13:59:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

japie

Hoi,

Ik heb sinds een week een jong parkietje van ongeveer 7 weken. Hij eet goed, en drinkt ook goed. (kwam er per toeval achter waar zijn eet en drinkbakje zaten...door de ontsnappingspogingen in het begin) Hij slaapt alleen heel veel heb ik het idee. Is dit normaal bij jonge parkieten? Hij komt ook al goed op mijn hand zitten, en ik kan 'm zo uit de kooi halen. En dan fluit ie ook. Hij komt al op mijn schouder zitten, dus je zou zeggen bijna een ideaal begin!  ::)

Alleen met z'n speeltje doet ie nog niet veel. Ik heb er expres geen spiegeltje in gehangen, dit i.v.m. het handtam maken.
Als ik Japie (zo heet ie) terugzet in z'n kooi dan lijkt het wel of ie moe is van al de buitenkooise activiteiten, en gaat ie meteen slapen...Hij slaapt ook netjes op 1 pootje.

Kan iemand mij vertellen of dat normaal is bij jonge parkietjes? Wellicht heeft ie toch nog wat gewenning nodig, ondanks dat ie al best "tam" is?

Groetjes, Marion en Japie



Mars

Hallo Marion,

Jonge vogeltjes slapen wat meer, het zijn net baby's. Ook kunnen parkietjes erg rustig zijn omdat ze nog moeten wennen. Het kan dus gewoon van de leeftijd en nieuwigheid komen.

Maar slapen en inactiviteit zijn ook signalen van ziekte. En gemakkelijk tam zijn ook (hoewel sommige gezonde vogeltjes ook zo maar tam zijn). Misschien kun je eens naar zijn ontlasting kijken? is deze mooi donker van kleur, stevig en met een wit bolletje?
En zit je parkietje als het niet slaapt (maar ook geen dreiging voelt, dus even van afstand bestuderen) wel mooi glad in de veren?

In eerste instantie zou ik niet ongerust zijn, veel jonge parkietjes slapen de eerste weken veel en spelen weinig. Helaas heb ik zelf meegemaakt dan mijn jonge parkietje binnen een week wel ziek was en dan is het al vrij snel te laat (want ze laten het niet graag zien).

Dus kijk vooral even naar zijn veren en zijn ontlasting... Laat je het even weten hoe die zijn?

groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

japie

Hoi Marcia,

Ja, jouw verhaal heb ik ook gelezen. Erg triest als je binnen een week je nieuwe vriendje al af moet geven  :(
Naar de ontlasting heb ik gekeken en is netjes een stevig rondje, donkergroen met een wit bolletje erin. Ook zit ie netjes in zijn verenpak. Het glanst zelfs! Hij houdt het ook zelf goed bij.
Z'n oogjes staan niet waterig, zelfs wat nieuwsgierig af en toe. Hij kijkt me in elk geval wel na.
Hij is gewoon erg rustig. Had misschien verwacht dat een jonge parkiet wat levenslustiger was geweest in het begin...
Maar zoals je al zegt, het zijn net baby's, dus het rustige zal er na een aantal weken dan wel vanaf gaan  :)

Bedankt voor je reactie alvast in elk geval!

Groetjes, Marion en Japie

Mars

Mooi zo! Dan komt het vast goed.
En met mijn kleintje is het helemaal goed gekomen hoor (hoewel die eigenlijk opgegeven was)! 9 maanden oud nu al en niet echt klein meer.

Groeten en veel plezier met Japie
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

japie

Dank je wel!! Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gaat met de kleine  :D
En proberen een foto te maken.

Groetjes, Marion