drinkt veel

Gestart door johan, maart 14, 2007, 09:59:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan

hallo,

pucky drink heel veel water. hij zit vaak bij zijn drinkbakje.
vaak heeft hij dunne ontlasting maar soms ook weer een mooi compact poepje.
wat zou het kunnen zijn? grasparkieten drinken nooit zoveel als wat hij doet.
ik hoor het graag!!

groetjes,

johan

Danielle

Hoi Johan,

Het is inderdaad niet goed als je parkietje zoveel water drinkt en ook vaak dunne ontlasting heeft.
Is dit pas sinds kort, of doet Pucky dat al een hele tijd? Is je parkietje verder levendig? Zit hij wel eens bol?
Eet hij voldoende?
Het is denk ik toch het beste dat je even naar de dierenarts gaat, deze kan naar de ontlasting kijken en eventueel deze microspopisch bekijken. Het kan zijn dat Pucky bijvoorbeeld teveel bacterieen in de ontlasting heeft zitten en zoiets is goed te genezen met een antibioticakuur.
Ook kun je even opmeten, hoeveel water hij drinkt, dit kun je dan aan de dierenarts aangeven.

johan

hoi,

ik weet het echt niet wanneer hij ermee begonnen is. hij zit niet bol en is heel erg levendig. hij slaap gewoon normaal op 1 pootje. hij eet ook genoeg. doe elke dag 2,5 schepje xtravital in zijn bakje en het is elke keer weer op. ik denk dan dat ik toch maar een afspraak gaat maken bij de dierenarts.

vele groetjes,

Danielle

Mijn grasparkietje Sammie heeft hetzelfde gehad. Ook zij was verder levendig en leek echt een heel gezond vogeltje.
Toch ben ik blij dat ik het heb laten onderzoeken, want ze bleek veel te veel bacterieen in zich te hebben. Nu is ze weer helemaal gezond.
En misschien valt het allemaal wel mee, maar dan weet je het in ieder geval zeker.
Heel veel succes ermee!
Hou je op ons op de hoogte?

Parkieten-Freak

Grasparkieten drinken normaliter erg weinig. Indien een grasparkiet veel drinkt, is dit altijd reden om een dierenarts te raadplegen.
Er zijn namelijk verschillende oorzaken waardoor een parkiet veel gaat drinken.


johan

ik heb om kwart over vier een afspraak bij de dierenarts.
ik ben benieuwd.
jullie horen het wel als ik nieuws heb.

groetjes,

johan

smartie

Hoi Johan,

Mijn parkiet Pino heeft hetzelfde. Ze drinkt eigenlijk altijd erg veel en heeft vanaf 'kuiken' af eigenlijk dunne ontlasting en soms weer ineens 'gewone' ontlasting. Ik heb er eigenlijk nooit zoveel aandacht voor gehad omdat ze vreselijk levendig is. Terwijl ik dit schrijf zit ze weer 4 grote slokken uit d'r waterfontein te nemen!

Goed dat ik er weer even op geattendeerd ben. Ik heb dus ook net haar kooi een grote sopbeurt gegeven. Tralie voor tralie heb ik d'r hele kooi schoongepoets. Heeft welgeteld ruim 1 uur geduurd en terwijl ik aan het schrobben was heb ik haar in de oude kooi van mijn zus gezet. Heel karwei dus alleen daarom al zal ik morgen ook contact opnemen met mijn dierenarts. Ik zal het ook laten weten!

Veel succes bij jouw dierenarts...

johan

hoi smartie

Citaat van: smartie op maart 14, 2007, 20:32:17
Hoi Johan,

Ik heb dus ook net haar kooi een grote sopbeurt gegeven. Tralie voor tralie heb ik d'r hele kooi schoongepoets.


dat moet ik ook elke week doen omdat de tralies elke keer weer onder de poep zit doordat het niet compact is.

ben bij de dierenarts geweest en hij stuurt de ontlasting op naar het lab. ik krijg vrijdag de uitslag. ik hoop maar dat de uitslag negatief is.
de DA zei ook dat hij een vitamine gebrek heeft terwijl hij pucky niet eens gezien heeft. ik vindt het maar raar. nu moet ik druppels vitamine door zijn water doen. ik heb het nog niet gedaan. ik wilde het eerst hier even vragen of dat wel nodig is. want in de Xtra vital zit toch ook vitamine? en hij krijg elke week wel een stukje groente. wat vinden jullie er van?

als ik de uitslag heb horen jullie het wel.

groetjes,

johan


Josephine

Ik hoop dat het niks ernstigs is... Toen ik Rakker net had (ongeveer een jaar geleden) had ze ook vaak dunne ontlasting... Toen lette ik daar nog niet zo heel erg op, en na een tijdje was het weer over... En ze heeft nu nooit, nergens last meer van(sorry beetje rare zin!).

