Kooien

Gestart door Fenixjuh, maart 15, 2007, 12:08:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fenixjuh

Hey allemaal!!
ik zit net even op wat sites te kijken voor een nieuwe kooi, en ik kwam op de site van goedkoperkanniet, een hele goede site, ik heb er zelf ook al eens wat gekocht. Maar wat ik nou zag, vond ik echt niet kunnen. Kooien (goedkoper dan normale) met alleen verticale spijlen. Ik weet dat niemand hier dat zal kopen, maar als mensen er geen verstand van hebben, en een ruime kooi voor 6 euro zien staan, kan ik me voorstellen dat iemand dat meteen wil kopen. Ik vind dat dit eigenlijk niet mag kunnen, zulke kooien verkopen, en zeker niet door een site die hier zo'n hoog aanzien heeft. Hier is de link naar de pagina, je moet wel even een foto vergroten voor je het kan zien hoor.

http://www.gkn-dierenbenodigdheden.nl/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,15/Itemid,1/

Groetjes!!

Josephine

Als ik zou kunnen kiezen dan zou ik ook voor horizontale spijlen gaan. Maar toen ik op zoek ging naar een volieren was het erg moeilijk om horizontale spijlen te krijgen. Dus ik heb ook verticale spijlen :-[ Maar ik weer ook dat er meer mensen hier zijn die dit ook hebben. Rakker en Rico redden zich prima in de voliere en ze hebben er zo te zien niet echt last van...

Maar toch... als je de keus heb zou ik voor horizontale gaan...

Groetjes Josephine

roha

Parkieten moeten horizontalespijltjes hebben, maar er zijn nog andere soorten vogels die in een kooi zitten, waarvan de spijlen verticaal moeten/kunnen.

Caradow

Moeten... ja wat is moeten...

Horizontale spijlen zijn zeker vele malen beter, omdat het het klimmen wat een parkiet nu eenmaal graag doet, vergemakkelijkt. Maar het is niet zo dat verticale pijlen "slecht" zijn...
Zeker wat Josephine zget, bij volieres vind je maar zeer weinig horzontale spijlen.. Mijn voliere heeft dus ook verticale spijlen. Het klimmen was een wennen na de verhuizing, maar ze klimmen ondertussen met verticale spijlen net zo makkelijk als met horizontale.

En wat ook al gezget is, er zijn ook zat vogeltjes die helemaal gene behofte hebben aan horizontale spijlen, neem bijvoorbeeld vinkjes en kanaries

Marieke-Tommy

Hallo Fenixjuh,
Ik vind dat het ook niet moet kunnen. ;)
Maar over het algemeen vond ik die kooi er ook een beetje goedkoop en nep uitzien. Ik denk dat alleen moeders zo'n kooi kopen voor hun dochtertje van 9 die haar eesrte parkietje krijgt. :-\ ;) :)

Heel veel liefs Marieke

Caradow

Ik begrijp het probleem niet...

er staat niet bij dat het een grasparkietenkooi is, het is een vogelkooi...
er is niets mis met het kooitje, behalve dat wij vinden dat die minder geschikt is voor een parkiet...
maar dat kun je geen handelaar verwijten, tenzij deze totaal verkeerde informatie daarbij geeft...

ibi

#6
heey




*knip*

Edit://
Met alle respect voor je mening, ik heb deze reactie verwijderd omdat je parkiet op deze manier ernstige schade aan o.a. de snavel kan oplopen.
Dit kan echt niet Ibi.
Gr PF



ikzelf vind die kooien niet zo mooi. de kleur en hoe het eruiziet is niet mooi.


groetjes dat was mijn mening  ;)


Parkieten-Freak

#7
Parkieten moeten een kooi met horizontale spijlen hebben. Voor een volière geldt dat in veel mindere mate, omdat parkieten daar sowieso veel meer in kunnen klauteren dan in een kooi.
Een parkiet een kooi met verticale spijlen presenteren is ongeveer hetzelfde als een mens een glijbaan op laten lopen.

@ Ibi:
Juist omdat parkieten geboren klauteraars zijn, moeten ze horizontale spijlen hebben. Er valt niets te klauteren aan verticale spijlen.
Sterker nog: een parkiet kan allerlei snavelafwijkingen (vergroeiingen!) krijgen doordat hij toch zal proberen te klimmen.


ibi

#8
heey parkietenfreak

van dat snavel afwijkingen wist ik niet.


