Winky weer aan de antibiotica

Gestart door Mars, maart 14, 2007, 15:46:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Mars

@ kuifmees/parkietenfreak Aan resistentie heb ik ook gedacht, maar de vogelarts vond dat niet een verklaring. Ook Beijer (de toren, drachten) heb ik deze vraag gesteld en ook hij gaf in zijn antwoord niet een reactie dat dat zou kunnen (hij heeft het er niet over gehad, dus ik neem aan dat hij daar wel op in was gegaan. Winky heeft tot 2x toe een baytril kuur gehad, met daartussenin helaas een stopweek. Ik moet zeggen dat mijn dierenarts na de eerste kuur de ontalsting heeft onderzocht en daar geen afwijkingen in heeft kunnen vinden. Waar zij allemaal op heeft gezocht weet ik niet (behalve megabacterie). Ik heb er niet op hoeven wachten, dus ik neem aan dat er geen gramkleuring is gedaan.

Ik heb wel vertrouwen in de diagnose van de dierenarts, zeker omdat een doorgroeiende snavel nu eenmaal op leverproblemen duid. En ook het feit dat Winky zo enorm klein en dun gebouwd is (26 gram), wijst er op dat het parkietje mogelijk meer problemen heeft. Kortom: de diagnose komt niet uit de lucht vallen. Maar voor de zekerheid heb ik een mail gestuurd naar Beijer, een second opinion kan geen kwaad. Hoewel ik al vanaf begin het gevoel heb dat Wink een beetje een raar vogeltje is... Vandaar ook dat ik hem meestal Wink noem (betekent knipoog) in plaats van Winky  :)

@Tanja Het laxeermiddel mag inderdaad door het eten of iets dat Wink lekker vindt. Maar helaas is hij nog erg bangig, dus hij eet niet gemakkelijk uit mijn hand (wat wil je: ik ben met medicijnen begonnen toen ik hem kreeg, zo'n vier weken geleden). De enige uitzondering is trosgierst, dat vindt Winky zo lekker dat hij dat wel uit mijn hand eet. Maar ik heb geen idee of ik daarmee voldoende laxeermiddel binnenkrijg. En hij zit bij Layla in de kooi, dus op de pellets is geen optie.

Vandaag is Wink trouwens goed opgeknapt: waarschijnlijk door de vitamineshot. Ik ben erg geschrokken, ook een beetje treurig: ik vind Wink een fantastisch parkietje. Gister was ik er vrij rustig over, waarschijnlijk omdat ik ook zelf al het gevoel had dat het niet goed zat. Toch hoop ik dat Beijer toch nog een andere diagnose heeft, maar ik ga echt geen bloedonderzoeken en rontgenfoto's nemen... Dat doe ik hem maar niet aan.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lien

hallo marcia het zit jou ook niet mee ,als ik dit zo allemaal lees .
ik hoop dat winky gauw opknapt. 

  groetjes lien

Parkieten-Freak

Ik denk dat hier geen sprake is van resistentie tegen antibiotica, hier is iets anders aan de hand.
Een leverziekte is zeker mogelijk. Heeft Winky ook stopverfkleurige ontlasting?


Mars

Poeh.. dat ziet er huidskleurig uit? Wat voor kleur heeft dat? Winky's ontlasting is wat gelig, zeg maar jodium achtig van kleur.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

ja, een beetje een kruising tussen beige en grijs, gelig kan ook.
De onderstaande foto (slechte kwaliteit) laat zien hoe dat er ongeveer uit kan zien.






[verwijderd door de beheerder]


Kuifmees

Citaat van: Parkieten-Freak op maart 29, 2007, 14:59:10
Inderdaad beter om een kweekje te maken. Niet door er diverse antibiotica op los te laten, maar door microscopisch onderzoek (o.a. kleuring van bacterien).
Het nadeel is inderdaad dat je enkele dagen op de uitslag moeten wachten.
Bij en mens of dier met een ernstige infectie wordt ALTIJD begonnen met één of meerdere antibiotica! Als je dat niet doet, kan dat namelijk levens kosten!
De kweek wordt ook gedaan, en zo nodig wordt het antibioticabeleid aangepast.
Er is dus wel degelijk een reden. Weliswaar niet om "een wilde anti-bacteriekuur te kiezen", maar wel om "blind" te starten zoals men dat noemt.

