Wanneer doe je een parkietje weg?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 15, 2007, 20:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

Er is hier al zo veel over gezegd. Wat kan ik zeggen? Lucky is absoluut mijn favoriet, ondanks dat ik Pino met de hand heb grootgebracht. Tamheid komt inderdaad niet uit de lucht vallen. Voor beide parkietjes heb ik me ingezet om ze zo tam te krijgen als ze nu zijn. Pino zelfs nog meer terwijl Lucky de 'tamste' is van de 2. Zo zie je ook maar weer dat ze allemaal een eigen karakter hebben. Pino kan eerder aan het bijten gaan. Tegenwoordig doet ze dat niet meer zo hard maar ze heeft nog weleens van die 'vergismomenten'. Terwijl ik Lucky gewoon overal kusjes mag geven en me de oren van de kop kletst in verstaanbare mensentaal. Pino is meer op haarzelf aangewezen. Ze speelt liever alleen en toen ik haar nog alleen had stapte ze wel op maar wist ook niet hoe snel ze weer weg moest vliegen! Ze is gewoon super eigenzinnig! En ik vertrouw haar niet genoeg om kusjes te geven. Ook Lucky heeft zich weleens vergist en me 1x tot bloedens toe in mijn lip gebeten. Het blijven dieren die altijd onverwacht uit de hoek kunnen komen!

Ook al is Pino niet zo tam als ik wellicht zou willen en zo dominant dat het eigenlijk niet goed gaat om haar samen in 1 kooi te laten wonen met Lucky (terwijl 1 kooi mooier had gestaan in de woonkamer en ook beter zou uitkomen qua ruimte) kan ik het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om haar weg te doen.

Pas geleden heb ik via marktplaats een advertentie gevonden van mensen die hun tamme parkiet weg deden vanwege tijdgebrek. En na veel contact heb ik toch mijn ma zo enthousiast gekregen om daar te gaan kijken en bleek de parkiet echt een schatje. Laat gewoon alles met zich doen: kroelen, kusjes geven en continue bij je zitten. Dus mams was verkocht, vooral omdat hun parkiet Timo die ze al een jaar hebben gewoon angstig blijft en totaal niet bij je wil zitten en handen uit de weg gaat. Ze hebben ook altijd hun parkieten tam gekregen maar deze durft gewoon niks en ik geef eerlijk toe: als je altijd tamme parkieten hebt gehad en er net zoveel energie instopt als anders en er komt 'niks' voor terug dan valt dit echt tegen! Ik vind Timo dan ook een echt 'voliere' vogeltje. Is wel gek op de aandacht van andere vogels, maar vind mensen vreselijk! Nu is de nieuweling dus bij mijn ouders thuis (we moesten trouwens wel de gewone winkelprijs voor het diertje betalen) en mijn ouders zijn helemaal dol op hem. Timo mag ook met hem vliegen maar wil alleen maar OP de nieuwe aanwinst landen. Dus vooral niet op onze andere hand, hoofd of schouder, nee, bovenop de andere parkiet. Die dan weer in paniek wegvliegt en Timo hem dus achterna vliegt om weer OP hem te landen waarna de andere helemaal buiten adem telkens een ander plekje zoekt. Nu gaat het ietsjes beter dus we wachten gewoon af hoe ze zich samen zullen ontwikkelen. Gaat het echt niet samen dan denk ik toch dat Timo inderdaad naar een voliere gaat. Maar dat is zeker niet een beslissing die mijn ouders even snel zullen maken. Ze hebben hun parkiet al ruim een jaar en deze wordt dus maar niet tam ondanks al hun inspanningen. Nu hebben ze er 1 bij die dus helemaal tam is en echt 'gestalkt' wordt door Timo tot ademnood volgt. Het gaat langzaam aan iets beter dus ze zullen het zeker nog wel een paar maanden aankijken voor ze een beslissing zullen nemen. Bovendien kun je een parkiet pas naar een voliere doen als het mooier weer is anders is de overgang te groot waardoor ze snel ziek kunnen worden en kunnen overlijden! Dus voor iedereen die zijn/haar parkiet weg wil doen naar buiten: pas vanaf mei/juni als de temperatuur aangenaam is buiten...

