Wanneer doe je een parkietje weg?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 15, 2007, 20:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kahlan

Zoals de meeste mensen hier al zeggen, je kiest over het algemeen bewust voor zo'n beestje. En heb je er eenmaal een (of meerdere natuurlijk) dan behoor je die tot de dood te verzorgen vind ik, dierenarts kosten etc hoort er allemaal bij.

Er zijn maar heel weinig acceptabele redenen om je dieren weg te doen. Er zijn voor de meeste problemen best vaak oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat je je parkietje kunt houden. Als ik soms de parkietjes op marktplaats bekijk, dan breekt mijn hart ("mijn zoon heeft liever een hamster" bijvoorbeeld, van de week gezien)

Die van ons zijn niet helemaal tam, maar als ze maar gelukkig zijn. Ik las een ander topic hier over iemand die haar parkietjes wegdoet omdat ze niet tam worden, daar krijg ik dan een raar gevoel bij...

Pe0Pe

Heey!

Ik vind dat je dieren niet zomaar weg kan doen! omdat jij voor die dieren hebt gekozen en niemand anders!
Ik heb een konijn gekocht maar hij krabt soms en wil liever niet opgepakt worden!En als je dat wel doet kan dat heel veel  krassen op  brengen ! Ik wou hem misschien terugbrengen maar ik heb dat niet gedaan! ik heb hem veel aandacht gegeven en nu gaat het veel beter! alleen oppakken vind hij niet leuk maar dat is normaal voor konijnen !

Enzo gaat het bij veel dieren! Als je ze veel aandacht geeft worden ze van zelf tammer! Soms met ups en downs! Dat  hoort er nou eenmaal bij! En als jij het diertje aandacht geeft krijg je vaak ook wat terug! En dat vind ik super ;D

Denk goed na voordat je een dier wegdoet! Kijk wat kan ik verbeteren! Hoe kan ik het voor mij en mijn parkiet(dier) beter/leuker maken!

Groetjes Peter

veerle

Citaat van: Marieke-Tommy op maart 15, 2007, 20:33:59
Ik heb het gedaan omdat ik er spijt van had dat ik geen tam parkietje genomen had als tweede parkietje. Daarbij vond ik Bassie niet zo leuk: hij was de hele dag alleen maar boos aan het schreeuwen. Doordat hij zo schreeuwde en ook doordat hij altijd heel druk was en alleen maar heen en weer vloog had ik het idee dat hij zich gewoon fijner voelde in een voliere. Ik heb heel weinig geduld en vind het daarom ook moeilijk om een parkietje tam te maken. :-[ Maar ik vind parkietjes wel ongeloofelijk leuk! :D Daarom neem ik asl tweede parkietje dus een tamme.

Toen ik van mijn ouders hoorde dat ik een parkietje mocht (nadat ik het gevraagd had uiteraard :P) ging ik natuurlijk van alles lezen over het tam maken van een parkiet. Als je dat dan leest is het net of een parkietje heel snel tam is (vind/vond ik). Pas toen ik een parkietje had ontdekte ik dit forum en hier las ik pas hoe lang het kon duren.

Het parkietje die ik nu heb (Tommy :-*) is ook niet tam (die heb ik nu ongeveer 6 weken) maar bij hem vind ik het op de een of andere manier niet erg. :-[ (ik wil natuurlijk wel dat hij ooit tam wordt maar ik doe rustig aan). Maar misschien komt dat ook doordat Tommy gewoon een heel lief karakter heeft (hij is nooit bang geweest voor mijn hand en vanaf de tweede dag mag ik hem over zijn buikje aaien. Verder is hij gewoon ongeloofelijk schattig :-* (zie foto :P)).



sorry hoor maar ik vind het dood normaal dat dat beesje wat van streek was : veeeel minder plaats, geeeen soortgenoten.

als tommy er had bijgezeten en ze hadden kunnen rondvliegen was dat allemaal veel beter geweest. dan haden ze teminste aandacht van elkaar als jij niet thuis bent. dan hadden ze samen kunnen spelen en dan had hij misschien rapper vertrouwen gekregen. jij hebt hem (denk ik) gewoon geen tijd gegeven om hem leuk te vinden want alle dieren zijn leuk. de ene misschien wat meer dan de andere maar toch!!


en wat versta jij onder tam??? jij noemt je parkietje niet tam maar je kan wel al over zijn buik wriijven... tam is voor mij gelijk als vertrouwen hebben. als ze dat hebben vind ik dat je ze tam kan noemen. en over zijn buikje laten wrijven is al vertrouwen hebben.ze kennen misschien nog geen kunstjes maar alles op zijn tijd e.

en bij dieren moet je altijd geduld hebben. ook al had je een "tamme " gekocht, dan nog moet je eerst zijn vertrouwen hebben


judithdejong

Nou vooruit laat ik ook nog wat zeggen...

