Wanneer doe je een parkietje weg?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 15, 2007, 20:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ibi

Citaat van: Sam op maart 22, 2007, 12:51:31

Ik ben het volledig met jullie eens dat je heel goed na moet denken voor je een parkiet of welk huisdier dan ook aanschaft, want inderdaad wij kiezen voor dat beestje en dat beestje niet voor ons. Volledig mee eens!
Maar er kunnen omstandigheden zijn waardoor de eigenaar toch besluit om het beestje een ander en misschien wel beter thuis te geven. En ik vind niet dat dat als doodszonde bestempelt moet worden.
Nogmaals, een beestje korte tijd in huis hebben en het weer wegdoen, ja, dan kan je zeggen had beter nagedacht of het langer geprobeerd, maar helaas is het leed dan al geschied.
En ik ben van mening dat ieder diertje recht heeft op een fatsoenlijk bestaan en als "jij" hem dat niet (meer) kan geven, denk ik echt dat je er toch beter aan doet om een ander en beter thuis voor hem te zoeken. Want willen we niet allemaal dat de parkieten een goed en fijn leven hebben???


hier wou ik nog even wat over zeggen.
die omstandigheden die jij noemt kan natuurlijk altijd gebeuren.
probeer dit dan te voorkomen.
een baan is ook niet 24 uur hoor er gaat iniedergeval 7 uur van je leven af als je een redelijke baan hebt.
(kan ook korter of langer)
je kunt de rest van die tijd aan je vogels besteden.
en als je zo oud bent heb je natuurlijk nog altijd kinderen, die voor een parkiet kunnen zorgen.
ik zelf ben ook 12 en zrog prima voor mijn parkiet omdat ik www.parkietenfreak.nl heb doorgelezen en
dit forum elke dag bezoek.
dan weten kinderen al een hele boel.
als je instucties geeft aan je kind hoe dit en dat moet en wat de gevaren zijn enz. dan kan hij er best voor zorgen.
ok ik bedoel laat geen kind van 5 dit doen. minimaal 7-8   ;)

groetjes

Jippie

Ik vind ook absoluut niet dat dieren en mensen gelijk zijn! Waar het mij om gaat, is dat je bewust de zorg voor een ander levend wezen op je neemt. Vandaar de vergelijking: een levend wezen doe je niet weg omdat je er genoeg van hebt of het niet doet wat je wil. Dat is kort samengevat wat ik wil zeggen.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Sam

Dank je wel voor je verduidelijking Ilse, dan ben ik het wel met je eens. Het is inderdaad een levend wezentje waar je de zorg voor op je neemt en dat doe je inderdaad niet zomaar weg...

Jippie

Dank je Sam, vind het vervelend als ik je beledigd heb, maar zo was het niet bedoeld!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Moppers

Iets wat ik vreemd genoeg nog niet ben tegen gekomen in het vervolg van deze discussie is het volgende:

Niemand kan voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Misschien heb je een vermoeden of heb je plannen, maar zeker weten doe je het nooit.
Wat naar mijn mening hier het belangrijkste is, is niet of er iets gaat veranderen of niet. Waar het echt om draait is of jij bereid bent de verantwoordelijkheid te nemen voor je dieren áls er daadwerkelijk iets verandert.

Als er iets in je situatie verandert, ben je dan bereid om andere aspecten van je leven mee te laten veranderen zodat je huisdieren nog in je leven passen, of kies je voor jezelf en laat je je dieren stikken?

Ik denk dat je pas huisdieren moet nemen als je bereid bent die verantwoordelijkheid te nemen. Dat als je bijvoorbeeld een drukkere baan krijgt, je andere dingen opgeeft of aanpast zodat je je huisdieren nog de aandacht en verzorging kunt geven die ze verdienen. Misschien gebeurt er nooit iets dergelijks, dat weet je niet, maar je moet er van te voren wel bij stilstaan dat naar alle waarschijnlijkheid niet alles blijft zoals het is. Dat je de toekomst niet kan voorspellen is geen reden om niet stil te staan bij mogelijke veranderingen, en vooral hoe je daar mee om denkt te gaan.