Die mensen die op marktplaats hun parkiet aanboden die wij gekocht hebben daar kun je over oordelen. Ik zou het zelf echt niet kunnen. Zeker niet met zo'n tamme parkiet! Maar goed, als zo'n gezin eerst veel tijd voor de parkiet had (door kleine kinderen en dus veel thuis om voor de kids te zorgen) en nu de kids iets groter zijn ze beiden voornamelijk nog maar van huis zijn door school en weer fulltime werken, de kids naar sporten/zwemmen brengen, etc... dan denk ik dat het voor het diertje een goede beslissing was! Hij heeft nu een thuis waar ie alle aandacht van de wereld krijgt, er elke dag uit mag, lekker vliegen en kletsen en kussen. Lijkt me een moeilijke beslissing, maar ik denk juist dat deze mensen het beste met hun parkiet voor hadden!! En daar heb ik respect voor...

judoka890

nou mijn mening ook maar even ;)
het is erg jammer dat je je parkietje al zo snel hebt weggedaan zo heeft het diertje nog maar amper de kans gehad om te wennen
dat duurt zeker al een maand
en je moet het vertrouwen van een parkietje ook nog krijgen voor je hem tam kunt maken

o ja en dan wil ik ook nog reageren op het feit dat sommige vinden dat je alleen een parkiet weg moet doen om een medische reden
maar ik heb dinky ook weggedaan omdat ik tijd te kort had en nee ik had het niet van te voren kunnen bedenken
mijn rooster is sinds kort verdubbeld dus vandaar

veronika

Maar mensen ! een parkietje die heeft liefde nodig , en als men geen liefde kan geven .... (dat kan) dan is het het beste dat jij jij vogeltje terug naar de kweker breng , zo komt er iemaand anders om die veel meer van hem zal houden dan wie ook , want stel jij voor ; jij houd gewoon niet meer van jij parkietje en dan naar jullie raad hou jij hem zonder er echt veel mee te doen terwijl dat parkietje nog heel veel aandacht en liefde kan krijgen  :-X heb ik gelijk of heb ik gelijk ? xD

ibi

heey veronika

je hebt best gelijk maar ook weer niet.
je moet eerst na denken voor je aan een parkiet begint.
en als je dan weet dat je geen aandacht aan hem/haar kan geven dan neem je geen parkiet.
denk er altijd over na.
een parkietje is niet zomaar een diertje , maar een diertje dat snel kwetsbaar is en vel verzorging eist

denk dus na!!

veronika

inderdaad dat is wel een punt. Maar dat kan toch niemaand op voorhand weten of jij wel of niet genoeg tijd zal spenderen aan jij parkiet... bv; jij wilt een parkiet, in het algemeen kan jij zus er op passen als jij op school/werk zit , dus alles past perfect in de schema en jij neemt een parkietje , zo opeens heeft jij zus haar droomjob gewonden en kan niet meer op dat parkietje passen.Dus dan heb jij 2keuzes ; ofwel jij vogel terug naar de kweker of wel het zonder aandacht laten (wat natuurlijk niemaand van ons zou doen   :-\ .....) maar het punt is , dat niemaand opvoorhand kan weten of hij nu wel of niet en parkiet moet aanschaffen ,...

Safrena

Citaat van: veronika op maart 21, 2007, 23:44:10
... Maar dat kan toch niemaand op voorhand weten of jij wel of niet genoeg tijd zal spenderen aan jij parkiet... .

