polygamie bij vogels

Gestart door flowertje, maart 11, 2007, 13:34:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

flowertje

ik heb gelezen dat parkieten trouw blijven aan 1 partner
MAAR...
in mijn voliere zaten 4 vogels (2mannetjes en 2 vrouwtjes)
beide zijn koppeltjes want ze leggen eieren die bevrucht zijn en die na een tijdje uitkomen maar dan jammergenoeg allemaaal sterven (waarsch. omdat de vogels te onervaren zijn)
maar enige tijd gelede is er 1 mannetje gestorven en dus zijn er nu 2 vrouwtjes en 1 mannetje
en 2 weken geleden zie ik dat de popjes opnieuw beginnen te leggen en opnieuw zijn in beide nesten alle eitjes bevrucht dus het kan niet anders dan dat het mannetje beide popjes heeft bevrucht dus we spreken hier over polygamie.
DUS...
die tekst die ik had gelezen o.a. hier in parkietenfreak klopt niet!!

groetjes,
michiel

Parkieten-Freak



flowertje

kan het niet meer vinden :(

maar ik weet zeker dat ik het ergens heb gelezen
op deze site of een andere

lief-hebber

Hoi Flowertje.  :)

Valkparkieten dat blijven partners voor het leven, maar bij mijn weten grasparkieten niet.  :P
In de voliere zie ik de ene dag een stelletje van die, en de andere dag zie ik een compleet andere man op die pop van het stelletje.  :-\
Maar valkparkieten blijven altijd het zelfde, 3 weken geleden heb ik een koppel valken gekocht, en ondanks dat er voldoende andere valken in de voliere zitten blijven die twee bij mekaar.  :-*
En ik heb ook elk jaar de zelfde koppels met nesten.  ???
        Groetjes lief-hebber.  ;D

DarkWolf

#4
De kweker waar ik mijn parkietje vandaan heeft, zei dat hij ook elk jaar dezelfde koppeltjes heeft.
MAAR als er een parkietje sterft kunnen andere koppeltje gevormt worden.
Als ik van jou was zou ik toch een mannetje bij kopen. De vrouwtjes kunnen onderling gaan vechten!

En voor ik mensen/forums ga beschuldigen, zou ik wel even nakijkn of ik wel op de juiste site zit en de tekst terug vind. Want dit vind ik behoorlijk dom overkomen! ???

picohorst

 lesbisch koppel met zaaddonor
« Gepost op: Vandaag om 12:17:48 » Citaat 

--------------------------------------------------------------------------------
  Er gebeuren alleen maar rare dingen dit broedseizoen.
Eerst gingen jonkies van verschillende nestjes dood zonder duidelijk aanwijsbare rede.
Nu komen de eerste jonkies uit het ei van mijn lesbisch koppel. Deze twee popjes zijn al enkele weken samen, ze zaten al vaak samen in het blok, en er kwamen eitjes, maar ik dacht die zijn toch niet bevrucht. Maar nu is het eerste jonkie geboren
Ik heb ook nog twee koppels valkparkieten rondvliegen in de voliere. Een mannetje ziet het nut van voortplanting niet in, het andere mannetje des te meer en bediend beide popjes. Met een pop heeft hij een vaste relatie en zit samen met haar op de eitjes, maar het viel mij op dat er wel veel eitjes in korte tijd kwamen van 30-3 t/m 9-4 acht eitjes. Nu zag ik vandaag de andere pop uit het blok van het vaste paartje komen.
Het blijkt dus wel dat je allerhande verschillende relaties mee kunt maken bij de parkieten, valk of gras. ::)

veerle

in mijn volliére is er een triootje. 2popjes met dezelfde man in 1 blok. en ik denk zelf dat die man nog een ander vrouwtje heeft gedekt maar di zit in een ander nestkastje. En ik heb meerdere mannen rondvliegen.

Dus de natuur is soms een raadsel... :D

Mars

Er zijn ook popjes die besprongen worden door meerdere mannen met als gevolg een toverballennestje. Dus het kan allemaal!
Maar over het algemeen zullen het stelletjes zijn, totdat een van beiden er niet meer is en dan wordt er een neiuwe partner gezocht.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

BeRzEcKeR

Citaat van: lief-hebber op maart 11, 2007, 15:12:41
Valkparkieten dat blijven partners voor het leven, maar bij mijn weten grasparkieten niet.  :P

Ik weet het niet hoor, toen ik nog kweekte (tijdelijk gestopt wegens polyomavirus) bleven de koppeltjes altijd samen en toen m'n pa dit in het verleden deed, was dit ook zo :o
Het kan natuurlijk zijn dat dit toevallig uitzonderingen zijn en ik nog geen 'normale' gevallen heb gehad. :P
Maar ja, hoe is het intussen met de jongkjes, en de trotse moeders en vader?