Afstand doen van je grasparkiet(en)?

Gestart door Parkieten-Freak, maart 09, 2007, 15:24:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Beste leden,
Als jullie om wat voor reden dan ook afstand gaan of moeten doen van jullie grasparkieten, vraag dan uitvoerig aan de toekomstige eigenaar wat hij of zij met jouw grasparkietjes voor heeft.


Er bestaat namelijk de mogelijkheid dat jouw parkietjes tijdelijk in een volière terecht komen, maar na enige tijd doorverkocht worden.
Ook bestaat de mogelijkheid dat koppeltjes op deze manier (tegen jouw zin in!) gescheiden zullen worden.
Vraag dus altijd als je grasparkieten aanbiedt nadrukkelijk aan de nieuwe eigenaar wat hij of zij gaat doen met jouw vogeltjes!


Zodra wij merken dat handelaren/kwekers op dit forum reageren met het doel om parkieten te gaan verhandelen, zullen we hier hard tegen op gaan treden, en dat betekent tevens het einde van de rubriek prikbord.

Met vriendelijke groet,
Team Parkieten-Freak & Donkey Online.



Kleintjes

Nou, ik kan alleen zeggen: Helemaal gelijk!!!

Gebeurd helaas regelmatig dat 'opvang parkietjes' worden doorverhandeld om voor intensieve fok gebruikt worden.

Ik vind deze waarschuwing helemaal op z'n plaats. Blindelings iemand vertrouwen is geen goed idee, en als je er toevallig achter komt wat er met je schatjes is gebeurd trek je je de haren uit je hoofd (onder 't motto: Wat heb ik toch gedaan!)

Goed geplaatst Anneke, ben 't voor 1000% met je eens.

Groetjes en liefs van ons aan jullie enne... Houd altijd je ogen open!!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

smartie

Maar niet altijd hoor!

Zo kwam via via bij mij terecht dat een gezin hun tamme parkiet kwijt wilden. Ze konden er niet genoeg tijd en aandacht meer aan schenken. Ik dus een afspraak gemaakt, mijn ma opgetrommeld om mee te gaan kijken. Nou, we waren beiden helemaal verkocht. De parkiet was een echte allemansvriend, kwam meteen bij ons zitten en kusjes geven! Wat een knuffelkont! Nou, tuurlijk betaalden wij gewoon 20 euro en beloofden die mensen dat we hem een goed thuis zouden bieden. En zeker weten dat ie dat gaat krijgen. Mijn ouders zijn nu al verliefd op hem en ik trouwens ook. Als zij toch geen interesse hadden gehad had ik hem genomen!!!! Ik ben opnieuw verliefd op een grasparkiet  :-*

Josephine

#3
Helemaal gelijk hoor!!! Om wat voor reden dan ook dat mensen een parkiet weg doen. Het is voor de parkiet altijd extra stress omdat het toch naar een ander huis gaat. En als de parkieten dan nog van elkaar gescheiden worden, of gebruikt voor het intesief kweken(ik weet niet hoe je dat zegt) van grasparkieten.

Maar waarom zou dat dan het einde van de rubriek ''prikbord'' zijn? Het kan wel zo zijn dat mensen die dan een parkiet ''opvangen'' hele andere bedoelingen ermee hebben. Maar dan zou ik toch DIE mensen aanpakken en niet daarvoor de rubriek prikbord sluiten! Want als mensen bijvoorbeeld om wat voor reden dan ook hun parkiet niet meer kunnen verzorgen dan moet er toch een mogelijkheid zijn om een ander baasje te zoeken???

Groetjes Josephine

offtopic: Het valt me op dat de laatste tijd veel parkieten worden aangeboden op het forum omdat ze niet meer goed verzorgt kunnen worden(weinig tijd bijv.) Of ligt dat aan mij?

Parkieten-Freak

Citaat van: Josephine op maart 09, 2007, 20:44:57
offtopic: Het valt me op dat de laatste tijd veel parkieten worden aangeboden op het forum omdat ze niet meer goed verzorgt kunnen worden(weinig tijd bijv.) Of ligt dat aan mij?

Dat ligt niet aan jou Josephine, er worden veel parkieten aangeboden.