Hey Veronika

Daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Voor je een parkietje of gelijk wel huisdier aanschaft, moet je goed nadenken of je er voldoende tijd voor hebt.
Ook weet je op voorhand of je het diertje leuk vind of niet, anders kies je er niet voor

Je weet dat als je een huisdier aankoopt, dat het vele jaren bij jou is en dan moet je met alles rekening houden, ook met het idee als je een drukker baan zou krijgen.
Het is trouwens niet zo, als je het drukker krijgt, dat je je parkietje moet wegdoen. Koop er dan gezellig een vriendje bij.
Laat je lieverdjes dan lekker vliegen en geef ze aandacht als je thuis bent. De uren dat je er niet bent hebben ze elkaar en speeltjes ;)


Zoals al heel vaak is geschreven

BEZINT EER GE BEGINT

Vele groetjes

ibi

heey safrena ik wou bijna precies het zelfde zeggen op het antwoord.
als je er vaak niet bent hebben ze natuurlijk altijd nog hun speeltjes.
en spiegeltjes vallen dan ook in de smaak.
je kunt ook de radio eens aan doen of een cd met vogel geluiden kopen.
als je maar niet dag en nacht weg bent kan je het parkietje best houden.
maar ik zou er zo wie zo een uur an besteden per dag.

ik zelf doe meer omdat ik alleen naar school ga en om 3 uur  thuiskom.
natuurlijk besteed ik dan veel tijd aan mijn vogels  ;)
maar ook besteed ik tijd aan parkietenfreak  :P

groetjes

Jippie

Hoi allemaal!

Ik moet echt zeggen dat ik het raar vind dat mensen er niet over nadenken voordat ze een dier in huis nemen... Je neemt een dier in huis wat zorg nodig heeft! De redenen die ik hier hoor om een dier "weg te doen" zijn vrijwel allemaal te voorkomen door na te denken voordat je wat doet (en dan heb ik het niet over overmacht, zoals bij Annika). Als ik in een dierenwinkel sta, wil ik ook het liefst ALLE dieren mee naar huis nemen, maar ik weet zelf ook wel dat dat niet kan; ik heb er gewoon geen tijd voor, noch de ruimte. Wat mij betreft is dit inderdaad een kwestie van onvolwassen gedrag en vooral van het niet kunnen uitstellen van behoeftebevrediging (ik wil NU een parkietje en die moet NU doen wat ik wil). Je kan ook een week wachten om na te denken of je er tijd voor hebt, hoe je het dier gaat verzorgen, welke dingen je zal moeten laten om voor het dier te kunnen zorgen, wat je doet wanneer het niet goed gaat etc.

Maar goed, ik weet ook wel dat ik niet de hele wereld kan veranderen, al wil ik dat wel graag...

Groetjes, Ilse

Toeter en Dafne!

veronika

#48
Maar jij denkt er over na en zo en plots ! gebeurd er  iets en jij kan echt niet voor jij parkietje zorgen en jij wilt bv geen tweede op een of andere redenen zoeits kan NIEMAAND op voorhand weten toch ? of zijn jullie inees zo helderziend geworden oO....Maar waarom moet jij dan jij parkietje houden als jij gwn geen tijd hebt en zo en dan moet men die parkietje volgens jullie toch maar houden omdat hij die niet mag wegdoen. Nou ! ik heb liever dat een vogel gellukig is en wordt wel teruggegeven dan dat hij geen aandacht van zijn baasje krijgt, dat is gwn zo zielig voor dat vogeltje dan :( en nu gaan er reacties komen van : Dan moet jij helemaal geen parkietje kopen nou in het begin is iedereen meestal super enthoesiast als hij zijn eerste parkietje koopt , die denkt gwn aan niks anders.*denkt aan haar eerste parkiet die ik kreeg*
ik had er zooo veel over gelezen en zo ik was super enthoesiast en super blij toen ik dat lieve vogelrtje zag ^^ en bij sommige mensen verdwijnt die gevoel dan gwn en dan vind ik dat jij beter dat vogeltje terug brengd... :-\ *kijkt naar haar parkietje die vrolijk op stokje zit xD*