Mars

Ik denk persoonlijk dat je het aantal groentes en fruit wel een beetje op kunt voeren (iedere dag iets, vezeltjes zijn goed en vitamines zitten er ook in) en dat je daarmee je parkietje een groter plezier doet dan met viatminedruppels. Hmm, jammer dat de dierenarts niet eens je parkiet heeft gezien en dan tot zulke conclusies komt. Dan zou bij mij de twijfel over zijn deskundigheid al toeslaan.

Probeer je parkiet naast zaad (liefst XtraVital) ook eivoer (af en toe en niet nodig bij XtraVital) en iedere dag wat groente of fruit te geven.  Extra vitamines lijkt mij dan niet nodig.

Hopelijk geeft de uitslag van de test wat meer duidelijkheid.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tanja

hmm,

Nu vraag ik me af, wanneer drinkt een parkietje te veel???
Ik zie Bertus meerdere malen per dan naar zijn waterbakje gaan en een slokje nemen... (of 2) is dat dan veel???

Caradow

De ene parkiet drinkt wat meer dan een ander, soms dopen ze alleen de snavel in het water, soms drinken ze een paar flinke slokken (meestal komen die er dan ook heel snel weer uit in de vorm van (veel) vocht bij de ontlasting, Sommige parkieten zie je nooit drinken. Die doen het stiekum...

Wanneer je parkiet ineens opvallend veel gaat drinken, kan dit wijzen op ziekte en is een bezoekje aan de DA zeker geen overbodige luxe.
Onderzoek kan nooit kwaad..

Daarnaast zijn er ook parkietjes die "zomaar" heel veel drinken. En dan ook regelmatig veel vocht bij de ontlasting afscheiden, terwijl de ontlasting zelf mooi gevormd is, dit is dan dus geen diarre, er word alleen veel vocht uitgescheiden.


Tanja

Nou ik hou het er maar op dat Beruts niet veel drinkt. Het lijkt meer op het indopen van het snaveltje, dan dat ie uitgebreid aan het lurken is...  ;)

Dank je!


Mars

Jimmy is wel een echte drinker, maar de dierenarts maakte zich er geen zorgen om... In de ontlasting was niets zorgwekkends te zien en verder onderzoek leek vooralsnog niet nodig.

Dus ja, sommige parkietjes drinken meer dan andere.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

johan

hallo mensen,

ik heb vandaag de uitslag gehad en ze hebben er niks in gevonden ;D
ik denk dat caradow wel gelijk heeft dat sommige parkietjes meer drinken dan de andere.

pucky is gelukkig verder wel gezond.