Beste, kleuring laat je inderdaad toe een opdeling te maken in grampositieve (blauwkleurig) en gramnegatieve (roodkleurig) bacteriën. Het bepalen van het juiste antibioticum gebeurt door een PCA-voedingsbodem te maken of eventueel een specifieke voedingsbodem indien men een bepaalde bacterie vermoedt. Op deze bodem plaatst men dan een aantal kleine ronde schijfjes voorzien van één welbepaald antibioticum. Daar waar de bacteriekolonie niet verder groeit, heeft men het juiste antibioticum te pakken. Fleming ontdekte zo toevallig penicilline toen een schimmel zich op één van zijn petrischalen groeide en de bacteriën aldaar deed sterven.

Men past dit nu meer en meer toe omdat er al te veel antibiotica gebruikt worden waardoor de bacteriën resistent worden. Ook bij de mens poogt men zelfs het toedienen van antibiotica uit te stellen eerder dan een breedspectrum toe te dienen! We moeten echt oppassen met het zo maar toedienen van antibiotica!

Mars

Ja, beste kuifmees dat zal allemaal wel, ik snap ook dat je niet zomaar antibiotica toe moet dienen, maar het gaat nu om mijn grasparkietje Winky. Ik heb het gevoel dat je daar een beetje langs heen praat om je punt duidelijk te maken. Volgens mij duidt het ziektebeeld van Winky niet op verkeerde bacterien maar diepere problemen. Daar ga je niet op in! We hielden namelijk niet een discussie over het gericht toedienen van antibiotica, tenzij jij iets weet wat ik niet weet (en de dierenarts niet volledig onderzocht heeft): dat Wink dus wel slechte bacterien zou hebben.
Mijn vraag is dus: de dierenarts heeft een ontlastingsonderzoek gedaan, ze heeft daarbij geen slechte bacterien gevonden die duiden op ziekte en ze heeft gekeken naar de aanwezigheid van schimmels (megabacterie). Was dit onderzoek voldoende of heeft ze volgens jouw inschatting een oppervlakkig onderzoek gedaan? Ik denk het niet namelijk, maar als jij dat denkt dan hoor ik dat.

En het is 'beste Marcia' of 'beste Mars' of zelfs 'beste mensen' / 'beste lezer'...  ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

#27
Citaat van: Kuifmees op maart 29, 2007, 20:27:47
Beste, kleuring laat je inderdaad toe een opdeling te maken in grampositieve (blauwkleurig) en gramnegatieve (roodkleurig) bacteriën. Het bepalen van het juiste antibioticum gebeurt door een PCA-voedingsbodem te maken of eventueel een specifieke voedingsbodem indien men een bepaalde bacterie vermoedt. Op deze bodem plaatst men dan een aantal kleine ronde schijfjes voorzien van één welbepaald antibioticum. Daar waar de bacteriekolonie niet verder groeit, heeft men het juiste antibioticum te pakken. Fleming ontdekte zo toevallig penicilline toen een schimmel zich op één van zijn petrischalen groeide en de bacteriën aldaar deed sterven.

Veel bacteriën kunnen al van elkaar onderscheiden worden door vorm en ligging. Het is dus lang niet altijd zinvol en nodig om deze op een voedingsbodem te gaan kweken.

Citeer
Men past dit nu meer en meer toe omdat er al te veel antibiotica gebruikt worden waardoor de bacteriën resistent worden. Ook bij de mens poogt men zelfs het toedienen van antibiotica uit te stellen eerder dan een breedspectrum toe te dienen! We moeten echt oppassen met het zo maar toedienen van antibiotica!

Resistentie ontstaat doordat mensen (of dieren) een kuur met penicilline niet afmaken. Men voelt zich weliswaar beter, maar de bacterie is nog steeds in het lichaam aanwezig. De overgebleven bacteriën zijn die bacteriën die de kuur "overleefd" hebben. Zij konden het best tegen de penicilline. Na het stoppen met de kuur zullen deze bacterien zich weer vermenigvuldigen, en deze bacterien zijn verrekte moeilijk te bestrijden.

Uiteraard is het zeer zinvol om spaarzaam met antibiotica om te gaan, dat staat buiten kijf.
Echter, indien een vogel met bijvoorbeeld een luchtweginfectie (=zeer ernstig!) bij de DA komt, zal deze onherroepelijk en "blind" een breedspectrum antibioticum voorschrijven. Doet hij dat niet, dan heb je grote kans dat de vogel nooit meer antibiotica nodig zalf hebben: hij of zij overlijdt.
Kortom:
Als de nadelen van het NIET verstrekken (lees: sterven) voor de vogel/mens groter zijn dan de voordelen van het WEL verstrekken (lees: mogelijk opknappen) dan is het duidelijk dat je in sommige gevallen niet veel keuze hebt.