ibi

heey veronika

de redenen die jij opnoemt zou iedereen kunnen gebeuren.
maar een echt beetje parkietenfreak zou er alles vor doen om de vogel
toch te houden.
en zou er zeker een 2e bijnemen.
hoezo zou er geen 2e parkiet bijkunnen?? als je van vogels houd zou dat wel het geval zijn.
en als je niet van vogels houd had je niet eens 1 parkiet gehoeven

groetjes

Trippy

@ Ibi,

Het kan toch zijn dat je in je huis geen plaats heb voor een grotere kooi,
De kamer te klein is voor 2 parkieten die elkaar volgen enzovoorts ?!

Tsjaaaa... ik heb m'n mening al eerder gegeven.

Groetjes,Ursula

ibi

heey trippy

al is de kamer te klein.
je bent weg en dan laat je toch de parkieten niet los.
trouwens ze kunnen best in een kleine kamer leven.
de woonkamer is hier ook niet groot maar zitplekken zijn er genoeg.......

groetjes

Trippy

#52
@ Ibi,

In die opzichten bedoel ik het niet,
Het is mogenlijk dat je op kamers woont,niet iedereen heeft de mogenlijkheden die jij hebt!

In ons huis,zou er beneden geen grotere kooi kunnen,hier hebben wij de ruimte niet voor.
De kooi van Wizzy en Woppy is groot maar ja..

Groetjes,Ursula

Er zijn mensen genoeg
die op kamer wonen en die perfekt twee parkietjes hebben
Dat is dus ook echt geen excus
gr Safrena

Safrena

Citaat van: veronika op maart 22, 2007, 12:15:35
Maar jij denkt er over na en zo en plots ! gebeurd er  iets en jij kan echt niet voor jij parkietje zorgen en jij wilt bv geen tweede op een of andere redenen zoeits kan NIEMAAND op voorhand weten toch ? of zijn jullie inees zo helderziend geworden oO....Maar waarom moet jij dan jij parkietje houden als jij gwn geen tijd hebt en zo en dan moet men die parkietje volgens jullie toch maar houden omdat hij die niet mag wegdoen. Nou ! ik heb liever dat een vogel gellukig is en wordt wel teruggegeven dan dat hij geen aandacht van zijn baasje krijgt, dat is gwn zo zielig voor dat vogeltje dan :( en nu gaan er reacties komen van : Dan moet jij helemaal geen parkietje kopen nou in het begin is iedereen meestal super enthoesiast als hij zijn eerste parkietje koopt , die denkt gwn aan niks anders.*denkt aan haar eerste parkiet die ik kreeg*
ik had er zooo veel over gelezen en zo ik was super enthoesiast en super blij toen ik dat lieve vogelrtje zag ^^ en bij sommige mensen verdwijnt die gevoel dan gwn en dan vind ik dat jij beter dat vogeltje terug brengd... :-\ *kijkt naar haar parkietje die vrolijk op stokje zit xD*

Hey Veronika

Als je geen aandacht en tijd hebt voor een parkietje moet je er gewoon niet aan beginnen.
Een parkietje moet inderdaad gelukkig zijn en met heel veel liefde verzorgd worden.

We zijn geen helderziende, maar je weet wel op voorhand of je ooit een drukker baan wil of niet. Als ik weet dat er ooit een kans is dat ik een drukkere baan zou hebben, dan begin ik gewoon niet aan parkietjes (of andere huisdieren) dat zijn nu eenmaal keuzes die je moet maken in je leven.
En ja, daar zijn we dan weer, dan moet je gewoon geen parkietje of een ieder huisdier kopen.