(en dan heb ik het natuurlijk niet over dingen waar je echt geen grip op hebt. Om het maar even erg overdreven uit te drukken: stel je overlijdt plotseling, dan kan je hoe dan ook niet meer voor je dieren zorgen)

En ik heb trouwens liever 10 parkieten dan 1 krijsende baby  8)

veronika

Citaat van: ibi op maart 22, 2007, 12:27:41
heey veronika

de redenen die jij opnoemt zou iedereen kunnen gebeuren.
maar een echt beetje parkietenfreak zou er alles vor doen om de vogel
toch te houden.
en zou er zeker een 2e bijnemen.
hoezo zou er geen 2e parkiet bijkunnen?? als je van vogels houd zou dat wel het geval zijn.
en als je niet van vogels houd had je niet eens 1 parkiet gehoeven

groetjes

naja ik blijf toch maar bij mijn mening, maar in delk geval ik ga nooit of nooit mijn parkietjes wegdoen :-* daar zijn ze veel te lief voor :)

Tjilp

hoi iedereen....het ga ik weer verder met de onder werp BOOS (zie BOS in mededelingen)

zelf heb ik me zelf niet getest op allergie...maar het kan zijn (net als bij mijn opa) na jaren lang houden van vogels in eens allergie krijgen van een beestje..hoe dat weet  ik niet...
Dus als mensen afstand doen van hun vogel..vanwege alergie vind ik nog acceptabel..

een parkietje weg doen vanwege de Baby...dat vind ik dom...
Ja mijn zus was een baby toen een parkiet in huis was...ik was een baby toen een parkiet in huis was...
mijn vader deed niks in huis...
en toch zijn mijn zus en ik goed verzorgd.....en de parkiet ook....
Bij het luier verschonen (dat gebeurde op de eet tafel op een matje) ging mijn moeder onder tussen fluiten naar de parkiet.....
de vogel vond de baby gebrabbel ook heel gezellig.....dus het gaat heel goed samen!!..
nadeel je krijgd wel de parkieten freak virus :P

DarkWolf

Er zijn veel mensen die schrik hebben dat de parkiet (of een ander huisdier) iets mis gaat doen met hun kindje.
Ik ben er nog altijd van overtuigd: liever je parkiet weg doen, dan hem zijn hele leven opsluiten in een kooi omdat je schrik hebt dat hij iets met je lieve kindje gaat doen.

Over allergie...Ik heb nu ook Falkor, en ik merk dat ik ook een allergie heb (ik weet niet aan wat, maar als hij op mijn hand komt zitten heb ik vrij vaak - NIET ALTIJD - superveel jeuk en krijg ik allemaal rode vlekken).
Maar waarom had ik me van tervoren moeten laten testen? Ik heb al katten, honden, konijnen,... gehad en nog nooit allergisch geweest. Naja, ik weet eig wel van mezelf dat een allergie bij mij opeens opkomt en dan weer verdwijnt voor zoveel jaren (of altijd). Zo ben ik ooit allergisch geweest voor de zon, is ook maar 1x gebeurd.
Ik snap die mensen wel dat ze hun parkiet weg willen, want een allergie is niet leuk! Echt niet. En je hele leven pillekes pakken tegen de allergie is ook niet leuk, dat merk ik aan mijn pa. Hij houd wel van dieren, maar aan ELK dier is hij allergisch dus hij moet constant pillen slikken!

Ik weet ook niet wanneer ik Falkor zou weg doen...Ik zou het zelf ongelofelijk moeilijk vinden om hem weg te geven (door probs vroeger voel ik me verschrikkelijk schuldig over zo'n dingen).
Maar ik vind nog altijd dat je het beste voor je parkiet moet vinden, en niet voor jezelf (je moet natuurlijk ook wel aan jezelf denken he!)

ibi

Citaat van: DarkWolf op april 03, 2007, 17:41:59
Er zijn veel mensen die schrik hebben dat de parkiet (of een ander huisdier) iets mis gaat doen met hun kindje.
Ik ben er nog altijd van overtuigd: liever je parkiet weg doen, dan hem zijn hele leven opsluiten in een kooi omdat je schrik hebt dat hij iets met je lieve kindje gaat doen.

ik denk niet dat de parkiet de baby iets aan zal doen :)
een parkietje kan soms pissig worden maar dat reageren ze niet op een baby  ;)
maar waarom zou je je baby bij een parkiet achter laten

DarkWolf

Citaat van: ibi op april 03, 2007, 17:56:58
ik denk niet dat de parkiet de baby iets aan zal doen :)
een parkietje kan soms pissig worden maar dat reageren ze niet op een baby  ;)
maar waarom zou je je baby bij een parkiet achter laten
Een hond zal ook niet zonder reden iets doen. En toch zijn er ook zoveel mensen die hun hond weg doen omdat ze een baby hebben. Ouders worden nu eenmaal overbezorgt als hun baby er is, en dieren zijn daarbij uit den bozen!
En tuurlijk laat je je baby niet alleen achter met een parkiet, maar zelfs dan nog! Ouders gaan hun parkiet niet meer durven laten vliegen, want stel dat die op de box/wieg van de kleine land en de kleine bijt?
Ik weet het, het is mss allemaal onnozel enzo. Maar ik ben er van overtuigd dat 70% van de kersverse ouders zo denkt! Dieren bij kinderen zijn gevaarlijk ::) Maar nooit omgekeerd hoor, het dier treft altijd alle schuld!