Mars

Beste mensen,

Even een update wbt Winky. De afgelopen week heb ik op aanraden van Beijer in Drachten een kuurtje tegen mogelijk aanwezige megabacterie gekregen. Dat heeft, zoals ik verwachtte niets opgeleverd.

De aanname van mijn dierenarts dat Winky leverproblemen heeft, lijkt mij nog steeds heel logisch (aannemelijk). Af en toe verlies ik alle hoop en weet ik zeker dat Wink niet lang meer te leven heeft, hij slaapt zo veel, eet veel, de snavel groeit op het moment enorm snel (hij begint langzaam vierkant te worden). En toen ik Winky vrijdag stiekem ging aaien viel me op dat de veertjes niet lekker zacht waren  :(

Af en toe heeft Winky een opleving, vandaag ging dan ook weer redelijk. Ik denk dat ik morgen toch ga proberen Winky de druppeltjes laxeermiddel te geven, maar ik weet nog niet hoe... De dierenarts gaf aan dat het mocht op iets dat Wink lekker vindt, maar het enige dat hij echt lekker vindt zijn zaadjes en trosgierst, andere dingen gaat Winky echt niet eten, tenzij de anderen het eerst voordoen. Zaadjes zijn geen optie, want die worden gepeld, zou er iets van de druppel binnenkomen (ik hoef maar een halve druppel te geven) als ik het op trosgierst doe? De dierenarst gaf meteen al aan dat vastpakken wel erg veel stress op zou leveren (voor iets dat mogelijk niet zal helpen) en dat ik dat wat haar betreft niet hoefde te doen.

Ondertussen ga ik door met het geven van lever-werkings-bevorderende voeding: paardebloemblaadjes en mogelijk dat ik dinsdag maar eens een thee klaar ga maken. Daarnaast ga ik dinsdag kijken of ik advies kan krijgen van Hedwig vd Horst, hopelijk kan zij/wil zij wat van mijn vragen beantwoorden.

Overigens: Jimmy valt Wink af en toe 'van uit het niets' aan als beiden op de kooi zitten en dat terwijl ze wel eens knuffelden en in ieder geval niet vijandig waren. Zou Jim's gedrag komen doordat Jim voelt dat Wink zwak is?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Sterkte!!! :(

Als Winky uit je hand eet, zou je een heel klein bolletje trosgierst van de sliert af kunnen plukken en daar die druppel opdoen. Wel moet ik erbij zeggen dat ik niet weet of trosgierst vocht opneemt. Ik denk zeker wel dat de werking van het medicijn aanwezig blijft. Gewoon proberen!!!

Succes!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

karin v h

Hallo Marcia,
Heel veel sterkte met Winky.
Het zou goed kunnen dat Jimmy voelt dat Winky zwak is. 'Beesten' voelen vaak dat soort gedragen van elkaar aan.
Groetjes karin

Caradow

Ik weet zeker dat Jim het aanvoelt. Ik merk het hier ook naar de reacties richting Coco.. de ene is heel beschermend en de ander is juist afstotend naar Coco. En dat terwijl Coco "alleen maar" niet kan vliegen nu...

Heel veel sterkte met de kleine Wink... Ik weet hoe moeilijk je het er mee hebt...

Ardenlyn

Heel veel sterkte met Winky!

Ik duim voor je!!

Idske

Hey Marcia,

Hoe gaat het met Winky?

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

#34
Vraag maar niet.... Weet je het zeker dat je een update wilt? Geloof me, dat wil je niet...

Zoals een deel van jullie weten door de chat, bestaat er de mogelijkheid dat Winky papegaaienziekte heeft. Ik heb begin vorige week Hedwig van der Horst opgebeld en die gaf aan dat dat voor haar een mogelijkheid was. Winky is getest op papegaaienziekte, maar vlak na een antibioticakuur en volgens Hedwig van der Horst is het nauwelijks aantoonbaar bij parkieten die ooit antibiotica hebben gehad. De eerste insteek van haar was Winky daarvoor gewoon te behandelen. Toen ik vertelde dat ik nog drie parkietjes heb, kwamen we samen tot de conclusie dat die het dan ook hebben en dat het dan bij een van deze drie aantoonbaar moest zijn. Quint is de enige die nog geen antibiotica heeft gehad, dus die zou testvogel zijn.