Als jij super enthousiat een parkietje (of ander huisdier) koopt en later geen interesse meer in hebt, dan heb je naar mijn idee gewoon niet goed nagedacht.
Als je goed nadenkt, weet je ook heel goed, als je een diertje koopt dat dit heel veel jaren bij je blijft. Althans dat is de bedoeling.
Zoals ik al eerder verteld heb, jij kiest voor het parkietje of diertje niet andersom, het is dus helemaal jouw verantwoordelijkheid om het diertje een liefdevol en gezellig goed verzorgde thuis te geven, niet even spelen en dan dumpen.

Ik krijg zo een beetje het gevoel dat veel mensen er niet bij stil staan, dat ze met levende wezentjes bezig zijn die ook pijn en verdriet en gevoelens hebben en niet met een teddybeer die je kan weggooien of weggeven als je hem niet meer leuk vind. >:(

Vele groetjes

ibi

#54
heey ursula

als je op kamers woont dana maak je toch een parkietenboom......
ze hebben de hele kamer niet nodig.
ze hebben een parkieenboom en een kooi wat kan een parkiet zich dan nog meer wensen.
ind e kooi zit alles wat ze nodig hebben en in de parkietenboom ook.
ik zit toch ook op school en mijn parkieten zitten alleen thuis....
als je spiegeltjes hebt en een nepvogel(s) dan zou het vast lukken

groetjes

wat safrena allemaal zegt heeft ze helemaal gelijk in.
je kan toch wel schatten als je ergens een opleiding voor doet en afgestudeert bent dat je
dan een drukke baan krijgt.
hoezo neem je dan een parkietje... :-\
je zou hem mee kunnen nemen naar je werk maar dat is ook weer te veel stress voor je vogel

groetjes

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena


Sam

Ik ben het er niet mee eens dat je van te voren weet of je wel/niet een drukkere baan krijgt en dus minder tijd aan je vogels kan besteden.
Parkieten worden op zijn minst een jaar of 10 en niemand kan zover in de toekomst kijken....
Wat als je parkieten hebt en je krijgt een kind dat een zorgenkindje blijkt te zijn.... wat als je man ineens bij je weg gaat en je zelf wel moet gaan werken om inkomen te hebben en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die kunnen gebeuren die niemand kan voorzien. Of moet dan niemand maar een dier in huis nemen....

Ik ben het volledig met jullie eens dat je heel goed na moet denken voor je een parkiet of welk huisdier dan ook aanschaft, want inderdaad wij kiezen voor dat beestje en dat beestje niet voor ons. Volledig mee eens!
Maar er kunnen omstandigheden zijn waardoor de eigenaar toch besluit om het beestje een ander en misschien wel beter thuis te geven. En ik vind niet dat dat als doodszonde bestempelt moet worden.
Nogmaals, een beestje korte tijd in huis hebben en het weer wegdoen, ja, dan kan je zeggen had beter nagedacht of het langer geprobeerd, maar helaas is het leed dan al geschied.
En ik ben van mening dat ieder diertje recht heeft op een fatsoenlijk bestaan en als "jij" hem dat niet (meer) kan geven, denk ik echt dat je er toch beter aan doet om een ander en beter thuis voor hem te zoeken. Want willen we niet allemaal dat de parkieten een goed en fijn leven hebben???

Sonja

Hallo,

(Te)veel parkietjes worden te impulsief aangeschaft, omdat er niet goed is nagedacht van tevoren. Het is belangrijk om jezelf af te vragen of het diertje past in het leven wat je leidt. Daar kun je best een inschatting van maken, ook op de wat langere termijn, is mijn mening.

Natuurlijk kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden de kop opsteken.
Maar in het algemeen kun je toch, voordat je een parkietje, of welk ander dier dan ook in huis haalt, de voors en tegens tegen elkaar afwegen en dan een besluit nemen.

Groetjes, Sonja.