*geknipt*
Edit://
Niet nog een keer Ibi.
Gr. PF




groetjes

Trippy

#9
Hallo,

Dat van die snavelafwijkingen wist ik niet,Bedankt Anneke !  :)

Onze kooi heeft 2 kanten met horizontale spijlen en 2 kanten met verticalen spijlen,is dit wel oké ? Ja, is OK (PF)
De kooi is heel iets kleiner dan een gemiddelde binnenvolieré dus erg ruim.
Trippy heeft wel alleen maar horizontalen spijlen dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Ik zou zelf ook liever niet van die website kopen.
Ik heb bij die kooien het idee dat ik na een paar maanden een nieuwe kooi kan halen ( het zal vast niet waar zijn maar dat is mijn gevoel ) en de kleuren zijn VERSCHRIKKELIJK (!) Als zeg ik het zelf.

Groetjes,Ursula

Parkieten-Freak

#10
Op verzoek uitleg over de snavel:
Een vogel die probeert te klimmen via verticale tralies, houd zijn kop scheef omdat hij zijn snavel als klimhaak gebruikt.
Doordat de vogel toch probeert te klimmen, komen er zijwaartse krachten op de 2 helften van de snavel te staan.
Een normale klimpartij van een grasparkiet in een kooi met met horizontale spijlen geeft nagenoeg alleen verticale krachten. Dat kan de snavel heel goed hebben, sterker nog: daar is hij op berekend.
Juist die zijwaartse krachten kunnen scheefgroeiingen veroorzaken.

Verder ben ik van mening dat een aantal van de kooien uit bovenstaande link totaal ongeschikt zijn voor een grasparkiet.
Dat heeft niets te maken met kleur of met de prijs, maar alles met de spijlen!!!
Ook ik zou deze kooien niet aanbevelen, ik denk dat na 2 weken de verf er totaal afgebladderd is.
Inversteer dus liever in een wat duurdere en kwalitatief betere kooi.


Caradow

Dat het zo schadelijk was voor de snavel was ik ook niet van op de hoogte, misschien mijn stukje ook even aanpassen Anneke?

Parkieten-Freak

Kijk, af en toe klauteren over verticale spijlen is helemaal niet zo erg. Altijd klauteren over uitsluitend verticale spijlen is wel slecht.
Veel parkietenkooien hebben aan twee zijden verticale spijltjes, dat is niet erg. Voor een volière geldt het probleem van de spijlen nog veel minder omdat parkieten sowieso genoeg te klauteren hebben. (Takken genoeg aanwezig enz.)

Ik heb ooit ergens een artikeltje gelezen over (en een foto gezien van) een grasparkiet die zijn leven lang in een kanariekooi heeft doorgebracht.
Ik zal kijken of ik het nog kan vinden. ;)

Vinken en kanaries klauteren veel minder dan grasparkieten. Hun snavel is ook heel anders van vorm (kegelvormig) en daardoor minder geschikt.
Een grasparkiet gebruikt zijn snavel door de "haak-vorm" veel meer als handig hulpje bij het klimmen. ;)


Sara

Ook ik wist niet dat verticale spijlen zó ongezond zijn voor grasparkieten, maar ik gebruik wel al zolang als dat ik grasparkieten heb kooien met horizontale spijlen, op aanraden van de site en het forum.
Mijn vollièredraad bestaat uit zo vierkantjes, dus er zijn zowel horizontale als verticale spijlen, als jullie begrijpen wat ik bedoel. En ze gebruiken hier dan ook bijna altijd de horizontale spijlen om te klimmen, ik denk dat ze weten dat dat gemakkelijker en beter is voor hen.
De kooi waar Pucky in verblijft, heeft ook aan de zijkanten verticalen spijlen en aan de voor- en achterkant horizontale spijlen. Ik hang meestal de speelgoedjes tegen de verticale kant, zodat de horizontale kanten vrij blijven om te klimmen, en daar maakt Pucky gretig gebruik van!

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

1972marloes

tja zo goedkoop is er dan niet op de verf bezuinigd,je ziet de meest vreemde kleuren is die verf niet giftig.
voor een kanarie een prima kkoi trouwens