Peterselie hoeveel?

Gestart door Josephine, maart 17, 2007, 13:57:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josephine

Hoi allemaal,
Rakker heeft nooit groente of fruit gegeten terwijl ik het wel heel vaak heb geprobeerd. En dan lustte ze af en toe wel een paar hapjes maar meer ook niet.

Nu Rico er is ben ik weer met volle moed begonnen elke dag groente en fruit aan te bieden. Ik heb een keer komkommer gegeven maar dat lusten ze allebei niet. Toen keek ik in de koelkast en toen zag ik verse peterselie liggen. Dus toen heb ik dit gegeven en zodra ik de kamer in kwam kwamen ze op me zitten en begonnen allebei meteen te eten!!! Ik denk dat dit een combinatie was van geur en de vorm die het had. Maar ze eten er af en toe wel hapjes van maar ze eten niet zo het hele stuk op...

Op het forum hebben jullie het er altijd over: een stukje groente of fruit. Maar is het ook voldoende als ze een paar hapjes peterselie krijgen???

(nu ik dit typ zit rico agressief van de peterselie te eten :-X)

En toen ik de peterselie gaf had ik het natuurlijk eerst omgespoelt dus het was nog een beetje nat!!! Ik legte het op me bureau en toen ging rico er op liggen en ze deed net of het een badje was!!!! Echt super om te zien!!!!

Groetjes Josephine

Sonja

#1
Hoi Josephine,

Wat fijn dat je parkietjes wel peterselie lusten. :)

Je kunt het beste zoveel mogelijk verschillende dingetjes aanbieden, hoe meer variatie, hoe beter!

Misschien lusten je parkietjes nog wel andere kruiden.
Ik heb 3 konijntjes en die krijgen altijd iedere avond een bakje vol met allerlei groenvoer en verse kruiden.
Als ik het klaarmaak, zijn de parkietjes altijd van de partij en eten zo ook van alles een beetje mee.
Je kunt eens deze kruiden proberen: dille, tijm, munt, koriander, basilicum etc.
Smaken verschillen natuurlijk, maar mijn parkietjes zijn er echt gek op.

Als ze de kans krijgen, springen ze allebei snel de sladroger in..... :P :-X

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Op deze manier (badderen en knabbelen) leert je parkiet spelenderwijs groenvoer eten. :)
Probeer het ook eens met wat natte slablaadjes!
Als Rico eenmaal groenvoer eet, heb je grote kans dat Rakker het na gaat doen. ;)

Gewoon groenvoer of fruit blijven geven, ook al eten ze het nog niet op. De aanhouder wint.
Voordoen (zelf een appel eten terwijl je parkietje los viegt) wil ook nog al eens helpen!


Mars

Hey Josephine,

Peterselie is natuurlijk een welkome afwisseling op zaadjes (of pellets). Maar ik lees een aantal dingen in je stukje dat ik denk, kom op even doorzetten.
Een dagje een stukje komkommer ophangen is niet genoeg. Houd het gerust een week vol en daarna een week een blaadje witlof (zelfs de bange Timo at het, het heeft blijkbaar een heerlijke geur). Een week een appeltje, laat je parkietjes wennen aan de aanwezigheid van dat ding in de kooi.

En als er dan een beetje geproefd wordt, dat is een goed teken! Dan niet denken, och ze eten het niet... Jim heeft eerst twee weken aan komkommer en appel gelikt voor ze echt begon te eten. het begint met likken en knabbelen en pas na een tijdje als het absoluut eetbaar gevonden wordt komen de grotere hapjes en zelfs dan wordt er de ene keer meer gegeten dan de andere.

Enne.. de wasbehoefte in de peterselie, ja een prachtig gezicht. Jim heeft het met Witlof: doet net alsof ze onder de douche staat. Dan zet ik maar weer een schaaltje met water boven op de kooi en dan gaat ze daar meestal wel verder met badderen  :-*

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Tjonge snelle reacties allemaal hoor!!! Ik wist van peterselie zeker dat ze het mochten. In de tuin hebben wij ook tijm staan dus daar kan ik ook wat van plukken en goed afspoelen, dat lusten ze misschien ook wel.

Citaat van: Parkieten-Freak op maart 17, 2007, 14:08:45
Als Rico eenmaal groenvoer eet, heb je grote kans dat Rakker het na gaat doen. ;)
Nou, daar heb ik geen probleem mee hoor!!! Rakker eet het ook zonder probleem!

@Mars: Jij wilt niet weten hoeveel en hoe vaak ik het al heb aangeboden hoor ;) Bijna iedere dag!
Ik laat ondertussen nu ook zaadjes kiemen dat zullen ze ook vast wel lusten...


Mars

OK... ik las het alsof je af en toe een stukje probeerde... en dan werkt het niet echt. Sorry, ik vond ook dat je daar wel ervaren genoeg voor was... Enne kleine hapjes zijn ook hapjes he!  ;)

Maar zien eten doet eten, dus als je nou Rico wel aan de groente krijgt: als zelfs Jim pellets eet omdat de rest dat doet, dan gaat Rakker wel groente eten.

groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Josephine,

Van tijm zijn er een heleboel soorten, wel een stuk of vijftig!

De tijm die ik aan de diertjes geef, is de echte tijm. (Thymus vulgaris)

Van die soort weet ik zeker dat ze het mogen hebben. Van de andere soorten weet ik het niet zeker.
Dus verzeker je ervan dat je de goede tijm geeft.
http://www.natuurlijkerwijs.com/tijm.htm#voorzichtig

Groetjes, Sonja.