Sara

Ik vind ook dat er erg veel parkietjes worden aangeboden, en ben van mening dat mensen moeten voorkomen dat het parkietje toch een slecht thuis krijgt, door er eens langer over na te denken voordat je een parkietje in huis neemt. Ik denk eigenlijk persoonlijk dat ik nooit een diertje zou verkopen via internet.
Niet echt dat ik de mensen op het forum hier niet vertrouw, maar je kan vaak niet helemaal zeker weten waar je parkietje uiteindelijk naartoe gaat. En vind het dus normaal dat het prikbord gesloten zou worden, als het er echt zo aantoe gaat.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Trippy

#6
Hoi,

Ik vindt ook dat er erg veel vogeltjes verkocht worden op het forum.
Veel mensen denken niet goed na voor dat ze en vogeltje aanschaffen,is het vogeltje naar een paar weken/dagen niet tam dan is hij te ''wild'' en moet hij een voliere in.

Ik heb een week geleden (doordat veel mensen hun niet tamme parkiet in een voliere wouden stoppen) ook eens nagedacht of dat niet het beste is voor Wizzy en Woppy,maar ze hebben hier alle vrijheid en een kooi waar 6 parkieten in kunnen dus... ik wil ze eigenlijk niet kwijt maar ja... als het het beste voor ze is.Uiteindelijk doe ik het niet,ben veel te veel gehecht aan die 2.

Als ik Wizzy en Woppy toch een plek in een voliere zou willen geven zou ik wel eerst een paar keer kijken bij de nieuwe eigenaar,hem uithoren wat hij/zij met de parkieten van plan is,ik zou zeker willen weten dan Wizzy en Woppy goed terecht zouden komen.Als die 2 gescheiden worden..... ze doen alles samen

Groetjes,Ursula

Fenixjuh

Hoi,
ik wilde ook even offtopic reageren, ik sta ook versteld van de vele mensen die hun parkietje weg willen doen. Ik zit zelf over een tweede parkietje te denken, en als ik dan al de verhalen hoor dat mensen hun parkietje wegdoen, met redenen als 'geen tijd' of 'geen ruimte' dan denk ik, waar ben je dan aan begonnen? Ik loop heel veel moeite te doen om een tweede parkietje te mogen, en mensen kopen ze, en na 3 weken hebben ze er geen zin meer in en doen ze alweer weg.  :'(
groetjes!!

Idske

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

judoka890

nou ik had ook geen tijd voor dinky dus daarom heb ik hem weggedaan :(
maar dat komt omdat mijn rooster van school dubbel zoveel uren heeft gekregen
en een maatje voor dinky was geen oplossing aangezien ik daar de ruimte niet voor had
en dan kunnen mensen zeggen wat ze willen;)
maar ik had en heb alleen het beste voor dinky
en inderdaad het is jammer dat steeds meer parkieten een goed tehuis zoeken daar ben ik het helemaal mee eens

suus

Ik heb de berichtjes gelezen en vind eerlijk gezegd dat de reactie soms een beetje ver gaan. Ik heb ook een parkietje aangeboden gekozen voor de parkieten freak wetend dat hier mensen op zitten die het beste voor hebben met de parkiet. Jullie hebben toch ook ergens een parkietje of meerdere gekocht? Deze mensen zijn toch ook niet slecht omdat zij parkieten aanbieden.
En soms komt het voor dat het in een kooi/voliere niet boterd tussen een parkiet en de andere parkieten moet je zo'n beestje dan houden en het gevolg dat die gepest wordt zo zijn er plenty goede redenen waarom iemand afstand doet van een parkietje. Ik heb die van mij aangeboden omdat het niet de juiste kleurslagen heeft maar het kan heel goed zijn dat iemand anders er dolblij mee is omdat die juist naar deze kleur zoekt, ik ben ook een hobbykweker bij mij krijgen ze max 2 broedsels per jaar en hou ze gezellig in huis waar ze heerlijk kunnen rondfladderen. Ben ik dan ook slecht???

Moppers

CiteerIk heb die van mij aangeboden omdat het niet de juiste kleurslagen heeft [...] Ben ik dan ook slecht???