Sam

Inderdaad Sonja, voors en tegens moet je van te voren heel duidelijk tegen elkaar afwegen, helemaal mee eens!
En een inschatting maken, ja dat kan, maar dan wel met het leven dat je NU leidt past het beestje daarin vind ik dat je het best aan kan schaffen als je het graag wilt en er goed over nagedacht hebt, maar nogmaals, er kunnen altijd dingen gebeuren die niemand kan voorzien, en je dan toch doen besluiten dat het beestje ergens anders beter af is.

Want waar gaat het nu eigenlijk om, dat mensen tegen wil en dank hun beestje zijn leven letterlijk laten uitzingen, of hun best doen er toch nog een goed thuis voor te vinden zodat het beestje alsnog een erg fijn leven kan hebben. Naar mijn mening vind ik dat laatste belangrijker dan dat er hier steeds maar weer gehamerd wordt dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Ik vind verantwoordelijkheid nemen namelijk ook dat er uiteindelijk voor gekozen wordt het beestje elders onder te brengen omdat hij het daar beter heeft. Want wat al gezegd is beestjes voelen vaak haarfijn van alles aan en dus ook dat hij eigenlijk niet gewenst is...

Jippie

Dáár gaat het juist om: even wat verder in de toekomst kijken dan morgen! Ik zeg ook niet dat je alles kan voorspellen, maar je hebt er wel een idee van wat er in je leven gaat spelen. Dat is juist de reden dat ik heb gekozen voor twee parkietjes: ik ben namelijk niet elke dag de hele dag thuis, al zorg ik er wel voor dat ze elke dag minimaal een paar uur kunnen vliegen, ze hebben een kooi vol speeltjes en niet te vergeten elkaar!

Ik vind het raar dat er met parkietjes zo makkelijk over wordt gedaan: het is toch "maar" een klein beestje en daarvoor kan je makkelijk een ander huis zoeken. Sorry dat ik het nu zo bot ga zeggen, maar ik doe het toch: wat doe je later als je een kind krijgt wat bijvoorbeeld een huilbaby blijkt te zijn? Doe je het dan ook "weg"?

Een aantal hier slaan de spijker op zijn kop: "Ik werd verliefd op het beestje en wilde het meteen hebben". Dat zegt voor mij al voldoende: er is impulsief gehandeld en niet nagedacht over de gevolgen van een extra levend wezen in huis.

Ik begrijp echt wel dat het voor een dier beter is om te leven bij iemand die echt om ze geeft, maar het lijkt me handiger te voorkomen dat een dier in een situatie terecht komt waarin hij weg moet, omdat JIJ niet goed hebt gehandeld.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Sam

Nou Ilse, de vergelijking die jij trekt met een huilbaby vind ik echt veel te ver gaan. Met alle respect voor de dieren, ik ben een echte dierenvriend, deze vergelijking gaat mij veel en veel te ver. Een dier is nog altijd een dier en geen mens. Klinkt misschien cru en bot, maar je kunt ze niet gelijk stellen.
en tuurlijk doe je een huilbaby niet weg, weet er alles van....
En ook van een parkietje dat in eerste instantie anders leek dan ik me voorgesteld had, omdat het kruipertje was, dus ik weet echt wel waar ik over praat. En nee ik heb Sam niet weg gedaan, hij mag zijn wie hij is...

En ik denk zeker niet dat het maar een klein beestje is en daarom wel makkelijk weg kan, integendeel. Een parkiet is behoorlijk intelligent...

Ik ben van mening dat over het algemeen mensen een weloverwogen keuze maken als ze een dier nemen (de impulsiviteit uitgesloten) en ik ben ook van mening dan mensen er goed over hebben nagedacht als ze toch besluiten hun dier weg te doen....

Om dan toch maar op de vergelijking met mensen terug te komen, als het voor je kind beter blijkt te zijn in een gezinsvervangend tehuis zul je die keuze ook maken.....

En wat de lange termijn planning betreft, tuurlijk kun je bepaalde zaken voorzien, maar geloof me, echt niet alles...