Ik heb met mijn eigen dierenarts overlegd, zij kende de theorie van de antibiotica niet (dat het dan niet zichtbaar was), maar wilde graag samen met mij uitsluiten of de boel hier niet besmet is (en ik dan ook niet, want ook mensen kunnen er ziek van worden). Overigens is papegaaienziekte zeer goed te genezen, als je er op tijd bij bent. Mijn vogelarts was deze week op vakantie en zij stelde voor om een andere arts uit de kliniek het onderzoek te laten doen. In overleg hebben we besloten dat ik Winky antibiotica zou geven, terwijl zij weg was en dat zij de test doet. In principe is een kuur van baytril ook een medicijn tegen papegaaienziekte, maar dan moet je het zes weken geven. Een ander medicijn kan met een eenmalige injectie toegediend worden. Met deze situatie had ik het meest vrede, omdat ik weet dat ze hart voor vogeltjes heeft, overige dierenartsen vaak niet weten wat ze met vogels moeten en het onderzoek mogelijk intensief kan zijn. Bovendien hadden de anderen geen ziekteverschijnselen en zou Winky niet slechter worden met de antibiotica. Sterker nog, volgens mijn eigen VA horen parkietjes snel beter te worden van antibiotica als ze papegaaienziekte hebben, dat is dus de reden waarom ze daar niet op door is gegaan: omdat Wink niet opknapte en ook nu niet opknapt.

Maar nu lezen jullie tussen de regels door vast al mijn 'maar', mijn twijfel. En die is als volgt: sinds gisteren zit mijn kleine lieve Quint bol en is inactief. Hij eet wel, heeft af en toe een energie bui-tje, maar lijkt 'gewoon' ook ziek te zijn. Mijn vogelarts was er niet, dus die kon ik niet raadplegen. Ga ik naar een andere dierenarts dan zou ik antibiotica krijgen. Kijk je diep in mijn hart, dan zou ik Quint antibiotica geven. Maar: Quint is hier het enige vogeltje dat niet een antibioticakuur heeft gehad. Dus Quint is de enige waarop aangetoont kan worden dat ik hier papegaaienziekte onder de vogeltjes heb. Ik zou vanochtend bellen met de dierenartsen kliniek om te overleggen en toen bleek mijn pech nog erger te zijn: ze zijn met zijn allen een weekend weg om hun 12,5 jarig bestaan te vieren. De praktijk die waarneemt, bij mij om de hoek, weet niets maar dan ook niets van vogels. En een weekendconsult bij Beyer in Drachten kan ik gewoon niet betalen en dan heb ik het er nog niet eens over of ik dat wil.

Inmiddels heb ik besloten Quint goed in de gaten te houden. Gaat het minder, dan zal ik met een weekenddierenarts gaan bellen. Maar jullie begrijpen dat ik ontzettend baal en zo langzamerhand vind dat ik wel een beetje meer geluk verdient heb. Ik ben echt enorm bezorgd over Quint... Niet een klein beetje, maar heel erg. Ik weet hoe kwetsbaar vogeltjes zijn en dat je dit soort dingen niet aan moet kijken, maar wat kan ik anders? Ik weet het gewoon echt niet en zit gewoon met waterige oogjes. Ik wil Quint niet kwijt!

Ik dacht, ik bespaar het jullie allemaal maar. Maar goed, Idske vraagt er heel lief naar (ze wist ook een deel al) en dus dit verslagje.

Groeten, een bijna wanhopige, Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Hou vol Mars... het is bijna maandag...
En hou vol Quint natuurlijk ook...

dikke knuf

karin v h

Hallo wanhopige Mars,
Ik hoop voor jou en voor Quint dat het week-end gauw om is, ik vind het ontzettend sneu voor jou want jij hebt onderhand wel eens een gezond parkietje verdiend.
Sterkte met wachten tot maandag en een knuffel voor Quint.
Groetjes karin

Idske

 :(

Ik sluit me aan bij Caradow, volhouden en hopen!


Heel veel sterkte en een knuffel!
Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Scotty - Keecko

Ook namens ons heel veel sterkte!
Wat ontzettend rot dat dit nu weer gebeurd :'(

Laat het gauw maandag zijn!
Hier wordt voor jullie geduimd!

Heel veel sterkte en een dikke knuffel!
Liefs, Ilse

marretje

Jeetje Mars het zit je ook echt niet mee, heel veel sterkte met Quint.