Josephine

Citaat van: Mars op maart 17, 2007, 15:28:58
Maar zien eten doet eten
Ja klopt, als ik ze zie eten krijg ik er ook al zin in, nee  hoor grapje! Maar ik snap wat je bedoelt :P

De tijm die ik heb is inderdaad de goede. Toevallig moest ik net nog even naar het tuincentrum en toen zag ik al dat je veel verschillende soorten hebt. Bijvoorbeeld citroentijm ???

Wij hebben in de tuin inderdaad de normale tijm... Zojuist heb ik het gegeven en dat eten ze ook. We hebben in de tuin ook rosemarijn, mag dit ook???

Groetjes Josephine

Sonja

Ja hoor, rozemarijn is ook goed, ik geef het ook weleens, maar hier vinden ze het niet zo heel erg lekker.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Josephine

Doe het wel voorzichtig met verse perterselie

Belle kreeg het ook hier een hele tijd gelden en zij begon er gewoon van te braken
Na contact met mijn vogelarts, vertelde hij me liever geen peterselie te geven.

De meningen zijn daarin verschillend, maar ik volg het advies van mijn vogelarts op en hier krijgen ze dus geen (verse) peterselie niet meer.

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Citaat van: Safrena op maart 17, 2007, 18:00:41
Hey Josephine

Doe het wel voorzichtig met verse perterselie

Belle kreeg het ook hier een hele tijd gelden en zij begon er gewoon van te braken
Na contact met mijn vogelarts, vertelde hij me liever geen peterselie te geven.

De meningen zijn daarin verschillend, maar ik volg het advies van mijn vogelarts op en hier krijgen ze dus geen (verse) peterselie niet meer.

Vele groetjes

Een terechte opmerking Safrena, peterselie bevat oxaalzuur en deze stof kan irriterend werken op de keel (bij mensen). Wellicht is dit bij vogels die hier gevoelig voor zijn, ook zo.
Geef dus liever niet teveel.


Ingrid

Ik schrik hier een beetje van ??? ??? Maar ik snap nu ook waarom met name Luna van die rare bewegingen maakt tijdens het eten van peterselie. Het is dan net alsof iets hem op de een of andere manier irriteert! Blizzard "proest" altijd een beetje als ze peterselie eet. Wat is een goede manier om het aan te bieden? Even kort koken of laten drogen?
Ze vinden het namelijk wel erg lekker en ik zou het jammer vinden als ik het niet meer kan geven.

Parkieten-Freak

De rare bewegingen hoeven niet perse van het oxaalzuur te zijn Ingrid, peterselie heeft best een beetje een harde structuur. Wellicht kriebelt het blad een beetje in de keel van de vogels. Ze kunnen immers niet kauwen zoals wij, maar moeten gewoon kleine stukjes peterselieblad doorslikken.
Ik zou het niet koken, omdat het dan waardevolle voedingsstoffen verliest.
Je kunt het gerust blijven geven, maar niet te veel.  ;)


karin v h

Ik wilde nog even reageren op de 'sla'.
Mijn dierenarts heeft mij verteld om zo weinig mogelijk sla te geven omdat sla slecht verteerbaar is en sla vaak bespoten is of je moet het zelf kweken.
Hij adviseerde mij daarom de witlof. Als je een stronkje koopt bij de supermarkt voor 20 eurocent dan kun je een hele week witlof geven met afwisseling van fruit. Het blijft goed in de fruitenla. ;)
Groetjes karin

Josephine

Oei hier schrik ik van!!!! :'(  Heb ik net iets wat ze lusten! Ik heb deze verschijnselen hier nog niet gezien omdat ze er nog niet superveel van eten... Ik blijf het in de gaten houden en ik zal het bijvoorbeeld niet meer een hele dag in de kooi hangen. Dan kan het toch wel???

Groetjes Josephine

Parkieten-Freak

Ik zou in principe groenvoer nooit te lang in de kooi laten hangen i.v.m. bederf.
Gewoon een half uurtje. Je kunt gerust af en toe peterselie geven, maar geef ook andere groenten. Een en blaadje sla, witlof of andijvie kunnen ook.


Mars

Heb je de witlof al eens geprobeerd? Echt een aanrader... Misschien lusten ze dat ook!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Wij hebben niet zomaar witlof in huis. Terwijl ik het zelf wel heel lekker vind!!!! ;D Ik ga een keer vragen aan me moeder of ze een stronkje wilt halen.

dkm

hey, mijn parkietjes lusten helemaal niks kwa groete en fruit.
( ik heb 2 keer per dag een nieuw stukje in de voliere hangen)

super dat je parkietjes wel wat lusten !! :D

groetjes
          michelle,
                  koko,
        en             jappe

Mara

Hoi hoi

Peterselie in kleine hoeveelheden geven. Verder mogen ze best wel veel groente hebben. Al eens broccoli geprobeerd?

Mara

Audrey

Citaat van: Sonja op maart 17, 2007, 14:07:22

Als ze de kans krijgen, springen ze allebei snel de sladroger in..... :P :-X


Dat doet Croky ook :) Het is echt grappig om te zien.
Croky heeft van in het begin groentjes en fruit gegeten, we hebben het niet echt aan hem gegeven maar hem laten mee eten van onze groente en fruit. Hij eet nu zowat alles, maar zijn favorieten zijn witloof, komkommer, peer en banaan (om een of andere reden pikt hij ook altijd in de schil. Ik heb ergens gelezen dat mango erg slecht is, maar ik weet niet of dat waar is.

xAnoeskax

Ik heb mijn parkiet net ook wat peterselie gegeven.
Het is nieuw voor hem, dus zal wel even duren voordat ie wat eet.  :D