groetjes, johan

smartie

Ik ben de afgelopen week ook 2x met ontlasting naar de dierenarts geweest. De eerste keer had ik wat op folie opgevangen en direct naar de dierenkliniek gereden. Maar de assistente stond te kletsen en dat leek een eeuwigheid te duren. En ik moest haar daarna nog gaan uitleggen wat ik kwam doen en wat eraan mankeerde! De assistente die ik net over de telefoon gesproken had was er niet meer. En zij wist er verder weinig van (de tests die uitgevoerd moesten worden) dus moest dat ook navragen. Uiteindelijk kreeg ik 's avonds een belletje dat ik nog een keer verse ontlasting moest inleveren omdat het al te droog was voor onderzoek. Dus de volgende morgen stond ik daar weer. Dit keer werd ik erg snel geholpen en werd het meteen naar het lab gebracht. Afrekening: 22 euro. Maar meteen 's avonds belde de dierenarts op. Grappig detail: hij wist alleen de naam en kleur van Pino want hij heeft haar nog nooit gezien. Maar de darmflora zag er perfect uit. Volgens het boekje. Hij wilde daarom weten wat ze te eten kreeg. Dus ik vertelde: Harrisons wat mijn moeder in grote zak bij jullie koopt en we dan over onze gezinsleden verdelen. Aha, merkte de dierenarts op. Zo'n goede darmflora heb ik namelijk nog nooit bij parkieten gezien die een zaadmengsel te eten krijgen! Maar hij wist dat dus niet aangezien de Harrisons dus op mijn moeders naam en adres stonden. En op haar parkiet! Wel grappig dat alles er dus perfect uitzag!
Maar hij vroeg of Pino wel levendig was en dat kon ik natuurlijk bevestigen. Alleen dat ze veel meer drinkt dan eerdere parkieten en dan Lucky. Ze neemt meerdere keren een slok of 5 achter elkaar en dan zie je ook echt bubbels in de drinkfontein. De dierenarts zei dat het iets psychisch kan zijn of iets met de nieren. En dat dit met bloedprikken te zien zou zijn. Alleen is dit vaak stressvol voor de parkiet en als er iets met de nieren zou zijn is er nog weinig mogelijk bij parkieten om daar iets aan te doen (bij honden en katten is dit wel mogelijk). Dus ik heb besloten dat ik dat verder niet wil weten en haar gewoon gezond Harrisons laat eten met elke dag een stukje fruit of groente en heel af en toe een stukje trosgierst. Verder mogen ze er elke dag uit en geef ik ze allebei een zo fijn mogelijk leven. Dus ook al zou dat van haar wat korter zijn door een eventueel nierprobleem (waar toch niks aan te doen valt) dan hoop ik dat ze een zo leuk en gezond mogelijk leven gehad heeft bij mij!

Danielle

Johan,
Gelukkig dat je parkietje niets mankeert. Goed dat je het toch voor de zekerheid hebt laten controleren. Je hoeft je er nu in ieder geval niet druk meer om te maken  ;D.

Smartie,
Bij mij zei de dierenarts inderdaad ook dat het iets psychisch kan zijn als een parkiet zoveel drinkt. Maar ja het is wel handig om het inderdaad te controleren, want het kan net zo goed wel iets aan de hand zijn (zoals bij mijn grasparkiet, Sammie).
Ook heb hier op het forum een keer gelezen dat als je pellets aan je vogels geeft dat ze daar meer van gaan drinken. Dus daar kan het ook eventueel ook aan liggen.

smartie

@Danielle: alleen Pino drinkt zoveel en heeft zo'n dunne ontlasting, terwijl mijn andere parkiet (Lucky) hetzelfde eet alleen minder drinkt en dus wel compacte ontlasting heeft. Ook de parkieten van mijn ouders en zus eten pellets en hebben normale compacte ontlasting. Daar ligt het dus NIET aan!

Scotty - Keecko

Om hier toch nog even terug op te komen...
Hoeveel drinken jullie parkietjes...
Het lijkt namelijk of Keecko steeds meer gaat drinken :(
Vanochtend zat het flesje zo vol als het witte dingetje waar je het flesje mee vast zet aan de tralies, en nu zit het water zo laag...

[verwijderd door de beheerder]

Ardenlyn

Zeker weten dat het bakje niet lek is?
Lijkt mij namelijk wel erg veel voor een parkietje om binnen 1 dag te drinken.

Scotty - Keecko

#20
Er zit nog een parkietje in de kooi...
Maar zoals je misschien kunt zien op de foto heb ik het doorzichtige gedeelte niet helemaal in het witte bakje geschoven, want anders stroomt hij niet goed door :-\

Het bakje lekt volgens mij niet...

Toen ik thuis kwam (rond 6 uur) was het bakje zo leeg...

Mars

Nou Ilse,
Jim baddert vaak even in het waterfontijntje (tja ik kan haar er echt niet uithouden) en dan is het in 1 keer ook zo leeg. Als je niet thuis bent kun je dat niet zien. Dus ik zou er zeker niet van uit gaan dat je parkietjes zo veel hebben gedronken!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ardenlyn

Dat zou ook kunnen inderdaad. Schrik gewoon van de hoeveelheid dat eruit is.
Duppie heeft hier ook zo'n bakje die je niet helemaal moet sluiten :)

Scotty - Keecko

Toen ik vanochtend weer keek, was het water zo leeg dat er alleen nog maar wat in het witte gedeelte zat. Kan het dan ook zijn dat er zoveel verdampt? Want ik heb voor het laatst gekeken gisteravond toen ik de doek over de kooi deed, toen ze gingen slapen.