Ben het helemaal eens met Safrena, mooie uitspraak vind ik dat bezint, eer gij begint.......
Ik zou Baco nooit weg doen, zou geen reden kunnen bedenken waarom ik hem weg zou moeten doen, tja mischien medisch ofzo als je in het ziekenhuis terecht komt maar dan zou ik eerst bekende vragen...Anyway...
Schoonzusje van mij hadden twee konijnen, gingen vervolgens verhuizen naar een kleiner huis en hebben de konijnen weg gedaan. Zou ik zelf nooit doen. Jij hebt gekozen om een huisdier te nemen dus neem je ook de verantwoordelijkheid op je. Dat houdt ook in DA bezoeken en dergelijke. Was dan een voorbeeld van konijnen maar goed gebeurt natuurlijk ook met parkietjes.

@veerle; Baco is ook alleen en hij is niet van streek. Misschien is het wel beter om nog een vogeltje erbij te nemen en daar zijn we nog steeds over aan het discussieren mijn vriend en ik. Maar een vogeltje alleen kan prima maar ik ben het wel met je eens dat je er wel tijd in moet steken en zijn vertrouwen moet winnen....

groetjes,
judith

veerle

#84
Citaat van: judithdejong op augustus 16, 2007, 16:22:23


@veerle; Baco is ook alleen en hij is niet van streek. Misschien is het wel beter om nog een vogeltje erbij te nemen en daar zijn we nog steeds over aan het discussieren mijn vriend en ik. Maar een vogeltje alleen kan prima maar ik ben het wel met je eens dat je er wel tijd in moet steken en zijn vertrouwen moet winnen....


ja dat weet ik hoor, :D maar in het begin moest barco hem ook waarschijnlijk aanpassen omdat hij alleen was en ik vind dat ze bassie niet genoeg tijd hebben gegeven om zich aan te passen. ;)

judithdejong

Citaat van: veerle op augustus 16, 2007, 16:54:36
ja dat weet ik hoor, :D maar in het begin moest barco hem ook waarschijnlijk aanpassen omdat hij alleen was en ik vind dat ze bassie niet genoeg tijd hebben gegeven om zich aan te passen. ;)

Daar ben ik het met je eens!!! Absoluut.  :)
Geduld is een schone zaak zeg ik dan maar, maar uiteindelijk dubbel en dwars de moeite waard!!

groetjes,
Judith

Moppers

CiteerSchoonzusje van mij hadden twee konijnen, gingen vervolgens verhuizen naar een kleiner huis en hebben de konijnen weg gedaan.
Net als jij zou ik dat ook nooit doen. Dieren zijn toch geen meubilair? Het zijn je huisdieren, deel van het gezin. Als je gaat verhuizen hou je ook rekening met hen. Het is niet als een lamp of tafel die ineens niet meer past.
Ik ben al een tijdje op zoek naar andere woonruimte. Maar dan wel iets waar mijn diertjes zich ook prettig voelen. Iets waar de vogeltjes los kunnen, en mijn konijn ook zo nu en dan los kan hobbelen. Tot nu toe niks gevonden, maar ik peins er niet over om dan mijn eisen maar bij te stellen ten koste van mijn dieren.

judithdejong

@moppers; precies totally mee eens. Zoveel ruimte neemt dat nou ook weer niet in, maar ja mijn schoonzusje dacht er anders over.
En nu hebben ze een kat, maar dat terzijde haha.  ::)

groetjes


Caviaplanet

Ik heb een heel tam parkietje gehad, Timmy. Hij was zo lief en leuk, kon ook praten. Toen hij dood ging was ik er kapot van. Toen kocht ik Dimitrietje. Wat een verschil, Dimitrietje werd wel tam hoor, maar ja, geen Timmy. Toch vond ik haar leuk. Een keer kon ik haar niet vinden, ik was helemaal in paniek. En plotseling hoorde ik een zielig kwettertje, ze zat achter het kastje, er achter gevallen. Goh wat was ik opgelucht. Met andere woorden, geef je beestje een kans. Niet meteen weg doen, dat is wel erg makkelijk. Bij aanschaf ben je verantwoordelijk en die verantwoordelijkheid moet je nemen. Het diertje is afhankelijk van jou.
Groetjes
Jolanda  ;)

Mii.lou

hoi iedereen

ik vind dat je een parkiet (of elk ander dier) alleen weg mag doen als:

- bijvoorbeeld een allergie heel heftig is (mijn moeder is allergisch voor mijn cavia maar die doen we ook niet weg omdat mijn moeder er nog tegen kan omdat moeder pilletjes heeft, er zijn dus ook andere manieren om met een allergie voor parkieten om te gaan)
- het voor het dier niet gezond meer is om te blijven.

verder mag je onder geen beding een dier weg doen.