Trippy

#70
Citaat van: DarkWolf op april 03, 2007, 19:26:34
Een hond zal ook niet zonder reden iets doen. En toch zijn er ook zoveel mensen die hun hond weg doen omdat ze een baby hebben. Ouders worden nu eenmaal overbezorgt als hun baby er is, en dieren zijn daarbij uit den bozen!
En tuurlijk laat je je baby niet alleen achter met een parkiet, maar zelfs dan nog! Ouders gaan hun parkiet niet meer durven laten vliegen, want stel dat die op de box/wieg van de kleine land en de kleine bijt?
Ik weet het, het is mss allemaal onnozel enzo. Maar ik ben er van overtuigd dat 70% van de kersverse ouders zo denkt! Dieren bij kinderen zijn gevaarlijk ::) Maar nooit omgekeerd hoor, het dier treft altijd alle schuld!

Als ik kindere heb zal ik ze juist met dieren willen laten opgroeien,zo denk ik er nu over maar misschien later heel anders....
Als je je kind altijd weg houd van dieren zullen ze ook niet echt dol op ze worden lijkt mij.
Zelf ben ik opgegroeid met dieren ...
Dan zullen mijn ouders wel bij de overige 30% gehoord hebben (A)

Kinderen heeft niks meer met dit onderwerp te maken
graag on-topic AUB
gr Safrena


ibi

#71
Citaat van: DarkWolf op april 03, 2007, 19:26:34
Een hond zal ook niet zonder reden iets doen. En toch zijn er ook zoveel mensen die hun hond weg doen omdat ze een baby hebben. Ouders worden nu eenmaal overbezorgt als hun baby er is, en dieren zijn daarbij uit den bozen!
En tuurlijk laat je je baby niet alleen achter met een parkiet, maar zelfs dan nog! Ouders gaan hun parkiet niet meer durven laten vliegen, want stel dat die op de box/wieg van de kleine land en de kleine bijt?
Ik weet het, het is mss allemaal onnozel enzo. Maar ik ben er van overtuigd dat 70% van de kersverse ouders zo denkt! Dieren bij kinderen zijn gevaarlijk ::) Maar nooit omgekeerd hoor, het dier treft altijd alle schuld!

heey darkwolf ik snap je bezorgt heid maar jij beschijft parkieten nu als monsters voor een baby.
onze parkieten bijten ons toch ook niet zomaar.
trouwens een parkiet heeft niks te zoeken bij de box.
zet de parkiet dan in een andere ruimte.
ik vind dat je best een baby en een parkiet samen kan laten leven. misschien word het zelf dan ook nog een parkietenfreak  :P

Zoals Safrena ook al aangaf: graag weer on-topic! Gr. Ingrid

kaatje82

Ik heb zelf 4 parkietjes,2 honden,3 katten een hamster en een aquarium met 38 vissen.
Ik vind als je een levend wezen in huis neemt,dat het voor het leven is.
Ik vind als het alleen maar om het uiterlijk en karakter eigenschappen van het dier gaat,dat je eens bij jezelf
na moet denken of jij wel geschikt bent voor huisdieren.
Ik heb al mijn dieren van jongs af aan genomen,niet ouder dan 8 weken.
Ik zou er niet aan moeten denken,om maar ook 1 te moeten missen.
Heb ooit wel 2 poezen weggedaan,maar heb er tot op de dag van vandaag nog spijt van.
Had toendertijd geen keus.Maar mis ze nog elke dag.
Een huisdier vind ik kun je pas wegdoen,mocht je het zelf niet meer kunnen verzorgen,door immobiliteit,of dergelijke.
Mijn geval was te kleine woning,en een poes die 2 nesten kreeg.Waarvan ik die ene 2 niet kwijt kon,pas na anderhalf jr.
Maar gewoon omdat je er flauw van bent of niet meer leuk vind is schandelijk gewoon.