Nou, ik zal je geen slecht persoon noemen, want ik ken je niet persoonlijk. Maar ik vind de reden die jij noemt toch wel pure discriminatie. Een parkietje wegdoen om zijn veertjes.... Is een blauw parkietje meer waard dan een gele, of omgekeerd? Ik vind dat nogal respectloos. Als het je puur om het uiterlijk gaat, hang dan lekker een foto aan je muur.

suus

jammer dat ik zo'n berichtje krijg het heeft niets met discriminatie te maken, het gaat er om wat uit het broedsel komt de combi is niet oke (mannetje-vrouwtje) hobbykwekers zoals ik willen de juiste kleurslagen zoals de parkiet die heeft in de vrije natuur, op deze manier hou je het soort in stand. Een zeer goede manier van kweken en het zorgt voor het behoudt van de echte grasparkiet. Goede kwekers houden het beste soort zelf om voor beter en sterker nageslacht te kunnen zorgen.
Ik heb broedsels op hele kleine schaal maar degene die ik rastypisch het beste vind hou ik zelf omdat het heel lang duurt voordat je de juiste kleur heb gekweekt die zal ik nooit in de verkoop doen tenzij er kans op inteelt is. Dus de kweker die aan jou je parkietje(s) hebt verkocht doet dus in jouw ogen ook aan discriminatie maar je doet er wel gezellig aan mee want je koopt het toch. (en die zal echt niet zijn beste soort aan jou hebben verkocht zij selecteren ook)
Dus let vervolg een beetje op met wat je schrijft het is een mening die nergens op gebasseerd is.

Moppers

Ik ben het niet met je eens. Daarnaast ga je ervanuit dat ik mijn parkietjes gekocht heb. Dat is niet zo, al mijn dieren komen bij asielinstanties vandaan. Het zijn dus allemaal diertjes die door iemand gedumpt of afgedankt zijn. Dus nee, ik doe er niet gezellig aan mee.

Wij zitten duidelijk niet op 1 lijn. Jij vindt het geen discriminatie, ik wel, en dat zal niet veranderen.

suus

Verschil van mening prima, maar kraak niet mensen af die het soort op een juiste manier in stand willen houden er wordt zoveel "wild" geteeld met div kleuren die totaal niet oorspronkelijk zijn of rastypisch dit is niet bevordelijk voor het behoudt van de grasparkiet!
En afdankertjes zijn er in opvangcentra genoeg daarin zal je ook een keuze hebben moeten maken welk neem ik mee of niet is, welke ligt je beter allemaal keuzes die een mens kan maken of heb je het hele opvangcentra mee naar huis genomen? Dan bevoorrecht je de ene parkiet toch ook ten opzichte van de andere die je niet mee naar huis neemt. Het woord discriminatie slaat in deze nergens op. Ik ga niet kweken met een parkiet waar kleuren in voorkomen die niet rastypisch zijn dan doe ik het soort geen goed mee. En appart in een hokje stoppen liever niet daar doe ik haar geen plezier mee.  Mijn voorkeur gaat uit naar sterk, gezonde grasparkieten die ik aan kan bieden aan parkietenliefhebbers vandaar ook de kleinschaligheid waarmee ik broedsel heb waar mensen uiteindelijk heel lang plezier van kunnen hebben en als ik daar selectief in moet wezen is dat voor het behoudt van de grasparkiet!

Caradow

Er word hier niet helemaal begrepen waar het bericht van Parkietenfreak over gaat...

Het gaat hier over mensen die onze parkieten opvangen om ze (voor zover wij weten) nog een lang en gelukkig leven te kunnen bieden, maar waar achteraf blijkt dat de parkieten vervolgens gewoon doorverkocht worden...

En suus kweekt dus alleen met groene parkieten?

***anita***

#16
*knip*

Dit topic gaat hier helemaal off.

Er werd enkel, het volgende vermeld:

Er bestaat namelijk de mogelijkheid dat jouw parkietjes tijdelijk in een volière terecht komen, maar na enige tijd doorverkocht worden.
Ook bestaat de mogelijkheid dat koppeltjes op deze manier (tegen jouw zin in!) gescheiden zullen worden.
Vraag dus altijd als je grasparkieten aanbiedt nadrukkelijk aan de nieuwe eigenaar wat hij of zij gaat doen met jouw vogeltjes!


En nu dus weer graag on topic
gr Safrena

ciske

Ik en mijn parkiet weg doen? never nooit. ciske is mijn maatje, en als ik meer als een halve dag weg ga gaat ie mee.

even iets off toppic, maar toch ook weer niet.

heb ook een zebravinkje van 8 jr opgevangen, omdat mijn oma overleed. haar kinderen wilden het of doden, of in een voiliere stoppen, hoewel het altijd alleen met mijn oma is geweest. bovendien was 1 pootje niet helemaal goed meer dus zou het niet redden. zit nu ondertussen al weer 2 jr bij me en mijn grasparkiet, ciske,  en zebravinkje hebben het erg naar hun zin, alleen zebravinkje laat ik niet los omdat ie dat nie gewent is en overal tegen aan vliegt. maar ciske gaat er graag bij op de kooi zitten en daardoor is het zebravinkje erg opgeleefd. denk dat ze het zo nog een mooi tijdje samen volhouden.

nu even weer ontoppic:

een parkiet die geen voilierre gewent is zou ik er nooit in laten gaan omdat hij zich moeilijker kan verdedigen omdat ie het nooit geleerd heeft. en door laten verkopen aan een fokker? nee never nooit.