En badderen... ik heb speciaal een ander drinkflesje gekocht zodat ze er niet in kon badderen. Ze hebben maar zo'n heel klein staafje waar ze uit kunnen drinken.

Keecko drinkt echt heel veel, en ze plast daarna ook echt hele grote plassen... Als ik thuis ben, zit ze ook heel vaak te drinken.

Jullie hebben het allemaal over dunne ontlasting, maar wat houd dat nou precies in? En plassen jullie parkietjes ook zoveel zonder poepje? Hieronder staat een foto van hoeveel ze geplast heeft, en dan is dit nog maar een vrij 'klein' plasje...
Ze mogen altijd 's avonds vliegen en dan gaat Keecko ook altijd nog veel drinken voor het slapen gaan.

Zonet heeft ze gedronken en na ongeveer 2 minuten plaste ze zoveel (de euro ter vergelijking van hoe groot het 'plasje' is). En elke ochtend ziet de ontlasting er zo uit... Vorige week nog laten testen bij de Toren in Drachten en het was helemaal goedgekeurd, maar ik vind dit niet normaal... :( Hebben jullie parkietjes dit ook of heeft ze toch iets ergs?

P.S. als de foto's niet mogen, haal ze dan maar weg...

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Ik zie dat je keukenpapier gebruikt ;). Je hebt dan wel een euro ernaast gelegd om de grootte van het plasje mee te vergelijken, echt veel zin heeft dat niet. Keukenpapier absorbeert en daardoor wordt het plasje ook nog eens versrpeid. Laat maar eens een klein drupje water vallen op keukenpapier dan zul je zien dat het water zich gaat verspreiden. Doe je het zelfde op bijvoorbeeld bakpapier dan is het drupje vele malen kleiner, of beter gezegd dan behoudt het drupje het oorspronkelijke formaat.

Water kan behoorlijk verdampen, zeker wanneer het weer wat warmer wordt. Ik kan mij niet voorstellen dat een parkietje die hoeveelheid heeft gedronken.
Ik zou op het advies van de dierenarts afgaan, er is niets aan de hand. Mijn Luna heeft ook waterige poepjes, al vanaf baby. Ik maakte mij daar in het begin zorgen om, na 2x grondig onderzoek van de poepjes en geen verdere ziekteverschijnselen, heb ik het losgelaten. Luna is er nog steeds, gezond en wel! Ilse, het is een obsessie aan het worden, leer los te laten.

Scotty - Keecko

#25
Als Scotty een poepje op het keukenrol laat, komt er maar een heel klein plasje omheen. Keecko heeft zo'n plasje echt 10x zo groot en ik overdrijf niet...

Ze verliest nu ook weer heel veel veertjes, terwijl ze laatst nog in de rui was. Volgens mij slaapt ze ook meer (wel op 1 pootje). Verder heb ik het gevoel dat haar nageltjes heel snel groeien en je voelt haar borstbeentje nu ook meer...

Ze is nu nog vrolijk en actief, en ze eet ook goed.
Kan het aan het voer liggen? Ze krijgen nu sinds 1,5 week ongeveer weer gewone zaadjes, zonder eivoer, omdat ik bang ben dat Keecko hier dan te veel van eet. XtraVital heb ik hier nog wel liggen, maar dat durf ik niet meer te geven omdat ik vind dat er teveel eivoer inzit.

De dierenarts vertelde mij dat als Keecko echt wat aan de nieren zou hebben, dat ze dan snel achteruit zou gaan. Nou, ik weet het niet hoor, maar ik krijg het gevoel dat het laatste half jaar wel eens de 'beginfase' zou kunnen zijn geweest, en zul je straks zien dat ze ineens heel snel achteruit gaat...