Stijn

Ik vind net als al mijn voorgangers Jij neemt het parkietje dus jij moet er voor zorgen of je het nou leuk vind of niet. EN mijn parkietjes waren in het begin nogal zwak. en mijn moeder zei wil je ze dan terug brengen. nee. Maar ik vind wel  dat je eerlijk zegt waarom en niet stomme redenen gaat verzinnnen

DarkWolf

Citaat van: ashley op augustus 13, 2007, 22:24:23
en ja allergisch maar meestal weetje dat ook wel een beetje van te voren of je goed
tegen veren kunt of niet toch? en er is ook medicijnen voor, en je kan er ook aan wennen
net als mijn vader.
Je weet niet altijd van op voorhand of je allergisch bent. Toen ik Falkor net had, had ik ook blijkbaar een lichte allergie (die nu wel verdwenen is). Ik ben ook ooit allergisch geweest voor de zon, nadien nooit meer. Ik heb nu eenmaal blijkbaar lichte allergieën die komen en gaan en ik weet nooit op voorhand wat de volgende allergie zal zijn :)
En pilletjes werken lang niet altijd. Mijn vader is zwaar allergisch aan bepaalde bloemen, zelfs als hij pilletjes neemt heeft hij er last van. Niet alles is met pilletjes op te lossen hoor :) Ik ben in ieder geval wel blij dat hij niet zwaar allergisch is aan dieren (een beetje wel, maar dat is wél op te lossen met een pilletje).

Ingsu

Ik zou er nooit over pijnzen om een huisdier weg te doen. Ook al zou het "geen leuk" parkietje zijn, dan nog is het wel jóúw parkietje, en je weet niet wat er met hem/haar gebeurd nadat je hem hebt weggedaan. Ik zou het mezelf echt niet kunnen vergeven.

liesanne

De enige reden die ik kan bedenken waarom ik een parkietje weg zou doen, is als mijn kinderen of ikzelf zoveel last krijgen van het beestje dat het de gezondheid schaadt.
Bijvoorbeeld door een flinke allergie. Een parkiet moet in de woonkamer staan, anders vereenzaamt die. Als dit niet meer mogelijk zou zijn door een allergie van een van de kinderen, dan zou ik ervoor kiezen om een goed tehuis te zoeken.
Mijn kinderen gaan nog wel steeds voor het parkietje.

Gelukkig is dit niet het geval bij mij, maar ik kan mij zo'n situatie enigszins voorstellen. Onder andere omstandigheden zou ik nooit een parkietje weg doen. Geen excuus om het weg te doen omdat het geen leuk beestje is, of omdat die veel rommel maakt.

Moeder van Liesanne, daphne ;)

Mees

Natuurlijk is het wel stom als je een parkietje koopt en je doet hem daarna weg, maar is het niet egoistisch om hem te houden terwijl hij ergens anders gewoon veel beter af zou zijn? Natuurlijk is het idioot, maar ook wel beter voor je parkietje.  :-\

miekie

Hoi allemaal,

Ik denk er toch wel wat anders over. Het kan toch gewoon zo zijn dat het niet wil? Ik vind dat de liefde van 2 kanten moet komen.
Als je je uiterste best hebt gedaan en het lukt niet, om wat voor reden dan ook, vind ik het ten opzichte van je parkiet eerlijker om hem een thuis te bezorgen waar het wel goed zal gaan.

lien

sorry voor iedereen .
maar dit is mijn mening.
als je een huisdier neemt doe je dit weloverwogen.
zo niet begin er dan niet aan .
is er iemand echttttttttttt allergisch oké .
maar anders kan ik mij geen goede rede bedenken.
hoop niet dat ik iemand kwets maar dit is mijn mening.

groetjes lien  :-*

miekie

ik zou een parkiet echt wegdoen als blijkt dat hij/zij totaal niet met de andere parkieten overweg kan en ruzie overheerst.

lien

oké miekie ,maar dan kun je hem ook nog in een andere kooi doen.
groetjes lien  :-*

miekie

nou nee, da's voor mij geen optie.... :(