Gr Bas

GULSHEN

Citaat van: suus op augustus 18, 2007, 15:14:28
Verschil van mening prima, maar kraak niet mensen af die het soort op een juiste manier in stand willen houden er wordt zoveel "wild" geteeld met div kleuren die totaal niet oorspronkelijk zijn of rastypisch dit is niet bevordelijk voor het behoudt van de grasparkiet!
En afdankertjes zijn er in opvangcentra genoeg daarin zal je ook een keuze hebben moeten maken welk neem ik mee of niet is, welke ligt je beter allemaal keuzes die een mens kan maken of heb je het hele opvangcentra mee naar huis genomen? Dan bevoorrecht je de ene parkiet toch ook ten opzichte van de andere die je niet mee naar huis neemt. Het woord discriminatie slaat in deze nergens op. Ik ga niet kweken met een parkiet waar kleuren in voorkomen die niet rastypisch zijn dan doe ik het soort geen goed mee. En appart in een hokje stoppen liever niet daar doe ik haar geen plezier mee.  Mijn voorkeur gaat uit naar sterk, gezonde grasparkieten die ik aan kan bieden aan parkietenliefhebbers vandaar ook de kleinschaligheid waarmee ik broedsel heb waar mensen uiteindelijk heel lang plezier van kunnen hebben en als ik daar selectief in moet wezen is dat voor het behoudt van de grasparkiet!


Nou eerlijk gezegd vind ik dat mopper gelijk heeft. Nou discriminatie dat weer net niet maar hoe jij het overbrengd is nogal lullig om het zo te zeggen. Bekijk het zo: jouw ouders wilden een blonde suus met blauwe ogen en jij bent brunette geworden dus doei suus.. en dan verder werken misschien is de volgende geslaagd? zo komt het over.(dit is een voorbeeld he. ik weet niet of je blond/bruin rood of wat dan ook bent, dat doet er ook verder neit aan toe)  Je moet het ook bekijken uit de ogen van een ander. Misschien was het handiger geweest als je jouw manier op een ander manier geformuleerd had dan ik heb het weggedaan omdat het niet de kleuren had die ik wilde... Bekijk het eens zo ;)

Thomie

Citaat van: Josephine op maart 09, 2007, 20:44:57
Het is voor de parkiet altijd extra stress omdat het toch naar een ander huis gaat.

Vaak worden dat soort dingen onder stress genoemd. Maar als alles rustig gebeurd (rustig in de auto niet hard praten en geen harde geluiden) dan vinden ze het vaak leuk om te verhuizen. Toen mijn parkieten nog in de woonkamer zaten (en ik er 2 had) nam ik ze wel eens mee door het huis en in de tuin, vonden ze erg leuk.. Ik ben een tijdje geleden verhuisd en toen zijn de parkieten (4stuks) in een grote kooi in de auto gezet vlakbij het raam. In het begin waren ze even bang maar daarna was het erg leuk volgens mij.

Een nieuwe eigenaar en de vriendjes achterlaten geeft natuurlijk wel wat stress.

Tip voor de mensen met een parkiet in een kleine kooi:
Pak soms rustig de kooi op en ga ermee door het huis/tuin lopen. Eerst zal de parkiet een beetje bang zijn maar daarna is hij stukken energieker.

desi_jane

Bij ons achter hebben wij het geestmeerambacht, dit is een groot meer.
Met veel natuur er omheen, maat wil het weer net geen natuurgebied noemen.
Je wil niet weten hoeveel mensen hun beestje daar loslaten als ze niet meer voor ze willen zorgen.

Er lopen alle kleuren konijnen rond, vaak zie je een cavia.
Ook vliegen er in de zomer vele soorten volgels die los gelaten worden.
Waaronder ook parkieten, mensen snappen gewoon niet dat ze dat niet overleven.
Laatst las ik ergen, een parkiet los laten in de natuur is hem niet vrij laten, maar prooi maken.
Ik denk dat wel klopt!!