Sorry, als ik teveel zeur, maar ik maak me echt zorgen om haar, en de dierenarts zegt dat hij niets voor me kan doen, behalve bloedprikken om te kijken of ze iets aan de nieren heeft of suikerziekte. Maar dat raadden jullie me ook al af... Wat kan ik dan voor haar doen?

parkietenfan

Lieve schat,

Probeer het te laten rusten. Mocht ze iets aan haar niertjes hebben dan kunnen ze daar toch niet veel mee. En ja met keukenpapier wordt het plasje erg verspreid. Ik snap echt wel dat je je zorgen maakt maar zoals je zelf al zegt ze is vrolijk en actief. Ik weet zelf hoe het is om met zieke vogeltjes te tobben maar er is bij de onderzoeken bij Keecko toch nog nooit iets uitgekomen. En bij De Toren weten ze echt wel wat ze doen.
Dus lieverd, stress niet zo, dat breng je over op je pietjes en zoals de anderen al aangaven, laat inderdaad geen bloedonderzoek doen. Straks overleefd ze het niet en voel je je ook weer rot. Geniet nou maar van haar!!! Dat kan je voor haar doen ;)

Liefs
Nathalie


smartie

Ik ben het met Parkietenfan eens. Mijn vrouwtjes parkiet Pino drinkt dus ook enorm veel en ik heb haar poepjes opgevangen op aluminiumfolie (er wel bijblijven want eraan eten is niet goed!) en ben direct doorgereden naar de dierenarts om het te laten onderzoeken in het lab. Het resultaat? De dierenarts had nog zelden zo'n perfecte darmflora gezien. Hij wist namelijk niet dat ze Harrisons te eten kreeg aangezien mijn moeder altijd een grote zak besteld op mijn ouders adres. Dus hij was helemaal verbaasd en vroeg ook wat ze te eten kreeg. En of ze vrolijk en actief was. Nou, daar mankeert echt helemaal NIKS aan bij haar. Ze drinkt alleen veel (ja ook hier is haar fontein veel en veel sneller leeg dan die van Lucky) en heeft ook altijd natte poepjes. Wat de tralies van de kooi bevuild en de kooi soms echt naar mest doet stinken. Ik maak haar kooi gewoon 2x per week schoon, want zo'n vieze drapperige hoop poepjes (als ze heeft zitten slapen) stinkt echt! En dat vind ik niet fris voor haar en niet voor mij.

De dierenarts vertelde mij ook dat een bloedonderzoek mogelijk was om te kijken of ze iets aan de nieren heeft maar dat dit stressvol kan zijn en er weinig aan te doen is. Dus ik vind dat het gewoon niet waard om het dan te weten zonder dat er iets aan te doen is. Dus ik geef haar gewoon een fantastisch leven en mocht het dan iets korter zijn dan van de 'gemiddelde' parkiet: so be it! Ze krijgt gezond te eten, elke dag schoon water, 2x per week een schoongesopte kooi, elke dag fruit/groente en mag ook elke dag de vleugels strekken. Ook ik zou zeggen: geniet gewoon van je lieve schatje en geef d'r het beste leventje dat ze zich wensen kan!

Scotty - Keecko

Maar heeft jouw parkietje dan ook zulke poepies als Keecko?
Tegen mij zeiden ze ook dat de darmflora er heel goed uitzag, allemaal goed verteerde etensresten.

Ik vind dit er echt niet normaal uitzien gewoon... en elke ochtend is het weer hetzelfde :(
Ik heb die keukenrol er in liggen, anders moet ik iedere dag de kooi verschonen! Dat doe ik nu al vaak, maar de poepies zijn echt heel vies en zacht met veel vocht...

Heb het al een aantal keer laten onderzoeken, maar dr wijst niets uit... Het is goedgekeurd, nou het klinkt misschien stom, maar ik vind het echt niet goedgekeurd...

Ik maak me er misschien druk om, maar dit is al een half jaar zo, en ik weet het nu al zeker... Ik heb echt van alles geprobeerd, maar ik kom er niet over heen, blijf dr maar op letten... soms weer even wat minder, maar dan weer heel extreem.

Omdat ik vroeger toen ik ze net had een week of 5 lang een bakje met eivoer in de kooi heb gehangen, en Keecko daar erg veel uit zat te eten, denk ik dat ze daardoor iets aan de nieren heeft gekregen... Ik had beloofd om eerst geen bloedonderzoek te laten doen, maar ik wil eigenlijk zeker weten of ze iets heeft, dan weet ik dat het door mij komt... :(

Ik zal hier verder niets meer posten, want ik begin me weer steeds drukker hierover te maken...