Groetjes Kaatje82

Kiwi en Weepeetje

Ik ben van mening dat als je een dier aanschaft jezelf er eerst goed in moet verdiepen, en heeel goed over nadenken of je dat dier het leventje kan bieden wat hij/zij verdient. Het zijn geen meubels ofzo die je op een gegeven moment de deur uitzet omdat je ze toch eigenlijk niet meer zo leuk vind!
Ik vind dat een dier recht heb om zijn hele leven bij 1 baasje te zijn die er heel goed voor zorgt!!
Ik zit zelf ook een beetje in de paardenwereld en als je kijkt wat daar afentoe mee afgezeuld word!!
Je moet wel een HELE goede reden hebben om je dier weg te doen, en een baby op komst of dat hij niet meer leuk is, sorry maar dat vind ik geen goede reden.

Siempke

Ik vind ook dat als je je een parkietje neemt hem niet weg moet doen, zowiezo als je een dier neemt moet je eerst nadenken en veel informatie zoeken, ik bedoel een hond doe je toch ook niet weg als die naar een tijd nog niet luistert...
Tenzij bepaalde redenen.. Heel erg allergisch [ schrijf ik dat goed :P? ] enz.
Ik heb ook pas 2 parkieten [ 5 dagen nu ] helaas heb ik ontdekt dat ik een beetje allergisch ben, voor het stof .. maar daarom doe ik ze nog niet weg!
Ook al staan ze op mijn kamer..

Gr0etjesS - Simone

liesanne

Als je kiest voor een parkietje of welk ander dier, dan kan je dit niet zomaar weer wegdoen.
Ik heb een turquasineparkiet gehad en die is 14 jaar oud geworden. Hij was niet tam en dit was eigenlijk wel wat ik had gewild toen ik hem aanschafte. Het is nooit een reden geweest om hem weg te doen. Hij heeft elke dag rondgevlogen en ging zelf weer terug in zijn kooitje.
Nu hebben we Parka, ons parkietje. Zij is van Liesanne, maar onze jongste dochter is panisch voor haar als ze rondvliegt.
Het is voor ons geen reden om Parka weg te doen of niet rond te laten vliegen.
Als Parka rond wil vliegen gaat onze jongste maar naar haar kamer.
Parka hoort er gewoon bij.
Wij hebben ook twee konijnen. Ik ben super allergisch voor konijnen. We hadden er eerst eentje en dat vond ik zielig.
Ze moesten namelijk buiten staan. We hebben er eentje bijgenomen uit de knaagdierenopvang. Hartstikke gezellig. We hebben een gigantische ren voor ze gemaakt.
Ik vind dat je altijd moet zoeken naar een oplossing. Als je allergisch voor je parkiet word is het natuurlijk anders, want die kan je niet buiten zetten.
Als het karakter van het parkietje die je hebt gekocht je niet aanspreekt is dit jammer, maar leer ermee leven.
Toen ik mijn kinderen kreeg wist ik ook niet welk karakter ze hadden.

Daphne

Moppers

CiteerToen ik mijn kinderen kreeg wist ik ook niet welk karakter ze hadden.

Haha, prachtig! En je slaat gelijk de spijker op zijn kop.

Mees

hey,

ik vind dat je dieren niet moet kopen, als je weet dat je ze weer terug brengt als ze je niet aan staan.

Groetjes,
Loes

Isis

Ik zou na een paar dagen een parkietje echt niet weg doen.
sowieso vind ik dat je parkietje eigenlijk alleen weg moet doen als:
*je allergisch bent of een andere medische reden.
*je er niet goed genoeg voor kunt zorgen

Isis is ook niet zo heel erg tam en in het begin vond ik dat wel jammer vooral als ik een andere parkiet zag die veel tammer was. Maar het is wel een levend beestje en je hecht je er toch aan. Vooral toen Isis ziek was merkte ik pas hoeveel ik van mijn liefie hou :-*.

groetjes :D

ashley

hallo,
een parkiet wegdoen vind ik altijd maar een beetje raar.
kijk je kan er niks aandoen als je ze bijvoorbeeld niet meer mag van je ouders,
en ja allergisch maar meestal weetje dat ook wel een beetje van te voren of je goed
tegen veren kunt of niet toch? en er is ook medicijnen voor, en je kan er ook aan wennen
net als mijn vader.
ik vind het altijd al helemaal raar als je je parkietje weg doet omdat hij niet tam word, dat
kun je van te voren toch weten dat het eene parkietje heel moeilijk tam te krijgen is en de
ander weer wat minder.
zoals jullie merken vind ik dus niet snel goed om je parkietje weg te doen.

groetjes ashley