Even Offtopic

Ik snap wel wat suus bedoeld.
Als je nou kweekt met parieken of fokt met honden dat maakt niet zoveel verschil denk ik.
En wij hebben ons erg verdiept in het fokken van honden.

Dan maak je onderscheid tussen kleur en pigment.
Je gaat voor het meest bij de natuur ze kleurstellingen.
Als je die eenmaal heb gefokt, hou je die en daar ga je mee verder.
Zodat je gezonden, mooie, en dicht bij het ras staande honden krijgt.
De mooie´s en beste hond in jouw ogen hou je zelf.
En ik denk dat het niet veel verschild met wat suus bedoeld.

groetjes desi

Emilie

Helemaal met de stelling eens! Mijn parkietjes hebben nu voor het eerst een echt nest. Ze hebben al vaker bv mijn sokkenla gekraakt om een nestje te bouwen, maar toen heb ik (op aanraden van de dierenarts) de echte eitjes met plastic eitjes vervangen. Nu wil ik ze toch een keer het plezier gunnen om hun eitjes te zien uitkomen. Een van de redenen waarom ik hier zo lang mee gewacht heb, is omdat ik bang ben dat ik geen goed onderkomen voor de kleine vogeltjes kan vinden. Hoe weet ik zeker dat ze bij lieve mensen terecht komen, die ze alle aandacht geven die ze verdienen en waar ze ook toch tenminste 1x per dag even uit de kooi mogen?

Vandaar dat ik op deze site alvast een oproep heb geplaatst voor lieve ouders, voor als ze inderdaad lukt om de eitjes met succes uit te broeden. Maar het blijft moeilijk; ik zal ze zeker niet aan de eerste de beste meegeven!

Viooltje

Robin en Ringo blijven lekker bij ons, we kunnen ze niet meer missen.
En als we op vakantie gaan, past mams op ze.

Maar inderdaad: beter te vaak gewaarschuwd, dan 1 keer het verkeerde te doen.

jwsnekkers

#23
Ik vang ook parkieten op van mensen die niet meer voor hun parkiet kunnen of willen zorgen. Heb gisteren nog een mannetje opgehaald. Dit doe ik zolang ik ruimte heb in mijn volière. Deze parkieten verkoop ik niet, maar probeer er een partner bij te zoeken. En ze nog een fijne tijd te geven.

Ik kweek wel met parkieten, maar ben geen handelaar. Natuurlijk verkoop ik ook wel eens parkieten, maar dit meestal aan particulieren. Dit zijn altijd zelf gekweekte parkieten. En geen opvang parkieten.

Dit wou ik graag met jullie delen, zodat jullie weten dat er ook andere mensen in de wereld zijn de wel om de kleine diertjes geven. Ik geef jullie groot gelijk dat je moet uitkijken voor gewetenloze handelaars. Hier moet je direct mee afhandelen.

Groeten

prkietje

je geeft je partner toch ook niet aan n handelaar..

savannahvk

Nooit dat ik mijn parkietjes weg zal doen! Ze zijn alles voor me! Ik moet begin volgend jaar helaas wel een half jaar op stage naar het buitenland.... maar dan zorgen mijn papa mama broer en zusje ervoor :) het liefst neem ik ze mee haha!

Marij86

#26
Ik denk dat de grootste groep mensen die hun dieren dumpen toch wel degene zijn die hun huisdieren in een opwelling kopen zonder verder te informeren. Erg jammer en gewoon ronduit dom.. En al die filmpjes waarbij z'n beestje super tam is en knuffelt en praat trekken mensen snel over de streep om er een aan te schaffen.

Gebeurt niet alleen met dieren maar ook met kinderen. Alleen kinderen kun je niet zomaar even dumpen. Ik vind dat ze best een gevangenis straf of iets dergelijks mogen geven voor het dumpen van huisdieren.

Ik zou mijn grasjes nooit weg doen! Hou teveel van ze!

Juun

Wat verschrikkelijk om te horen zeg.. ik heb zelf ook 2 parkieten die een nieuw huis zoeken (opgevangen via dierenambulance) en wil absoluut niet dat ze zo terecht komen.
Fijn dat het even gezegd word, zal er extra goed op letten. Ik heb al vaker dieren geplaatst en let altijd erg goed op hoe iemand is en vraag vaak of de persoon foto's wil sturen of dat ik bij die persoon langsga met de dieren. Dan weet je bijna zeker dat het wel goed zit, en mijn ervaring is dat je vaak wel doorhebt of iemand het goed met je diertjes voorheeft :)